yode92
Well-known member
Mja voor zo'n indicaties vind ik het wel logisch dat ze tot 100% nemen hoor. Dat van die 80% is natuurlijk weer zo'n extra ding om mee rekening te houden wat je enkel weet als je u wat inleest. Het staat ook wel in het boekje vd auto, maar weinig mensen gaan het zo in detail lezen denk ik.Persoonlijk vind ik van niet. Het is een foutief verkoopsargument dat die wagen zo ver gaat omdat die volle batterijladingen feitelijk niet zo goed zijn voor de wagen en de wagen duidelijk aangeeft tot waar laden gewenst is om de batterij te beschermen.
Ja die enkele keer mag je wel eens tot 100% laden maar zeker niet altijd. En dan liefst nog direct de charge verbruiken. Ik denk dat veel ergernissen van nieuwe EV rijders hier toch over gaan.
Ik rijd nu al kleine twee jaar denk ik met de ID4 en ik heb nog maar 1 keer tot 100% geladen.
Veel eerlijker zou een wltp zijn voor dagdagelijks gebruik met een lading wat de autobouwer als veilig/goed voor de batterijduur beschouwd.
De WLTP die een zware overschatting is + felle range vermindering in winter + hoge impact hoe je rijdt + impact verwarming + idealiter 20-80%... Als niet forum lezer weet je dit vaak ook allemaal niet. Ik heb ook niet direct een oplossing hoe je het eerlijker/juister/completer moet gaan voorstellen.
Het enige nuttige aan de WLTP is dat je ermee onderling kan vergelijken met andere auto's, maar dat is het dan ook.
Langs de andere kant heb ik ook al gelezen dat dat van die 100% vooral is als je hem lang laat staan op 100%. Als je "kort" erna ermee begint te rijden is het allemaal niet zo'n probleem.