(Elektrisch) gereedschap topic

Persoonlijk vind ik het ook geen enkel probleem om even de verlengkabel uit te rollen als ik een groot gat moet boren, sleuven moet uitbreken, ...
Voor mij zou dat de investering niet waard zijn.

Nu, als je op een werf zit waar geen elektriciteit is. Dat is een ander verhaal, maar dat heb ik (denk ik) nog nooit meegemaakt.
Altijd wel een werfkast of een groep.
Neen als doe het zelver is dat het meestal niet waard.
Mijn vader is zelfstandige in de bouw en heeft de laatste jaren alles overgeschakeld naar accu (boren, zagen, schroeven, schuren, ...) en wil nooit meer terug.
 
Neen als doe het zelver is dat het meestal niet waard.
Mijn vader is zelfstandige in de bouw en heeft de laatste jaren alles overgeschakeld naar accu (boren, zagen, schroeven, schuren, ...) en wil nooit meer terug.
Hier was dat tijdens onze bouw ook een godsgeschenk hoor.
ge kunt eender welk werk, eender waar doen. Met een werfkast is het nog altijd vloeken en kloten de helft van de tijd. Hoe vaak er iemand weer in geslaagd was om een preflex te laten in de war lopen met een verlengkabel kan ik niet meer op 2 handen tellen bv.

Ook bij het vloeren was dat super handig. Ergens een hoek uit halen kon gewoon ter plaatse gebeuren ipv dat iemand die tegel moest meenemen en dat ergens anders gaan slijpen.

Het enige wat ik op 220V nog heb is echt zwaar materiaal (SDS Max boor/breek hamer, 230mm slijper, dat soort spul)
 
Ik deed ook alles met verlengkabel totdat ik voor de zoveelste keer heel de rommel terug moest uitrollen omdat ik toch nog iets vergeten was.
 
Ik zou eigenlijk verwachten dat batterijen gemakkelijker zijn voor DHZ'ers die af en toe een klein klusje moeten doen, en minder aantrekkelijk voor professionelen. Want een professioneel komt toch meestal een ganse dag werken, met veel materiaal, dus dan is die verlengkabel uitrollen niet zoveel werk? Altijd batterijen opladen en bijhouden kost ook tijd + ik vermoed dat zware machines op batterijen een pak meer wegen dan op gewone netstroom?
 
Ik zou eigenlijk verwachten dat batterijen gemakkelijker zijn voor DHZ'ers die af en toe een klein klusje moeten doen, en minder aantrekkelijk voor professionelen. Want een professioneel komt toch meestal een ganse dag werken, met veel materiaal, dus dan is die verlengkabel uitrollen niet zoveel werk? Altijd batterijen opladen en bijhouden kost ook tijd + ik vermoed dat zware machines op batterijen een pak meer wegen dan op gewone netstroom?
Meeste machines wegen amper meer en als je in de hoogte aan het werken bent (plafond bvb.) zit je met de kabel die ambetant doet.
Meeste aannemers hebben batterijen genoeg om een hele dag te kunnen werken, is gewoon savonds alle lege batterijen terug opladen. Voor bepaalde werken win je genoeg aan snelheid en gemak.
 
Verder heb ik de indruk dat de toestellen van makita, dewalt,... in die test vooral de low-end toestellen zijn, dus daaruit concluderen dat parkside beter is, is inderdaad wel appels met peren vergelijken
Makita heeft ook een DIY lijn die je in de HUBO enal kan kopen. Dat is uiteraard niet hetzelfde als de professionele modellen.
Maar parkside zit prijs/kwaliteit zeker goed hoor.
 
En het waren ook 2 speciale Parkside toestellen die je alleen online kon kopen die in de test meededen. Dus zeker niet veralgemenen
 
Makita heeft ook een DIY lijn die je in de HUBO enal kan kopen. Dat is uiteraard niet hetzelfde als de professionele modellen.
Maar parkside zit prijs/kwaliteit zeker goed hoor.
Vroeger waren die rood en noemde dat Maktec, kwestie dat ge u niet kon vergissen. Die accu’s zijn ook niet uitwisselbaar met echte makita
 
Ik bestel tegenwoordig meestal op klium.be.
Prijs is soms iets duurder maar ze bieden tenminste Bpost levering in pakjesautomaat aan. Vind ik veel betet dan Postnl die de pakjes tegenwoordig gewoon aan de voordeut laten staan.
Maar de levertijden zijn wel lang, decoupeerzaag is nu al uitgesteld tot 5 mei :(
 
Heb nu besteld bij Combitools. Kan ik echt ni van klagen, was op 2 dagen in huis
 
Hier ook wat Parkside voor 'minder' courante tools. 'k heb er een multitool, houtfrees, Betonschuurmachine, schuurmachine van.

Algemeen voor DHZ doet het zijn werk wel maar ze zijn toch wat minder stevig als de duurdere alternatieven...

Verder ook 18V 5AH Makita gebruiker. Eerst begonnen met een 14,4V schroefmachine set.

Die deed z'n werk maar was soms toch net niet krachtig genoeg, te snel plat of miste wat functionaliteit zoals de verlichting in donkere plaatsen. De 18V versie die ik nu heb doet wel een pak beter en kan de batterijen ondertussen ook gebruiken voor een makita led lamp, cirkelzaag en heggenschaar.

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de 2*18V 5Ah in de heggenschaar. In 1 go heb ik 30 meter haag gedaan.

Voor de grotere toestellen heb ik ook wel bedraad gekozen:
-230mm en 125mm slijpschijf Hitachi (goei spul)
-SDS max Matebo (ook heel tevreden)
-diamandboor (vidaxl, cv wel voor de prijs en waarvoor ik ze al nodig heb gehad)
-reciprozaag (makita draad)
-boorhamer HBM ( ook wel cv voor het geld eigenlijk. Alleen de voorste greep was er redelijk snel aan bij intensief gebruik maar daar heb ik iets voor gefixt)

En natuurlijk nog een hoop zoals bouwstofzuiger, mixer, ...

Voor de kleine slijper en reciprozaag zou ik wel liever een 18V versie hebben.

Op de wenslijst: tafelzaag, zitmaaier :) (nu Honda hrx)

Edit: k heb nu nog een oldtimer Stihl maaier. Die zou ik mss ook wel willen vervangen naar een accu versie als ze lang genoeg kunnen. Maar ik gok dat ik voor tuin eerder de 40v zal moet evolueren
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de 2*18V 5Ah in de heggenschaar. In 1 go heb ik 30 meter haag gedaan.


Edit
Na die 30m waren de twee batterijen toch nog niet plat hoop ik? Ik zou eentje op batterij ook wel zien zitten, maar als dat de ‘range’ is zou dat wel teleurstellend zijn.
 
30m haag van 1m hoog en 20cm diep of 30m beukenhaag van 2m hoog en 50cm diep?
 
T is eerder een wilde haag met vanalles en nog wat. Ook wel wat dikkere exemplaren.

Ze was 2 meter-isch hoog :) en 2 meter breed.

En nee de batterijen waren nog niet leeg maar ik had wel verwacht dat ze leeg gingen zijn to be honest.
 
Volg deze topics al weken en wou nu zeker reageren. Ik heb al jaren een multitool van groene bosch en ben daar niet zo tevreden van. Een multitool maakt een oscillerende beweging en bij het zagen van hout betekent dat meer verbranden van hout dan in feite zagen. Zo hangt er dus steeds een verbrande houtgeur in huis die dagen kan hangen als ik zelfs maar iets van 2 cm moet afzagen. De wrijving van de oscillerende beweging veroorzaakt enorm veel hitte. Is dat typisch voor elke multitool? Of zou dit bij een Fein niet het geval zijn? Is voornamelijk bij gebruik van invalzaagblad of segmenteaagblad.
Vandaag eens getest met mijn nieuwe multitool en dat zaagde goed in standaard tuinhout, niks verbrand. Uiteindelijk maakt dat dezelfde beweging als een handzaag hé. Was het in hardhout dat je moest zagen?
 
Nog niet aan gedacht idd, die universele bladjes gaan idd wel overal door maar voor de fijne afwerking moet ge ze niet nemen.
 
Zal eens een keer wat testen doen maar heb al verschillende blaadjes versleten. Vooral Bosch maar ook goedkopere geprobeerd. Zowel hardwood als universeel. Ook al op verschillende snelheden.
 
Terug
Bovenaan