Auto Elektrische wagens

Ben van plan om 2dehands plug in hybride te komen
Weet er iemand of je de staat van de batterij kunt checken? Het gaat over een Volvo V60
 
Je moet het vooral vergelijken met de vorige generatie van 5, in de nieuwe i5 zijn er gewoon een hoop dingen wegbezuinigd. Bij de touring heb je bijvoorbeeld geen aparte achterruit meer. Het interieur is gewoon een stap terug, veel meer harde plastics, waar je in de vorige nog aluminium accenten had, lederen dashboard of een dorpellijst is dat nu allemaal weg.
Ik rij zelf nu met de huidige 5 touring (vlak na de update die ze hem gegeven hebben, dus met de standaard trapezium uitlaten) en zal in oktober/november overstappen naar de i5 touring na een testrit met de gewone i5 (beide als bedrijfswagen).

Ik ervaar het niet echt direct als een enorm grote stap terug qua interieur. Hij voelt wel wat minder klassevol/stijlrijk aan door alle snufjes, lichtjes en e-toestanden. Dat had wat mij betreft wat soberder/strakker gemogen. De toename van meer harde plastics is mij vanachter de bestuurderstoel eerlijk gezegd niet echt zwaar opgevallen. Wel is het zo dat het standaarddashboard een zwart gat is (waar je bij de vorige versie nog lichtmetalen/alu accenten hebt). Een extra optie voor alu sierlijsten en decolijsten heb ik dan wel direct opgenomen in de nieuwe i5. Lederen dashboard heb ik op mijn huidige ook niet. De dorpellijst zie je niet meer als je deur dicht is (en bij mij aan de bestuurderkant is die op de huidige constant losgekomen lol) en ik heb daar eerlijk gezegd niet op gelet of het is me niet meer bijgebleven.
De testrit was met een i5 e40 met m sport pack pro (inclusief de kinderlijke tuner led nieren, welke ik stante pede uit mijn configuratie heb gezwierd). De auto is van standaard voor mij, zonder m of m pro pakket, zelf mooi genoeg qua lijnen met ruim voldoende velggrootte.

De rij ervaring zelf daarentegen vond ik zeer aangenaam en positief. Zelf ivm mijn huidige 5. Ik rij hem ook niet als sportsedan maar door zijn afmetingen eerder als boot (het feit dat ik met de leasewagen 518d versie rij met een mooi rijtje aan opties zal daar, vermogensgewijs, ook wat mee te maken hebben). Dat zal met de i5 e40 dan eigenlijk zelf nog een upgrade worden. Dat ik zelf nog wat ruimte had om wat meer opties in te passen ivm de huidige, geeft dan voor mij zelf het gevoel dat ik er wat op vooruit ga.

Waar ik me echter wel aan zal storen zijn volgende punten:
- het ontbreken van de apart openbare achterruit (nooit gedacht dat ik dit zo op prijs zou stellen in dagelijks gebruik)
- het feit dat je zelf geen frunk kan voorzien/ontwikkelen/naplaatsen/optie/whatever
- de belachelijke meerkost voor ACC (wat ik dan ook niet genomen heb) wat je nochthans van dergelijke wagen standaard zou mogen verwachten

In the end it's all in the eye of the beholder en een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur. Gelukkig maar.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik me echter wel aan zal storen zijn volgende punten:
- het ontbreken van de apart openbare achterruit (nooit gedacht dat ik dit zo op prijs zou stellen in dagelijks gebruik)
- het feit dat je zelf geen frunk kan voorzien/ontwikkelen/naplaatsen/optie/whatever
- de belachelijke meerkost voor ACC (wat ik dan ook niet genomen heb) wat je nochthans van dergelijke wagen standaard zou mogen verwachten

In the end it's all in the eye of the beholder en een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur. Gelukkig maar.

Dat vind ik ook het grootste nadeel, het ontbreken van de achterruit die open kan. Ik gebruik niets anders in de 3 reeks die ik had. Frunk boeit me niet met de ruimte die ik al heb en ik ben geen fan van ACC.

Ik vind die grill met licht dan wel weer tof gedaan, ook omdat ik de standaard grill echt niet mooi vind.

Wanneer wordt hij geleverd? Hier staat hij voor eind juli.
 
Dat vind ik ook het grootste nadeel, het ontbreken van de achterruit die open kan. Ik gebruik niets anders in de 3 reeks die ik had. Frunk boeit me niet met de ruimte die ik al heb en ik ben geen fan van ACC.

Ik vind die grill met licht dan wel weer tof gedaan, ook omdat ik de standaard grill echt niet mooi vind.

Wanneer wordt hij geleverd? Hier staat hij voor eind juli.

Ik blijf het vreemd vinden dat zo een typisch BMW touring kenmerk (de achterruit) niet meegenomen wordt. Die frunkp voor mij is gewoon uit pure logica dat ik het niet snap en er me aan zou kunnen ergeren.
De ACC is voor ons wegennet en diens bestuurders inderdaad niet echt gebruiksvriendelijk. Maar het zou een meerwaarde kunnen geweest zijn op de autovakanties en langere trips. In het totaalplaatje dus verwaarloosbaar.

Goed dat je de leds tof vindt en beter dan de standaard grill. To each it's own en jouw uitvoering zal ook een pareltje zijn.

Hier staat hij op de agenda voor eind oktober (dan loopt mijn huidig contract af).
 
De ACC is voor ons wegennet en diens bestuurders inderdaad niet echt gebruiksvriendelijk. Maar het zou een meerwaarde kunnen geweest zijn op de autovakanties en langere trips. In het totaalplaatje dus verwaarloosbaar.

Dit zo hard.

Ik zet het enkel nog op als ik in Wallonië op rustige stukken snelweg zit. Van zodra het wat drukker wordt duikt er wel één of andere pipo in dat gat dat de ACC laat en rij je op den duur nog 40 per uur. Dan ben ik wel dankbaar voor mijn Limit functie, die gebruik ik wel elke dag.
 
Voeg daarbij dat er (voorlopig) amper/geen inschrijving wordt betaald op nieuwe EV's en dat er ook amper/geen wegentaksen worden betaald op nieuwe EV's. Maw, zal er dus in de toekomst een of andere belasting gehoffen moeten worden op EV's of onze wegen liggen er binnenkort bij zoals een 5-sterrenstrook uit Paris-Roubaix
Moet en zal er sowieso komen om de schade aan de infrastructuur te betalen. EVs beschadigen de wegen immers ook meer dan gewone ICEs. Zeker met de komst van meer EV SUVs... Maar dit ook best doortrekken naar alle auto's die gewoon te zwaar zijn incl de monstertrucks waar sommige in rijden. Vandaag nog eentje gezien in zijn Ford Ranger die dacht dat voorrangsregeling niet gelden voor hem... Houdt de huidige wegentaks eigenlijk rekening met het gewicht van een auto?
 
Bjorn Nyland voelt op dit ogenblik de Volvo EX30 aan de tand. Verbruik valt toch wreed tegen, 290 Wh/km tijdens de 1000km test. Dat is 10% meer dan bvb een iX3 in die test (en die iX3 reed in nog slechtere omstandigheden).
Door dat hoge verbruik moest Bjorn 8 keer laden om 1000 km af te leggen. Dat voor een wagen van > 50k€...
 
Vandaag stond ik net aan een poort toen er een EV9 binnen wou rijden met hollandse plak. Grijze kleur, zag er nieuw uit. Wat een absoluut gigantisch gedrocht is me dat :unsure:.
 
Laatst bewerkt:
Moet en zal er sowieso komen om de schade aan de infrastructuur te betalen. EVs beschadigen de wegen immers ook meer dan gewone ICEs. Zeker met de komst van meer EV SUVs... Maar dit ook best doortrekken naar alle auto's die gewoon te zwaar zijn incl de monstertrucks waar sommige in rijden. Vandaag nog eentje gezien in zijn Ford Ranger die dacht dat voorrangsregeling niet gelden voor hem... Houdt de huidige wegentaks eigenlijk rekening met het gewicht van een auto?
Een lichte vracht betaald per 500kg MTM iets meer dan 20€. De zwaarste EV zou dan tss de 100 en 150€ kosten wat nog steeds heel weinig is voor een auto met het vermogen dat de meeste EV´s hebben.
 
Terug
Bovenaan