Auto Elektrische wagens

Wordt nog spannend/turbulent om in de toekomst om een wagen te kopen:
  • sterkere afhankelijkheid van materialen (batterij)
  • nieuwe producenten (die al dan niet het hoofd boven water houden)
  • nieuwe modellen van gevestigde waarden
  • ander business model: minder dealers/meer online
  • minder onderhoud - mss meer focus op puur sales
  • Is minder onderhoud ook minder problemen (en dus garantiegevallen)?
  • Musk

Minder mechanisch onderhoud maar ik denk meer problemen met infotainment en de onderliggende IT systemen van auto's. Niet dat dat exclusief een EV gegeven is, zal voor de ICE equivalenten even zeer het geval zijn.
 
Ik zie hier al verschillende keren de Kia EV6 voorbij komen, de Hyundai Ioniq5 is natuurlijk oosten mogelijkheid. Zelfde techniek, ander jasje.
Ja, maar in de lijst waarover we spraken zat die niet vermeld als een optie.
De ioniq 5 heeft meer ruimte, maar is minder aerodynamisch waardoor het verbruik hoger is. Dus iets minder efficiënt.
Daarnaast heeft KIA normaliter 7 jaar garantie als is dat wel voor een beperkte aantal kilometer, terwijl dit bij Hyundai 5 jaar is voor een ongelimiteerde hoeveelheid aan kilometers. Dus voor sommige kan de hyundai dus interessanter zijn. Het was 1 van de eerste waar ik naar keek.

En met het feit dat men de Ioniq 5 N heeft geïntroduceerd is er ook een concurrent met dezelfde technologie voor de ev6 GT.

Maar doordat het geen optie was die de persoon kon kiezen heb ik die dan ook niet verder vermeld. Sowieso is het best om eens te testrijden en te zien waar je het beste gevoel bij hebt. Persoonlijk vind ik de 18 minuten laden voor 10% - 80% wel een serieus voordeel. Maar als je toekomt met de basisrange dan is dat allemaal zo erg niet.

Er is wel 1 opmerking, de EV6 heeft een lithium batterij, en niet LFP. Waardoor je die eigenlijk maar mag opladen tot 80% en heeft hierdoor ook een beperktere levensduur.
 
Dat is echt een dikke middenvinger naar je vorige klanten.

Straf ook dat ze er even 20K af kunnen doen. De marges zijn nog groter dan ik dacht al =)
Die gaan dan ook failliet. Je koopt dus een wagen die nergens onderhouden kan worden en geen software-updates krijgt.

Ze zouden 20k cash moeten meegeven als je met die auto wil wegrijden...
 
Bij BMW zijn ze dan nog eens te gierig om een deftige frunk te voorzien waardoor je dit nog 3th party mag kopen.
Ik kond dit bijna niet geloven en heb gegoogled naar i4 frunk.
Dat ding heeft idd geen frunk :crazy::crazy:

De XC40/Polestar hebben toch mooi een frunk. Ik wil niet sleuren met laadkabels in de koffer.
 
de EV6 heeft een lithium batterij, en niet LFP. Waardoor je die eigenlijk maar mag opladen tot 80%

Je mag laden tot 100%. De enige vereiste is dat je de auto dan geen wekenlang laat staan.

In de praktijk spreekt dat voor zich. Rij je frequent en veel of ga je op reis, mag je tot 100% laden.
 
Je mag laden tot 100%. De enige vereiste is dat je de auto dan geen wekenlang laat staan.

In de praktijk spreekt dat voor zich. Rij je frequent en veel of ga je op reis, mag je tot 100% laden.
Ja natuurlijk mag dat nog. Opladen tot 100% is echter niet goed voor de levensduur van die batterij. Terwijl bij een LFP batterij dit niet het geval is en je dit zelfs wekelijks naar 100% moet laden.
Het wil dan ook zeggen dat je er u niets van moet aantrekken om die op voorhand het verschil laten goed te maken zodanig dat je klaar staat om met 100% te vertrekken. Bij de LFP batterij heb je gewoon altijd de volle capaciteit dan ter beschikking.

Al ga je best wel niet snelladen tot 100%. Aangezien winsttijd redelijk beperkt is (allez het is natuurlijk niet verwaarloosbaar).
 
Opnieuw: laat je de auto nadien geen wekenlang met een volle batterij staan, is daar niks slecht aan naar levensduur.
 
Opnieuw: laat je de auto nadien geen wekenlang met een volle batterij staan, is daar niks slecht aan naar levensduur.
Kan zijn dat ik mis was, ik had mij gebaseerd op info zoals dit : https://www.marketwatch.com/story/w...ar-every-night-11625253027?mod=article_inline

Waarbij er vermeld wordt dat te diep ontladen of te hoog opladen slecht is voor de batterij. En niet strikt gezien enkel omdat je te lang met een volle batterij staat. Raad was gewoon van houd de lading in uw wagen gewoon niet bij uitersten.

Uw punt vind je hier terug, maar staat hier apart van en het vorige punt is daar verschillend voor een LFP batterij : https://blog.evbox.com/nl-nl/hoe-lang-gaat-de-accu-van-een-elektrische-auto-mee
 
Dit is belangrijk: Electric vehicles have battery management systems to prevent charging and discharging to these extremes. Some are more protective than others.

Daarenboven hebben lithium ion batterijen een marge tussen de totale capaciteit en de bruikbare capaciteit. 100% op display is in realiteit geen 100%, net zoals 0% niet echt 0% is. Men bouwt al veiligere grenzen in.

Ik laad ook frequent naar 100%. Na meerdere jaren nog geen bijna verschil gemerkt in range.
 
Ik kond dit bijna niet geloven en heb gegoogled naar i4 frunk.
Dat ding heeft idd geen frunk :crazy::crazy:

De XC40/Polestar hebben toch mooi een frunk. Ik wil niet sleuren met laadkabels in de koffer.

BMW is de laatste tijd erg als het op basis uitrusting aankomt. Zelfs een basis opbergvakje links van de bestuurder (zoiets dat bij eender welke Dacia al standaard is) is bij de i4 weggehaald en zit nu in 1 of ander optiepakket :crazy:
 
Ja natuurlijk mag dat nog. Opladen tot 100% is echter niet goed voor de levensduur van die batterij. Terwijl bij een LFP batterij dit niet het geval is en je dit zelfs wekelijks naar 100% moet laden.
Het wil dan ook zeggen dat je er u niets van moet aantrekken om die op voorhand het verschil laten goed te maken zodanig dat je klaar staat om met 100% te vertrekken. Bij de LFP batterij heb je gewoon altijd de volle capaciteit dan ter beschikking.

Al ga je best wel niet snelladen tot 100%. Aangezien winsttijd redelijk beperkt is (allez het is natuurlijk niet verwaarloosbaar).
LFP laad je best wekelijks op tot 100% om te voorkomen dat het batterij management systeem te veel in de war geraakt. Niet omdat het goed is voor de batterij zelf.
 
Dit is belangrijk: Electric vehicles have battery management systems to prevent charging and discharging to these extremes. Some are more protective than others.

Daarenboven hebben lithium ion batterijen een marge tussen de totale capaciteit en de bruikbare capaciteit. 100% op display is in realiteit geen 100%, net zoals 0% niet echt 0% is. Men bouwt al veiligere grenzen in.

Ik laad ook frequent naar 100%. Na meerdere jaren nog geen bijna verschil gemerkt in range.

Ah ok, ik ging er vanuit dat daarmee vooral bedoeld werd het feit dat je met het managementsysteem minima en maxima kan instellen voor het opladen van de batterij of wanneer je de melding krijgt van het is tijd om uw batterij op te laden.
Waarbij in mindere mate die extra reserve helpt om het toch wat meer idiot proof te maken.
Bon, we leren bij.

LFP laad je best wekelijks op tot 100% om te voorkomen dat het batterij management systeem te veel in de war geraakt. Niet omdat het goed is voor de batterij zelf.
Dat wist ik niet. ik las overal dat LFP een veel langere levensduur heeft dan de lithium ion batterij (men verwacht 20j, terwijl bij de lithium ion dit eerder tegen de 15 jaar zou zitten). En ik ging ervan uit dat dit ook te maken had met het feit dat er minder het probleem was van de levensduurstress van de batterij. Omdat men dit als een groot voordeel meldde. Naast het feit dat men het ook bekijkt als veiliger in functie van de onstabiliteit (al is dat ook al enorm beperkt - maar bon er is nog altijd de zweem van onveiligheid die er rond hangt)

Ze zijn niet volledig gelijk, de Ioniq5 N heeft een iets grotere batterij en heeft wat meer pk's dan de EV6 GT
Heb niet gezegd dat ze gelijk zijn hé. Maar dat ze nu een versie hebben die in dezelfde vijver vist. Performancegewijs ;).

Ik vind de ioniq 5 wel nog een leuke auto. Alleen dat interieur ligt me niet zo.
Ik vind dat interieur wel leuker. Exterieur heeft ook wel iets, maar lijkt wat minder. Maar vooral als particulier het feit dat het geen 7 jaar garantie is.
 
Op basis van wat kiezen jullie juist voor de EV6? Puur de hogere laadsnelheid?

Heb pas een zoontje van een jaar ondertussen dus gewoon een gezinswagen met deftige koffer en liefst wat hoger ligt. Heb nu een A5 en beklaag mijn rug regelmatig :p Maakt het chassis zoveel uit dan? Want dan bekijk je het opnieuw enkel naar wat de zuinigste auto is. Gezien het een bedrijfsauto is heb ik me tot hier weinig van aangetrokken eerlijk gezegd.
Met de nood aan gezinswagen nog veel meer de voorkeur voor de EV6 aangezien het vooral een hoge stationwagen-achtig ding is en geen SUV, maar toch heel ruim + hogere laadsnelheid inderdaad. Ik heb het gewoon niet voor SUVs.
 
Die gaan dan ook failliet. Je koopt dus een wagen die nergens onderhouden kan worden en geen software-updates krijgt.

Ze zouden 20k cash moeten meegeven als je met die auto wil wegrijden...
BYD failliet? Dan vrees ik voor heel de EV markt: Toyota, Ford, Kia en Mercedes kopen accu's van BYD.
Zelfs de Tesla model Y maakt gebruik van een BYD accu
 
Terug
Bovenaan