Auto Elektrische wagens

De iX3 is trouwens vergelijkbaar met de EQC qua rijbereik en laadsnelheid, ik ben verbaasd dat daar niet meer over geklaagd wordt want die zie je toch enorm vaak rijden.
In theorie wel, in de praktijk is het verschil gigantisch.

Een van de redenen waarom ik geen EQC heb genomen, want 400pk laat je niet zomaar liggen.

Mijn overall verbruik op 2 winters en 1 zomer, vnl autosnelweg is 20.4. Dat zal wellicht tegen de zomer weer naar 20 zakken maar dat geeft mij een range van 370km. Niets om over te klagen.

Er zit trouwens al 6kwh marge ingebouwd, dus laden tot 90-95pct is helemaal niet zo erg
 
In theorie wel, in de praktijk is het verschil gigantisch.

Een van de redenen waarom ik geen EQC heb genomen, want 400pk laat je niet zomaar liggen.

Mijn overall verbruik op 2 winters en 1 zomer, vnl autosnelweg is 20.4. Dat zal wellicht tegen de zomer weer naar 20 zakken maar dat geeft mij een range van 370km. Niets om over te klagen.

Er zit trouwens al 6kwh marge ingebouwd, dus laden tot 90-95pct is helemaal niet zo erg

Ik ging uit van de "real" cijfers op EV database. De iX3 verbruikt 10% minder maar heeft ook 8% minder effectieve batterijcapaciteit.
De iX3 laadt in het begin wel een stuk sneller dan de EQC, dus als je meestal maar gedeeltelijk laadt aan een snellader, scheelt dat in de praktijk veel in het voordeel van de BMW.

Natuurlijk ook een groot verschil tussen dagelijks gebruik in onze winters tegenover 1000 km of zo te gaan rijden op wintersport :)
 
Wij vertrekken vrijdag op vakantie naar de bergen, dat wordt ook gewoon lekker dieselen hoor. Zeker met kinderen is die laadplanning met de 1e generatie EV's echt een gedoe.

De dag dat hier 2 EV firmawagens moeten staan zal ik sowieso een ICE familiecruiser 2e hands overwegen.
 
Die EV database is gewoon dikke quatsch. Daar staan soms auto’s op die nog niet bestaan. Puur theoretisch door theoretische verbruiksscijfers
 
Wij vertrekken vrijdag op vakantie naar de bergen, dat wordt ook gewoon lekker dieselen hoor. Zeker met kinderen is die laadplanning met de 1e generatie EV's echt een gedoe.

De dag dat hier 2 EV firmawagens moeten staan zal ik sowieso een ICE familiecruiser 2e hands overwegen.

Bij ons blijft de gezinswagen ook voorlopig een privé ICE.
 
Die EV database is gewoon dikke quatsch. Daar staan soms auto’s op die nog niet bestaan. Puur theoretisch door theoretische verbruiksscijfers

Daar geven ze toch ook aan dat het berekende inschattingen zijn? Volgens wat ik begreep, zijn hun "real" cijfers effectief gebaseerd op werkelijke data. En bv. de laadcurves komen van Fastned data.

Wat vakantie betreft: ik neem zelden de auto voor vakantietrips, maar bij sommige bedrijven / leasemaatschappijen kan je een deel van je budget gebruiken om een aantal dagen per jaar je EV in te ruilen voor een ICE. Persoonlijk heb ik dat niet gedaan voor max. die ene keer per jaar :)
En anders kan een huurauto ook nog een optie zijn, zeker omdat Brussel en Wallonië minder snel nieuwe EV's zullen verplichten dan Vlaanderen.
 
Nieuwe range test met:

- Audi Q4 e-tron Sportback
- Genesis GV60
- Mercedes EQA
- Nissan Ariya
- Tesla Model Y
- Volkswagen ID Buzz



1680011380445.png
 
Laatst bewerkt:
Je wagen moet ultrasnelladen aankunnen. Die ID3 is 125kW max dacht ik? idem ID4. Snelste dat ik al kunnen laden heb is 8km/min bij 105kW
Dat is iets anders dan range anxiety. En dan nog, de keren dat je effectief gaat moeten bijladen aan zoiets omdat je zo'n afstand aan het afleggen bent is het allicht niet slecht van even wat langer te pauzeren.
 
Dat is iets anders dan range anxiety. En dan nog, de keren dat je effectief gaat moeten bijladen aan zoiets omdat je zo'n afstand aan het afleggen bent is het allicht niet slecht van even wat langer te pauzeren.
Het artikel is toch weer clicky baity. In 3 min 100km laden. Dat is 33km/min of een laadcapaciteit van pakt em beet 400-500kW. (afhankelijk zomer of winter natuurlijk)
Kwil maar zeggen dat ze overal zulke laders kunnen zetten maar momenteel 0% zal er maar gebruik van kunnen maken omdat ze een wagen hebben die niet geschikt is om zo snel te laden. Alle wagens die op een 400V platform zitten gaan dat hoogstwss niet kunnen en 800V haalt het met moeite.
  1. 1 Lucid Air Pure - 350 kW, 15 minutes. ...
  2. 2 Kia EV6/ Hyundai Ioniq 5 - 350kW, 18 minutes. ...
  3. 3 Genesis Electrified GV70, Genesis GV60 - 350kW, 18 minutes. ...
  4. 4 Audi E-Tron GT - 270kW, 21 minutes. ...
  5. 5 Genesis Electrified G80 - 350kW, 22 minutes. ...
  6. 6 Porsche Taycan - 270kW, 22.5 minutes.
 
Laatst bewerkt:
Het artikel is toch weer clicky baity. In 3 min 100km laden. Dat is 33km/min of een laadcapaciteit van pakt em beet 400-500kW. (afhankelijk zomer of winter natuurlijk)
Kwil maar zeggen dat ze overal zulke laders kunnen zetten maar momenteel 0% zal er maar gebruik van kunnen maken omdat ze een wagen hebben die niet geschikt is om zo snel te laden. Alle wagens die op een 400V platform zitten gaan dat hoogstwss niet kunnen en 800V haalt het met moeite.
  1. 1 Lucid Air Pure - 350 kW, 15 minutes. ...
  2. 2 Kia EV6/ Hyundai Ioniq 5 - 350kW, 18 minutes. ...
  3. 3 Genesis Electrified GV70, Genesis GV60 - 350kW, 18 minutes. ...
  4. 4 Audi E-Tron GT - 270kW, 21 minutes. ...
  5. 5 Genesis Electrified G80 - 350kW, 22 minutes. ...
  6. 6 Porsche Taycan - 270kW, 22.5 minutes.
En als er auto's uitkomen die sneller kunnen laden dan de laadpalen, krijg je commentaren als "ja, wat zijt ge daar nu mee, er zijn geen laadpalen voor"... En zo is het altijd wat...
 
De titel van dat artikel is natuurlijk wel clickbait, dat is puur theoretisch kijken naar wat 400 kW laden betekent bij een gemiddeld verbruik maar inderdaad geen rekening houden met het feit dat vandaag geen enkele auto zo snel kan laden. Op 2 jaar tijd zullen we wel wat verbetering zien maar niet in die mate dat 100 km in 3 minuten haalbaar is behalve voor een handjevol hele dure EV's...
400 kW is trouwens ook theorie, hoeveel laadpalen laden er vandaag effectief aan hun theoretische laadsnelheid, genoeg gevallen waar mensen nauwelijks de helft van de snelheid op papier krijgen, zelfs bij de eerste minuten laden bij een relatief lege batterij.

Dat gezegd, wel positief dat er eens iemand structureel laadpalen bij wil zetten waar ze het meest nodig zijn, langs snelwegen. Vandaag is het toch op veel plaatsen een kwestie van afrijden, 10 minuten rondrijden tot een snellader, hopen dat die paar laders werken & niet bezet zijn, en dan moet je nog wat geluk hebben dat je er vindt die aan meer dan 50 kW kunnen laden. Dat is effectief wel de oplossing die we nodig hebben om charge anxiety te vermijden voor mensen die vaker langere ritten doen en voor doorgaand verkeer dat lange afstanden aflegt.
Nu nog Wallonië en die paar snelwegen in Vlaanderen waar er vandaag ook geen of nauwelijks tankstations te vinden zijn :)
 
Vergeet ook niet dat je zo’n laadsnelheden enkel in ideale omstandigheden haalt, dus lage soc en batterij deftig voorverwarmd.
 
Rodenhuize in de haven van Gent kan laden tot 350 kW. Tractebel heeft daar een heel aantal auto’s getest en ik meen mij te herinneren dat Audi daar als beste uitkwam (reeële maximale laadsnelheid zoals opgegeven door de fabrikant, snel op hoog vermogen laden, pas bij een hoog batterijpercentage vertraging van de laadsnelheid).
 
In theorie wel, in de praktijk is het verschil gigantisch.

Een van de redenen waarom ik geen EQC heb genomen, want 400pk laat je niet zomaar liggen.

Mijn overall verbruik op 2 winters en 1 zomer, vnl autosnelweg is 20.4. Dat zal wellicht tegen de zomer weer naar 20 zakken maar dat geeft mij een range van 370km. Niets om over te klagen.

Er zit trouwens al 6kwh marge ingebouwd, dus laden tot 90-95pct is helemaal niet zo erg
Leuke vergelijking… ik heb sinds kort een EQC en ben totnutoe best tevreden: sinds begin maart 3000 km op de teller (50/50 autostrade en 70/90 banen) en een verbruik van 21.2 KWu. Valt dus toch mee-al moet je proberen uw linkervoet wat in te tomen.
Rijstijl en/of uw parcours maakt dan mss een grotere impact dan verwacht.
Maar ik moet zeggen dat het extreem stil en leuk rijden is 😅
 
Het artikel is toch weer clicky baity. In 3 min 100km laden. Dat is 33km/min of een laadcapaciteit van pakt em beet 400-500kW. (afhankelijk zomer of winter natuurlijk)
Kwil maar zeggen dat ze overal zulke laders kunnen zetten maar momenteel 0% zal er maar gebruik van kunnen maken omdat ze een wagen hebben die niet geschikt is om zo snel te laden. Alle wagens die op een 400V platform zitten gaan dat hoogstwss niet kunnen en 800V haalt het met moeite.
  1. 1 Lucid Air Pure - 350 kW, 15 minutes. ...
  2. 2 Kia EV6/ Hyundai Ioniq 5 - 350kW, 18 minutes. ...
  3. 3 Genesis Electrified GV70, Genesis GV60 - 350kW, 18 minutes. ...
  4. 4 Audi E-Tron GT - 270kW, 21 minutes. ...
  5. 5 Genesis Electrified G80 - 350kW, 22 minutes. ...
  6. 6 Porsche Taycan - 270kW, 22.5 minutes.
Kia / Ioniq is ook maar iets van een 235 max, Lucid Air dacht ik 300. Genesis geen idee maar zal ook wel geen 350 zijn. Dat zijn zeker cijfers van de marketing praatjes waarbij ze zeggen het duurt zolang als je aan een 350kW lader laadt. Maar ze zeggen dus niet met een snelheid van...
 
Temperatuur + zomerbanden… heerlijk!

Deze ochtend vertrokken met 100% soc, vanuit regio Gent naar Kasterlee en terug.

Totaal 255km gereden, waarvan 95% snelweg. Cruise control op 124, maar gemiddelde lag een pak lager door het verkeer. 161km range over bij thuiskomst.
 
Temperatuur + zomerbanden… heerlijk!

Deze ochtend vertrokken met 100% soc, vanuit regio Gent naar Kasterlee en terug.

Totaal 255km gereden, waarvan 95% snelweg. Cruise control op 124, maar gemiddelde lag een pak lager door het verkeer. 161km range over bij thuiskomst.
Vandaag vertrokken met een volle tank.
Totaal 250km gereden (Antwerpen - Brussel - Leuven - Brussel - Turnhout - Antwerpen), waarvan 95% snelweg.
Cruise control op 125, gemiddelde iets lager. 750km range over bij thuiskomst.

Sorry kon het niet laten, mooie cijfers! :)
 
Terug
Bovenaan