Auto Elektrische wagens

Binnen een half jaartje mag ik ook voor de eerste keer een nieuwe EV leasewagen kiezen. Ken zelf nog niets van de elektrische markt dus waar best op letten? Belangrijk ook om te melden dat het bedrijf niet tussen komt in de plaatsing van een charger thuis dus die gaat er wss niet dadelijk komen.

Mogelijkheden om tussen te kiezen:
Volvo XC40 of EX30, Mercedes EQA of EQB, Tesla 3 of Y, Kia EV6, VWID.4 of ID.5 of BMW iX1 of I4.

Voorlopige voorkeur lijkt me naar de Volvo XC40 of Mercedes EQA te gaan simpelweg omdat ik de Tesla eigenlijk echt niet mooi vind.
Een half jaar is lang in EV land. Best wachten tot dan om te kiezen (of dromen).
 
De korting voor de BYD Han al gezien? :oink:

JZrKPsf.png


Even 17K eraf, ik heb nog op het punt gestaan 5 maanden geleden er eentje te bestellen, maar dan toch niet gedaan omdat de dealer niet een extra 1K wou zakken. Maar stel je voor dat ik die toch had gekocht, ik zou behoorlijk pissig zijn.

Ja, kortingen horen erbij en je weet dat dat kan gebeuren. Maar 17k .... Huidige BYD eigenaars zullen echt niet amused zijn.
 
De korting voor de BYD Han al gezien? :oink:

JZrKPsf.png


Even 17K eraf, ik heb nog op het punt gestaan 5 maanden geleden er eentje te bestellen, maar dan toch niet gedaan omdat de dealer niet een extra 1K wou zakken. Maar stel je voor dat ik die toch had gekocht, ik zou behoorlijk pissig zijn.

Ja, kortingen horen erbij en je weet dat dat kan gebeuren. Maar 17k .... Huidige BYD eigenaars zullen echt niet amused zijn.

Build Your Debt.
 
Dat is echt een dikke middenvinger naar je vorige klanten.

Straf ook dat ze er even 20K af kunnen doen. De marges zijn nog groter dan ik dacht al =)
Hoe langer ik er over nadenk. Hoe vreemd zou het zijn moesten al die autofabrikanten (en laat ons eerlijk zijn elk producerend bedrijf) ons gewoon na de supply chain issues en het chip tekort ons allemaal keihard voorgelogen hebben. Een beetje graaiflatie op internationale schaal.
 
Hoe langer ik er over nadenk. Hoe vreemd zou het zijn moesten al die autofabrikanten (en laat ons eerlijk zijn elk producerend bedrijf) ons gewoon na de supply chain issues en het chip tekort ons allemaal keihard voorgelogen hebben. Een beetje graaiflatie op internationale schaal.
Is toch geen staatsgeheim dat de prijzen van zowat alles 'te hoog' liggen...
Stijgen doen ze snel, terug dalen wanneer de problemen verholpen zijn daarentegen...
 
Binnen een half jaartje mag ik ook voor de eerste keer een nieuwe EV leasewagen kiezen. Ken zelf nog niets van de elektrische markt dus waar best op letten? Belangrijk ook om te melden dat het bedrijf niet tussen komt in de plaatsing van een charger thuis dus die gaat er wss niet dadelijk komen.

Mogelijkheden om tussen te kiezen:
Volvo XC40 of EX30, Mercedes EQA of EQB, Tesla 3 of Y, Kia EV6, VWID.4 of ID.5 of BMW iX1 of I4.

Voorlopige voorkeur lijkt me naar de Volvo XC40 of Mercedes EQA te gaan simpelweg omdat ik de Tesla eigenlijk echt niet mooi vind.
Misschien wat testritjes plannen in die komende 6 maanden?
Persoonlijk uit die lijst (Tesla erbuiten gelaten omdat je die niet mooi vindt) zou ik dan voor de EV6 gaan.

Ik zie sinds kort veel EX30, vind hem wel knap. Maar erg klein ivm de andere uit je lijst.
 
De korting voor de BYD Han al gezien? :oink:

JZrKPsf.png


Even 17K eraf, ik heb nog op het punt gestaan 5 maanden geleden er eentje te bestellen, maar dan toch niet gedaan omdat de dealer niet een extra 1K wou zakken. Maar stel je voor dat ik die toch had gekocht, ik zou behoorlijk pissig zijn.

Ja, kortingen horen erbij en je weet dat dat kan gebeuren. Maar 17k .... Huidige BYD eigenaars zullen echt niet amused zijn.
https://bydauto.be/han/ "werkt niet..." hebben ze zich van korting gemist? 🙃
 
Misschien wat testritjes plannen in die komende 6 maanden?
Persoonlijk uit die lijst (Tesla erbuiten gelaten omdat je die niet mooi vindt) zou ik dan voor de EV6 gaan.

Ik zie sinds kort veel EX30, vind hem wel knap. Maar erg klein ivm de andere uit je lijst.
Ik ben hiermee akkoord, indien tesla afvalt, lijkt mij de EV6 de betere in de rij, al hangt dat ook wel een beetje af van de uitrusting natuurlijk.

Ook door de hogere laadsnelheid ga je het u niet beklagen. Je haalt indien voorgeconditioneerd makkelijker dat je kan laden aan 175 - 200kwh. En in onze contreien lijkt er toch al wel redelijk wat performante snellaadinfrastructuur te zijn waardoor je niet afhankelijk bent van de tesla chargers. En ook die kan je en mag je tegenwoordig gebruiken. Dus dat helpt ook nog (en in de toekomst zijn ze van plan om die infrastructuur ook te verbeteren zodanig dat je daar sneller kan laden)
 
Door de lagere vraag naar BEV's dan verwacht zijn de accu prijzen ook heel sterk gezakt, ongeveer gehalveerd. Die BYD Han kost dus gewoon 5-6 k€ minder aan accu's. En BYD heeft ook een 'push' model voor zijn sales: gewoon produceren en naar EU sturen, die dingen verkopen niet zo goed, kosten handenvol geld om ze te stockeren, dus gaat alle marge eraf (of zelfs meer)
 
Volvo XC40 of EX30, Mercedes EQA of EQB, Tesla 3 of Y, Kia EV6, VWID.4 of ID.5 of BMW iX1 of I4.

Wat gaat ge doen met uw wagen? Persoonlijk zou ik voor de EV6 zijn omdat die technologisch het verste staat en die effectief op 15 min deftig kan opladen itt tot de rest.

BMW valt sowieso af bij mij omdat dat verbrandingsmotoren chassis zijn. Idem voor de XC40.
 
Misschien wat testritjes plannen in die komende 6 maanden?
Persoonlijk uit die lijst (Tesla erbuiten gelaten omdat je die niet mooi vindt) zou ik dan voor de EV6 gaan.

Ik zie sinds kort veel EX30, vind hem wel knap. Maar erg klein ivm de andere uit je lijst.

Ik ben hiermee akkoord, indien tesla afvalt, lijkt mij de EV6 de betere in de rij, al hangt dat ook wel een beetje af van de uitrusting natuurlijk.

Ook door de hogere laadsnelheid ga je het u niet beklagen. Je haalt indien voorgeconditioneerd makkelijker dat je kan laden aan 175 - 200kwh. En in onze contreien lijkt er toch al wel redelijk wat performante snellaadinfrastructuur te zijn waardoor je niet afhankelijk bent van de tesla chargers. En ook die kan je en mag je tegenwoordig gebruiken. Dus dat helpt ook nog (en in de toekomst zijn ze van plan om die infrastructuur ook te verbeteren zodanig dat je daar sneller kan laden)
Op basis van wat kiezen jullie juist voor de EV6? Puur de hogere laadsnelheid?
Wat gaat ge doen met uw wagen? Persoonlijk zou ik voor de EV6 zijn omdat die technologisch het verste staat en die effectief op 15 min deftig kan opladen itt tot de rest.

BMW valt sowieso af bij mij omdat dat verbrandingsmotoren chassis zijn. Idem voor de XC40.
Heb pas een zoontje van een jaar ondertussen dus gewoon een gezinswagen met deftige koffer en liefst wat hoger ligt. Heb nu een A5 en beklaag mijn rug regelmatig :p Maakt het chassis zoveel uit dan? Want dan bekijk je het opnieuw enkel naar wat de zuinigste auto is. Gezien het een bedrijfsauto is heb ik me tot hier weinig van aangetrokken eerlijk gezegd.
 
Gisteren mijn Volvo C40 Recharge (Extend) in ontvangst genomen.

Bedoeling is om op het werk te laden en thuis occasioneel via het stopcontact.
Gisteren al even getest en op 7 uur een 15 tal % bijgeduwd.

Ik heb zonnepanelen, een batterij en terugdraaiende teller en ben vrij vroeg thuis om steeds nog van de zon-uren te profiteren.
Enkele rit vandaag was 52 km, wat neerkwam op 12 % batterij.
De komende dagen ga ik die One Pedal Drive uitproberen maar ik weet niet in welke mate dit energie gaat besparen.
Volgens de mensen in de garage was dit toch echt aan te raden ..

Ook wel wat aanpassen om niet steeds naar dat infotainmentsysteem te kijken.
 
Maakt het chassis zoveel uit dan? Want dan bekijk je het opnieuw enkel naar wat de zuinigste auto is.
Een verbrandingsmotor chassis gaat altijd groter moeten zijn voor de motor, filters, ... Allemaal weg te steken.

Dit vertaald zich dan in een grotere draaicirkel, moeilijker parkeren en minder binnen ruimte...

Vorige wagen was een XC60 benzine en nu rijd ik met een id4. Die id4 is van binnen veel ruimer als de grotere XC60.

Dan steken sommige fabrikanten uit gemak het batterijpakket nog eens in de koffer waardoor je een lange snuit krijgt die meer als half leeg is en de batterij slorpt nog extra koffer op 🥲.

Bij BMW zijn ze dan nog eens te gierig om een deftige frunk te voorzien waardoor je dit nog 3th party mag kopen.

Kijk maar eens de plaats binnen na tussen een model Y en de rest. Maar weinig wagens waar je meer plaats zou hebben desondanks dat die niet al te groot is langs buiten.

De EV6 heeft plaats genoeg voor kinderen en koffer, is ook een SUV dus hogere zit wat zeker makkelijker is voor kleine kinderen telkens in hun zitje te zetten. Gecombineerd met de technologische voorsprong op de Europese merken zou ik voor die kiezen. Desondanks het niet de mooiste wagen is (persoonlijke mening) en iets teveel knopjes en prullaria in de console
 
  • Leuk
Waarderingen: Siro
Ik zie hier al verschillende keren de Kia EV6 voorbij komen, de Hyundai Ioniq5 is natuurlijk oosten mogelijkheid. Zelfde techniek, ander jasje.
 
Wordt nog spannend/turbulent om in de toekomst om een wagen te kopen:
  • sterkere afhankelijkheid van materialen (batterij)
  • nieuwe producenten (die al dan niet het hoofd boven water houden)
  • nieuwe modellen van gevestigde waarden
  • ander business model: minder dealers/meer online
  • minder onderhoud - mss meer focus op puur sales
  • Is minder onderhoud ook minder problemen (en dus garantiegevallen)?
  • Musk
 
Terug
Bovenaan