Auto Elektrische wagens

Dat zou ik logisch vinden indeed. Ik dacht dat het zo niet werkte.
Daarnet uitgetest naar het werk (P*2)

- pijltje naar boven -> resume vorig ingestelde snelheid
- middelste knop -> stel je huidige snelheid in
- pilot assist aan en uit zetten -> CC blijft werken

Heb gezocht om de CC increments te wijzigen in de settings maar dat is altijd 5kmh.
Soit, het is een beetje een non discussie, die dingen wennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Indeed
Het was nu ook niet het make or break punt van mijn post :).

Ik vond vooral de stoelen niet heel denderend in de polestar 2 (heb een full option AWD model getest). Incl veel te hard afgestelde dempers en laag profiel banden. Het ging goed vooruit, maar voor de rest was het niet mijn ding. Van google auto dat niets doet als je geen verbinding hebt tot veel te krap vanbinnen.
 
Is dat niet touch sentitive?

Bij de Arteon (2017-2018 versie) heb je 2 knoppen met + en - op. Deze zijn voor de stappen van 10km/h, dit kan zonder dat de ACC actief is overigens. Gewoon al de snelheid zetten die je wil halen eens geactiveerd.
Daarnaast heb je de knoppen RES en SET, initieel om ofwel de ACC snelheid of limiter te zetten op huidige snelheid, of de vorige snelheid te hernemen. Eens ingesteld kunnen deze gebruikt worden voor + en - 1km/h.
Ook touch sensitive ja, met een veeg doe je meteen die +- 10, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Ja inderdaad ook zonder dat de ACC actief is, om hem al klaar te zetten voor wanneer je het wil gebruiken.
 
Yay, de volgende kostenpost :p. Vervangen van bandenfilters om de x aantal km.


Daar houden ze zich mee bezig...

En dan zie je 1 op de 20 auto's zwarte rookwalmen uitstoten bij het rijden en besef je dat al die inspanningen om een fractie uitstoot te winnen op die 19 andere auto's teniet gedaan worden door die ene.
 
Daar houden ze zich mee bezig...

En dan zie je 1 op de 20 auto's zwarte rookwalmen uitstoten bij het rijden en besef je dat al die inspanningen om een fractie uitstoot te winnen op die 19 andere auto's teniet gedaan worden door die ene.
Ik ben ook benieuwd hoe ze zoiets gaan doen.
Die dingen moeten zaken filteren die wij niet eens kunnen zien, hoe gaan ze er voor zorgen dat die filters niet na een halve seconde vol zitten met allerhande vuiligheid die op de baan ligt?
 
Gezien het toch al offtopic over (A)CC gaat hier, dan maar een gerelateerde off-topic vraag : waar zetten jullie eigenlijk jullie rechtervoet wanneer je met CC rijdt ? Ik rijd nu met een auto met ACC maar ik kan dat moeilijk gewoon worden en de reden is dan vooral de rechtervoet. Er is helemaal geen plaats om die naast de pedalen te zetten. Maar wellicht wil je dat ook niet om toch snel genoeg de rem te kunnen indrukken. Maar dan is de enige plaats die overblijft het gaspedaal, maar ik vind het heel raar aanvoelen om je voet te rusten te leggen op een pedaal die daarbij dus ook wat ingedrukt wordt, terwijl er geen effect is op de snelheid.
Over een paar maand heb ik mijn EV en die heeft ook ACC met de hele santenboetiek (bordenherkenning, adaptief regenereren, etc) en wil het nog maar eens een kans geven, maar misschien is mijn rijhouding gewoon verkeerd voor ACC en vind ik het daardoor maar niets.
 
Gezien het toch al offtopic over (A)CC gaat hier, dan maar een gerelateerde off-topic vraag : waar zetten jullie eigenlijk jullie rechtervoet wanneer je met CC rijdt ? Ik rijd nu met een auto met ACC maar ik kan dat moeilijk gewoon worden en de reden is dan vooral de rechtervoet. Er is helemaal geen plaats om die naast de pedalen te zetten. Maar wellicht wil je dat ook niet om toch snel genoeg de rem te kunnen indrukken. Maar dan is de enige plaats die overblijft het gaspedaal, maar ik vind het heel raar aanvoelen om je voet te rusten te leggen op een pedaal die daarbij dus ook wat ingedrukt wordt, terwijl er geen effect is op de snelheid.
Over een paar maand heb ik mijn EV en die heeft ook ACC met de hele santenboetiek (bordenherkenning, adaptief regenereren, etc) en wil het nog maar eens een kans geven, maar misschien is mijn rijhouding gewoon verkeerd voor ACC en vind ik het daardoor maar niets.
Ik hou mijn voet gewoon op het gaspedaal. Er zit geen nadeel aan (zoals uiteraard wel bij het rempedaal of de ambriage indien aanwezig), en ik kan zo wat gas bijgeven als het even nodig is.
 
Gezien het toch al offtopic over (A)CC gaat hier, dan maar een gerelateerde off-topic vraag : waar zetten jullie eigenlijk jullie rechtervoet wanneer je met CC rijdt ? Ik rijd nu met een auto met ACC maar ik kan dat moeilijk gewoon worden en de reden is dan vooral de rechtervoet. Er is helemaal geen plaats om die naast de pedalen te zetten. Maar wellicht wil je dat ook niet om toch snel genoeg de rem te kunnen indrukken. Maar dan is de enige plaats die overblijft het gaspedaal, maar ik vind het heel raar aanvoelen om je voet te rusten te leggen op een pedaal die daarbij dus ook wat ingedrukt wordt, terwijl er geen effect is op de snelheid.
Over een paar maand heb ik mijn EV en die heeft ook ACC met de hele santenboetiek (bordenherkenning, adaptief regenereren, etc) en wil het nog maar eens een kans geven, maar misschien is mijn rijhouding gewoon verkeerd voor ACC en vind ik het daardoor maar niets.
Hangt sterk af van het verkeer en waar ik rij. Lege snelweg is voet gewoon plat op de vloer. Maar meestal rust die gewoon op het gaspedaal, zonder iets van druk uit te oefenen. Als ik opmerk dat het verkeer verder voor mij begint af te remmen (maar bv. nog niet de wagen voor mij) gaat die al richting de rem om eventueel bij te remmen indien nodig.
 
Ok mijn testritten afgewerkt behalve eentje, en ik ben klaar voor de keuze !


Polestar2
Volgende testrit: Polestar 2

Ja deze gaat het zeker niet worden. Rijdt en stuurt best wel leuk, goede acceleratie, redelijk proper interieur en plakt mooi op de weg. Maar:
  • Heel heel erg slechte geluidsisolatie. Ik had letterlijk koppijn na een uur door en rond BXL te tuffen.
  • Kleine zitpositie / bekrompen cabine. Ik heb dan nog lange benen en minder lang bovenlijf / armen, en eigenlijk kan ik het stuur niet genoeg uittrekken om comfortabel te zijn.
  • Redelijk rare gebruikerservaring, zoals de cruise control gebruiken, Spotify dat niet goed werk, info op de tellers, ...
Voor dat geld kunt ge imo beter vinden.


Mazda CX-60:
Testrit CX-60: Overall goed zonder fantastisch te zijn.

Pluspunten:
  • Het interieur is :drool:, top, mooi, kwalitatief, logisch ingedeeld, en geen kerstboom aan lichtjes. Wat mij betreft op gelijke hoogte aan mijn huidige 5.
  • Fysieke knoppen en switches, OVERAL !!! :love:
  • Apple & Android standaard
  • De stoelen zijn gewoon goed, even goed als de standaard BMW stoelen, minder dan de comfort of sport stoelen.
  • Standaard optielijst is zeer compleet, met zetelventilatie als mijn persoonlijk grootste meerwaarde.
  • De aandrijflijn vind ik gewoon prettig (itt wat hierboven gezegd werd). Overschakeling EV naar brandstof is vlot. De koppeling kon wel wat soepeler, maar uiteindelijk is het ook geen probleem
  • Deftige kofferruimte
  • 33gr CO2
  • Stuurt zeer vlot en direct, zeker voor zo een grote hoge wagen.

Minpunten:
  • Vering / demping op hobbelige wegen is minder goed dan ik gewoon ben, best vervelend.
  • Geluid komt de cabine binnen op de snelweg, vooral windgeruis denk ik van 1 of andere plaats.
  • De motor maakt serieus kabaal als ge eens doorduwt.
  • Beenruimte achterbank

All in all zeker een kanshebber, al is het vooral door de "value for money" factor. Ik heb een korting van 17% gekregen, waardoor ik voor 55k een full option (behalve pano dak) kan krijgen.
Ik ben benieuwd wat ik bij BMW en Mercedes krijg.


Mercedes EQE:
Ok wtfbbq, Mercedes is hier echt wel all out gegaan met de "spacy feel", van het oversized dashboard tot de sci-fi geluidjes binnen en buiten de wagen. Leuk voor even, imo irritant en beschamend in the long run.

The good:
  • Uiteindelijk rijdt de auto best wel leuk. Vlot, maar toch super comfy en heel stil
  • Het is "fancy snufkes galore" vanbinnen, zoals de voornoemde geluidsbelevenis, de augmented reality GPS, de interieurverlichting die (imo nuttig) meedanst en inspeelt op uw acties en settings, heel goede ACC (of autonoom rijden in andere landen), rood-licht herkenning, fingerprint scanner ...
  • Zetelventilatie die uw broek uw gat in blaast :eek:
  • Heel propere range
  • In de juiste trim (hout-inleg voor dat oversized dashboard aub) is het echt wel een heel proper interieur ...
  • Goed veel ruimte op achterbank

The bad:
  • ... maar dat exterieur zegt mij wel helemaal niks, om niet te zeggen dat het fugly is
  • Rare, maar echt heel rare zit. Ofwel moet ge u sportcoupé stijl zetten (wat gok ik de bedoeling is), heel laag tegen de grond, maar dan kijkt ge tegen de onderkant van het middenscherm noch ziet ge uw motorkap. Ofwel moet ge u heel hoog zetten, en dan zit ge enorm gewrongen t.o.v. dak en stuur en alle controls
  • De middenconsole is niet gekanteld naar de bestuurder, en samen met de lage zit hebt ge een zeer rare kijkhoek
  • Achterruit is wel HEEL erg klein
  • BIjna alle fysieke knoppen zijn verdwenen =:puke:
  • Bediening aan stuur via "vegen" over de touch knoppen = :puke::puke:
Prijs voor mijn config + kortingen (= niks): Fucking 98K :eek:


E300de:
Iedereen verklaart mij voor zot dat ik hier voor zou gaan, vermits deze zijn update moet krijgen volgend jaar. Maar ik vind dit / het vorige Mercedes interieur prachtig, de update heel wat minder.

The good:
  • Eigenlijk bijna alles. Als het prijsverschil niet zo groot zou zijn (zie 530e en CX-60) zou ik deze nemen
  • Geweldig luxe gevoel, zowel door de luchtvering als het interieur
  • Imo HEEL erg vlotte motor, hernemingen heel vlot en voor zo een boot trekt het goed door
  • Ook fysieke knoppen, fysieke knoppen overal !!! :love::love: ...

The bad:
  • ... behalve dan weer die vorte veeg-touch knoppen op uw stuurwiel
  • De koffer waar een hobbel in ligt om de batterijen te verbergen
Prijs voor mijn config + kortingen: Fucking 95K voor een auto die volgend jaar een update krijgt :eek:. Ik zou hem graag hebben, maar kan het prijsverschil t.o.v. een 530e of CX-60 niet verwantwoorden voor mezelf.


i4 M50:
Jah ... top natuurlijk hé, super plezant om mee te rijden.

The good:
  • Top zitpositie / cockpit gevoel, waar alles perfect op zijn plaats binnen handbereik ligt, en alle schermen & info & ruiten goed zichtbaar zijn ... basically wat ik ondertussen gewoon ben van BMW :love:
  • Fysieke controls, fuck yeah :coolbrows:. Dubbel punten omdat er een dedicated "next/previous song" knop is op het stuurwiel, en ik niet achterlijk eerst op een wieleke naar beneden moet draaien om dan erop te duwen (yes I'm weird that way)
  • Plakt aan de grond net zoals mijn oude 4, of tenminste toch totdat hij de stenen eruit begint te trekken, echt superleuk om te rijden ...

The bad:
  • ... dat gezegd zijnde vind ik de extra kracht echt geen meerwaarde hebben t.o.v. een edrive40 voor dagelijks gebruik, die ook al tot 100 gaat in 5,5 fucking seconden.
  • GEEN comfort seats voor de i4 :Sad:
  • Echt wel onmogelijk dat er nog iemand zal plaatsnemen achter mij als chauffeur.
Prijs voor mijn config + kortingen: 77K ... wat eigenlijk reuze meevalt omdat ik er het meeste op steek behalve individual kleur & leer en een open dak.


530e break:
Wel theoretisch moet ik deze nog testen, maar vermits ik van een 5-break kom, kan ik het wel goed inschatten.
Ik ging absoluut niet voor een 5 gaan, totdat de verkoper kwam melden dat, met de huidige kortingen, een 530e waarschijnlijk even goedkoop uitkomt als een i4.
En wis en warempel, Prijs voor mijn config + kortingen: 76K



Conclusie:
Euhm ... jah ... keuze snel gemaakt dan lijkt mij? Nog 1 weekske twijfelen om toch de Mazda te nemen en 20K te besparen, maar die 530 is wel een heel goede deal imo. Ik vind het alleen wat onnozel dat hier dan 2 5-breaks op de oprit staan.
Toch es denken om de diesel te verkopen en privé iets kleiners te kopen.


Als iemand nog input heeft hoor ik het graag !
 
Als ge geen 2 breaks wilt kunt ge ook een berline pakken.. en die is te krijgen met B58 naar het schijnt :unsure:
 
Hoe stom het ook klinkt, maar daar heb ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan :unsure:.
Dit weekend inderdaad eens bezien.
6m-rain.gif
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
Ook net een weekend met de Mazda CX-60 gereden, in het algemeen een zeer goede wagen.
Paar kleine zaken die mij irriteerde.
- stuurverwarming enkel links en rechts, niet boven en onderaan het stuur en aangezien ik meestal het stuur bovenaan vast hebt vrij lastig.
- zeer mooi interieur en dan de plastieken knoppen middenin de center control vond ik jammer en een gemiste kans
- het kwaliteitsgevoel van de deuren en buitenklinken vond ik iets minder
- Algemeen kwaliteitsniveau nog zeker niet op hoogte van BMW, Mercedes,... maar neem de x3 en je betaald voor hetzelfde 20-30k meer

Maar voor 55k een zeer degelijke, volledig uitgeruste en (imo) exterieur zeer mooie wagen en ik ben zelf aan het twijfelen om deze ook aan te schaffen.


ivm 530e, zeer degelijke wagen maar ook aan zijn laatste jaar bezig en zelf vind ik het dan jammer om deze te kopen, wetende dat er kortelings een nieuw model van gaat zijn.
Alsook langs buiten schitterende wagen, maar interieur toch al wat gedateerd vind ik. maar

Met de i4 m50 ook gaan rijden een klein jaar geleden en inderdaad verschrikkelijk snel, passagier kreeg na 1 keer launchen al misselijk gevoel (nu heeft ze dit ook wel al bij mijn v60 t8 :rolleyes:).
Buiten de krappere achterbank zeer goede wagen, maar heb je deze tegenwoordig al voor 77k? of is dit de 40e?

Mercedes spreek ik me niet over uit want die nieuwe exterieurs vind ik alles behalve mooi en de interieurs vind ik zelfs afgrijselijk, kwalitatief dat wel, maar zoals je zelf zegt, een spaceship is er niks tegen.
Ex-collega heeft een E all terrain en echt de 'meest saaie wagen' waar ik al mee gereden heb.

Waarom niet gaan kijken naar een X545e, Audi A6 TFSIe (ook saai imo), XC60 t8,...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Tijd voor de kwartaalberekening van diesel vs EV qua brandstofkost per km. Situatie 22 november 2022

Diesel: 5.2l/100 km; dieselprijs 1.83 EUR/l => 9.5 EUR/100km
Elektrisch: 180Wh/km; 58 cent/kWh =>10.4 EUR/100km

Momenteel is elektrisch rijden dus niet alleen duurder in aanschafwaarde, maar ook de prijs per km is al maandenlang hoger dan een dieselwagen. Enkel door de wetgeving zijn EV's dus interessant; want in euro's nog altijd niet.


Remarks
1. Zonnepanelen kunnen het goedkoper maken, maar dat is een losstaande discussie. Zonnepanelen maken ook jouw diepvriezer goedkoper. Bovendien moet je dan investeren in slimme sturing en overdag thuis zijn.
2. Gerekend met de gemiddelde prijs van thuisladen, snelladen is nog duurder in het (financiele) nadeel van EV
3. Ik heb gerekend met de maximumprijs van diesel, in de praktijk krijg je overal 10 cent korting en dus daalt de prijs nog met 5% voor diesel
4. https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Prijzen_elektriciteit.html
 
Ook net een weekend met de Mazda CX-60 gereden, in het algemeen een zeer goede wagen.
Paar kleine zaken die mij irriteerde.
- stuurverwarming enkel links en rechts, niet boven en onderaan het stuur en aangezien ik meestal het stuur bovenaan vast hebt vrij lastig.
- zeer mooi interieur en dan de plastieken knoppen middenin de center control vond ik jammer en een gemiste kans
- het kwaliteitsgevoel van de deuren en buitenklinken vond ik iets minder
- Algemeen kwaliteitsniveau nog zeker niet op hoogte van BMW, Mercedes,... maar neem de x3 en je betaald voor hetzelfde 20-30k meer

Maar voor 55k een zeer degelijke, volledig uitgeruste en (imo) exterieur zeer mooie wagen en ik ben zelf aan het twijfelen om deze ook aan te schaffen.
Akkoord hoor, ge merkt wel dat het niet helemaal vergelijkbaar is met een categorie hoger ... maar het is ook geen volledige categorie lager (meer).
Zoals ik zelf zei is het de "value for money" component waar de Mazda ongetwijfeld op wint.


ivm 530e, zeer degelijke wagen maar ook aan zijn laatste jaar bezig en zelf vind ik het dan jammer om deze te kopen, wetende dat er kortelings een nieuw model van gaat zijn.
Tgoh, dat interesseert mij geen fluit. Ik ben sowieso van plan om er meerdere jaren mee te rijden. Of er nu "nieuwere" van rond rijden, maakt mij echt niet uit. Als het goed is, is het goed (zie ook mijn mening over de E)


Met de i4 m50 ook gaan rijden een klein jaar geleden en inderdaad verschrikkelijk snel, passagier kreeg na 1 keer launchen al misselijk gevoel (nu heeft ze dit ook wel al bij mijn v60 t8 :rolleyes:).
Buiten de krappere achterbank zeer goede wagen, maar heb je deze tegenwoordig al voor 77k? of is dit de 40e?
Dat is inderdaad de 40e. De M50 moogt ge 12k ofzo bijtellen ... wat eigenlijk nog steeds doenbaar is voor wat ge krijgt.


Mercedes spreek ik me niet over uit want die nieuwe exterieurs vind ik alles behalve mooi en de interieurs vind ik zelfs afgrijselijk, kwalitatief dat wel, maar zoals je zelf zegt, een spaceship is er niks tegen.
Vorige (cfr. E = prachtig), nieuwe (C klasse, EQE, nieuwe E prolly) = kotslelijk.


Waarom niet gaan kijken naar een X545e
Ik houd niet van SUVs (ondanks dat ik wel de Mazda overweeg).
, Audi A6 TFSIe (ook saai imo)
Ik houd niet van Audi.
, XC60 t8,...
Ik houd niet van SUVs.
 
Tijd voor de kwartaalberekening van diesel vs EV qua brandstofkost per km. Situatie 22 november 2022

Diesel: 5.2l/100 km; dieselprijs 1.83 EUR/l => 9.5 EUR/100km
Elektrisch: 180Wh/km; 58 cent/kWh =>10.4 EUR/100km

Momenteel is elektrisch rijden dus niet alleen duurder in aanschafwaarde, maar ook de prijs per km is al maandenlang hoger dan een dieselwagen. Enkel door de wetgeving zijn EV's dus interessant; want in euro's nog altijd niet.


Remarks
1. Zonnepanelen kunnen het goedkoper maken, maar dat is een losstaande discussie. Zonnepanelen maken ook jouw diepvriezer goedkoper. Bovendien moet je dan investeren in slimme sturing en overdag thuis zijn.
2. Gerekend met de gemiddelde prijs van thuisladen, snelladen is nog duurder in het (financiele) nadeel van EV
3. Ik heb gerekend met de maximumprijs van diesel, in de praktijk krijg je overal 10 cent korting en dus daalt de prijs nog met 5% voor diesel
4. https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Prijzen_elektriciteit.html

Vorige maand (okt) betaalde ik op nachttarief 32c/Kwh (standaard variabel contract Engie per maand). Dan kom je uit op 5.76eur.
Je kan niet met een momentopname beslissen of een EV goedkoper rijden is of niet.
 
Terug
Bovenaan