Auto Elektrische wagens

Die slechte geluidsisolatie was mij niet speciaal opgevallen maar die bekrompen cabine kan ik ook wel beamen, voor zijn buitenmaten is het echt een kleine auto binnen. Hun optiebeleid vond ik ook nogal raar, je kan geen losse opties kiezen maar moet kiezen uit packs. Ik kon enkel pilot lite of plus pack nemen, maar in beide paketten zaten wel enkele zaken die mij echt interesseerden. Qua rijden ook weinig verschil met de Volvo XC40 en dat is niet bepaald een referentie. Ik kan mij goed voorstellen dat een Polestar 2 tegenvalt als je uit een 5 reeks komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Mja, ik kan alleen maar zeggen "ik wel" 🤷‍♂️. Ik kom wel van een goed uitgeruste 5, dus misschien is het vooral door de vergelijking?

Welke banden lagen erop, misschien 20" met meer rolgeluid? Want in Brussel denk ik direct stadsverkeer, dus als je last hebt van veel lawaai denk ik direct aan rolgeluid - wind zal aan die snelheden weinig rol spelen toch?

Ik moet zeggen dat ik de geluidsisolatie in de Polestar 2 wel OK vond, niet op het niveau van een 5-reeks of A6 maar toch niet van het gehalte dat ik er instant koppijn van kreeg tijdens een testrit (stad, buitenbanen en autostrade)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Welke banden lagen erop, misschien 20" met meer rolgeluid? Want in Brussel denk ik direct stadsverkeer, dus als je last hebt van veel lawaai denk ik direct aan rolgeluid - wind zal aan die snelheden weinig rol spelen toch?

Ik moet zeggen dat ik de geluidsisolatie in de Polestar 2 wel OK vond, niet op het niveau van een 5-reeks of A6 maar toch niet van het gehalte dat ik er instant koppijn van kreeg tijdens een testrit (stad, buitenbanen en autostrade)
Ik denk inderdaad de 20"ers indeed. Het kabaal kwam imo uit 3 hoeken:
  1. Windgeluid op de snelweg.
  2. Er rammelde effectief een paar dingen in het interieur. Ik vond ze niet, maar werd er gek van.
  3. De Brusselse wegen vol met putten werden niet goed gefilterd, waardoor samen met #2 ik met een non stop gedreun aan mijn hoofd zat.

Nu bon, zelfs als het normaal beter is, en ik gewoon pech had met deze specifieke auto / route, zou ik hem nog niet overwegen. Zoals ik al zei: Ik kan gewoon niet comfortabel zitten in die wagen, en dat is toch wel cruciaal.
 
Ik denk inderdaad de 20"ers indeed. Het kabaal kwam imo uit 3 hoeken:
  1. Windgeluid op de snelweg.
  2. Er rammelde effectief een paar dingen in het interieur. Ik vond ze niet, maar werd er gek van.
  3. De Brusselse wegen vol met putten werden niet goed gefilterd, waardoor samen met #2 ik met een non stop gedreun aan mijn hoofd zat.

Nu bon, zelfs als het normaal beter is, en ik gewoon pech had met deze specifieke auto / route, zou ik hem nog niet overwegen. Zoals ik al zei: Ik kan gewoon niet comfortabel zitten in die wagen, en dat is toch wel cruciaal.

1. is me minder opgevallen of ik heb het eerder gezien als te verwachten, omdat ik nu met dubbel glas vooraan en akoestisch glas in de zijruiten zit.

2. had ik gelukkig geen last van, wel in mijn huidige A6 en dat is inderdaad vreselijk irritant!

3. kan ik me zeker in vinden, dat was ook 1 van mijn negatieve punten na de restrit, dat het toch een harde rit was - en dat was dan nog met 19" velgen, ik kan me voorstellen wat dat met 20" gaf... Ok, ik ben nu adaptieve demping met 18" velgen gewoon maar zelfs vergeleken met auto's in het verleden vond ik de demping te hard.

En wat comfortabel zitten betreft, ik vond vooral die oplopende plastiek links van de versnellingspook serieus hinderlijk en beklemmend. En de linker armsteun leek me ook onpraktisch hoog.
Bij Polestar noemen ze dat een cockpitgevoel, ik vind het ruimte wegnemen zonder praktisch nut dat er tegenover staat :(
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Maar er zijn toch ook nog grote verbeterpunten aan. Wat mij het meeste stoort is het feit dat die verkeersbordherkenning nog niet altijd goed werkt, en dat hij ook niet onthoudt waar hij fout zat. Zo denkt hij op de ring van Mechelen nog steeds bij elk kruispunt dat het 70 wordt (terwijl dat ondertussen bruggen zijn, en het dus 90 blijft). Elke dag moet ik dat dus overrulen. Ook nog regelmatig dat hij een verkeersbord mist, of een verkeerd bord leest. En dan te bedenken dat dat systeem ondertussen verplicht is voor nieuwe auto's...

En het blijft irritant dat niet alle features beschikbaar zijn (al kan BMW daar niet veel aan doen). Die roodlichtdetectie en "veiligheidsstrook" gaan er precies nooit komen.
Hoe komt het trouwens dat ik af en toe wel die rood licht detectie zie verschijnen op de tellerpartij? (Met een geluidssignaal dat het rood is) Dat komt zo heel even en dan verdwijnt het terug, en dat maar aan sommige kruispunten. Dacht dat het hier niet toegelaten was ofzoiets?
 
Hoe komt het trouwens dat ik af en toe wel die rood licht detectie zie verschijnen? Dat komt zo heel even en dan verdwijnt het terug en dat maar aan sommige kruispunten. Dacht dat het hier niet toegelaten was ofzoiets?
Rood licht detectie staat aan (dat is die melding en dat gepiep dat je soms ziet). Maar het automatisch afremmen mag niet in België.
Maar, zoals je zegt "af en toe zie ik dat", dat wil eigenlijk zeggen dat alle andere keren het ook niet zou gewerkt hebben als je op automatisch afremmen had gehoopt :p

Ik vermoed dat de Belgische infrastructuur dat weer compleet onmogelijk maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Rood licht detectie staat aan (dat is die melding en dat gepiep dat je soms ziet). Maar het automatisch afremmen mag niet in België.
Maar, zoals je zegt "af en toe zie ik dat", dat wil eigenlijk zeggen dat alle andere keren het ook niet zou gewerkt hebben als je op automatisch afremmen had gehoopt :p

Ik vermoed dat de Belgische infrastructuur dat weer compleet onmogelijk maakt.
Ja, ik zie het misschien 10% van de keren dus het zou inderdaad wel belabberd werken dan ;p
 
Rood licht detectie staat aan (dat is die melding en dat gepiep dat je soms ziet). Maar het automatisch afremmen mag niet in België.
Maar, zoals je zegt "af en toe zie ik dat", dat wil eigenlijk zeggen dat alle andere keren het ook niet zou gewerkt hebben als je op automatisch afremmen had gehoopt :p

Ik vermoed dat de Belgische infrastructuur dat weer compleet onmogelijk maakt.
Tijdens een tripje naar Duitsland heb ik gemerkt dat die rood licht detectie daar iets anders reageert als in Belgie. Telkens ik als eerste bij een rood licht stond gaf die een signaal als het licht op groen sprong, dit toch nooit in Belgie gehad. Misschien zijn er zaken die toch enkel werken in bepaalde landen. Het afremmen heb ik wel niet uitgeprobeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Mja, ik kan alleen maar zeggen "ik wel" 🤷‍♂️. Ik kom wel van een goed uitgeruste 5, dus misschien is het vooral door de vergelijking?



  • Elke keer als ge hem afzet en terug opzet, onthoudt hij de vorige setting niet, maar zet hij zich op de huidige snelheid.
  • 1 keer duwen = +/-5, om met 1 aan te passen moet ge het inhouden. Nogal contra intuïtief imo.
  • Ge moet naar rechts duwen om lane assist enzo op te zetten (geen issue), maar... uw cruise control valt uit als ge het weer af zet.
Was er geen aparte knop voor 'set' en 'resume' van de CC?
 
Als je van 70 naar 90 wilt versnellen is dat toch veel handiger in 4 tikjes van 5km, dan dat je +5sec lang die knop/pook moet induwen om te versnellen naar 90?
Handiger zou ik het nog steeds niet vinden, nee :) onlogischer wel.

Ken jij 1 toestel waar je eerst kleine klikjes doet om de grove afstelling te doen en nadien moet inhouden voor de kleine afstelling? Ik zal het antwoord geven: “Natuurlijk niet, want dat is niet logisch!”

Een oven, een wekker, een thermostaat, een Garmin, een … alles werkt op die manier. Eerst vasthouden, voor de snel-afstelling en dan klikjes.

Bij BMW is het trouwens per 10km/u en voor van 70 naar 90 te gaan moet je dat volgens mij minder dan 1.5 sec inhouden.

Ik volg @Li1quid wel dat alles went, maar soms mag er ook gewoon over nagedacht zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Handiger zou ik het nog steeds niet vinden, nee :) onlogischer wel.

Ken jij 1 toestel waar je eerst kleine klikjes doet om de grove afstelling te doen en nadien moet inhouden voor de kleine afstelling? Ik zal het antwoord geven: “Natuurlijk niet, want dat is niet logisch!”

Een oven, een wekker, een thermostaat, een Garmin, een … alles werkt op die manier. Eerst vasthouden, voor de snel-afstelling en dan klikjes.

Bij BMW is het trouwens per 10km/u en voor van 70 naar 90 te gaan moet je dat volgens mij minder dan 1.5 sec inhouden.

Ik volg @Li1quid wel dat alles went, maar soms mag er ook gewoon over nagedacht zijn.

Of zoals VW, 2 knoppen voor + en - 10 en 2 andere voor + en - 1…
 
Handiger zou ik het nog steeds niet vinden, nee :) onlogischer wel.

Ken jij 1 toestel waar je eerst kleine klikjes doet om de grove afstelling te doen en nadien moet inhouden voor de kleine afstelling? Ik zal het antwoord geven: “Natuurlijk niet, want dat is niet logisch!”

Een oven, een wekker, een thermostaat, een Garmin, een … alles werkt op die manier. Eerst vasthouden, voor de snel-afstelling en dan klikjes.

Bij BMW is het trouwens per 10km/u en voor van 70 naar 90 te gaan moet je dat volgens mij minder dan 1.5 sec inhouden.

Ik volg @Li1quid wel dat alles went, maar soms mag er ook gewoon over nagedacht zijn.
En in praktijk moet je dat niet meer instellen maar gewoon op "set" duwen...

Ik heb bij de andere auto ook een tijd moeten zoeken voor ik door had hoe ik hem kon verstellen. Hendel naar achter duwen is +1, naar u trekken -1. Naar boven duwen is resume en naar beneden is cancel. Ook weinig logica in ...
 
Normaal (bij mijn v60), als je op ok duwt gaat hij op cc naar de snelheid die je nu rijdt.
Duw je op pijltje naar boven, dan herneemt de cc de snelheid die je reed.
Dat zou ik logisch vinden indeed. Ik dacht dat het zo niet werkte.
 
Bij mijn ID.3 is dat nochtans dezelfde knop? Licht indrukken is +-1, hard indrukken +-10.
Is dat niet touch sentitive?

Bij de Arteon (2017-2018 versie) heb je 2 knoppen met + en - op. Deze zijn voor de stappen van 10km/h, dit kan zonder dat de ACC actief is overigens. Gewoon al de snelheid zetten die je wil halen eens geactiveerd.
Daarnaast heb je de knoppen RES en SET, initieel om ofwel de ACC snelheid of limiter te zetten op huidige snelheid, of de vorige snelheid te hernemen. Eens ingesteld kunnen deze gebruikt worden voor + en - 1km/h.
 
Terug
Bovenaan