(Elektrisch) gereedschap topic

Idd, het moet echt een goeie deal zijn. Die tacker kost nieuw bijna 1000€ en ik heb nu 260 betaald met extra accu en een paar cartridges gas.
Op 2ehands gaan ze 4-500, ik denk dat ik hem gewoon ga verder verkopen.
Das idd een batje dan. Zit hier nu nog twee festool invalzagen te bekijken, maar het zit nu al op een punt waar het maar net nog de moeite is om het nog een batje te noemen. En als ik eerlijk ben heb ik het ook niet dringend nodig :unsure:
 
Ik heb zitten kijken naar een festool tsc55keb want die heeft wel een paar mooie features. Maar dan was het terug accu’s en lader bij kopen, wat op bijna 800€ kwam. Nu was ik er voor de helft vanaf.
Zo een nieuwe makita is btw technisch gelijkwaardig aan een “oude” festool
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de tips. Heb al verschillende zaagbladen gekocht. Dat ik teveel druk zou geven, dat denk ik niet want heb alles al geprobeerd van zacht tot hard. Toch bedankt voor het meedenken. Off-topic begrijp ik ook niet goed waarom niemand hier droomt van een Hilti. Die zet toch alles in de schaduw van Makita tot Dewalt of blauwe bosch.
 
Bwa Hilti is wel écht duur voor wat het is ze. Niet als professional, want die hun direct swap op de werf is goud waard. Maar voor de rest is Hilti zeer goed maar te duur voor wat ge krijgt.
 
Ik heb zitten kijken naar een festool tsc55keb want die heeft wel een paar mooie features. Maar dan was het terug accu’s en lader bij kopen, wat op bijna 800€ kwam. Nu was ik er voor de helft vanaf.
Zo een nieuwe makita is btw technisch gelijkwaardig aan een “oude” festool
Inderdaad, tis altijd een beetje afwegen. In se heb ik genoeg aan nen sp6000j1x of wat die laatste cijferkes ook zijn. Maar zo een Festool ts55 voor 200 euro zou ik niet laten liggen, denk ik.

@koenvhaver ik weet eigenlijk niet waarom dat is. Zelf heb ik die nog nooit veel zien passeren.
 
Bedankt voor de tips. Heb al verschillende zaagbladen gekocht. Dat ik teveel druk zou geven, dat denk ik niet want heb alles al geprobeerd van zacht tot hard. Toch bedankt voor het meedenken. Off-topic begrijp ik ook niet goed waarom niemand hier droomt van een Hilti. Die zet toch alles in de schaduw van Makita tot Dewalt of blauwe bosch.
Ooit al met hilti gewerkt?
Ik kan u vertellen dat veel toestellen echt niet beter zijn bij hilti hoor, duurder wel.
Er zijn zeker toestellen waar een hilti te verantwoorden is. Maar voor een schroefmachine of boorhamer? Nee nee.
Systeemkoffers? Nee jong doen we niet.

Service is wel top. En hebben ook zeer goed verbruiksmateriaal. Maar kost dan ook stukken van mensen.
 
Idd, Hilti hun bouten en parkers etc zijn top maar kost u een arm en een been.
 
Een van de redenen waarom dat bij Hilti zo duur is, is dat ge zelfs voor de onnozelste vijs een complete datasheet hebt met alle mogelijke keuringen en varianten.
Ben 3j geleden in een Center Parcs in Duitsland zo grote verlichtingsarmaturen gaan plaatsen samen met een klant. Dat moest absoluut gebeuren met een specifiek slaganker van Hilti omdat die vervaardigd waren uit een speciale legering die resistent was aan de corrosie van chloordampen én voorzien was van een lasttabel op basis van het aandraaimoment.
In principe had Wurth dezelfde oplossing voor veel minder geld, maar dat mocht niet omdat enkel Hilti zo een uitgebreide documentering kon voorleggen.

@coffee_snorting : het is juist met zo een zaken dat ik altijd zou oppassen. Waarom verkoopt iemand een TS55 voor 200 EUR? Ge moet al rekening houden met het feit dat Festool quasi enkel wordt gekocht door mensen die intensief ermee werken en een hoge precisie vereisen.
Neem nu bv zo een Precisio zaagtafel, als ge die onderhoud gaat die echt enorm lang mee. Tenzij die kapot is of ze economisch niet meer te herstellen is, heeft een schrijnwerker weinig reden om die te verkopen.
En tis niet dat een nieuwe Makita niet precies is he, daarom dat ik zeg dat ge beter een nieuwe makita koopt dan een occasie Festool voor zo een zaken.
De nieuwe Festool heeft wel leuke zaken zoals anti-kickback, driedubbel splintervrij zagen en kan ze zowel op 1x 18V en 2x 18V werken (de Makita moet altijd 2 accu's hebben). Ook is het park aan accesoires bij festool echt briljant: ge hebt een breed scala aan geleiderails (die ook voorzien zijn van gaatjes voor een perfecte spacing van leggers bij kastenbouw), hun parallelgeleider is uitmuntend en verlengbaar.
Maar dan moet ge het natuurlijk wel nieuw kopen. Een oude TS55 heeft dat allemaal niet en dan is het ook niet de moeite om het risico te pakken.
 
Een van de redenen waarom dat bij Hilti zo duur is, is dat ge zelfs voor de onnozelste vijs een complete datasheet hebt met alle mogelijke keuringen en varianten.
Ben 3j geleden in een Center Parcs in Duitsland zo grote verlichtingsarmaturen gaan plaatsen samen met een klant. Dat moest absoluut gebeuren met een specifiek slaganker van Hilti omdat die vervaardigd waren uit een speciale legering die resistent was aan de corrosie van chloordampen én voorzien was van een lasttabel op basis van het aandraaimoment.
In principe had Wurth dezelfde oplossing voor veel minder geld, maar dat mocht niet omdat enkel Hilti zo een uitgebreide documentering kon voorleggen.

@coffee_snorting : het is juist met zo een zaken dat ik altijd zou oppassen. Waarom verkoopt iemand een TS55 voor 200 EUR? Ge moet al rekening houden met het feit dat Festool quasi enkel wordt gekocht door mensen die intensief ermee werken en een hoge precisie vereisen.
Neem nu bv zo een Precisio zaagtafel, als ge die onderhoud gaat die echt enorm lang mee. Tenzij die kapot is of ze economisch niet meer te herstellen is, heeft een schrijnwerker weinig reden om die te verkopen.
En tis niet dat een nieuwe Makita niet precies is he, daarom dat ik zeg dat ge beter een nieuwe makita koopt dan een occasie Festool voor zo een zaken.
De nieuwe Festool heeft wel leuke zaken zoals anti-kickback, driedubbel splintervrij zagen en kan ze zowel op 1x 18V en 2x 18V werken (de Makita moet altijd 2 accu's hebben). Ook is het park aan accesoires bij festool echt briljant: ge hebt een breed scala aan geleiderails (die ook voorzien zijn van gaatjes voor een perfecte spacing van leggers bij kastenbouw), hun parallelgeleider is uitmuntend en verlengbaar.
Maar dan moet ge het natuurlijk wel nieuw kopen. Een oude TS55 heeft dat allemaal niet en dan is het ook niet de moeite om het risico te pakken.
Veiling van een faillissement hé, en als ik de prijzen zie zal het nog wel hoger gaan en laat ik het idd gaan. Laat ons zeggen dat ik momenteel veel tijd heb om te kijken :p
 
Hier geen ervaring met Hilti gereedschappen, maar hun montageprofiel systeem en bijhorende accessoires is echt wel om van te smullen.
 
Heb de test gelezen van boormachines op accu. Degene van Parkside van bij Lidl zijn beter dan Makita, bosch of Dewalt en kost drie keer minder. Bijna niet te geloven maar de batterijen gaan superlang mee. Was direct ontnuchterd. Natuurlijk zullen er zijn die commentaar hebben op testaankoop maar ze hebben enorm veel testen gedaan, zelfs zeer langetermijn.
 
Definieer beter en toon mij welke test, want toen we vorig weekend een houten speeltuig moesten monteren stonden ze daar schoon te sukkelen met hun Parkside. Die kreeg de t40 houtschroeven er gewoon niet in, mijne makita had er al 3 in gedraaid toen den andere net vast sloeg op 3/4 van de draad.

commentaar op test aankoop is ook terecht, ge moet betalen om erin te komen en ge moogt het artikel auditeren voor publicatie.

los daarvan, mijn vader heeft wat parkside en voor wat het kost werkt het wel ok. Maar ge moet daar echt geen serieus werk mee doen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga denk ik in herhaling vallen, maar ik heb ook gerief van parkside waar ik content van ben. Maar ze hebben ook gerief waar ik nog geen appel mee zou schillen.

hun groene modellen van boormachines zullen idd geen t40 schroeven in hardhout moeten draaien. Maar ook geen appels met peren vergelijken: aka welke makita heb je daar op losgelaten?
 
Ah btw, ik zie hier een 230 mm haakse slijper van hikoki/hitachi passeren. Zijn die wat deftig qua merk? Voor 85 euro lijkt mij dat een koopje.
Ik zou hikoki op zelfde niveau als DeWalt, Makita, Milwaukee, etc placeren

Ik heb nog geen problemen gehad met hun 18V materiaal
 
Iets om rekening mee te houden bij parkside is ook wel de bouwkwaliteit. Ik heb enkele toestelletjes van parkside die ii voor de lol eens meegenomen heb uit de lidl en van elk heb ik stuk voor stuk de indruk dat een kleine val al zou resulteren in brokken. Waar toen over het laatst mijn milwaukee schroefboor een meter of 2 van de stellig gevallen is en er niks aan is. Ma dat zijn dan ook toestellen tussen 300 en 500 euro.
Verder heb ik de indruk dat de toestellen van makita, dewalt,... in die test vooral de low-end toestellen zijn, dus daaruit concluderen dat parkside beter is, is inderdaad wel appels met peren vergelijken

Ah btw, ik zie hier een 230 mm haakse slijper van hikoki/hitachi passeren. Zijn die wat deftig qua merk? Voor 85 euro lijkt mij dat een koopje.

Is toch een professioneel merk van degelijke kwaliteit. Heb er zelf een gesnoerde boorhamer van en dat is echt een beest. Dus voor 85 euro lijkt wel goed.


Iedereen wilt tegenwoordig precies naar 40V accus gaan. Ik daarentegen ben mijn milwaukee 12V arsenaal aan het uitbreiden. Vorige week de m12 stubby slagmoersleutel ontvangen en volgende week verwacht ik nog een set 12v 6.0ah accus en de m12 decoupeerzaag :D
 
40V/54V is briljante technologie he, het formaat van een 18V accu maar genoeg poeier om toestellen te voeden die 220V perfect matchen.
Tot op heden moest dat met 2 batterijen (nu Makita is ook al 80V toestellen aan het bouwen waar dus 2x een 40V XGT in moet).

Het grote voordeel met die hoogvoltage batterijen is dat bij zware toepassingen (denk aan boorhamers, slijpers, zaagwerk) de runtime van de batterij veel veel langer is dan met 18V of 2x 18V.
Hun idee is echt om de hele bouw cordless te kunnen maken, maar godverdomme ge moet er wel echt veel geld tegenaan smijten om het te doen. Want een 5.0Ah accu heeft bv een laadtijd van 50 minuten, als je dan gebruik gaat maken van een 2x 40V boorhamer heb je in se 6 batterijen nodig om echt zeker te zijn dat je continu kan doorwerken.
 
Ja, ik vond het gewoon grappig. Everyone goes bigger, I go smaller :p
Milwaukee zit nu ook rond de 80V met hun MX Fuel systeem, maar hoe gigantisch zijn die dingen wel niet... even gigantisch als de prijs ervan
 
In perspectief: niet gigantischer dan de 220V versie. Makita heeft nu zo een 2x 40V SDS Max boor & breekhamer. Die is in se ongeveer even groot als mijn 220V versie. De prijs (zonder accu's) is ook ongeveer hetzelfde.

Maar ik versta u volledig hoor, het is super tof dat het tegenwoordig allemaal kan en bestaat. Maar ik heb er geen nood aan. Moest ik al geen 7 toestellen en 8 batterijen op 18V hebben, ik had ook eens naar de 12V CXT gekeken.
 
Persoonlijk vind ik het ook geen enkel probleem om even de verlengkabel uit te rollen als ik een groot gat moet boren, sleuven moet uitbreken, ...
Voor mij zou dat de investering niet waard zijn.

Nu, als je op een werf zit waar geen elektriciteit is. Dat is een ander verhaal, maar dat heb ik (denk ik) nog nooit meegemaakt.
Altijd wel een werfkast of een groep.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Terug
Bovenaan