Auto Elektrische wagens

KGM (het vroegere Ssanyong) geeft wel een mooie garantie op de batterij in hun nieuwe Torres, 10 jaar of 1 miljoen kilometers. (y)
 
Vorige week met de Kia EV6 naar Kopenhagen gereden.
Blijft toch wel een topwagen. Gwn de bestemming ingeven en navigatie berekent snelste route met alle tussenstations al mooi voorgepland. Gwn even nakijken of alle stations worden gedekt door de tankkaart van het werk en gaan.
Door het automatisch voorverwarmen vd batterij is het laden ook ongelofelijk snel. Vaak gehad dat de wagen al vol zat terwijl wij nog druk bezig waren met naar het toilet te gaan/ wat drinken te halen.

Ik had ook nog ABRP met een obd2 dongle mee maar gestopt met te gebruiken want was zeker niet beter dan de onboard navigatie.
 
Gisteren mijn Volvo C40 Recharge (Extend) in ontvangst genomen.

Bedoeling is om op het werk te laden en thuis occasioneel via het stopcontact.
Gisteren al even getest en op 7 uur een 15 tal % bijgeduwd.

Ik heb zonnepanelen, een batterij en terugdraaiende teller en ben vrij vroeg thuis om steeds nog van de zon-uren te profiteren.
Enkele rit vandaag was 52 km, wat neerkwam op 12 % batterij.
De komende dagen ga ik die One Pedal Drive uitproberen maar ik weet niet in welke mate dit energie gaat besparen.
Volgens de mensen in de garage was dit toch echt aan te raden ..

Ook wel wat aanpassen om niet steeds naar dat infotainmentsysteem te kijken.
Met een EV ga je denk ik nooit je dagteller helemaal terugdraaien op een jaar dus maakt het denk ik niet veel uit dat je van die zon-uren moet profiteren toch ? Of ben ik mis
 
Met een EV ga je denk ik nooit je dagteller helemaal terugdraaien op een jaar dus maakt het denk ik niet veel uit dat je van die zon-uren moet profiteren toch ? Of ben ik mis
Wellicht is hij in afwachting van een digitale meter. Ik zou anders niet weten waarom je een batterij plaatst icm een analoge meter.
 
Wellicht is hij in afwachting van een digitale meter. Ik zou anders niet weten waarom je een batterij plaatst icm een analoge meter.
Die had er inderdaad normaal al moeten zijn maar is uitgesteld wegens asbest plaat rond de analoge meter. Dit wordt dan op 'sanering' geplaatst en dan komen ze later terug omdat dat door een gespecialiseerd team moet gebeuren.
Dit kon wel enkele maanden tot jaren duren volgens die man.
 
Door het automatisch voorverwarmen vd batterij is het laden ook ongelofelijk snel. Vaak gehad dat de wagen al vol zat terwijl wij nog druk bezig waren met naar het toilet te gaan/ wat drinken te halen.
Als je toch lang genoeg blijft kan je wel beter dat voorverwarmen uitzetten, want dat verbruikt echt wel heel veel elektriciteit.
 
Als je toch lang genoeg blijft kan je wel beter dat voorverwarmen uitzetten, want dat verbruikt echt wel heel veel elektriciteit.
Akkoord als je met een "koude" batterij start. Maar is dat ook zo op de snelweg? Ik zou denken dat er dan weinig moet bijverwarmd worden, omdat de batterij aan 120 km/h sowieso wel wat warmte produceert. M.a.w. dat de koeling van de batterij dan gewoon een kwartier wordt uitgeschakeld.
 
Juist wat in de configuratie van de Q6 zitten rommelen.

Vergeet het, ik ga gewoon mijn huidige wagen oprijden als ik al die prijzen zie.

Voor een i5 zat ik boven de 120k. Die Q6 is al helemaal van het padje als je er een S voor wil zetten.

En dat dan eigenlijk voor een wagen met nog minder beleving.

Zijn die premiummerken niet echt in hun voet aan het schieten met die belachelijke prijzen? Zo een merkensnul als mij krijgt al de neiging om naar Chinese alternatieven te gaan kijken.
 
Akkoord als je met een "koude" batterij start. Maar is dat ook zo op de snelweg? Ik zou denken dat er dan weinig moet bijverwarmd worden, omdat de batterij aan 120 km/h sowieso wel wat warmte produceert. M.a.w. dat de koeling van de batterij dan gewoon een kwartier wordt uitgeschakeld.
De warmte die de batterij opwekt uit zichzelf is verre van genoeg om genoeg voorverwarmd te zijn voor snelladen. Zelfs na 200km verwarmt die nog voor. En bij mij gaat dat verbruik aan 120km/u makkelijk van 170Wh/km naar 270Wh/km.
 
Akkoord als je met een "koude" batterij start. Maar is dat ook zo op de snelweg? Ik zou denken dat er dan weinig moet bijverwarmd worden, omdat de batterij aan 120 km/h sowieso wel wat warmte produceert. M.a.w. dat de koeling van de batterij dan gewoon een kwartier wordt uitgeschakeld.
yeah da valt serieus tegen :p
Ik had de test gedaan vorige wintervakantie. 200km op de autostrade bij 0°C buiten gaf een batterijtemp van 5-6°C ofzo. Idealiter voor snelladen dacht ik dat de batterij op 20-24°C moest staan.
Echter na de eerste snellaadbeurt is de batterij opgewarmd en koelt ze niet meer zo hard af. Denk dat ze de rest van de 600km niet meer onder de 14-16°C gedoken is.
 
Dat voorverwarmen duurt meestal al een dikke 20 minuten, dus 100Wh/km aan 120km/u komt denk ik op 4kWh.
Beetje zonde van het geld als je toch genoeg tijd hebt om te laden.

Inderdaad de moeite, ook zonde van de energie, los van het geld. Iets om te onthouden als je op voorhand weet dat je genoeg tijd hebt om niet-voorgewarmd te laden.

Ik had intussen ergens cijfers gevonden van Tesla die ook in die grootte-orde lagen, daar spraken ze over 3,5 kWh.
 
Zijn die premiummerken niet echt in hun voet aan het schieten met die belachelijke prijzen? Zo een merkensnul als mij krijgt al de neiging om naar Chinese alternatieven te gaan kijken.

Getuige de grote aantallen op onze wegen zou ik eerder zeggen dat ze net zeer goed bezig zijn - eigenlijk een beetje jammer voor de diversiteit op onze wegen. De stap naar een niet premium merk is blijkbaar groot - soms een te verantwoorden of veilige keuze - maar als je ziet welke stappen bvb. KIA heeft gezet - ben nu geen echte autokenner maar als leek ziet dat er echt el goed uit vind ik.
 
Getuige de grote aantallen op onze wegen zou ik eerder zeggen dat ze net zeer goed bezig zijn - eigenlijk een beetje jammer voor de diversiteit op onze wegen. De stap naar een niet premium merk is blijkbaar groot - soms een te verantwoorden of veilige keuze - maar als je ziet welke stappen bvb. KIA heeft gezet - ben nu geen echte autokenner maar als leek ziet dat er echt el goed uit vind ik.
In West Europa zijn ze denk ik verslaafd aan Europese wagens. Niet dat ze hier geen goede auto's kunnen maken. Na decennia rijden in Europese wagens zijn we sinds enkele jaren geswitched naar Japans en ik wil voorlopig niet meer terug.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan