Finse lonen (quasi) allemaal publiek.

Wotan0017

Member
Zoals sommigen hier zullen weten manage ik een Fins bedrijf en Finland heeft een redelijk uniek (denk ik toch) systeem waar alle lonen boven de 100K bruto (zonder patronale lasten, maar incl. extra legale voordelen en bonussen) elk jaar worden gepubliceerd.

In België zou dat neerkomen (als je 13e maand en vakantiegeld hebt) op ongeveer iedereen met een bruto maandloon van € 7.180 of meer. Dat zijn zeer veel mensen.

Je kunt in die lijst echt googelen, er is zelfs een systeem dat je de naam en voornaam naar een nr text en je krijgt het loon per sms meteen terug.

Dit leidt tot wel heel interessante loon discussies, zowel met nieuwe als bestaande werknemers! Zo vond mijn CFO het nodig aan iedereen uit te leggen in de cafetaria dat zijn hoog loon van dat jaar kwam door de verzilvering van zijn aandeelopties.

Mijn CTO (en stichter van het bedrijf) zit boven de 200K per jaar en toen hij (voor mijn komst) ook de CEO was sloeg hij er in om zichzelf 360K in een jaar (bij een verlieslatend bedrijf, moet je durven) uit te keren. Daar wordt hij gewoon op aangesproken (en gelijk hebben ze!) door zijn R&D team waarin ik nu economische werkloosheid moet invoeren.

Nu stel ik mij de vraag, is dit een goed idee? Ambtenarenlonen zijn publiek, dus waarom de privé niet? Het kan veel oplossen natuurlijk (ongelijke betaling van man/vrouw, overdreven executive pay etc etc) maar qua privacy zijn er wel vragen te stellen. Je weet dus vaak perfect wat je buur verdient, of die man in de sportclub met de blitse wagen, etc. Het kan in Finland dus wel degelijk dat je in bepaalde clubs etc. niet binnen raakt tenzij je loon op die lijst staat...

Overigens ik sta er niet op, omdat ik mijn belastingen in België betaal.
 
Zoals sommigen hier zullen weten manage ik een Fins bedrijf en Finland heeft een redelijk uniek (denk ik toch) systeem waar alle lonen boven de 100K bruto (zonder patronale lasten, maar incl. extra legale voordelen en bonussen) elk jaar worden gepubliceerd.

In België zou dat neerkomen (als je 13e maand en vakantiegeld hebt) op ongeveer iedereen met een bruto maandloon van € 7.180 of meer. Dat zijn zeer veel mensen.

Je kunt in die lijst echt googelen, er is zelfs een systeem dat je de naam en voornaam naar een nr text en je krijgt het loon per sms meteen terug.

Dit leidt tot wel heel interessante loon discussies, zowel met nieuwe als bestaande werknemers! Zo vond mijn CFO het nodig aan iedereen uit te leggen in de cafetaria dat zijn hoog loon van dat jaar kwam door de verzilvering van zijn aandeelopties.

Mijn CTO (en stichter van het bedrijf) zit boven de 200K per jaar en toen hij (voor mijn komst) ook de CEO was sloeg hij er in om zichzelf 360K in een jaar (bij een verlieslatend bedrijf, moet je durven) uit te keren. Daar wordt hij gewoon op aangesproken (en gelijk hebben ze!) door zijn R&D team waarin ik nu economische werkloosheid moet invoeren.

Nu stel ik mij de vraag, is dit een goed idee? Ambtenarenlonen zijn publiek, dus waarom de privé niet? Het kan veel oplossen natuurlijk (ongelijke betaling van man/vrouw, overdreven executive pay etc etc) maar qua privacy zijn er wel vragen te stellen. Je weet dus vaak perfect wat je buur verdient, of die man in de sportclub met de blitse wagen, etc. Het kan in Finland dus wel degelijk dat je in bepaalde clubs etc. niet binnen raakt tenzij je loon op die lijst staat...

Overigens ik sta er niet op, omdat ik mijn belastingen in België betaal.
Ik vermoed dat de impact op loon net neerwaarts gaat zijn. Zie:


Privacy-gewijs is dit natuurlijk een no-go, naar mijn mening. Wat ik betaald wordt is een zaak tussen mij en mijn werkgever.
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Ambtenarenlonen zijn publiek
Is dat zo? Ik dacht dat je wat ouderwetse barema's kon terugvinden maar toch niet het loon van een persoon op zich? Buiten misschien de CEO van bpost...

Kan ik opzoeken hoeveel mijn overbuur die leerkracht is verdient? Of hoeveel de postbode verdient die vanmorgen mijn pakje zo lief kwam brengen? Geldt dat ook pas vanaf een bepaalde loonschaal?

Ontopic ook terug: ik zie voor- en nadelen aan het systeem van open verloningspakketten.
 
Zoals sommigen hier zullen weten manage ik een Fins bedrijf en Finland heeft een redelijk uniek (denk ik toch) systeem waar alle lonen boven de 100K bruto (zonder patronale lasten, maar incl. extra legale voordelen en bonussen) elk jaar worden gepubliceerd.

In België zou dat neerkomen (als je 13e maand en vakantiegeld hebt) op ongeveer iedereen met een bruto maandloon van € 7.180 of meer. Dat zijn zeer veel mensen.

Je kunt in die lijst echt googelen, er is zelfs een systeem dat je de naam en voornaam naar een nr text en je krijgt het loon per sms meteen terug.

Dit leidt tot wel heel interessante loon discussies, zowel met nieuwe als bestaande werknemers! Zo vond mijn CFO het nodig aan iedereen uit te leggen in de cafetaria dat zijn hoog loon van dat jaar kwam door de verzilvering van zijn aandeelopties.

Mijn CTO (en stichter van het bedrijf) zit boven de 200K per jaar en toen hij (voor mijn komst) ook de CEO was sloeg hij er in om zichzelf 360K in een jaar (bij een verlieslatend bedrijf, moet je durven) uit te keren. Daar wordt hij gewoon op aangesproken (en gelijk hebben ze!) door zijn R&D team waarin ik nu economische werkloosheid moet invoeren.

Nu stel ik mij de vraag, is dit een goed idee? Ambtenarenlonen zijn publiek, dus waarom de privé niet? Het kan veel oplossen natuurlijk (ongelijke betaling van man/vrouw, overdreven executive pay etc etc) maar qua privacy zijn er wel vragen te stellen. Je weet dus vaak perfect wat je buur verdient, of die man in de sportclub met de blitse wagen, etc. Het kan in Finland dus wel degelijk dat je in bepaalde clubs etc. niet binnen raakt tenzij je loon op die lijst staat...

Overigens ik sta er niet op, omdat ik mijn belastingen in België betaal.
Ik vind dat zeker een goed idee. Privacy over hoge lonen, ik vind dat maar dwaas. Schrik dat mensen bij u gaan komen bedelen als ze uw hoog loon zien? Reden te meer om het publiek te maken. Het kan de loonkloof maar ten goede komen en wat publieke druk zal er voor zorgen dat mensen eens twee keer nadenken vooraleer ze in de pot graaien (zie uw voorbeeld van de ceo vs het r&d team). Ik heb zelf inzicht in managementcontracten en hoe krampachtig er met die "hoogst sensitieve informatie" wordt omgesprongen, aka het mag niet geweten zijn dat de cfo een half miljoen per jaar binnentrekt, dat is niet normaal.
 
Dat zijn dus de barema's. Dan moet je al weten hoeveel jaar anciënniteit iemand heeft en in welke schaal die valt. Neen dus, ik kan niet zomaar opzoeken wat mijn overbuur als leerkracht verdient.
Met een beetje chance vind je dat op hun LinkedIn. Indien niet kan je dat wel extrapoleren uit hun leeftijd op een paar jaar na.

Dus je "onderscheid" trekt hier wel een flinterdunne lijn hoor...
 
Nee laat maar zo.

De rat race is al erg genoeg en zoiets zou het alleen maar erger maken.
Zie je de jaloezie binnen de families en vrienden al toenemen?

(Daarvoor alleen al zou het een goed idee zijn :V

Op het volgende familiefeest. Een paar zelfvoldane glimlachen.
Uit de complete stilte zegt iemand: "geld is eigenlijk toch niet belangrijk hé.")

Het heeft voor- en nadelen.
Mss ligt het algemene temperament bij de Fin ook geheel anders.
Bij de gemiddelde Belg: "gvd gij verdient zoveel en gij rijdt met zo'n klein ottoke maar rond jom."
"Seg, heeft die geen betere kleren hangen?"
Kerst: "Ik HAAT u."
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Er is nieuwe europese wetgeving die de EU landen oplegt meer transparantie te voorzien in de lonen:

EU wetgeving

EU landen moeten dit nu nog (individueel) implementeren en vraag zal zijn hoe dit praktisch zal gebeuren maar ik verwacht er de volgende jaren toch wel wat meer (verplichtte) openheid hierover.

M.i. niet meer dan terecht, ken vele plaatsen waar medewerker A, 40j oud en die al 20jaar in de firma werkt zonder "klagen", beduidend minder verdient dan nieuw startende medewerker B van dezelfde leeftijd zonder ervaring in de sector. "Gewoon" omdat die op vorige job al meer verdiende...
 
Met een beetje chance vind je dat op hun LinkedIn. Indien niet kan je dat wel extrapoleren uit hun leeftijd op een paar jaar na.

Dus je "onderscheid" trekt hier wel een flinterdunne lijn hoor...

Hoeveel leerkrachten zitten er op linkedin?

Ik heb er niet echt veel over nagedacht maar ik denk dat ik dan eerder voor het Noorse systeem zou gaan, waarbij je een samenvatting van de belastingaangiftes kan checken. Maar waar je ook kan zien wie jou opgezocht heeft, en waar er een maximum staat op het aantal opzoekingen dat je kan doen.
Persoonlijk heb ik er geen probleem mee als mensen die ik ken weten hoeveel ik verdien (maar ik zeg het ook enkel als ze er naar vragen, dus in de praktijk kan je het aantal mensen op één hand tellen). Maar het is informatie die ik liever niet deel met mensen die ik niet ken.
 
Zie je de jalousie binnen de families en vrienden al toenemen?

(Daarvoor alleen al zou het een goed idee zijn :V

Op het volgende familiefeest. Een paar zelfvoldane glimlachen.
Uit de complete stilte zegt iemand: "geld is eigenlijk toch niet belangrijk hé.")

Het heeft voor- en nadelen.
Mss ligt het algemene temperament bij de Fin ook geheel anders.
Bij de gemiddelde Belg: "gvd gij verdient zoveel en gij rijdt met zo'n klein ottoke maar rond jom."
Kerst: "Ik HAAT u."
Het is altijd een ongemakkelijke generalisatie maar Finnen zijn zeker anders, ik zit ook nog eens in middelgrote (200K inwoners) stad in het midden (lees 100km van de Noorpoolcirkel) van het land, dus de mentaliteit is nog anders dan ik Helsinki.

Maar wen je hier niet aan na een paar jaar? Ik weet het niet, misschien is het zoiets als die onbeperkte snelheid op Duitse snelwegen, of het elders ook kan durft niemand uitproberen.
 
Hier kan je zonder al te veel problemen iedereen zijn belastingsaangifte opzoeken. De kranten publiceren elk jaar lijsten met de top x per regio, leeftijd, etc.

Ik stond vorig jaar in de top 10 van mensen geboren in de jaren 80 in mijn gemeente qua inkomen. ( arme gemeente :p ) Dat stond voor een week ofzo op de frontpagina van de lokale krant hun website. Niemand houdt zich daar echt mee bezig. Van elk bedrijf kan je ook zien hoeveel ze hun CEO betalen.

Ohja, de verkoopprijzen van huizen kan je ook gewoon opzoeken net als bij wie een nummerplaat geregistreerd is.

en @Wotan0017 Oulu dus? :p
 
De lonen van C-level management van in de US beursgenoteerde bedrijven worden ook jaarlijks gepubliceerd via het SEC, ik vermoed dat jaarrekeningen en jaarverslagen dezelfde informatie bevatten voor de belgische BVs? Toch zeker van de eenmanszaken kan je dat snel berekenen. Niet hapklaar misschien, maar toch wel al publiek beschikbaar.

Ik denk gewoon dat er in België er een specifieke sfeer heerst van geheimzinnigheid en jaloezie waardoor dit soort maatregel een soort van shock-effect zou hebben, waarna, volgens mijn bescheiden mening, alles in de richting van wat @zarathustra zegt gaat bewegen.

Zolang het merendeel van de politici wil geheimhouden juist hoe fokking veel ze overal opscheppen zonder veel verantwoordelijkheid af te leggen, gaan ze zeker geen maatregelen treffen om dat verder in de privé publiek te maken. Wat dus ook een van de oorzaken (of moet ik zeggen symptomen) is van de jaloezie/geheimzinnigheid rondom al dit loongedoe.

Voor de doorsnee werknemer gaat dat volgens mij nog steeds een positief effect hebben (indien hij dan ook correct handelt naar zijn waarde en die informatie).
Ik vermoed dat de impact op loon net neerwaarts gaat zijn. Zie:

Uit het abstract:
To study these equilibrium outcomes, we test our model of bargaining under incomplete information with an analysis of pay transparency mandates in the context of the U.S. private sector. Our model predicts that transparency reduces the individual bargaining power of workers, leading to lower average wages.
Da's dus een hoop veronderstellingen ("our model") loslaten op een toch erg verschillende arbeidsmarkt dan die in West-Europa. Ik zie niet in hoe je hieraan enige vorm van waardevolle conclusie aan kan hangen.
 
De lonen van C-level management van in de US beursgenoteerde bedrijven worden ook jaarlijks gepubliceerd via het SEC, ik vermoed dat jaarrekeningen en jaarverslagen dezelfde informatie bevatten voor de belgische BVs? Toch zeker van de eenmanszaken kan je dat snel berekenen. Niet hapklaar misschien, maar toch wel al publiek beschikbaar.

Ik denk gewoon dat er in België er een specifieke sfeer heerst van geheimzinnigheid en jaloezie waardoor dit soort maatregel een soort van shock-effect zou hebben, waarna, volgens mijn bescheiden mening, alles in de richting van wat @zarathustra zegt gaat bewegen.

Zolang het merendeel van de politici wil geheimhouden juist hoe fokking veel ze overal opscheppen zonder veel verantwoordelijkheid af te leggen, gaan ze zeker geen maatregelen treffen om dat verder in de privé publiek te maken. Wat dus ook een van de oorzaken (of moet ik zeggen symptomen) is van de jaloezie/geheimzinnigheid rondom al dit loongedoe.

Voor de doorsnee werknemer gaat dat volgens mij nog steeds een positief effect hebben (indien hij dan ook correct handelt naar zijn waarde en die informatie).

Uit het abstract:

Da's dus een hoop veronderstellingen ("our model") loslaten op een toch erg verschillende arbeidsmarkt dan die in West-Europa. Ik zie niet in hoe je hieraan enige vorm van waardevolle conclusie aan kan hangen.

Ook van veel niet-US beursgenoteerde bedrijven kan je zien hoeveel de C-levels verdienen.

Veel Belgische BVBA's publiceren een jaarrekening die je op NBB kan bekijken, maar niet allemaal - en ik moet toegeven dat het voor mij ook niet echt duidelijk is wat die dan onder "brutomarge" publiceren.

Openbaar maken van hoeveel politici cumuleren zou ik zeer interessant vinden omdat het uiteindelijk gaat over belastingsgeld. Dat een privé bedrijf een bepaalde werknemer of C-level veel wil betalen, heb ik geen probleem mee.
 
Is dat zo? Ik dacht dat je wat ouderwetse barema's kon terugvinden maar toch niet het loon van een persoon op zich? Buiten misschien de CEO van bpost...

Kan ik opzoeken hoeveel mijn overbuur die leerkracht is verdient? Of hoeveel de postbode verdient die vanmorgen mijn pakje zo lief kwam brengen? Geldt dat ook pas vanaf een bepaalde loonschaal?

Ontopic ook terug: ik zie voor- en nadelen aan het systeem van open verloningspakketten.
Die simulator bij de FED geeft toch een verkeerd beeld. Mijn loon ligt in de praktijk bijna 1000 netto hoger dan die simulator aangeeft.
 
Bij ons intern zijn alle lonen ook zo goed als publiek.

Iedereen zit in een pay class en je MOET 90-110% van target pay hebben. Indien niet, krijgt de mgr bij merit ronde extra budget om je naar boven te duwen. Zit je er veel boven, minder budget. Dus als je 3-4-5 y rondloopt in het bedrijf, zit je redelijk zeker ergens tussen de 100 en 110%. Misschien af en toe eens iemand 120%. Dus op 10-20% na weet je iemand zijn loon.

Je kunt gewoon in de dropdown land (USA east, USA west non cali, USA west california,...), job type (R&D, marketing, ...), job level (1 2 3 4) en floep daar heb je het loon. Er is ook een type job type "management", "VP", "C staff". Dus die zitten er ook in. En als je die VP en C dingen eruit haalt, die komen overeen met de SEC listings...

Je moet enkel kunnen raden wat iemand zijn job level is. Maar ook dat is niet moeilijk. Entry level ben je 1 of 2 y. Level 2 en level 3 is soms een guesstimate, maar als iemand er al 5 of 10y zit, zal het wel level 3 zijn. Level 4 heeft allerlei perks zoals mandatory stock bonus, auto met zeker budget etc dat je snel door hebt wanneer iemand level 4 is (ook typisch 2-3 reports als hulpjes).

Ik weet vb dat
  • De retard project manager in de US die netto negatief bijdraagt 250k per jaar vangt
  • De standaard R&D entry persoon in USA HQ vangt 104.312 USD Annual als target
  • De standaard R&D entry persoon in Belgie vangt 47.846,00 USD
  • De tussenbaas R&D in USA HQ 262.668 USD (+750 stocks per jaar die nog eens 100k zijn)

Waar dat voor zorgt? Niks.

Voor alles zijn er excellekes met "expected behavior and performance" om in functie A of B of C te opereren. Of om van level 1 naar 2 naar 3 naar 4 te gaan. Gewoon uitvoeren, request indienen bij je manager en je kunt door de ranks vloeien.

Ik zit al aan mijn 3e functie in level 4. En ik heb al 5 of zo promotions off cycle er kunnen doorduwen met de excellekes.
 
Die simulator bij de FED geeft toch een verkeerd beeld. Mijn loon ligt in de praktijk bijna 1000 netto hoger dan die simulator aangeeft.

Die simulator komt voor mij zo goed als perfect overeen met de realiteit. Het enige wat er niet bijgerekend wordt is de taalpremie. Uw situatie lijkt mij dan ook eerder de uitzondering dan standaard.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan