ugar
Well-known member
sowieso is sneller laden altijd 'slechter' voor de batterij. Maar bv hoeveel het scheelt van 3,6kW (geen kWh, dat is het verbruik per uur) tov 11kW.. geen idee.
ivm uw capaciteitstarief: het is beter voor lange laadsessies te doen aan lager vermogen. want het is sowieso per kwartier, dus ipv 4u te laden aan hoog vermogen. een voorbeeldje: ik zeg nu maar wat:
- 4u aan 11kW = 44kWh, dan gaat uw piek 11kW zijn.
- 12u aan 3,66kW = 44kWh, dan gaat uw piek 3,66kW zijn.
Natuurlijk komt uw huisverbruik er ook nog bovenop. Dus is het wel interessanter om bv 's nachts op te laden wanneer iedereen naar bed is, want dan ligt er geen TV/computers aan, minder lichten, ook als je elektrisch kookt..
Je verliest echter ook energie in het laadproces, en dat verlies is hoger bij lagere laadstromen.
Ik heb dat voor een model 3 eens uitgezet, optimale laadstroom bij huidige prijzen en capaciteitstarief , voor een 1F laadpaal is dat 5 kW, bij een driefasige ligt dat iets hoger
Ik reed met mijn vorige wagen systematisch tot onder de 20 km, tenzij ik in 't buitenland zat.Rijden tot op 20km overschot is gewoon overdreven en eigenlijk gewoon onnozel. Knap als je daar geen stress van krijgt, maar ik heb dat zelf vroeger enkele keren geprobeerd: koppig zijnde onderweg niet willen tanken omdat ik een tankstation vlak bij de deur heb, en mijn wagen bij start van de rit nog aangaf dat ik nog genoeg km's kon doen. Ik vond die laatste 20km of zo niet bepaald ontspannend meer, simpelweg omdat ik niet wist hoeveel ik nog over had. Wijzer (ja, lang geleden ) stond al onder de 0, en de BC gaf inderdaad al lang niet meer aan hoeveel range ik nog had. Die laatste 20km was het dus echt gewoon zo zuinig mogelijk rijden, om toch zeker niet zonder brandstof te vallen.
Record met mijn model 3 is 1%. Ik dacht ook dat het betrouwbaar was, maar er is deze winter iemand op het Teslaforum stilgevallen bij 5%, wanneer het echt koud is, zou de meting niet zo precies zijn.Op dat vlak is een EV eigenlijk beter, omdat je echt tot 0% nog altijd goed te zien krijgt of je nog verder kunt rijden en hoever nog. Dus je bent toch ietwat zekerder van je stuk dan met een ICE waar je die laatste tientallen kilometers gewoon 'blind' rijdt omdat de wagen niet meer kan meten/aangeven hoeveel brandstof je nog over hebt. Volgens mij is 'range anxiety' dan ook niet de juiste term, maar is het eerder 'charger anxiety', namelijk je bereid je wel voor dat je ergens gaat moeten gaan (snel)laden, maar de kans dat er ter plekke iets verkeerd is (defect, afgesloten, niet vrij...) is gewoon nog altijd niet verwaarloosbaar, waardoor je dus wel degelijk het risico hebt van ineens te stranden. Je moet dus eigenlijk wel op safe spelen en toch zien dat je toch nog zeker minstens 20 a 40km range overhebt bij je geplande laadstop.
Onderweg naar Zuid-Frankrijk eens aangekomen met 4% aan de een supercharger, dat wordt dan wel een beetje spannend
Ik laad pas wanneer mijn wagen onder de 20% gaat.