Auto Elektrische wagens

Is de Lidl zelf niet gestopt met hun laadpalen gratis aan te bieden?

Na meer dan een jaar elektrisch rijden nog maar aan twee palen gratis geladen, aan de Delhaize te Watersportbaan Gent en Maasmechelen Village. Aan bv. de ikea die palen altijd bezet geweten. Ook voorstander om deze betalend te maken, zodat ze niet zomaar gebruikt worden.
 
Is de Lidl zelf niet gestopt met hun laadpalen gratis aan te bieden?

Na meer dan een jaar elektrisch rijden nog maar aan twee palen gratis geladen, aan de Delhaize te Watersportbaan Gent en Maasmechelen Village. Aan bv. de ikea die palen altijd bezet geweten. Ook voorstander om deze betalend te maken, zodat ze niet zomaar gebruikt worden.
Hier in de buur toch nog niet.
Ze zouden die palen aan de winkels ook beter betalend maken, maar dan wel snel. Dan is het tenminste een nuttige laadplek.
Ja lijkt mij prima. Misschien verschillend tarief als je ook effectief gaat winkelen ofzo, maar dan maken we het weer moeilijker met nieuw pasje oid.
 
Er zijn genoeg EVs en rijprofielen die ervoor gaan zorgen dat je boven de 200Wh/km zit. Bovendien staat de naft en diesel €1.8 en geen €2. Met een benzine ga je echter inderdaad geen 5.5 l/100km halen, maar met een diesel is dat zeker wél realistisch.
Ik heb over de voorbije twee jaar een gemiddeld verbruik van 152 Wh/ km. En dat voor een wagen met >400 pk die in 4.4 s 100 km/h haalt. Met mijn 420dA die ik er voor had, zat ik over een heel jaar aan 5l diesel/100 km, maar daar gezapiger mee.

Verschil blijft dus toch aanzienlijk, vooral wanneer je inrekent dat ik van maart tot september voor>80% op eigen zonne-ernergie rijd.
 
Verschil blijft dus toch aanzienlijk, vooral wanneer je inrekent dat ik van maart tot september voor>80% op eigen zonne-ernergie rijd.

Als je auto overdag thuis is wel ja, of als je nog een terugdraaiende teller hebt.
 
https://www.elektramat.be/schneider...EOIgMCHYCSkfZaVSMNozmMcMS66FRLxQaAj2iEALw_wcB
Je hebt daar wel een kabel met 5 draden voor nodig (net zoals voor een laadpaal).
Is natuurlijk compleet waardeloos voor een 3x230V net. De enige manier om daar 3x400V+N uit te krijgen is om een transformator te gaan plaatsen maar dat gaat al ne stevige beer met een stevig prijskaartje zijn en dat is gewoon ook niet iets wat je in residentieële omgeving gaat plaatsen.
Het hangt inderdaad af van de straat. Als er in de straat 3x230V ligt kan je geen 400V binnen krijgen en omgekeerd ook natuurlijk. Om dat aan te passen moeten ze de ganse straat/wijk al gaan aanpassen, vandaar de hoge kost en lange wachttijd.

Hier lag 400V in de straat, en hebben we destijds ook een 3 fasige aansluiting gevraagd. Dat stopcontact stond al in de garage nog voor ik een EV had, dat heeft vooral voor tijdens de bouw gediend om een combiné aan te sluiten. Die 400V is overigens tussen de fasen, als je elke fase apart bekijkt ten opzichte van de N heb je gewoon 3x230V. Het is dus geen afwijkend voltage ten opzichte van andere huizen.
Voor alle duidelijkheid: dit is niet waar. 3x230V of 3x400V+N is een volledig ander net. Bij 3x230V heb je 230V tussen de fasen (L1-L2, L2-L3, L3-L1). Bij 3x400V+N heb je 400V tussen de fasen en 230V tussen u individuele fasen en neuter maar das is geen 3x230V.
3x230V is iets wat vroeger gebruikt werd maar wordt al járen niet meer aangelegd. Er wordt al jaar en dag overal 3x400+N gelegd in de straten, op veel plaatsen wordt het oude 3x230V net ook vervangen door 3x400V+N. Dat is echter een dure aangelegenheid en zeker in wat meer afgelegen gebieden kan het zijn dat het 3x230V net gewoon blijft liggen.

Wat wel verschillend kan zijn is wat men binnen trekt in de woningen. Tegenwoordig wordt er op de meeste plaatsen bijna standaard 3x400+N (25A of 32A) tot binnen gelegd zodat zwaardere toestellen als warmtepompen (en ook elektrische wagens) 3-fasig kunnen worden aangesloten. Ook al omdat bij een hogere spanning de stroom lager ligt en lagere stroom = minder verliezen bij het transport.

Vroeger werden de huizen in 3x400V+N straten gewoon verdeeld over de fasen: Huis 1: L1+N, Huis 2: L2+N, Huis 3: L3+N, Huis 4: L1+N... iedereen kreeg toen standaard 230V (40A) binnen. Maar dat is dus 1x230V, geen 3x230V. Je kan geen 3x230V van een 3x400V+N net halen zonder transfo.
 
Is natuurlijk compleet waardeloos voor een 3x230V net. De enige manier om daar 3x400V+N uit te krijgen is om een transformator te gaan plaatsen maar dat gaat al ne stevige beer met een stevig prijskaartje zijn en dat is gewoon ook niet iets wat je in residentieële omgeving gaat plaatsen.

Voor alle duidelijkheid: dit is niet waar. 3x230V of 3x400V+N is een volledig ander net. Bij 3x230V heb je 230V tussen de fasen (L1-L2, L2-L3, L3-L1). Bij 3x400V+N heb je 400V tussen de fasen en 230V tussen u individuele fasen en neuter maar das is geen 3x230V.
3x230V is iets wat vroeger gebruikt werd maar wordt al járen niet meer aangelegd. Er wordt al jaar en dag overal 3x400+N gelegd in de straten, op veel plaatsen wordt het oude 3x230V net ook vervangen door 3x400V+N. Dat is echter een dure aangelegenheid en zeker in wat meer afgelegen gebieden kan het zijn dat het 3x230V net gewoon blijft liggen.

Wat wel verschillend kan zijn is wat men binnen trekt in de woningen. Tegenwoordig wordt er op de meeste plaatsen bijna standaard 3x400+N (25A of 32A) tot binnen gelegd zodat zwaardere toestellen als warmtepompen (en ook elektrische wagens) 3-fasig kunnen worden aangesloten. Ook al omdat bij een hogere spanning de stroom lager ligt en lagere stroom = minder verliezen bij het transport.

Vroeger werden de huizen in 3x400V+N straten gewoon verdeeld over de fasen: Huis 1: L1+N, Huis 2: L2+N, Huis 3: L3+N, Huis 4: L1+N... iedereen kreeg toen standaard 230V (40A) binnen. Maar dat is dus 1x230V, geen 3x230V. Je kan geen 3x230V van een 3x400V+N net halen zonder transfo.
Ja, zo'n stopcontact kan je natuurlijk alleen zetten als je de juiste aansluiting hebt in uw meterkast. Maar datzelfde geldt voor een laadpaal he...

Bij die verdeling van fasen over de huizen, werd dan effectief maar 1 draad tot binnen getrokken (dus het eerste huis de eerste draad, 2e huis 2e draad, ...), of werden gewoon in uw meter de overige fasen niet doorverbonden? Want in het eerste geval is een 3-fase aansluiting een probleem, in het 2e geval is dat peanuts he?
 
Vroeger werden de huizen in 3x400V+N straten gewoon verdeeld over de fasen: Huis 1: L1+N, Huis 2: L2+N, Huis 3: L3+N, Huis 4: L1+N... iedereen kreeg toen standaard 230V (40A) binnen. Maar dat is dus 1x230V, geen 3x230V. Je kan geen 3x230V van een 3x400V+N net halen zonder transfo.
Jouw uitleg klopt volledig, maar ik heb een nieuwbouw en gewoon 40A 230V 9kVA aansluiting hoor. 3f lijkt me dus niet de standaard geworden.
 
Jouw uitleg klopt volledig, maar ik heb een nieuwbouw en gewoon 40A 230V 9kVA aansluiting hoor. 3f lijkt me dus niet de standaard geworden.
nieuwbouw via een bouwpromotor? Dat komt omdat eenfasige aansluitingen ietsje goedkoper zijn bij Fluvius om te laten installeren. Als je zelf de aanvraag start zou je bijna zot zijn om niet future-proof een 3F aan te vragen. Het verschil is een paar 100€ ofzo.

Ja, zo'n stopcontact kan je natuurlijk alleen zetten als je de juiste aansluiting hebt in uw meterkast. Maar datzelfde geldt voor een laadpaal he...

Bij die verdeling van fasen over de huizen, werd dan effectief maar 1 draad tot binnen getrokken (dus het eerste huis de eerste draad, 2e huis 2e draad, ...), of werden gewoon in uw meter de overige fasen niet doorverbonden? Want in het eerste geval is een 3-fase aansluiting een probleem, in het 2e geval is dat peanuts he?

Normaalgezien ligt er bij iedereen een 4X kabel tot binnen, dus dan is overschakelen naar 3F (indien aanwezig in de straat) inderdaad niet complex.
 
Jouw uitleg klopt volledig, maar ik heb een nieuwbouw en gewoon 40A 230V 9kVA aansluiting hoor. 3f lijkt me dus niet de standaard geworden.
Was een 3 fase aansluiting niet mogelijk, of heb je zelf een eenfasige aansluiting aangevraagd? Of heeft de bouwpromotor alles met fluvius geregeld?
Wij wouden alles future-proof 3 fase maken, maar was dus niet mogelijk omdat er 3x230v in het straat ligt, dus we hebben 3x230v binnen nu. Dan zullen we waarschijnlijk alles mogen ombouwen als Fluvius ooit het net in het straat wil vernieuwen.
 
Al is dat alleen maar een oplossing voor wie rond de kerktoren rijdt: laden aan 2,3 kW betekent dat je op een uur laden pakweg 10 km range bij laadt. Maar goed, die noodoplossing zou maar voor een relatief beperkte groep mensen moeten gelden.
Kom dat is veel meer als rond de kerktoren. En dan zijn er nog dagen dat je minder rijdt dan anders. De groep die dagelijks meer verbruikt dan dat het zou bijladen aan die snelheid is volgens mij toch echt wel klein.
 
Hier in de buur toch nog niet.

Ja lijkt mij prima. Misschien verschillend tarief als je ook effectief gaat winkelen ofzo, maar dan maken we het weer moeilijker met nieuw pasje oid.
3 lidls in de buurt zijn gratis. Snelheid was in het begin 50kw. Is wegens het grote succes naar max 25kw gezet.
 
Er liggen hier ook vier kabels, dus de kast ombouwen is niet onmogelijk als het ooit nodig is.
Misschien was bijna standaard de verkeerde woordkeuze maar het wordt toch heel vaak gedaan. :)
Het feit dat er 4 draden binnenkomen op u teller (vermoed ik dan) is wel een goeie zaak. Als je inderdaad ooit 3x400V zou willen voor iets is dat relatief snel geregeld.
 
3 lidls in de buurt zijn gratis. Snelheid was in het begin 50kw. Is wegens het grote succes naar max 25kw gezet.

Dat zal ook niet lang gratis blijven... Maar ik heb daar geen probleem mee. Meer supermarkten zouden zo'n laadpaal moeten installeren op hun parking. Uurtje laden als je daar binnen bent. Aan 50kW zou wel leuk zijn omdat je dan in dat uur wel ongeveer aan 80% kan geraken...
 
@Topgear ipv zo'n smiley te plaatsen misschien deftig reageren? Ik heb 2 jaar een granny charger gebruikt en ik moest elke weekdag van Antwerpen naar Brussel. Dat is een stuk meer dan rond de kerktoren.
 
Dat zal ook niet lang gratis blijven... Maar ik heb daar geen probleem mee. Meer supermarkten zouden zo'n laadpaal moeten installeren op hun parking. Uurtje laden als je daar binnen bent. Aan 50kW zou wel leuk zijn omdat je dan in dat uur wel ongeveer aan 80% kan geraken...
De scenario's met snelladers aan supermarkten die hier geschetst worden zijn gewoon niet realistisch, of op zen minst niet zo simpel als hier gedaan wordt. Ja, 1 snellader van 50kW, sure, dat zal er altijd nog wel bij kunnen, das ~80A. Maar wat ben je met 1 zo'n lader aan je winkel als over 5 jaar de helft van België (ik overdrijf om het punt te maken) elektrisch rijdt?

Ik weet niet hoeveel vermogen een standaard supermarkt genre Lidl nodig heeft maar aangezien het hoofdzakelijk over diepvries/koeling zal gaan, eventueel een paar ovens voor de bakkerij en voor de rest juist een beetje verlichting en wat stopcontactjes zal dat vermoedelijk niet al te zot zijn. Ik vermoed dat je met 250A al een héél eind springt voor zo'n winkel.
Als je dan 4 snelladers van 50kW voor de deur wil spreek je eigenlijk over (meer dan) een verdubbeling van het huidige vermogen: mogelijke verzwaring HS aansluiting, aanpassingen in HS cabine, zwaardere transfo, verzwaring algemeen laagspanningsbord, investering laadpalen zelf...

Er is nog een groot verschil tussen 10 11kW laders op de parking te zetten met een load balancing systeem dat er voor zorgt dat die palen samen nooit meer dan 80A verbruiken of iets in die trend. En 4 snelladers die samen in vollast met 300A weg zijn...
 
@Topgear ipv zo'n smiley te plaatsen misschien deftig reageren? Ik heb 2 jaar een granny charger gebruikt en ik moest elke weekdag van Antwerpen naar Brussel. Dat is een stuk meer dan rond de kerktoren.
Voor het gros van de mensen wel en statistisch heb je dus gelijk. In mijn persoonlijke beleving is de afstand Antwerpen - Brussel (wat ik ook erg vaak afleg) echt een korte afstand. Op minder dan een half uurtje ben je van de Craeybeckxtunnel al aan de noordkant van Brussel.. Slechts 40km..

Maar ik ben gewoon een van die uitzonderingen (vandaag, kan in de toekomst veranderen) die geregeld eens 200 à 300km per dag rijdt, zonder mogelijkheden om op bestemming te laden (ook dit kan in de toekomst veranderen). Dan heb ik dus al wagens met WLTP 400+km, die 80% opgeladen zijn, nodig om een goede gemoedsrust te hebben.

Voor mensen die 'rond de kerktoren' rijden. Dus <100km per dag is dat allemaal geen probleem. WLTP van +-200km en granny chargers zijn dan prima. Nu gaan er zeggen: 'rond de kerktoren?' 'Dat is eens naar de bakker, slager of supermarkt in de buurt rijden, oftewel max. 8km..'. Dan vraag ik mij af waarom je zelfs een auto nodig hebt? Doe dat te voet, met de fiets, bus of eventueel een deelauto?
 
Net vernomen dat de gemeente hier rechtover de deur 2 allego laadpunten gaat installeren :)
 
Van een collega vernomen dat er zoveel EV's stil stonden op de snelwegen naar de ski-oorden in Oostenrijk. Laadpunten volzet, we zullen nog wel tot de volgende geraken... niet dus :biglaugh:
 
Terug
Bovenaan