Je moet het vooral vergelijken met de vorige generatie van 5, in de nieuwe i5 zijn er gewoon een hoop dingen wegbezuinigd. Bij de touring heb je bijvoorbeeld geen aparte achterruit meer. Het interieur is gewoon een stap terug, veel meer harde plastics, waar je in de vorige nog aluminium accenten had, lederen dashboard of een dorpellijst is dat nu allemaal weg.
Ik rij zelf nu met de huidige 5 touring (vlak na de update die ze hem gegeven hebben, dus met de standaard trapezium uitlaten) en zal in oktober/november overstappen naar de i5 touring na een testrit met de gewone i5 (beide als bedrijfswagen).
Ik ervaar het niet echt direct als een enorm grote stap terug qua interieur. Hij voelt wel wat minder klassevol/stijlrijk aan door alle snufjes, lichtjes en e-toestanden. Dat had wat mij betreft wat soberder/strakker gemogen. De toename van meer harde plastics is mij vanachter de bestuurderstoel eerlijk gezegd niet echt zwaar opgevallen. Wel is het zo dat het standaarddashboard een zwart gat is (waar je bij de vorige versie nog lichtmetalen/alu accenten hebt). Een extra optie voor alu sierlijsten en decolijsten heb ik dan wel direct opgenomen in de nieuwe i5. Lederen dashboard heb ik op mijn huidige ook niet. De dorpellijst zie je niet meer als je deur dicht is (en bij mij aan de bestuurderkant is die op de huidige constant losgekomen lol) en ik heb daar eerlijk gezegd niet op gelet of het is me niet meer bijgebleven.
De testrit was met een i5 e40 met m sport pack pro (inclusief de kinderlijke tuner led nieren, welke ik stante pede uit mijn configuratie heb gezwierd). De auto is van standaard voor mij, zonder m of m pro pakket, zelf mooi genoeg qua lijnen met ruim voldoende velggrootte.
De rij ervaring zelf daarentegen vond ik zeer aangenaam en positief. Zelf ivm mijn huidige 5. Ik rij hem ook niet als sportsedan maar door zijn afmetingen eerder als boot (het feit dat ik met de leasewagen 518d versie rij met een mooi rijtje aan opties zal daar, vermogensgewijs, ook wat mee te maken hebben). Dat zal met de i5 e40 dan eigenlijk zelf nog een upgrade worden. Dat ik zelf nog wat ruimte had om wat meer opties in te passen ivm de huidige, geeft dan voor mij zelf het gevoel dat ik er wat op vooruit ga.
Waar ik me echter wel aan zal storen zijn volgende punten:
- het ontbreken van de apart openbare achterruit (nooit gedacht dat ik dit zo op prijs zou stellen in dagelijks gebruik)
- het feit dat je zelf geen frunk kan voorzien/ontwikkelen/naplaatsen/optie/whatever
- de belachelijke meerkost voor ACC (wat ik dan ook niet genomen heb) wat je nochthans van dergelijke wagen standaard zou mogen verwachten
In the end it's all in the eye of the beholder en een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur. Gelukkig maar.