Auto Elektrische wagens

Vorige week met de Kia EV6 naar Kopenhagen gereden.
Blijft toch wel een topwagen. Gwn de bestemming ingeven en navigatie berekent snelste route met alle tussenstations al mooi voorgepland. Gwn even nakijken of alle stations worden gedekt door de tankkaart van het werk en gaan.
Door het automatisch voorverwarmen vd batterij is het laden ook ongelofelijk snel. Vaak gehad dat de wagen al vol zat terwijl wij nog druk bezig waren met naar het toilet te gaan/ wat drinken te halen.

Ik had ook nog ABRP met een obd2 dongle mee maar gestopt met te gebruiken want was zeker niet beter dan de onboard navigatie.
Goed om te horen dat Kia navigatie goed werkt!
 
Juist wat in de configuratie van de Q6 zitten rommelen.

Vergeet het, ik ga gewoon mijn huidige wagen oprijden als ik al die prijzen zie.

Voor een i5 zat ik boven de 120k. Die Q6 is al helemaal van het padje als je er een S voor wil zetten.

En dat dan eigenlijk voor een wagen met nog minder beleving.

Zijn die premiummerken niet echt in hun voet aan het schieten met die belachelijke prijzen? Zo een merkensnul als mij krijgt al de neiging om naar Chinese alternatieven te gaan kijken.
Idem hier. Ik was wel benieuwd naar de i5 touring m60 maar damn die prijzen. Kan je bijna een porsche taycan 4 ofzo nemen (weliswaar zonder al te veel opties 😆). Maar wat me vooral stoort is dat ze de transmissietunnel blijven hebben en geen frunk. Neen de volgende elektrische wagen wordt geen BMW zo.

Ik wist voor dat Ssangyong zijn naam veranderde naar KGM niet dat ze Koreans waren. Ik dacht vroeger altijd dat ze Chinees waren met die belachelijke designs🫠
 
Los van die prijs, maar die i5, telkens ik die zie denk ik echt dat ze bij BMW qua design volledig de bal mis hebben geslagen.

Ik ben een absolute BMW fan en normaal zou ik een 5 opvolger blind kopen, maar die i5 is echt compleet mijn ding niet.
 
Idem hier. Ik was wel benieuwd naar de i5 touring m60 maar damn die prijzen. Kan je bijna een porsche taycan 4 ofzo nemen (weliswaar zonder al te veel opties 😆). Maar wat me vooral stoort is dat ze de transmissietunnel blijven hebben en geen frunk. Neen de volgende elektrische wagen wordt geen BMW zo.

Ik wist voor dat Ssangyong zijn naam veranderde naar KGM niet dat ze Koreans waren. Ik dacht vroeger altijd dat ze Chinees waren met die belachelijke designs🫠

Hier net het omgekeerde, Ssangyong kende ik als Koreaans maar toen ik recent een KGM zag rijden, dacht ik dat dat een nieuw Chinees merk was :)
 
Nu met de verwarming niet meer hoeven te gebruiken zit ik (nog met de winterbanden) rond 14 kWh verbruik op 100 km
Winter was dit 20 😅
 
Ik was van plan om 50-55k tegen een leuke 2dehand EV te gooien (genre BMW I4 E40 bvb) op voorwaarde dat ik kan opladen voor mijn deur met mijn zonne-energie.
De stad waar ik woon laat dat voorlopig niet toe en als ik zo dat document van VVSG lees dat zit dat er ook niet onmiddelijk aan te komen.
De Vlaamse steden en gemeenten zijn absoluut niet happig om hun burgers toe te laten om hun wagen te laten opladen met de energie van hun zonnepanelen.

Eén van de vele redenen waarom ze niet willen dat we zelf laden en onze EV's opladen aan verschrikkelijk dure publieke laadpalen was de volgende.

De kans dat laadpaalexploitanten (CPO) nog interesse hebben om publieke palen teplaatsen in deze buurten is kleiner omdat er bij het toelaten van laadkabels over de stoepwellicht een veel kleinere vraag zal zijn naar (duurder) laden aan een publieke laadpaal. Dusals een overweging zou zijn om laadkabels toe te laten in afwachting van een laadpaal, danzou dit tijdelijke aspect kunnen ondermijnd worden door die toelating.

Dus om de zakken te vullen van laadpaalexploitanten geven ze voorkeur om burgers de toelating te weigeren om zelf iets te voorzien.
Om van te kotsen.
Mijn plan om een EV aan te kopen gaat dus in de koelkast zo lang ik dat ding niet mag laden aan mijn voordeur. (ter verduidelijking, ik verwacht niet dat de plaatsen voor mijn deur private EV laadplaatsen worden he. De starre weigering om bvb laadmatten of laadtegels toe te laten is gewoon triest. Dat belooft voor de toekomst...)
 
Dat zomaar toelaten is ergens als een doos van pandora opentrekken dus ik begrijp die gemeentebesturen dat ze daarin terughoudend zijn.
Laadkabels die helemaal niet of niet correct afgedekt zijn en over trottoir liggen te bengelen. Kwestie van tijd voor dit voetgangers hindert en er mensen over vallen. Dan zijn er nog de ruzies en frustraties die er sowieso zullen ontstaan omdat er telkens iemand anders voor uw gevel geparkeerd staat waardoor je zelf niet kan opladen. Het zal niet bij enkelingen blijven die de openbare parkeerplek voor hun rijwoning zal opeisen onder het motto dat ze moeten kunnen laden.

Wil je altijd kunnen laden aan uw huis moet je maar zien dat je iets van private parking hebt. Men zou dan beter investeren in coöperatieve energiedeelsystemen waarbij je uw geïnjecteerde energie goedkoper kan gebruiken bij publieke laadpalen in de buurt. Beetje zoals je nu ook energie kan delen onder particulieren.

Dat gezegd zijnde, als het aspect van dat duurder publiek laden de voornaamste reden is om geen occasie EV van 50 - 55k te kopen dan zitten uw prioriteiten gewoon totaal fout. Koop u dan een nieuwe gesubsidieerde EV van 40k met 5k subsidie, met die overige 15 - 20k kan je jarenlang publiek laden.
 
Dat zomaar toelaten is ergens als een doos van pandora opentrekken dus ik begrijp die gemeentebesturen dat ze daarin terughoudend zijn.
Laadkabels die helemaal niet of niet correct afgedekt zijn en over trottoir liggen te bengelen. Kwestie van tijd voor dit voetgangers hindert en er mensen over vallen. Dan zijn er nog de ruzies en frustraties die er sowieso zullen ontstaan omdat er telkens iemand anders voor uw gevel geparkeerd staat waardoor je zelf niet kan opladen. Het zal niet bij enkelingen blijven die de openbare parkeerplek voor hun rijwoning zal opeisen onder het motto dat ze moeten kunnen laden.
Dat begrijp ik volledig.
Daarom stelde ik voor aan de stad dat er op mijn kosten speciale tegels in het voetpad gestoken zouden worden waar de laadkabel in gelegd kan worden zodat er geen risico meer is op struikelen.
Ook benadrukte ik dat ik uiteraard niet verwacht dat deze plaats voor mijn door op enige manier zou voorbehouden worden voor mij.
Het blijft een publieke parkeerplaats voor alle auto's.

Echter weigeren ze dit toe te laten en zeggen ze te wachten tot er op Vlaams of Federaal niveau iets geregeld word.
Wil je altijd kunnen laden aan uw huis moet je maar zien dat je iets van private parking hebt. Men zou dan beter investeren in coöperatieve energiedeelsystemen waarbij je uw geïnjecteerde energie goedkoper kan gebruiken bij publieke laadpalen in de buurt. Beetje zoals je nu ook energie kan delen onder particulieren.
Nee bedankt, dat is weer een zoveelste extra partij oprichten die winst op mijn kap moet maken. We hebben al genoeg zo'n vehikels in dit land.
Dat gezegd zijnde, als het aspect van dat duurder publiek laden de voornaamste reden is om geen occasie EV van 50 - 55k te kopen dan zitten uw prioriteiten gewoon totaal fout. Koop u dan een nieuwe gesubsidieerde EV van 40k met 5k subsidie, met die overige 15 - 20k kan je jarenlang publiek laden.
In de EV's met een prijs tot 40k heb ik helaas geen interesse. Ik wil een ruimere mooiere en krachtigere wagen.
Ook aan publiek laden zou ik een pest hebben. Dat is weer een andere partij rijk maken en dan moet dagelijks honderden meters naar mijn auto wandelen.
 
Los van die prijs, maar die i5, telkens ik die zie denk ik echt dat ze bij BMW qua design volledig de bal mis hebben geslagen.

Ik ben een absolute BMW fan en normaal zou ik een 5 opvolger blind kopen, maar die i5 is echt compleet mijn ding niet.
Bij de dealer halvelings opgevangen dat die totaal niet draait. Klanten haken af op ondermaatse afwerking en design.
 
Bij de dealer halvelings opgevangen dat die totaal niet draait. Klanten haken af op ondermaatse afwerking en design.

Design kan ik begrijpen, al vind ik dat de i5's die ik in werkelijkheid al zag rijden, er meestal minder erg uit zagen dan op de foto's.

Enig idee waar die ondermaatse afwerking zit? Zelf nog niet (mee)gereden met een i5, maar ben wel nieuwsgierig.
 
Is het niet altijd zo dat BMW designs altijd wel wat tijd nodig hebben? Denk dat zelfs de vorige 5 reeks, die nu zo verheerlijkt wordt, niet super positief onthaald werd.

Heb met de i5 gereden en, komende van een 3-reeks, was dat toch een serieus trapje omhoog. Absoluut niets op de afwerking aan te merken, en als je de reviews ziet is dat eigenlijk ook het geval daar. Heb zelf wel niet met de oude 5 gereden.
De meest voorkomende kritiek is dat het nog een ICE platform is en dat hij dus bijgevolg heel groot uitvalt. Het is ook niet echt meer een sportsedan te noemen.

Gisteren nog zien staan:
 
Design kan ik begrijpen, al vind ik dat de i5's die ik in werkelijkheid al zag rijden, er meestal minder erg uit zagen dan op de foto's.

Enig idee waar die ondermaatse afwerking zit? Zelf nog niet (mee)gereden met een i5, maar ben wel nieuwsgierig.
Je moet het vooral vergelijken met de vorige generatie van 5, in de nieuwe i5 zijn er gewoon een hoop dingen wegbezuinigd. Bij de touring heb je bijvoorbeeld geen aparte achterruit meer. Het interieur is gewoon een stap terug, veel meer harde plastics, waar je in de vorige nog aluminium accenten had, lederen dashboard of een dorpellijst is dat nu allemaal weg.
 
Je moet het vooral vergelijken met de vorige generatie van 5, in de nieuwe i5 zijn er gewoon een hoop dingen wegbezuinigd. Bij de touring heb je bijvoorbeeld geen aparte achterruit meer. Het interieur is gewoon een stap terug, veel meer harde plastics, waar je in de vorige nog aluminium accenten had, lederen dashboard of een dorpellijst is dat nu allemaal weg.

Klinkt als een spijtige evolutie. Ik heb de indruk dat BMW overdrijft met behoorlijk zichtbare besparingen terwijl dat zich absoluut niet reflecteert in hun prijzen - op basis van wat jij zegt over de i5 en wat ze met de i4 facelift gedaan hebben.
 
Die led grille op de nieuwe 5 reeks. Marginaler wordt het echt niet meer.

Toen ik het voor het eerst in mijn achteruitkijkspiegel zag, dacht ik dat er een margi met een getunede BMW van 20 jaar oud achter mij zat :laugh:
Ergens is er toch iets misgelopen op de designafdeling in de voorbije jaren. Zelfde bij Mercedes.
 
Wordt nog spannend/turbulent om in de toekomst om een wagen te kopen:
  • sterkere afhankelijkheid van materialen (batterij)
  • nieuwe producenten (die al dan niet het hoofd boven water houden)
  • nieuwe modellen van gevestigde waarden
  • ander business model: minder dealers/meer online
  • minder onderhoud - mss meer focus op puur sales
  • Is minder onderhoud ook minder problemen (en dus garantiegevallen)?
  • Musk

Voeg daarbij dat er (voorlopig) amper/geen inschrijving wordt betaald op nieuwe EV's en dat er ook amper/geen wegentaksen worden betaald op nieuwe EV's. Maw, zal er dus in de toekomst een of andere belasting gehoffen moeten worden op EV's of onze wegen liggen er binnenkort bij zoals een 5-sterrenstrook uit Paris-Roubaix
 
Nu met de verwarming niet meer hoeven te gebruiken zit ik (nog met de winterbanden) rond 14 kWh verbruik op 100 km
Winter was dit 20 😅
Had je geen kleine honda als EV? Ik zit met de iX3 in januari op 21,4 kWh/100km. Momenteel terug 17,5 kWh/100km. Vind dat best meevallen voor zo een Blok Met Wielen.
 
Had je geen kleine honda als EV? Ik zit met de iX3 in januari op 21,4 kWh/100km. Momenteel terug 17,5 kWh/100km. Vind dat best meevallen voor zo een Blok Met Wielen.
Idd de honda E ,zou anders niet aan kWH verbruik maar aan liters komen😁
2ehands gekocht,ondertussen toch op 7 maand al 8000 probleemloze km mee gebold
 
Terug
Bovenaan