Los van de economische onzekerheid en afgunst, vind ik het raar dat particulieren op hun paard springen omdat de bedrijven hun wagenpark moeten elektrificeren.
Om het op flessen te trekken: stel nu dat de overheid alle dokters zou verplichten om een iPhone 14 Pro van €1400 te kopen (omdat enkel dit toestel compatibel is met een overheidsapp), zouden "gewone mensen" dan op straat komen omdat de overheid afzetters zijn en een onhandig/slecht/onnozel/duur toestel opdringt, niet eens aan hen, maar wel aan dokters, ... ?
De elektrificatie van de bedrijfswagenmarkt gaat inderdaad een stuk sneller dan eerder was gepland. Volgens mij heeft de politiek zich daarop verkeken, en dachten zij
dat de grote omslag pas zou komen vanaf 1/1/2026, wanneer de fiscale aftrekbaarheid van nieuw bestelde brandstofwagens op 0% komt. De grote omslag gebeurt nu al, op 1/7/2023, 30 maanden eerder dan voorzien. 30 maanden is een eeuwigheid in EV-land.
Voor de particuliere
nieuw bestelde wagens denk ik echter niet dat de
omslagdatum van 1/1/2029 een groot probleem gaat opleveren. Wie particulier een nieuwe auto koopt (en geen tweedehandswagen) is sowieso al wel vrij kapitaalkrachtig. Als er tegen 2029 nog een prijsverschil is tussen elektrisch en benzine, zal dat waarschijnlijk niet meer onoverkomelijk zijn. Vandaag zit er ook in elke nieuwe laptop een SSD en geen mechanische harde schijf meer, ook al is die nog een fractie goedkoper.
Tweedehands benzinewagens gaan ook na 2029 nog volop gekocht mogen worden. De Europese Commissie schaft de verkoop van nieuwe brandstofwagens pas af vanaf 2035. Een benzinewagen uit 2028 kan je dus prima kopen in 2033 en oprijden tot 2040. Waarschijnlijk daalt de prijs van tweedehands brandstofauto's daartegen ook nog eens spectaculair onder invloed van hogere brandstofprijzen, ideaal voor wie weinig kilometers rijdt maar wel een eigen auto wilt (bv. gepensioneerden).
De doorsnee particulier hoeft dus helemaal niet bezig te zijn met elektrische auto's, en kan zich de komende jaren gerust verkneukelen aan alle sukkelaars met bedrijfswagens die in zo'n elektrisch onding worden gedwongen, en vanaf 2027 er ook nog eens extra belastingen op mogen betalen.
Ha ha!
Misschien moet heel die tijdlijn en strategie (ook qua uitbouw van elektrische infrastructuur) beter uitgelegd worden aan het brede publiek?