Finse lonen (quasi) allemaal publiek.

Ook een groot deel van dit soort profielen (brut 7000+) zal in Belgie al snel een vennootschap of bvba hebben zoals hier aangehaald.
Die kan je vaak inderdaad gewoon opzoeken. Niet te veel zorgen maken over wat voor toeren ze uithalen om het loon uit te keren, of wat er allemaal in staat, gewoon naar de activa van de bv kijken en delen door pak 2 of 2.5 en je zal niet al te ver van het profijt afzitten. Als je niet meteen de managementvennootschappen kan vinden even bij het bedrijf kijken wie er als aandeelhouder in zit via welke vennootschap en zo verder graven.

Iets minder makkelijk, maar zo kan je toch vlot mensen hun rekening maken hoor.
 
Nu stel ik mij de vraag, is dit een goed idee?

Ik zie er alvast geen toegevoegde waarde in.

Niet dat het me zou storen dat anderen weten wat ik verdien, maar het nut ontgaat me wel. De eerste de beste die zou denken me aan te kunnen spreken en me om verantwoording zou vragen, die zou ik ook sito presto terug naar af sturen, aangezien dat simpelweg diens zaken niet zijn (tenzij die persoon mijn klant of werkgever is). De dag dat die mij die vergoeding niet meer waard vinden, is het voor allebei tijd om ander en beter op te zoeken. Wat anderen daar van vinden, is irrelevant.

In BE wordt dat uiteraard wel weer een uitdaging, aangezien lonen in een BV laag zijn, maar tegelijk kan je gewoon van elke BV de boekhouding opvragen, dus die transparantie heb je sowieso al als je dat echt wil (gesteld dat je de BV kent uiteraard).
 
Die simulator komt voor mij zo goed als perfect overeen met de realiteit. Het enige wat er niet bijgerekend wordt is de taalpremie. Uw situatie lijkt mij dan ook eerder de uitzondering dan standaard.

Die simulator gaat niet correct zijn bij ambtenaren met oudere carriëres of mensen in shiften

Er bestonden vroeger veel premies buiten de taalpremie, zeker bij de oudere garde.
Leidinggevende premie, projectpremie, toelage voor opleidingsactiviteit,...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ook een groot deel van dit soort profielen (brut 7000+) zal in Belgie al snel een vennootschap of bvba hebben zoals hier aangehaald.
Die kan je vaak inderdaad gewoon opzoeken. Niet te veel zorgen maken over wat voor toeren ze uithalen om het loon uit te keren, of wat er allemaal in staat, gewoon naar de activa van de bv kijken en delen door pak 2 of 2.5 en je zal niet al te ver van het profijt afzitten. Als je niet meteen de managementvennootschappen kan vinden even bij het bedrijf kijken wie er als aandeelhouder in zit via welke vennootschap en zo verder graven.

Iets minder makkelijk, maar zo kan je toch vlot mensen hun rekening maken hoor.
Dan moeten ze ook nog aandeelhouder zijn. Boven mij zijn het bijna allemaal managementsvennootschappen maar geen aandeelhouder. Als ze hun vennootschap niet op LinkedIn staan hebben ga je niet snel achterhalen wat de naam is van hun vennootschap.
 
In de publieke sector, akkoord. Maar wrm zouden lonen in de privé moeten gepubliceerd worden? Wat ondernemers zichzelf uitkeren is hun eigen ding, en wat goed-/overbetaalde werknemers verdienen is enkel zaak tussen hen en hun werkgever.
Daar heeft Jos en Mariette van de overkant geen affaires mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Dan moeten ze ook nog aandeelhouder zijn. Boven mij zijn het bijna allemaal managementsvennootschappen maar geen aandeelhouder. Als ze hun vennootschap niet op LinkedIn staan hebben ga je niet snel achterhalen wat de naam is van hun vennootschap.
? tot nu toe iedereen die ik ken en gewoon zoek in google met "naam voornaam vennootschap" komt als eerste resultaat boven (of toch het eerste jaarrekening / vennootschap resultaat).
 
Ik heb er niet echt veel over nagedacht maar ik denk dat ik dan eerder voor het Noorse systeem zou gaan, waarbij je een samenvatting van de belastingaangiftes kan checken. Maar waar je ook kan zien wie jou opgezocht heeft, en waar er een maximum staat op het aantal opzoekingen dat je kan doen.

Wat mij betreft is dit de ondergrens, zoiets zou gewoon absoluut normaal moeten zijn. Hetzelfde mag ook voor alle subsidies die een persoon krijgt, zodat dit ook duidelijk is. Want uiteindelijk is het de overheid die die geeft, en zou zoiets transparant moeten zijn.

Wat mij betreft zou wie overheidssteun wil (zowel privé-personen als rechtspersonen) hun aangifte méér gedetailleerd trouwens volledig openbaar moeten maken (zonder de individuele details , dus bvb wél het totaal bedrag aan inkomen uit loon, maar niet per werkgever).
 
In de publieke sector, akkoord. Maar wrm zouden lonen in de privé moeten gepubliceerd worden? Wat ondernemers zichzelf uitkeren is hun eigen ding, en wat goed-/overbetaalde werknemers verdienen is enkel zaak tussen hen en hun werkgever.
Daar heeft Jos en Mariette van de overkant geen affaires mee.
Tenzij je zou vermoeden dat een betekenisvol aantal Belgen zichzelf een héél laag loon uitkeert en tegelijk een uitgavenpatroon heeft dat daar totaal niet mee overeenkomt. Dan lijkt het me dat de maatschappij er nut aan heeft dat deze 2 feiten aan elkaar gelinkt worden. En dat kan enkel door die publiek te maken (zodat de schroom groter wordt) TENZIJ je de fiscus véél meer macht en middelen geeft.
 
Tenzij je zou vermoeden dat een betekenisvol aantal Belgen zichzelf een héél laag loon uitkeert en tegelijk een uitgavenpatroon heeft dat daar totaal niet mee overeenkomt. Dan lijkt het me dat de maatschappij er nut aan heeft dat deze 2 feiten aan elkaar gelinkt worden. En dat kan enkel door die publiek te maken (zodat de schroom groter wordt) TENZIJ je de fiscus véél meer macht en middelen geeft.

De fiscus heeft al veel macht. Je moet maar eens zien wat de BBI allemaal mag en kan.
Dat ze te weinig middelen hebben, dat is waar, maar wie of wat heeft dat tegenwoordig niet?
 
De fiscus heeft al veel macht. Je moet maar eens zien wat de BBI allemaal mag en kan.
Dat ze te weinig middelen hebben, dat is waar, maar wie of wat heeft dat tegenwoordig niet?
om op je laatste zin te antwoorden: de advocaten van de tegenpartij van de fiscus in de meeste fiscale dossiers :).

Ik kan me niets voor de geest krijgen wat de BBI kan doen dat overdreven is. En het aantal controles is zo gigantisch laag.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Zou ikzelf absoluut niet willen.
In tegenstelling tot ogenschijnlijk heel BG zit ik in de lagelonencategorie en hét loon is toch hét middel waarop het meeste jaloers zijn, naast relaties en/of uiterlijk.
 
Liever niet. Wij zijn slachtoffer geweest van Homejacking net door het feit dat data van mijn vader moet public staan door de sec.
 
om op je laatste zin te antwoorden: de advocaten van de tegenpartij van de fiscus in de meeste fiscale dossiers :).

Gegeven de arrogantie waarmee de fiscus en diens ambtenaren aan de slag gaan, is dat alleen maar toe te juichen. In de contacten die ik er mee gehad heb, hadden ze allemaal een "wij weten het, gij moet zwijgen"-attitude terwijl ze overduidelijk fout waren, was dreigen met boetes iets dat in de eerste twee zinnen naar boven kwam, tot je ze aanspreekt en you call their bluf.
 
Damn crazy website :p. Maar toch nog eentje die ik niet terugvind.
Dat kan, als de vennootschap geen neergelegde cijfers heeft (bijv. Comm. V) of als er nog geen cijfers zijn neergelegd. Het haalt de gegevens van de bestuurders volgens mij uit de neergelegde cijfers. Het is en blijft een gratis website. Betalende websites halen dat uit het Staatsblad, maar die zijn betalend natuurlijk.
 
Zou ikzelf absoluut niet willen.
In tegenstelling tot ogenschijnlijk heel BG zit ik in de lagelonencategorie en hét loon is toch hét middel waarop het meeste jaloers zijn, naast relaties en/of uiterlijk.
Ik merk nu al ontzettend veel jaloezie soms.
En dat gaat dan over pruts als een gsm van het werk of zo.
Dingen waar je zelf al geen aandacht aan besteedt zelfs.
Toch ooit al serieus giftige reacties gehad.

De meeste jaloezie komt voor bij families, buren en vrienden. Dus binnen de naasten.
Als je een random rijke tist ziet lopen, schenk je daar niet veel aandacht aan. Je hebt daar niets mee.
Mss ben je zelfs blij voor die mens want die heeft daar mss hard voor moeten werken of gewoon veel geluk gehad.
Maar binnen de naasten. Oesje.

Nu binnen de naasten weten leden ongeveer wel van elkaar wat ze verdienen. Een bedrijfswagen is ook steeds zichtbaar.
Hoewel 4k bruto t.e.m. 7k of uiteraard hoger, soms toch vaag zichtbaar kan zijn.

Sowieso gaan mensen steeds een oordeel vellen.
"waarom heeft die maar zo'n auto"
"waarom doet die daar moeilijk over, moet toch naar niets zien"
...
 
Terug
Bovenaan