Auto Elektrische wagens

Jurgen had zijn Tesla Model 3 misschien ook gewoon standaard kunnen houden, zodat hij de CX waarde niet verklootte met die uitgebouwde spoilers. En er wat minder belachelijk grote velgen op geplaatst.
Of wel gewoon beter opgelet in 't school, dan was het voor hem allemaal niet zo moeilijk.

Nogmaals, ik zie echt niet waar ik me moet aanpassen met mijn model 3. De enige aanpassing die ik doe is wanneer ik op verlof naar Zuid-Frankrijk ga (dat doe ik op een vrijdag, niet op een zaterdag , en met 3 stops die wat langer zijn dan anders).
Zelfs in de winter haal ik probleemloos 300 km.
 
Jurgen had zijn Tesla Model 3 misschien ook gewoon standaard kunnen houden, zodat hij de CX waarde niet verklootte met die uitgebouwde spoilers. En er wat minder belachelijk grote velgen op geplaatst.
Of wel gewoon beter opgelet in 't school, dan was het voor hem allemaal niet zo moeilijk.

Nogmaals, ik zie echt niet waar ik me moet aanpassen met mijn model 3. De enige aanpassing die ik doe is wanneer ik op verlof naar Zuid-Frankrijk ga (dat doe ik op een vrijdag, niet op een zaterdag , en met 3 stops die wat langer zijn dan anders).
Zelfs in de winter haal ik probleemloos 300 km.
Ik denk dat de papa van jurgen beter op de stoof geschoten had, het gingen goeie pannenkoeken geweest zijn, het enige wat al die krantenartikels aantonen is dat er verdomd veel mensen zijn die toch beter niet teveel denken en hun mening verkondigen
 
Hoe realistisch is deze calculator van Nissan?
Bij ideale omstandigheden: 314 km
Met familie, -5 graden met verwarming en 110 km/u: 134 km :unsure:
Als ik dan in de winter eens naar ikea wil gaan, moet ik al schrik hebben om niet thuis te raken..
Zijn er mensen die zo'n elektrische wagen hebben met een batterij van 40-50kwh, is dat doenbaar om dat als enige wagen te hebben?

Check ook eens www.ev-database.nl voor realistische ranges.
Mijn ID.3 van 58 kWh geraakt uiteindelijk vlotjes bij mijn ouders die 210 km weg wonen in de winter. Normaal nog iets van 80-100 km range over.
En hoe vaak is het -5 graden...

En bij Ikea kan je ook gewoon opladen ;) https://www.ikea.com/nl/nl/customer...les/66bcc155-34db-4716-9fgg-0fd3ef5g38ee.html
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Check ook eens www.ev-database.nl voor realistische ranges.
Mijn ID.3 van 58 kWh geraakt uiteindelijk vlotjes bij mijn ouders die 210 km weg wonen in de winter. Normaal nog iets van 80-100 km range over.
En hoe vaak is het -5 graden...

En bij Ikea kan je ook gewoon opladen ;) https://www.ikea.com/nl/nl/customer...les/66bcc155-34db-4716-9fgg-0fd3ef5g38ee.html
Met die 4 aansluitingen die ze hebben in zo een massa winkel is de kans klein dat er plek is. De laatste keer ik er geladen heb ging het ook maar aan 4kW/h.
 
Check ook eens www.ev-database.nl voor realistische ranges.
Mijn ID.3 van 58 kWh geraakt uiteindelijk vlotjes bij mijn ouders die 210 km weg wonen in de winter. Normaal nog iets van 80-100 km range over.
En hoe vaak is het -5 graden...

En bij Ikea kan je ook gewoon opladen ;) https://www.ikea.com/nl/nl/customer...les/66bcc155-34db-4716-9fgg-0fd3ef5g38ee.html
Net mijne ID4 77kwh eens gechecked.
Stad - Winter *405 km
Snelweg - Winter *295 km
Gecombineerd - Winter *345 km

Yeah no...
Winter ist met enig geluk 250km (90% autostrade). Ik veronderstel dat die waarden wel bij een volgeladen auto zijn en je deze dan tot de laatste watt oprijdt.
Dagelijks gebruik bij mij is uiteraard de aangegeven 80%.
Ik had me wel ingelezen van de wltp en gedrag in de winter maar de meeste mensen doen dat hoogtstwss niet. die zien wltp 521km en denken.. cava nog.
Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route.
 
Ik veronderstel dat die waarden wel bij een volgeladen auto zijn en je deze dan tot de laatste watt oprijdt.
Het is toch ook logisch dat het rijbereik van 100% tot 0% geteld wordt? Als je een keer ver moet rijden dan laadt je toch ook tot 100%?
 
Het is toch ook logisch dat het rijbereik van 100% tot 0% geteld wordt? Als je een keer ver moet rijden dan laadt je toch ook tot 100%?
Persoonlijk vind ik van niet. Het is een foutief verkoopsargument dat die wagen zo ver gaat omdat die volle batterijladingen feitelijk niet zo goed zijn voor de wagen en de wagen duidelijk aangeeft tot waar laden gewenst is om de batterij te beschermen.
Ja die enkele keer mag je wel eens tot 100% laden maar zeker niet altijd. En dan liefst nog direct de charge verbruiken. Ik denk dat veel ergernissen van nieuwe EV rijders hier toch over gaan.

Ik rijd nu al kleine twee jaar denk ik met de ID4 en ik heb nog maar 1 keer tot 100% geladen.
Veel eerlijker zou een wltp zijn voor dagdagelijks gebruik met een lading wat de autobouwer als veilig/goed voor de batterijduur beschouwd.
 
Laatst bewerkt:
Net mijne ID4 77kwh eens gechecked.
Stad - Winter *405 km
Snelweg - Winter *295 km
Gecombineerd - Winter *345 km

Yeah no...
Winter ist met enig geluk 250km (90% autostrade). Ik veronderstel dat die waarden wel bij een volgeladen auto zijn en je deze dan tot de laatste watt oprijdt.
Dagelijks gebruik bij mij is uiteraard de aangegeven 80%.
Ik had me wel ingelezen van de wltp en gedrag in de winter maar de meeste mensen doen dat hoogtstwss niet. die zien wltp 521km en denken.. cava nog.
Pff dus zelfs nog minder bereik dan? :confused2:
Ik ga nu altijd tanken als ik nog 200 km kan rijden om niet met de stress te zitten van zonder naft te vallen. Een bereik van 180 km of minder (=de modellen waar ik tussen mag kiezen) schrikt me echt af. En ook dat dat bereik dan zo wisselt afhankelijk van de omstandigheden, dan weet je echt niet of je nog gaat thuis raken of niet als je wat verder weg gaat.
Is dat iets waar je aan went, een mentaliteitswijziging, of vind je dat nog altijd vervelend?
 
Pff dus zelfs nog minder bereik dan? :confused2:
Ik ga nu altijd tanken als ik nog 200 km kan rijden om niet met de stress te zitten van zonder naft te vallen. Een bereik van 180 km of minder (=de modellen waar ik tussen mag kiezen) schrikt me echt af. En ook dat dat bereik dan zo wisselt afhankelijk van de omstandigheden, dan weet je echt niet of je nog gaat thuis raken of niet als je wat verder weg gaat.
Is dat iets waar je aan went, een mentaliteitswijziging, of vind je dat nog altijd vervelend?
Range anxiety gaat echt wel over hoor gene paniek. Ik heb het feitelijk moeilijker met die open klep. Altijd schrik dat iemand die gaat afbreken :unsure:
Tis gewoon effe aanpassen (wat zwaarwichtiger klinkt dan het feitelijk is) Hier ga ik gewoon twee keer in de week 4 uur aan de lader hangen opt werk in de parking om de week vlot door te komen. Echt lange ritten (reis) pakken we de wagen van de vriendin.

Winter doe ik 250km en zomer 360km.
Straks ga ik naar de cinema en de wagen zit op 30%. Even stoppen bij de snellader voor een 10tal minuten en we kunnen er weer tegen.
Geen laadpaal thuis, enkel granny charger en die heb ik op en al al 5 keer gebruikt ofzo.
 
Hier blijkbaar het volledige artikel : https://www.welingelichtekringen.nl...-zat-van-en-stappen-weer-over-op-benzine.html

Mij moet je wel eens uitleggen hoe je na 3 dagen stilstaan ineens al bijna de helft van je range kwijt bent. Dan is er ondertussen toch vanalles aan het gebeuren dat de batterij draint (had Tesla niet een 'sentinel' mode om alles rondom te filmen bij stilstand ?).
Anyway, is duidelijk een verhaal van iemand die slecht voorbereid was. Lijkt me toch algemeen geweten dat je minder range hebt bij koud weer, maar dan nog zou het zeker veel meer dan 250km moeten zijn. En dan spreken over het opladen met een granny charger... Sorry hoor, ofwel zorg je voor een wallbox thuis, of neem je er vrede mee dat je publiek moet gaan laden. En effen een half uur aan de supercharger in uitzonderlijke gevallen is blijkbaar ook al niet acceptabel.
Mja, dan is een EV inderdaad niets voor jou en had je maar beter je huiswerk moeten doen.
Er is een reden dat ik de Cupra Born 77 kwh versie genomen heb en niet de 45 kwh of 58kwh versie.
Er is een reden dat ik extra budget gespendeerd heb, aan een warmtepomp. (voor de winterperiode)
Er is een reden dat er een laadbox in mijn garage staat ipv dat ik gewoon oplaad via een stopcontact.
Enzovoorts .. :tongue:

Als ik dit artikel lees heeft die mens over oa bovenstaande zaken, nog geen millimeter aan gedacht, vooraleer hij zijn Tesla gekocht heeft.

En ja een paar maanden geleden was ik een even grote leek dan deze mens, dus dit is geen excuus.

De actieradius is hier in theorie 540+km. Ik heb na 291km nog 37% over in stand B(reak) dus waarbij de energie van het remmen terugvloeit naar de batterij én met warmtepomp. Dus reken maar uit. 400+ haal ik dus wel. Ruim voldoende om tripjes te doen naar de andere zijde van België.

Als het vriest zal het wel onder de 400 zakken denk ik (bij een heel strenge winterdag zelfs onder de 300 vrees ik). Maar ik heb dus wel wat reserves.
 
Laatst bewerkt:
Hoe realistisch is deze calculator van Nissan?
Bij ideale omstandigheden: 314 km
Met familie, -5 graden met verwarming en 110 km/u: 134 km :unsure:
Als ik dan in de winter eens naar ikea wil gaan, moet ik al schrik hebben om niet thuis te raken..
Zijn er mensen die zo'n elektrische wagen hebben met een batterij van 40-50kwh, is dat doenbaar om dat als enige wagen te hebben?

Ik denk zonder warmtepomp dat die 134 (helaas) realistisch is bij -5 graden. Met warmtepomp zal dit max rond de 180 km bedragen (ruw geschat).
40-50 Kwh vind ik veel te weinig. Dan is het rijbereik echt slecht, zeker tijdens een strenge winterdag. Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening.
 
Ik denk zonder warmtepomp dat die 134 (helaas) realistisch is bij -5 graden. Met warmtepomp zal dit max rond de 180 km bedragen (ruw geschat).
40-50 Kwh vind ik veel te weinig. Dan is het rijbereik echt slecht, zeker tijdens een strenge winterdag. Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening.
Ja is ook mening, zo'n rijbereik lijkt me echt onvoldoende, maar dat zijn de enige bedrijfswagens waar wij tussen kunnen kiezen (of nog benzine/diesel nemen)... ze hebben echt de budgetten niet genoeg opgetrokken voor de elektrificatie precies. De overgang komt wat te vroeg voor het lagere segment vind ik, zeker als dat de enige gezinswagen is. Bij het duurdere segment met grotere batterij + warmtepomp zal het wel meer ca va zijn.
 
Pff dus zelfs nog minder bereik dan? :confused2:
Ik ga nu altijd tanken als ik nog 200 km kan rijden om niet met de stress te zitten van zonder naft te vallen. Een bereik van 180 km of minder (=de modellen waar ik tussen mag kiezen) schrikt me echt af. En ook dat dat bereik dan zo wisselt afhankelijk van de omstandigheden, dan weet je echt niet of je nog gaat thuis raken of niet als je wat verder weg gaat.
Is dat iets waar je aan went, een mentaliteitswijziging, of vind je dat nog altijd vervelend?
Ik begrijp echt niet waarom je met stress zou zitten om zonder naft te vallen.
Ik ga meestal tanken als ik nog 20 km kan rijden, soms zelfs als ik al meer gereden heb dan wat ik nog kon wanneer de actieradius veranderd in --- (is bij mij bij 80 km, bij mijn vorige auto was dat 100 km).
 
Ik zoek gewoon vrienden dichterbij.
:hug:En ik heb een laadpaal.

Het bereik van mijn ix3 tijdens de afgelopen winterprik was net geen 300km volledig opgeladen.

Dit was op basis van ritten naar mijn klant in Antwerpen komend van Haaltert. Dus voornamelijk E40-E17-centrum Antwerpen.

Anno 2023 mag je als consument in de markt voor een elektrische wagen toch wel al een idee hebben van de voor- en nadelen van elekttisch rijden?
 
Ik denk zonder warmtepomp dat die 134 (helaas) realistisch is bij -5 graden. Met warmtepomp zal dit max rond de 180 km bedragen (ruw geschat).
40-50 Kwh vind ik veel te weinig. Dan is het rijbereik echt slecht, zeker tijdens een strenge winterdag. Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening.
Ik vraag me af of die warmtepomp feitelijk niet nadeliger is als je korte ritten doet. De startstroom van die beesten is altijd redelijk hoog.
 
Hier sinds 3 weken een Model Y en Smappee EV Wall driefasig tot max. 22 kWh. Bevalt me goed tot nu toe, maar zit toch met wat vragen.

De voorbije week heb ik alleen nog maar opgeladen op de laagste snelheid, dus in mijn geval 5A x 3 x 240V = 3,6 kW*. Ik heb het eigenlijk nog niet echt "nodig" gehad om op te laden aan de volle 11 kW* (wat de auto maximum aankan voor AC charging). En heel vaak vertrek ik ook gewoon met een auto die niet helemaal is opgeladen tot 100% (wat voor mijn gebruik ook niet altijd nodig is).

Er wordt gezegd van DC charging (superchargers) dat het slecht zou zijn voor de batterij, maar speelt meer of juist minder vermogen bij AC charging ook een rol voor de levensduur van de batterij?

En is het voor het capaciteitstarief beter om kortere laadsessies te doen aan hoger vermogen? Of juist langere laadsessies aan lager vermogen? Want als ik het goed begrijp, wordt de piek die je afneemt elk kwartier gemeten?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan