Auto Elektrische wagens

sowieso is sneller laden altijd 'slechter' voor de batterij. Maar bv hoeveel het scheelt van 3,6kW (geen kWh, dat is het verbruik per uur) tov 11kW.. geen idee.

ivm uw capaciteitstarief: het is beter voor lange laadsessies te doen aan lager vermogen. want het is sowieso per kwartier, dus ipv 4u te laden aan hoog vermogen. een voorbeeldje: ik zeg nu maar wat:
- 4u aan 11kW = 44kWh, dan gaat uw piek 11kW zijn.
- 12u aan 3,66kW = 44kWh, dan gaat uw piek 3,66kW zijn.
Natuurlijk komt uw huisverbruik er ook nog bovenop. Dus is het wel interessanter om bv 's nachts op te laden wanneer iedereen naar bed is, want dan ligt er geen TV/computers aan, minder lichten, ook als je elektrisch kookt..

Je verliest echter ook energie in het laadproces, en dat verlies is hoger bij lagere laadstromen.
Ik heb dat voor een model 3 eens uitgezet, optimale laadstroom bij huidige prijzen en capaciteitstarief , voor een 1F laadpaal is dat 5 kW, bij een driefasige ligt dat iets hoger

Rijden tot op 20km overschot is gewoon overdreven en eigenlijk gewoon onnozel. Knap als je daar geen stress van krijgt, maar ik heb dat zelf vroeger enkele keren geprobeerd: koppig zijnde onderweg niet willen tanken omdat ik een tankstation vlak bij de deur heb, en mijn wagen bij start van de rit nog aangaf dat ik nog genoeg km's kon doen. Ik vond die laatste 20km of zo niet bepaald ontspannend meer, simpelweg omdat ik niet wist hoeveel ik nog over had. Wijzer (ja, lang geleden :p) stond al onder de 0, en de BC gaf inderdaad al lang niet meer aan hoeveel range ik nog had. Die laatste 20km was het dus echt gewoon zo zuinig mogelijk rijden, om toch zeker niet zonder brandstof te vallen.
Ik reed met mijn vorige wagen systematisch tot onder de 20 km, tenzij ik in 't buitenland zat.
Op dat vlak is een EV eigenlijk beter, omdat je echt tot 0% nog altijd goed te zien krijgt of je nog verder kunt rijden en hoever nog. Dus je bent toch ietwat zekerder van je stuk dan met een ICE waar je die laatste tientallen kilometers gewoon 'blind' rijdt omdat de wagen niet meer kan meten/aangeven hoeveel brandstof je nog over hebt. Volgens mij is 'range anxiety' dan ook niet de juiste term, maar is het eerder 'charger anxiety', namelijk je bereid je wel voor dat je ergens gaat moeten gaan (snel)laden, maar de kans dat er ter plekke iets verkeerd is (defect, afgesloten, niet vrij...) is gewoon nog altijd niet verwaarloosbaar, waardoor je dus wel degelijk het risico hebt van ineens te stranden. Je moet dus eigenlijk wel op safe spelen en toch zien dat je toch nog zeker minstens 20 a 40km range overhebt bij je geplande laadstop.
Record met mijn model 3 is 1%. Ik dacht ook dat het betrouwbaar was, maar er is deze winter iemand op het Teslaforum stilgevallen bij 5%, wanneer het echt koud is, zou de meting niet zo precies zijn.
Onderweg naar Zuid-Frankrijk eens aangekomen met 4% aan de een supercharger, dat wordt dan wel een beetje spannend
Ik laad pas wanneer mijn wagen onder de 20% gaat.
 
AC laden kan nooit kwaad voor je batterij, daarvoor is de stroomsterkte niet hoog genoeg. Bij lagere AC snelheden ga je wel een groter laadverlies hebben dan aan 11kW.
Voor het capaciteitstarief ben ik niet 100% zeker, als je zeker wilt zijn laad je best niet te snel maar aangezien je laagste snelheid 3,6kW is, zit je toch al boven de "limiet" van 2,5kW.

Als je het echt wilt uitrekenen moet je kijken hoeveel verlies je hebt aan 3,6kW en dat vergelijken met wat je meerprijs is als je bv 11kW zou laden.
Thanks voor de tips. En bestaat er een goeie manier om die laadverliezen te meten?

Ik vergis mij, afhankelijk van de context, wel eens in kW of kWh. :) Heb het gecorrigeerd in mijn oorspronkelijke post.
 
Record met mijn model 3 is 1%. Ik dacht ook dat het betrouwbaar was, maar er is deze winter iemand op het Teslaforum stilgevallen bij 5%, wanneer het echt koud is, zou de meting niet zo precies zijn.
Onderweg naar Zuid-Frankrijk eens aangekomen met 4% aan de een supercharger, dat wordt dan wel een beetje spannend
Ik laad pas wanneer mijn wagen onder de 20% gaat.
Je batterij kan ook versleten zijn en ineens van 5% naar 0% zakken. (of stuk zijn).

Ik had dat onlangs voor met de batterij van mijn GSM. Ah nog 20% over, ik kom daar nog wel even mee toe. 10 sec later zakt dit meteen naar 1%, en nog een minuut later - Gedaan ermee .. zo van: Oeps!
 
Op dat vlak is een EV eigenlijk beter, omdat je echt tot 0% nog altijd goed te zien krijgt of je nog verder kunt rijden en hoever nog. Dus je bent toch ietwat zekerder van je stuk dan met een ICE waar je die laatste tientallen kilometers gewoon 'blind' rijdt omdat de wagen niet meer kan meten/aangeven hoeveel brandstof je nog over hebt.
Kan je resterende bereik van een elektrische wagen echt goed zien? Dacht eerder dat het heel onzeker zou zijn omdat er zoveel speling op zit afhankelijk van de snelheid, weer etc.
 
Kan je resterende bereik van een elektrische wagen echt goed zien? Dacht eerder dat het heel onzeker zou zijn omdat er zoveel speling op zit afhankelijk van de snelheid, weer etc.

Maar dat weet je meestal ook al van ver voordat je op 5% belandt, en de meeste EVs houden daar ook rekening mee als ze resterende range tonen.
De verhalen hierboven waarbij dat resterend percentage niet noodzakelijk betrouwbaar is, is echter wel schrikbarender voor EV rijders. En inderdaad, zie je ook vaak terug in oude laptops/tablets/GSMs met oude batterijen, die dan ineens uitvallen bij 20%. Echter zou ik denken/hopen dat een EV nog altijd ergens een failover mechanisme heeft zodat je nog altijd wat extra power overhoudt in het geval dat. Je wil toch echt niet dat bij 10% overschot je wagen ineens helemaal uitvalt temidden de snelweg.
 
Ik snap niet dat de overschatting van de range bij een elektrische wagen opeens zo'n probleem is terwijl hetzelfde argument toch ook opgaat voor een ICE wagen, als je aan de hand van die cijfers de range berekent bij een ice kom je toch ook serieus bedrogen uit. Terwijl ik nog niemand heb horen klagen dat hun diesel 5l verbruikt terwijl de WLPT uitging van een verbruik van 3,9L. Enige consequentie omtrent zulke cijfers mag wel.
Je rekent bij een elektrische toch op een bepaalde "range" om "zonder" te laden heen-en terug op een bepaalde bestemming te geraken, want laden neemt nu eenmaal meer tijd en er zijn nog steeds minder laadfaciliteiten dan benzinestations.
Bij ons is de car policy, dat je ook geen gebruik kan/mag maken van een snellader, dan wordt op één lading heen- en terug geraken dus echt wel belangrijk. Bij brandstof speelt dit veel minder, om de 5km vindt je wel ergens een benzinestation en na 5 min ben je volgetankt en ben je weer onderweg. Een hoger verbruik dan aangegeven bij een ICE is dus veel minder "erg" dan bij een van de pot gerukte WLTP. Voor de ICE betekent dit gewoon iets duurder in verbruik, voor de EV betekent dit daarbovenop mogelijke bijkomende "ongemakken" (niet op bestemming geraken).
 
Je rekent bij een elektrische toch op een bepaalde "range" om "zonder" te laden heen-en terug op een bepaalde bestemming te geraken, want laden neemt nu eenmaal meer tijd en er zijn nog steeds minder laadfaciliteiten dan benzinestations.
Bij ons is de car policy, dat je ook geen gebruik kan/mag maken van een snellader, dan wordt op één lading heen- en terug geraken dus echt wel belangrijk.
Voor de meesten gaat de range toch genoeg zijn om hun dagelijks rit te kunnen doen. Dat je van de carpolicy geen snellader mag gebruiken is gewoon met de kaart van het werk zeker? Er gaat toch niemand u tegen houden aan de snellader te gaan laden op eigen kosten. En je gaat niet blut worden van uitzonderlijk eens een keer 10 min aan de snellader te moeten gaan hangen om thuis te raken.
 
Bij ons is de car policy, dat je ook geen gebruik kan/mag maken van een snellader, dan wordt op één lading heen- en terug geraken dus echt wel belangrijk.

Het is natuurlijk ook dat soort grapjes die van een EV een zeer pijnlijke bedoening kunnen maken. Snelladers zijn gewoon een must om toch nog ietwat mobiliteit te garanderen. Als ik van mijn werk terugkom heb ik ook maar 20% meer over of zo. Als ik dan onverwacht bvb nog 100km zou moeten doen, dan kan ik nog altijd even 10' aan een snellader stoppen (gelukkig hier ene in de buurt).

Nu ja, met die car policy is het dan ook een kwestie van ook een privé laadpas te hebben zodat je in geval van nood dus toch nog op eigen kosten even kunt gaan snelladen. Sowieso is snelladen ook een must als je op reis wil.
 
Een collega is voor het eerst met zijn EV (Mercedes EQC) op skiverlof gegaan en gaat voor volgend jaar een andere oplossing zoeken, zo irritant vond hij die ervaring. Vooral de range in winter en op autosnelweg is echt problematisch, bij 120km/u moet je om de 180km gaan laden want de wagen haalt amper nog 250km op een volle batterij. Ook 2x moeten wachten omdat er een file was om te laden en er een lader kapot was.
Ook de kostprijs was veel hoger dan met zijn diesel door het constante gebruik van fast chargers, en hij had dan nog goede tarieven met Mercedes Me.

Voor dagelijks gebruik en korte roadtrips een zalige wagen zegt hij, maar voor wintervakanties is het alvast klote.
 
bij 120km/u moet je om de 180km gaan laden want de wagen haalt amper nog 250km op een volle batterij

Illustreert ook nog een ander probleem, en dat is dat je ook gewoon nooit 100% van je range haalt, zelfs niet close. Bij snelladers zeggen ze van maar tot 80% te laden omdat het daarna gewoon veel te traag gaat. En bij dagdagelijks gebruik zeggen ze ook van maar tot 80% te laden om de levensduur van de batterij niet onnodig in te korten.
En je wil eigenlijk toch ook nog 10% veiligheidsmarge wanneer je gaat bijladen, dus je praktische range is eigenlijk maar 70% van de reële range.
 
Een collega is voor het eerst met zijn EV (Mercedes EQC) op skiverlof gegaan en gaat voor volgend jaar een andere oplossing zoeken, zo irritant vond hij die ervaring. Vooral de range in winter en op autosnelweg is echt problematisch, bij 120km/u moet je om de 180km gaan laden want de wagen haalt amper nog 250km op een volle batterij. Ook 2x moeten wachten omdat er een file was om te laden en er een lader kapot was.
Ook de kostprijs was veel hoger dan met zijn diesel door het constante gebruik van fast chargers, en hij had dan nog goede tarieven met Mercedes Me.

Voor dagelijks gebruik en korte roadtrips een zalige wagen zegt hij, maar voor wintervakanties is het alvast klote.
Hoor hetzelfde van collega's met e-trons waarbij de range in de winter ook in de buurt komt van die 180km. Exact deze twee redenen (relatief veel hoger verbruik bij koud weer en snel rijden + onbetrouwbare laders) waren voor mij de argumenten om voor Tesla te gaan na de iX3 (die dan nog meevalt ivm. EQC en e-tron). Uiteraard speelde de levertermijn ook mee.
In de praktijk geraak ik nu met doorrijden in DE bij winterweer aan 300-350km realistische range (100%-5%).

Illustreert ook nog een ander probleem, en dat is dat je ook gewoon nooit 100% van je range haalt, zelfs niet close. Bij snelladers zeggen ze van maar tot 80% te laden omdat het daarna gewoon veel te traag gaat. En bij dagdagelijks gebruik zeggen ze ook van maar tot 80% te laden om de levensduur van de batterij niet onnodig in te korten.
En je wil eigenlijk toch ook nog 10% veiligheidsmarge wanneer je gaat bijladen, dus je praktische range is eigenlijk maar 70% van de reële range.
In de praktijk gebruik je dagelijks laden tot 80-90% maar dan heb je nooit die hele range nodig als je dagelijks inplugt en is er dus ook geen probleem.

Ga je op een langere trip, laad je thuis op tot 100% voor vertrek en kun je deze range gebruiken voor het eerste deel van je trip (of mss bestemming, afhankelijk van de afstand). Bij tussenladen bij snelladers ga je dan van ~5%-80% laden telkens als je echt zo snel mogelijk weer door moet of ook gewoon tot 100% als je een langere stop maakt (iets eten e.d.).

Wat je zegt klopt voor een stuk maar het is zo'n nutteloze conclusie om hiervan te maken dat je altijd maar met 70% kunt rekenen. Die 100% is er en is ook bruikbaar in de gevallen dat dit een verschil kan maken. Bij Tesla heb je in ieder geval nog een ruime marge onder 0% dus het is realistisch om te plannen om te laden rond de 5% zonder veel problemen/stress.
 
Zo'n EQC is ook wel dramatisch qua efficiëntie, maar het klopt wel voor een groot deel.

Niet alleen qua efficiëntie en basis range, de laadsnelheid bij snelladen is beperkt tot 112 kW en neemt dan nog eens snel af als je boven de 80% wil laden, wat in koud weer & autostrade betekent, als je tot boven de 200 km range wil laden.
- 35 minuten om 10% - 80% te laden = 180 km rijbereik erbij
- Bijna een uur laden om 10 - 100% te laden = 230 km rijbereik erbij :oops:

Dat is in beide gevallen dubbel zo lang laden als bv. een Kia EV6 GT om één van de beste voorbeelden te noemen qua laadsnelheid (en vergelijkbare slechte efficiëntie en basis range)...
 
EQC is ondertussen dan ook al achterhaald. Was de eerste echte elektrische wagen van MB als antwoord op Tesla. Het is nu pas dat je deftige ranges verkrijgt.
Daarom kijk ik uit naar de Lotus Eletre, Porsche Macan en Cayenne EV, en Audi A6 e-tron (minder mate i5 omdat dat nog altijd geen bespoke EV-platform is). Als deze wagens hun echte range deftig zijn, dan overweeg ik om totaal niet meer te kijken naar benzine/diesel.
 
EQC is ondertussen dan ook al achterhaald. Was de eerste echte elektrische wagen van MB als antwoord op Tesla. Het is nu pas dat je deftige ranges verkrijgt.
Daarom kijk ik uit naar de Lotus Eletre, Porsche Macan en Cayenne EV, en Audi A6 e-tron (minder mate i5 omdat dat nog altijd geen bespoke EV-platform is). Als deze wagens hun echte range deftig zijn, dan overweeg ik om totaal niet meer te kijken naar benzine/diesel.

De EQB die 4 (?) jaar later uitkwam, doet het blijkbaar niet beter, blijkbaar dezelfde batterij- en laadtechnologie als in de EQC?
De EQE is dan weer een voorbeeld van hoe het wel kan.

De iX3 is trouwens vergelijkbaar met de EQC qua rijbereik en laadsnelheid, ik ben verbaasd dat daar niet meer over geklaagd wordt want die zie je toch enorm vaak rijden.
 
Ik heb er deze winter mee gereden en hoewel het duidelijk lager was viel het mee. Ik heb weliswaar nog nooit volgeladen naar de bergen gereden.
 
Als ik kon kiezen, dan nam ik enkel een elektrische wagen met een WLTP range van minimum 600 à 700km. Alleen dan kan ik met mijn rijprofiel met een gerust hart rondrijden. Dan zal je onder elke omstandigheid kunnen uitgaan van minimum 300km echte range en wss nog wat km's meer.

Voor mensen die rond de kerktoren rijden (bij wijze van) en thuis kunnen laden, is een lagere WLTP prima te doen.
 

Is hier ergens een kaartje van te vinden waar die gaan komen?
Daarvoor zijn intussen 129 plekken langs snel- en gewestwegen aangeduid.

Om de 25 km langs snelwegen en 'drukke' gewestwegen = weg range anxiety.
 
Als ik kon kiezen, dan nam ik enkel een elektrische wagen met een WLTP range van minimum 600 à 700km. Alleen dan kan ik met mijn rijprofiel met een gerust hart rondrijden. Dan zal je onder elke omstandigheid kunnen uitgaan van minimum 300km echte range en wss nog wat km's meer.

Voor mensen die rond de kerktoren rijden (bij wijze van) en thuis kunnen laden, is een lagere WLTP prima te doen.
ja maar je moet er u ook van gewissen dat je bij AC laden 11-22kW (wat ook weer aangeraden is :p ) wel een hele tijd aan de lader gaat hangen.
 

Is hier ergens een kaartje van te vinden waar die gaan komen?


Om de 25 km langs snelwegen en 'drukke' gewestwegen = weg range anxiety.
Je wagen moet ultrasnelladen aankunnen. Die ID3 is 125kW max dacht ik? idem ID4. Snelste dat ik al kunnen laden heb is 8km/min bij 105kW
 
Terug
Bovenaan