Auto Elektrische wagens

Prima dat jij een scherp nachttarief hebt, maar de VREG neemt de gemiddelde commerciele prijs voor een gezin, dus dan zijn er ook mensen met 84cent/kWh.
 
Prima dat jij een scherp nachttarief hebt, maar de VREG neemt de gemiddelde commerciele prijs voor een gezin, dus dan zijn er ook mensen met 84cent/kWh.
Ik hoop dat wanneer je EV rijdt er ook kiest om aan een voordelig tarief te laden. Anders schiet je jezelf in de voet he.
 
Remarks
1. Zonnepanelen kunnen het goedkoper maken, maar dat is een losstaande discussie. Zonnepanelen maken ook jouw diepvriezer goedkoper. Bovendien moet je dan investeren in slimme sturing en overdag thuis zijn.

Waarom dat dat een losstaande discussie zou zijn is mij nu wel vreemd. Als er thuis een dieselpomp zou staan waar er gratis diesel uitstroomt zou je dat ook mogen meenemen, maar die is er niet.

De diesel staat ook relatief laag, de elektriciteit nog altijd veel hoger dan pre-Oekraïne, factor 5 duurder zelfs.
Dus ja: nu is het, voor mensen zonder panelen, duurder. Tijdelijk.
 
Uw zonnepanelen kosten ook (veel) geld
6 maanden van het jaar heb je er niets aan
Je moet dan altijd overdag laden en thuis zijn
Om een wagen op te laden moet je installatie een factor 3 of 4 groter worden, als ze binnen 10j een andere technologie hebben dan EV's zit je daar met uw gigantische installatie
 
Aha, een variabel contract, dus het is deze maand misschien laag, maar zal ook al een pak hoger geweest zijn op andere moment.
Cherry picken dus.
Vandaar: de VREG is een onafhankelijke bron voor de gemiddelde commerciele prijs over contracten en leveranciers heen.
 
Uw zonnepanelen kosten ook (veel) geld
6 maanden van het jaar heb je er niets aan
Je moet dan altijd overdag laden en thuis zijn
Om een wagen op te laden moet je installatie een factor 3 of 4 groter worden, als ze binnen 10j een andere technologie hebben dan EV's zit je daar met uw gigantische installatie
Gast? Leef jij onder een rots?

Er gaat echt wel altijd voldoende afname mogelijk zijn met een grote installatie. Of je injecteert en verdient ze meteen terug, of je pompt het in batterijen.

Denk je nu echt dat er de komende 10-20-jaar een technologie gaat komen die de BEV zal vervangen? En zeg aub niet waterstof.

Akkoord met het cherrypicken wel. die 58ct overall lijkt mij zeker een juiste waarde om mee te rekenen, maar die is gigantisch veel hoger dan de afgelopen jaren en is ook terug sterk aan het dalen. Dat gaat met de dieselprijs nooit (in die mate) gebeuren
 
Dus we gaan bovenop de EV die al 10-15k extra kost, ook nog eens dat bedrag uitgeven aan zonnepanelen en batterijen om dat dan na 7-10j terug te verdienen.
De zonnepanelen wou ik er opzettelijk uitlaten, omdat je dan gewoon niet meer kan rekenen. Je kan die zonnepanelen ook leggen zonder EV als je toch rijk wordt van de injectievergoeding ;-)
 
Laatst bewerkt:
Aha, een variabel contract, dus het is deze maand misschien laag, maar zal ook al een pak hoger geweest zijn op andere moment.
Cherry picken dus.
Vandaar: de VREG is een onafhankelijke bron voor de gemiddelde commerciele prijs over contracten en leveranciers heen.
Cherry picken? Op dit moment rij ik veel goedkoper dan met diesel.
Volgend kwartaal gaan de prijzen kelderen op de VREG omdat veel contracten 3-maandelijks werken. Elektrisch rijden is idd even duurder geweest, maar nu weer goedkoper.

Als je met een EV rijd moet je ook een goed contract kiezen he. Blindstaren op de gemiddelde prijzen is niet de echte kost voor een EV.
 
Je cherry pickt jouw contract dat nu toevallig variabel laag staan, volgens de VREG is de gemiddelde commerciele prijs voor een gezin deze maand 58 cent/kWh, dus dan zijn er ook mensen met 84cent/kWh.
Als je een gemiddelde situatie wilt bekijken, lijkt het me logisch om te rekenen met de gemiddelde prijzen.
 
Dus we gaan bovenop de EV die al 10-15k extra kost, ook nog eens dat bedrag uitgeven aan zonnepanelen en batterijen om dat dan na 7-10j terug te verdienen.
De zonnepanelen wou ik er opzettelijk uitlaten, omdat je dan gewoon niet meer kan rekenen.
Die panelen leg je dan ook niet uitsluitend voor een EV, maar omdat ze je een installatie van +10K kan terugverdienen op minder dan 3 jaar :)
En vanaf dan beginnen ze serieus op te brengen door het injectarief
 
Je cherry pickt jouw contract dat nu toevallig variabel laag staan, volgens de VREG is de gemiddelde commerciele prijs voor een gezin deze maand 58 cent/kWh, dus dan zijn er ook mensen met 84cent/kWh.
Als je een gemiddelde situatie wilt bekijken, lijkt het me logisch om te rekenen met de gemiddelde prijzen.
Waarom gebruik je dan niet de gemiddelde dieselprijs voor 2022 (=2.01€)?

Mijn vergelijking vandaag:
EV: 18.9kWh/100km => 0.25€/kWh (tot Maart 2023) => 4.72€/100km
Benzine: 12l/100km => 2€/l =>24€/100km

Dus EV rijden is 5x goedkoper dan benzine. (om maar aan te tonen dat zo 1 voorbeeld niks zegt).
 
...

Met de i4 m50 ook gaan rijden een klein jaar geleden en inderdaad verschrikkelijk snel, passagier kreeg na 1 keer launchen al misselijk gevoel (nu heeft ze dit ook wel al bij mijn v60 t8 :rolleyes:).
Buiten de krappere achterbank zeer goede wagen, maar heb je deze tegenwoordig al voor 77k? of is dit de 40e?

Reken maar op 77K voor de eDrive40 als je wat in de optielijst duikt, de M50 is al 80K kaal (incl. BTW)
 
Terug
Bovenaan