Auto Elektrische wagens

Sommige claimen aan >200kW te laden, maar dit maar voor korte duur.

voorbeeldje hoeveel dit tussen merken kan verschillen.
https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F3c77f540-c021-4b3c-b20d-c784a07bcd9b_802x502.png

bron: https://www.fastcharge.email/p/ev-charging-curves-and-why-they-are

Ik stond deze zomer met mijn i4 naast een Duitse IONIQ5. Die laadcurve is een groot verschil.
Hij was bij 50% aan 230 kW aan het laden terwijl ik al aan het kruipen was tegen iets meer dan 100 kW.

Nog een leuk gesprek met de Duitser gehad voor hij 10 min vroeger dan mij vertrok, ook al kwamen we gelijk aan en moesten we hetzelfde percentage bereiken.
 
Ik stond deze zomer met mijn i4 naast een Duitse IONIQ5. Die laadcurve is een groot verschil.
Hij was bij 50% aan 230 kW aan het laden terwijl ik al aan het kruipen was tegen iets meer dan 100 kW.

Nog een leuk gesprek met de Duitser gehad voor hij 10 min vroeger dan mij vertrok, ook al kwamen we gelijk aan en moesten we hetzelfde percentage bereiken.
Het nieuwe smirting (of hoe heette die combinatie tussen roken en flirten alweer?)

Charting dan?

Niet te verwarren met sharting, iets dat zich ook afspeelt in de onderbroek, mét ongelukkig residu.
 
Vandaag vertrokken met een volle tank.
Totaal 250km gereden (Antwerpen - Brussel - Leuven - Brussel - Turnhout - Antwerpen), waarvan 95% snelweg.
Cruise control op 125, gemiddelde iets lager. 750km range over bij thuiskomst.

Sorry kon het niet laten, mooie cijfers! :)

Ik zal meedoen met het grapje, binnen een jaar verwacht ik mijn EV en daalt mijn rijbereik met een factor 3 :LOL:

Vandaag vertrokken met een volle tank, 60 km gereden aan 70 km/u gemiddeld, 1370 km range over bij aankomst 😋
 
Iemand al voor de keuze gestaan voor ID4 vs XC40?
Wat uiteindelijk geworden?
Specifieke voor/nadelen?
Stonden beiden op de lijst.

ID4: foei lelijk plastiek interieur. Viel daardoor snel af.
XC40: Had een korte range maar die is nu geupdate in de recente facelift. Ouder model maar mag nog wel gezien worden.

Als je ruimte nodig hebt ga je voor de ID4 anders voor de XC40.
Alle verschillen zijn details. Beide wagens zijn goed.
 
Temperatuur + zomerbanden… heerlijk!

Deze ochtend vertrokken met 100% soc, vanuit regio Gent naar Kasterlee en terug.

Totaal 255km gereden, waarvan 95% snelweg. Cruise control op 124, maar gemiddelde lag een pak lager door het verkeer. 161km range over bij thuiskomst.
De guess-o-meter getallen zijn natuurlijk nutteloos.
Interessanter is het gemiddelde verbruik van uw trip vs uw vorige trips
 
Sommige claimen aan >200kW te laden, maar dit maar voor korte duur.

voorbeeldje hoeveel dit tussen merken kan verschillen.
https%3A%2F%2Fbucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2F3c77f540-c021-4b3c-b20d-c784a07bcd9b_802x502.png

bron: https://www.fastcharge.email/p/ev-charging-curves-and-why-they-are
En eigenlijk is deze grafiek ook zinloos.
Want je moet ook het verbruik in rekening brengen.

Mijn wagen verbruikt (Model 3) bij 120 km/h 180 kWh / 100 km, Ik vermoed dat de Ioniq 6 daar ook in de buurt gaat bij zitten.

De meeste SUV's zitten aan 230-240 kWH/100 km bij die snelheid. Dat geldt dus ook voor de Ioniq 5 en EV6. In the end laden die wel meer energie, maar ze verbruiken die ook weer extra.

De meest logische test is de 1000 km test van Bjorn Nyland, die test hoe snel je met een wagen 1000 km aflegt. En in die test staan alle "berlines" bovenaan : EQS, Model S, Model 3, I4, Taycan, e-tron GT, EQE...

Het verschil is niet uitzonderlijk groot, maar een EV6 of een Ioniq 5 doen er drie kwartier langer over dan de beste berlines (die trager laden)
 
Laatst bewerkt:
BTW, ik vraag me af of ik de enige ben die schrik heeft dat een onverlaat de laadklep gaat afstampen. Heb nochtans mijn eigen oprit, maar toen ik nu eens laadde met de auto voorwaarts geparkeerd waardoor de laadklep dus maar een meter van het voetpad verwijderd is, was dat eigenlijk het eerste waar ik aan dacht. Vond het precies behoorlijk uitnodigend voor vandalisme. Als je zo langs straat geparkeerd staat, lijkt me dat nog veel meer het geval.

Lijkt er toch op dat dat effectief een geldige bezorgdheid is voor alle EV-rijders. Hoorde toevallig gisteren op Q-Music dat Vincent Fierens het ook vlaggen had, en iemand zijn laadklep afgestampt had. Waarbij dan blijkbaar verschillende luisteraars hem een bericht gestuurd hadden als dachten ze zijn wagen gezien te hebben, maar dat het dan telkens een andere wagen was waarvan de laadklep afgebroken was.
 
De publieke laadpaal dichtst bij huis eens bekeken. Allego: blijkbaar 54 cent/kWh. Als je afhankelijk bent van een publieke is het toch een dure zaak.
 
De publieke laadpaal dichtst bij huis eens bekeken. Allego: blijkbaar 54 cent/kWh. Als je afhankelijk bent van een publieke is het toch een dure zaak.
EV: 0.54€/kWh => 19kWh/100km => 10.26€/100km

ICE => 2€/l => uw verbruik moet minder dan 5l/100km zijn met een bezine om goedkopere running cost te hebben...
 
En eigenlijk is deze grafiek ook zinloos.
Want je moet ook het verbruik in rekening brengen.

Mijn wagen verbruikt (Model 3) bij 120 km/h 180 kWh / 100 km, Ik vermoed dat de Ioniq 6 daar ook in de buurt gaat bij zitten.

De meeste SUV's zitten aan 230-240 kWH/100 km bij die snelheid. Dat geldt dus ook voor de Ioniq 5 en EV6. In the end laden die wel meer energie, maar ze verbruiken die ook weer extra.

De meest logische test is de 1000 km test van Bjorn Nyland, die test hoe snel je met een wagen 1000 km aflegt. En in die test staan alle "berlines" bovenaan : EQS, Model S, Model 3, I4, Taycan, e-tron GT, EQE...

Het verschil is niet uitzonderlijk groot, maar een EV6 of een Ioniq 5 doen er drie kwartier langer over dan de beste berlines (die trager laden)

Dat klopt, vandaar dat ik statistieken van hoeveel km range je per uur bijlaadt praktischer vind.

Bij Nylands test zit er ook wel een verschil in temperatuur, bv. de EV6 die bij 6° getest werd, dat scheelt ook weer een kwartier extra laadtijd of zo.

Maar het verbruik bij EV's aan snelheden van 100-120 km/u zal inderdaad een stuk hoger liggen voor SUV's, die komen nooit in de buurt van de aërodynamica van een sedan en je zit ook met extra gewicht (zelfs al is het maar 10%, het scheelt toch).
 
EV: 0.54€/kWh => 19kWh/100km => 10.26€/100km
ICE => 2€/l => uw verbruik moet minder dan 5l/100km zijn met een bezine om goedkopere running cost te hebben...

Er zijn genoeg EVs en rijprofielen die ervoor gaan zorgen dat je boven de 200Wh/km zit. Bovendien staat de naft en diesel €1.8 en geen €2. Met een benzine ga je echter inderdaad geen 5.5 l/100km halen, maar met een diesel is dat zeker wél realistisch.
 
Er zijn genoeg EVs en rijprofielen die ervoor gaan zorgen dat je boven de 200Wh/km zit. Bovendien staat de naft en diesel €1.8 en geen €2. Met een benzine ga je echter inderdaad geen 5.5 l/100km halen, maar met een diesel is dat zeker wél realistisch.
Maar, die berekening gaat er ook van uit dat je enkel betalende publieke laadpalen gebruikt. De meeste mensen hebben nog altijd laadpalen/stopcontacten op het werk etc.
 
Terug
Bovenaan