Auto Elektrische wagens

Hier komt er ook een elektrische wagen aan. Werkgever past de policy aan en vanaf nu enkel elektrische BMW's. Wat voor mij betekent: BMW iX1, zonder veel keuze. Iemand al ervaring met dit model?
afgaande op specs en reviews: een dijk van een wagen. Natuurlijk te zien wat je gewend bent, maar ik denk dat 90% van de werknemers daar niet mee zal klagen.

Het interieur is ook helemaal up-to-date itt de iX3 bijvoorbeeld.
 
Deze morgen voor de eerste keer zo'n Model S Plaid met 'Yoke' stuur gezien, om de bestuurder daar mee te zien draaien kwam het toch over als een onnatuurlijke beweging :p
 
Is het jullie ook al opgevallen dat het sentiment naar elektrische auto's bij "de gewone man" de laatste maanden enorm verslechterd is?

Onder elke Facebook-post over elektrische auto's zie ik een heel leger verschijnen dat zegt dat niemand er over 5 jaar nog over spreekt, dat het een grote scam is, dat niks boven een goeie dieselauto gaat, dat we over enkele jaren "op water" rijden, etc.
Zie bv. https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fdemorgen%2Fposts%2Fpfbid034UB5dGHZPsuoHSQnbDyhok9mThDKz9kqubdZbCCsV39C9aGjWzoqYzNkw51ARn71l

HLN springt uiteraard op deze boot en wakkert het sentiment nog wat aan voor de clicks: https://www.hln.be/binnenland/oproep-wil-jij-af-van-je-elektrische-wagen~a592889f/.

OPROEP. Wil jij af van je elektrische wagen?​

Ging jij een aantal jaar geleden voluit voor een elektrische wagen, maar heb je daar nu spijt van? Zowat vier op de tien Belgen overwegen de aankoop van een elektrische auto als hun volgende voertuig, maar er zijn ook mensen die ervan afwillen. Omdat het rijbereik tegenvalt, omdat het laden te traag gaat of er eenvoudigweg te weinig laadpalen zijn. Of omdat het te veel kost. De redenen kunnen divers zijn.

Fien Tondeleir 16-03-23, 11:45 Laatste update: 21-03-23, 12:10



Wil jij toch weer liever een diesel of benzine en wil je daarover getuigen? Laat het ons weten. Stuur een mailtje met wat korte info en je contactgegevens naar [email protected]. Bedankt.

Het is op z'n minst merkwaardig te noemen dat dit sentiment opleeft net wanneer de elektrische wagen de grootste versnelling kent. 80% van de nieuw bestelde bedrijfswagens zullen elektrisch zijn in de 2e helft van dit jaar, volgens de directeur van leasingfederatie Renta.

Weten jullie vanwaar die onderbuikgevoelens tegen elektrische auto's komen?

Ik hoop maar dat de politiek deze onderbuikgevoelens niet volgt en investeringen in elektrische infrastructuur uitstelt of afzwakt omdat ze denken er stemmen mee te verliezen bij de bevolking...
 
Is het jullie ook al opgevallen dat het sentiment naar elektrische auto's bij "de gewone man" de laatste maanden enorm verslechterd is?

Onder elke Facebook-post over elektrische auto's zie ik een heel leger verschijnen dat zegt dat niemand er over 5 jaar nog over spreekt, dat het een grote scam is, dat niks boven een goeie dieselauto gaat, dat we over enkele jaren "op water" rijden, etc.
Zie bv. https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fdemorgen%2Fposts%2Fpfbid034UB5dGHZPsuoHSQnbDyhok9mThDKz9kqubdZbCCsV39C9aGjWzoqYzNkw51ARn71l

HLN springt uiteraard op deze boot en wakkert het sentiment nog wat aan voor de clicks: https://www.hln.be/binnenland/oproep-wil-jij-af-van-je-elektrische-wagen~a592889f/.



Het is op z'n minst merkwaardig te noemen dat dit sentiment opleeft net wanneer de elektrische wagen de grootste versnelling kent. 80% van de nieuw bestelde bedrijfswagens zullen elektrisch zijn in de 2e helft van dit jaar, volgens de directeur van leasingfederatie Renta.

Weten jullie vanwaar die onderbuikgevoelens tegen elektrische auto's komen?

Ik hoop maar dat de politiek deze onderbuikgevoelens niet volgt en investeringen in elektrische infrastructuur uitstelt of afzwakt omdat ze denken er stemmen mee te verliezen bij de bevolking...
Geen idee of dat soort commentaar is toegenomen. Komt volgens mij vooral voort uit dat het een verandering is en dat het "opgelegd" wordt volgens hen.

Ik weet ook niet op HLN veel reactie zal krijgen daarop ook, er zijn maar weinig particulieren die de sprong hebben gewaagd zonder zicht eerst goed te informeren lijkt mij.
 
Is het jullie ook al opgevallen dat het sentiment naar elektrische auto's bij "de gewone man" de laatste maanden enorm verslechterd is?

Onder elke Facebook-post over elektrische auto's zie ik een heel leger verschijnen dat zegt dat niemand er over 5 jaar nog over spreekt, dat het een grote scam is, dat niks boven een goeie dieselauto gaat, dat we over enkele jaren "op water" rijden, etc.
Zie bv. https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fdemorgen%2Fposts%2Fpfbid034UB5dGHZPsuoHSQnbDyhok9mThDKz9kqubdZbCCsV39C9aGjWzoqYzNkw51ARn71l

HLN springt uiteraard op deze boot en wakkert het sentiment nog wat aan voor de clicks: https://www.hln.be/binnenland/oproep-wil-jij-af-van-je-elektrische-wagen~a592889f/.



Het is op z'n minst merkwaardig te noemen dat dit sentiment opleeft net wanneer de elektrische wagen de grootste versnelling kent. 80% van de nieuw bestelde bedrijfswagens zullen elektrisch zijn in de 2e helft van dit jaar, volgens de directeur van leasingfederatie Renta.

Weten jullie vanwaar die onderbuikgevoelens tegen elektrische auto's komen?

Ik hoop maar dat de politiek deze onderbuikgevoelens niet volgt en investeringen in elektrische infrastructuur uitstelt of afzwakt omdat ze denken er stemmen mee te verliezen bij de bevolking...
Onbetaalbaar voor de gemiddelde mens en gepusht ten nadele van de oudere ICE-wagens waar veel mensen op steunen, vlak nadat iedereen half werd gedwongen een diesel te kopen. En hoewel ze onbetaalbaar zijn voor de meesten genieten ze toch van voordelen, waar dan de facto enkel zelfstandigen en mensen met bedrijfswagens van kunnen genieten. Twee categoriën die traditioneel in de eerste vuurlinie staan.

Zo krijg je gemakkelijk : "De zelfstandige profiteert 24/7 en die dikke bedrijfswagens zijn schandalig. En ik maar werken voor veel minder."

Wat volledig begrijpelijk is imo, gezien het 'pesten' van (oudere) ICE's op allerhande manieren in economisch precaire tijden
 
... Het is op z'n minst merkwaardig te noemen dat dit sentiment opleeft net wanneer de elektrische wagen de grootste versnelling kent. 80% van de nieuw bestelde bedrijfswagens zullen elektrisch zijn in de 2e helft van dit jaar, volgens de directeur van leasingfederatie Renta.

Weten jullie vanwaar die onderbuikgevoelens tegen elektrische auto's komen?

Ik hoop maar dat de politiek deze onderbuikgevoelens niet volgt en investeringen in elektrische infrastructuur uitstelt of afzwakt omdat ze denken er stemmen mee te verliezen bij de bevolking...

De versnelling in elektrische wagens is er vooral door de bedrijfswagens en daar is het een kwestie van bijna moeten (fiscaal verschil met een ICE voor zowel de werkgever als de werknemer).
De gemiddelde burger ziet het volgens mij inderdaad niet zitten om ~10K€ extra te betalen en daar weinig voordelen voor in de plaats te krijgen, of in tegendeel zelfs een hogere kostprijs per km, zelfs met de huidige elektriciteitsprijzen die al lang niet meer op hun piekniveau zitten.
Om nog maar te zwijgen van de erg beperkte range voor de goedkopere EV's; prima voor wie alleen rond de kerktoren rijdt maar anders is dat toch een belemmerende factor: ranges van 150 km bij kouder weer of 200 km gemiddeld waarbij je 40 à 60 minuten aan een snellader moet hangen om die range er weer bij te krijgen... Voor mensen in die budget klasse staan batterij- en/of laadtechnologie nog onvoldoende op punt.

Een deel van de opmerkingen zijn trouwens heel terecht: Vlaanderen wil zich weer eens profileren door de beste leerling van de klas te zijn en EV's te pushen, zonder dat er nagedacht is of ons elektriciteitsnet en onze elektriciteitsproductie dat aankunnen. Maar op papier zijn we goed bezig want we willen een paar jaar voorlopen op de rest van Europa :rolleyes:
Begrijp me niet verkeerd: ik denk wel dat elektrisch de toekomst zal zijn voor de komende paar tientallen jaren (nog te zien of waterstof effectief een haalbaar en beter alternatief zal vormen, dat komt er niet zo snel door) maar als overheid moet je niet aan grootheidswaanzin lijden en denken dat je het beter kan doen dan andere landen die vandaag al verder staan en een sterkere economie hebben om dat allemaal te financieren.

Ik denk niet dat de politiek veel investeringen in elektrische infrastructuur zal uitstellen of afzwakken, ik vrees eerder dat er sowieso al te weinig van die investeringen op tafel liggen om de overstap naar een grotendeels elektrisch wagenpark haalbaar te maken.
 
Onbetaalbaar voor de gemiddelde mens en gepusht ten nadele van de oudere ICE-wagens waar veel mensen op steunen, vlak nadat iedereen half werd gedwongen een diesel te kopen. En hoewel ze onbetaalbaar zijn voor de meesten genieten ze toch van voordelen, waar dan de facto enkel zelfstandigen en mensen met bedrijfswagens van kunnen genieten. Twee categoriën die traditioneel in de eerste vuurlinie staan.

Zo krijg je gemakkelijk : "De zelfstandige profiteert 24/7 en die dikke bedrijfswagens zijn schandalig. En ik maar werken voor veel minder."

Wat volledig begrijpelijk is imo, gezien het 'pesten' van (oudere) ICE's op allerhande manieren in economisch precaire tijden
Da's een mooie verklaring voor die tegenkanting tegen elektrische auto's. De hoge prijzen voor tweedehandswagens de laatste 2 jaar zullen er ook wel iets mee te maken hebben, gecombineerd met het "hoogtij" voor elektrische bedrijfswagens, waarbij een "IT-manneke van 28 jaar" met een BMW iX3 of consoorten komt aanrijden. De economische onzekerheid door de hoge inflatie en energieprijzen zullen de afgunst naar bedrijfswagenrijders alleen maar aangezwengeld hebben.

De versnelling in elektrische wagens is er vooral door de bedrijfswagens en daar is het een kwestie van bijna moeten (fiscaal verschil met een ICE voor zowel de werkgever als de werknemer).
De gemiddelde burger ziet het volgens mij inderdaad niet zitten om ~10K€ extra te betalen en daar weinig voordelen voor in de plaats te krijgen, of in tegendeel zelfs een hogere kostprijs per km, zelfs met de huidige elektriciteitsprijzen die al lang niet meer op hun piekniveau zitten.
Om nog maar te zwijgen van de erg beperkte range voor de goedkopere EV's; prima voor wie alleen rond de kerktoren rijdt maar anders is dat toch een belemmerende factor: ranges van 150 km bij kouder weer of 200 km gemiddeld waarbij je 40 à 60 minuten aan een snellader moet hangen om die range er weer bij te krijgen... Voor mensen in die budget klasse staan batterij- en/of laadtechnologie nog onvoldoende op punt.

Een deel van de opmerkingen zijn trouwens heel terecht: Vlaanderen wil zich weer eens profileren door de beste leerling van de klas te zijn en EV's te pushen, zonder dat er nagedacht is of ons elektriciteitsnet en onze elektriciteitsproductie dat aankunnen. Maar op papier zijn we goed bezig want we willen een paar jaar voorlopen op de rest van Europa :rolleyes:
Begrijp me niet verkeerd: ik denk wel dat elektrisch de toekomst zal zijn voor de komende paar tientallen jaren (nog te zien of waterstof effectief een haalbaar en beter alternatief zal vormen, dat komt er niet zo snel door) maar als overheid moet je niet aan grootheidswaanzin lijden en denken dat je het beter kan doen dan andere landen die vandaag al verder staan en een sterkere economie hebben om dat allemaal te financieren.

Ik denk niet dat de politiek veel investeringen in elektrische infrastructuur zal uitstellen of afzwakken, ik vrees eerder dat er sowieso al te weinig van die investeringen op tafel liggen om de overstap naar een grotendeels elektrisch wagenpark haalbaar te maken.
Los van de economische onzekerheid en afgunst, vind ik het raar dat particulieren op hun paard springen omdat de bedrijven hun wagenpark moeten elektrificeren.
Om het op flessen te trekken: stel nu dat de overheid alle dokters zou verplichten om een iPhone 14 Pro van €1400 te kopen (omdat enkel dit toestel compatibel is met een overheidsapp), zouden "gewone mensen" dan op straat komen omdat de overheid afzetters zijn en een onhandig/slecht/onnozel/duur toestel opdringt, niet eens aan hen, maar wel aan dokters, ... ?

De elektrificatie van de bedrijfswagenmarkt gaat inderdaad een stuk sneller dan eerder was gepland. Volgens mij heeft de politiek zich daarop verkeken, en dachten zij dat de grote omslag pas zou komen vanaf 1/1/2026, wanneer de fiscale aftrekbaarheid van nieuw bestelde brandstofwagens op 0% komt. De grote omslag gebeurt nu al, op 1/7/2023, 30 maanden eerder dan voorzien. 30 maanden is een eeuwigheid in EV-land.

Voor de particuliere nieuw bestelde wagens denk ik echter niet dat de omslagdatum van 1/1/2029 een groot probleem gaat opleveren. Wie particulier een nieuwe auto koopt (en geen tweedehandswagen) is sowieso al wel vrij kapitaalkrachtig. Als er tegen 2029 nog een prijsverschil is tussen elektrisch en benzine, zal dat waarschijnlijk niet meer onoverkomelijk zijn. Vandaag zit er ook in elke nieuwe laptop een SSD en geen mechanische harde schijf meer, ook al is die nog een fractie goedkoper.

Tweedehands benzinewagens gaan ook na 2029 nog volop gekocht mogen worden. De Europese Commissie schaft de verkoop van nieuwe brandstofwagens pas af vanaf 2035. Een benzinewagen uit 2028 kan je dus prima kopen in 2033 en oprijden tot 2040. Waarschijnlijk daalt de prijs van tweedehands brandstofauto's daartegen ook nog eens spectaculair onder invloed van hogere brandstofprijzen, ideaal voor wie weinig kilometers rijdt maar wel een eigen auto wilt (bv. gepensioneerden).

De doorsnee particulier hoeft dus helemaal niet bezig te zijn met elektrische auto's, en kan zich de komende jaren gerust verkneukelen aan alle sukkelaars met bedrijfswagens die in zo'n elektrisch onding worden gedwongen, en vanaf 2027 er ook nog eens extra belastingen op mogen betalen. Ha ha!

Misschien moet heel die tijdlijn en strategie (ook qua uitbouw van elektrische infrastructuur) beter uitgelegd worden aan het brede publiek?
 
of in tegendeel zelfs een hogere kostprijs per km, zelfs met de huidige elektriciteitsprijzen die al lang niet meer op hun piekniveau zitten.
Dit klopt wel langs geen kanten.

Ik laad nu thuis (los van de zonnepanelen), all-in aan 36ct/kwh (met een maandelijks variabel contract bij Engie, dus zeker geen prijsbreker). Met een overall verbruik van 20.4kwh/100km zit (2 winters, 1 zomer), kost 100km mij €7,344. En dat zijn nog steeds bijzonder hoge prijzen historisch gezien.

Ik ben erg benieuwd naar de diesel/benzine SUV met 285pk die dat kan. Aan de huidige dieselprijzen is dat ongeveer 4l/100km. Da's het verbruik van een Polo Bluemotion met 64pk.
 
Ik las net in een NL/BE group dat er weer een prijsstijging van 4K euro is op de EV6...
ik heb er zelf nog geen bericht van gekregen maar als dat waar is dan mogen ze hem houden en bestel ik mij een Tesla die ik dan wel binnen 3 maand heb ipv nog te moeten wachten tot minstens lente 2024 en nog es 4K meer kwijt te zijn.
 
Los van de economische onzekerheid en afgunst, vind ik het raar dat particulieren op hun paard springen omdat de bedrijven hun wagenpark moeten elektrificeren.
Om het op flessen te trekken: stel nu dat de overheid alle dokters zou verplichten om een iPhone 14 Pro van €1400 te kopen (omdat enkel dit toestel compatibel is met een overheidsapp), zouden "gewone mensen" dan op straat komen omdat de overheid afzetters zijn en een onhandig/slecht/onnozel/duur toestel opdringt, niet eens aan hen, maar wel aan dokters, ... ?

De elektrificatie van de bedrijfswagenmarkt gaat inderdaad een stuk sneller dan eerder was gepland. Volgens mij heeft de politiek zich daarop verkeken, en dachten zij dat de grote omslag pas zou komen vanaf 1/1/2026, wanneer de fiscale aftrekbaarheid van nieuw bestelde brandstofwagens op 0% komt. De grote omslag gebeurt nu al, op 1/7/2023, 30 maanden eerder dan voorzien. 30 maanden is een eeuwigheid in EV-land.

Voor de particuliere nieuw bestelde wagens denk ik echter niet dat de omslagdatum van 1/1/2029 een groot probleem gaat opleveren. Wie particulier een nieuwe auto koopt (en geen tweedehandswagen) is sowieso al wel vrij kapitaalkrachtig. Als er tegen 2029 nog een prijsverschil is tussen elektrisch en benzine, zal dat waarschijnlijk niet meer onoverkomelijk zijn. Vandaag zit er ook in elke nieuwe laptop een SSD en geen mechanische harde schijf meer, ook al is die nog een fractie goedkoper.

Tweedehands benzinewagens gaan ook na 2029 nog volop gekocht mogen worden. De Europese Commissie schaft de verkoop van nieuwe brandstofwagens pas af vanaf 2035. Een benzinewagen uit 2028 kan je dus prima kopen in 2033 en oprijden tot 2040. Waarschijnlijk daalt de prijs van tweedehands brandstofauto's daartegen ook nog eens spectaculair onder invloed van hogere brandstofprijzen, ideaal voor wie weinig kilometers rijdt maar wel een eigen auto wilt (bv. gepensioneerden).

De doorsnee particulier hoeft dus helemaal niet bezig te zijn met elektrische auto's, en kan zich de komende jaren gerust verkneukelen aan alle sukkelaars met bedrijfswagens die in zo'n elektrisch onding worden gedwongen, en vanaf 2027 er ook nog eens extra belastingen op mogen betalen. Ha ha!

Misschien moet heel die tijdlijn en strategie (ook qua uitbouw van elektrische infrastructuur) beter uitgelegd worden aan het brede publiek?
Vergeet ook niet de serieuze waardevermindering dat sommige mensen gekregen hebben over hun auto. De overheid heeft veel te snel diesels afgeschreven door LEZ toe te laten die diesels mogen bannen. En benzine gaat dezelfde toer op.
Niet iedereen heeft het geld om een recente auto te kopen.
Daar bovenop komt ook nog eens dat er enkele jaren terug een verandering is gebeurd in auto taksen. Deze taksen verlagen niet meer mee met de leeftijd van de auto.
Dus een auto van 2005 kopen voor een paar duizend euro, kost je al een hele pak aan belastingen omdat de uitstoot veel hoger ligt dan een recente auto. Dat die auto in 2005 een normale uitstoot had, doet er niet meer toe jammer genoeg.

Al die zaken lijken er op te wijzen dat auto rijden echt iets voor de rijkeren gaat worden.

Zelf ben ik ook overtuigd EV-rijder, maar ik vind dat de overheid hier gewoon véél te snel aan het gaan is. Laat de bevolking eens op het gemak meegaan en pest de armere laag niet weg uit de auto door het allemaal duur te maken.
 
Net Inioq 6 voor het eerst zien rijden.
Toch wel een beauty vind ik, stuk minder quirky qua looks dan zijn voorganger.
 
Los van de economische onzekerheid en afgunst, vind ik het raar dat particulieren op hun paard springen omdat de bedrijven hun wagenpark moeten elektrificeren.
Om het op flessen te trekken: stel nu dat de overheid alle dokters zou verplichten om een iPhone 14 Pro van €1400 te kopen (omdat enkel dit toestel compatibel is met een overheidsapp), zouden "gewone mensen" dan op straat komen omdat de overheid afzetters zijn en een onhandig/slecht/onnozel/duur toestel opdringt, niet eens aan hen, maar wel aan dokters, ... ?

...

Voor de particuliere nieuw bestelde wagens denk ik echter niet dat de omslagdatum van 1/1/2029 een groot probleem gaat opleveren. Wie particulier een nieuwe auto koopt (en geen tweedehandswagen) is sowieso al wel vrij kapitaalkrachtig. Als er tegen 2029 nog een prijsverschil is tussen elektrisch en benzine, zal dat waarschijnlijk niet meer onoverkomelijk zijn. Vandaag zit er ook in elke nieuwe laptop een SSD en geen mechanische harde schijf meer, ook al is die nog een fractie goedkoper.

...

Ik denk dat particulieren zien dat die verplichting er voor hen ook aan komt in 2029, voor veel mensen is dat de timing van hun volgende aankoop.
Gemiddeld geeft een particulier ~20.000 € uit aan een nieuwe auto in België, zo kapitaalkrachtig is die groep dus niet. Daar 50% bovenop doen is zeker niet evident: voor een gemiddeld gezin is dat 1,5 jaar extra spaargeld, voor de gemiddelde alleenstaande bijna 3 jaar extra sparen. Dus ik snap dat de gemiddelde particulier daar niet mee kan lachen, die beslissing op Vlaams niveau van 1 generatie auto's sneller elektrisch verplichten betekent een pak spaargeld extra uitgeven of ineens moeten overstappen van nieuw naar tweedehands.
Ik zie het huidige prijsverschil tussen EV en ICE niet zo snel wegvallen, op een klein model spreek je vandaag over 40-50% extra.

Dit klopt wel langs geen kanten.

Ik laad nu thuis (los van de zonnepanelen), all-in aan 36ct/kwh (met een maandelijks variabel contract bij Engie, dus zeker geen prijsbreker). Met een overall verbruik van 20.4kwh/100km zit (2 winters, 1 zomer), kost 100km mij €7,344. En dat zijn nog steeds bijzonder hoge prijzen historisch gezien.

Ik ben erg benieuwd naar de diesel/benzine SUV met 285pk die dat kan. Aan de huidige dieselprijzen is dat ongeveer 4l/100km. Da's het verbruik van een Polo Bluemotion met 64pk.

Fair enough, de prijs in maart is ook weer gedaald. Voor een goedkope EV zit je typisch aan 17 kWh / 100 km, aan gemiddeld all-in 0,40 €/kWh = 6,8 €/100 km ~ 4,2l / 100 km diesel wat inderdaad vergelijkbaar is met het verbruik van een kleinere diesel. Maar dan mag je bijna alleen thuis laden en niet/nauwelijks beroep doen op snelladers.
PS. Engie is de laatste paar jaar best competitief qua prijs
 
Gemiddeld geeft een particulier ~20.000 € uit aan een nieuwe auto in België, zo kapitaalkrachtig is die groep dus niet. Daar 50% bovenop doen is zeker niet evident
Met welke cijfers ben je aan het rekenen?


Prijzen voor tweedehandswagens nooit eerder zo hoog in ons land​

De prijzen voor tweedehandswagens waren nooit eerder zo hoog in België. Dat blijkt uit cijfers van autozoekertjeswebsite AutoScout24. In november werd een tweedehandswagen in België voor gemiddeld 22.104 euro verkocht, een stijging met ruim 22 procent op jaarbasis.

ADN 09-12-21, 14:42 Laatste update: 09-12-21, 14:49 Bron: Belga

Een jonge tweedehandswagen van maximaal 3 jaar oud werd in november voor gemiddeld 35.995 euro verkocht, waar dat een jaar eerder nog 29.438 euro was en in november 2019 nog 28.587 euro.

Maar de stijging doet zich niet enkel voor bij de jonge tweedehandswagens. Bij de oudere occasiewagens is ze zelfs nog meer uitgesproken. Voor tweedehandswagens tussen de 5 en 10 jaar oud steeg de gemiddelde verkoopprijs met 27,6 procent tot 16.383 euro.

Het lijkt me straf dat mensen die nieuwe auto's kopen dan zo geconcentreerd zijn in het laagste segment. Nu ja, als nieuwe auto's amper duurder zijn dan auto's van 5 à 10 jaar oud, zou je zot zijn om geen nieuwe te kopen.
 
Met welke cijfers ben je aan het rekenen?




Het lijkt me straf dat mensen die nieuwe auto's kopen dan zo geconcentreerd zijn in het laagste segment. Nu ja, als nieuwe auto's amper duurder zijn dan auto's van 5 à 10 jaar oud, zou je zot zijn om geen nieuwe te kopen.

De cijfers van Febiac onderaan dit artikel (het eerste deel met de cijfers van Cardoen is natuurlijk niet representatief): wel cijfers van eind 2021, maar met 24 K€ catalogusprijs - 10% korting kwamen ze uit op ~22 K€ voor particuliere nieuwe wagens. Doe er terug 10% bij wegens gestegen autoprijzen (alhoewel sommige mensen gewoon ook een categorie lager zullen kopen), dan zit je op 24 K€, meer dan mijn eerste cijfer van 20 K€ maar nog altijd geen dure auto's.
https://www.knack.be/factcheck/fact...meer-dan-18-000-euro-uit-aan-een-nieuwe-auto/

Klein verschil in berekeningsmethode dat waarschijnlijk verklaart waarom de cijfers nieuw vs. tweedehands dicht bij elkaar liggen: die tweedehandsprijzen gaan enkel over de verkopen via dat platform maar wel alle merken / modellen; de cijfers van Febiac gingen over de top 20 meest verkochte auto's (dus je mist ergens de kleine groep dure auto's die het gemiddelde omhoog trekken)
 
Imo is het ridicuul om de prijsstijging bij wagens enkel aan de overheid te te schrijven. Wagens worden gewoon duurder en duurder door nieuwe technologieën, hogere materiaal en personeelskosten. En dat zorgt ervoor dat autorijden (want ook brandstof en verzekeringen zijn serieus gestegen tov vroeger) minder en minder bereikbaar komt voor de gewone man in de straat. En gezien elektrische wagens de nieuwe technologie is zijn die gewoon kop van jut. Ipv eens de juiste oorzaak te zien, namelijk de dalende levensstandaard.
 
Ik las net in een NL/BE group dat er weer een prijsstijging van 4K euro is op de EV6...
ik heb er zelf nog geen bericht van gekregen maar als dat waar is dan mogen ze hem houden en bestel ik mij een Tesla die ik dan wel binnen 3 maand heb ipv nog te moeten wachten tot minstens lente 2024 en nog es 4K meer kwijt te zijn.
3 maand voor een tesla?
Vrijdag 10 maart op 17u besteld, dinsdag 14 maart chasisnummer toegewezen gekregen, vrijdag 17 maart papieren in de mail en vrijdag 24 maart ophalen. De leasing kon zelfs niet volgen met de papieren opmaken en doorsturen 😃
 
3 maand voor een tesla?
Vrijdag 10 maart op 17u besteld, dinsdag 14 maart chasisnummer toegewezen gekregen, vrijdag 17 maart papieren in de mail en vrijdag 24 maart ophalen. De leasing kon zelfs niet volgen met de papieren opmaken en doorsturen 😃

ik had beter dat gedaan :(
 
Terug
Bovenaan