(Elektrisch) gereedschap topic

EvilSwordfish

Active member
Because everyone likes tools!

Iets nieuw gekocht? Vraagjes voor de experts onder ons die weten waarover ze het hebben?
Hier kan je perfect terecht voor de aanvullingen voor je koffer(s)
 
PSB-1800-LI-2-accu-klopboorschroefmachine-18V-Li-Ion-met-2-accus---SystemBox---241-accessoires_883310_000_440x330.jpg


Deze set van de Hubo van mijn vriendin gekregen toen we inhuisden. meer dan goed genoeg voor hetgene waarvoor ik het zou gebruiken. (schoonvader is schrijnwerker dus bij echt serieus werk da ik daar materiaal lenen).
 
Vandaag ook maar overstag gegaan en me de Bosch gcm 8 sjl in combinatie met onderstel gekocht.

Lokaal wel gaan kijken om dit met consumptiecheques te doen, maar daar kwamen ze vrolijk met de prijs van 600e af. Online ( Toolnation) aan 400e. Koop lokaal is allemaal goed en wel maar dit is er toch een beetje over qua verschil.

Nu dus in blijde verwachting van een iets groter nieuwjaarskadootje (danku eindejaarspremie)
 
Ik ben maar een beetje jaloers :unsure:

Ik vind de prijsverschillen online-lokaal ook niet meer te doen eigenlijk. En dan zit je wschl ook gewoon met een verdeler die je machine in garantie terug moet opsturen en heb je vaak nog slechtere service dan online.
 
Zoals gezegd op het vorige forum, ik kom van een oude metabo van 30 jaar oud (Elektra Beckum). Blad blijft nog 10 minuten 'adraaien en de beschermkap hapert wat.

Het was dus wel eens nodig en ik heb me dan maar eens getrakteerd.

Nu is het nog wachten op een goede actie van Bosch pro op de akku lijn, want ik wil er nog wel een paar extra (slagschroevendraaier/schuurmachine/wipzaagje) maar dat is allemaal niet zo geweldig dringend


Voor wat betreft de prijs/garantie, ik ga nu 5 jaar garantie hebben ipv 2 jaar in de winkel. En het is niet zo dat als er iets Ana is, ik het dan de dag erna direct nodig heb. Dus dan kan ik wel even wachten op garantie
 
Makita heeft zo een kleine vijl -schuurband machine (13mm ) uitgebracht ...dacht dat moet ik hebben (vroeger had ik zo eentje op draad en dat was bet handig in gebruik ) maar de prijs ...... €390 voor enkel maar de body en doos ......moet er nu toch eens over nadenken . (Koop gewoonlijk op toolmax.nl ...vrijdag besteld , zaterdag geleverd . ;) )
 
Makita heeft zo een kleine vijl -schuurband machine (13mm ) uitgebracht ...dacht dat moet ik hebben (vroeger had ik zo eentje op draad en dat was bet handig in gebruik ) maar de prijs ...... €390 voor enkel maar de body en doos ......moet er nu toch eens over nadenken . (Koop gewoonlijk op toolmax.nl ...vrijdag besteld , zaterdag geleverd . ;) )
Ofwel is mijn brein gefrituurd, ofwel kan ik o.b.v. uw omschrijving nie eens gokken wa voor machine ge bedoelt.
En ik werk dan nog wel in de B2B-wereld die instaat voor de verkoop van zowat alles voor de installateur/bouw/industrie... :thinking:
 
Zelf nog nooit zo'n bandschuurmachientje gebruikt maar ik vermoed om zeer precies te schuren, kleine of moeilijk bereikbare plaatsen. Of de binnenkant van iets te schuren. Wat zo direct in mij opkomt, tussen de stijlen van een trapleuning misschien? Dat lijkt me daarmee wel makkelijker dan met een groot lomp schuurmachien.
En ik denk dat ik iemand hiermee ooit, bij een restauratie van een kanon, de breechblock heb weten uitschuren

Nagels vijlen zal er misschien ook mee lukken :D
Doet me denken aan die keer dat mijn madam zich had laten overhalen om ne keer gelnagels te laten zetten. Na een dag of 2 werd ze er zo ambetant van en we kregen dat er maar nie af.
Uiteindelijk, uit pure miserie, mijn dremelke gepakt en er alles afgeslepen en geschuurd :p
 
Laatst bewerkt:
imo zou je dan toch beter uw werk wat serieuzer nemen. In de industrie wordt dit redelijk gebruikt, naast een stiftslijper
Aangezien ik enkel "een vijl-schuurbandmachine op accu van Makita" als basis had om te zoeken, ben ik gaan kijken op de dealersite van Makita, maar vond er geen enkele bandschuurmachine /bandvijlmachine op accu. Blijkbaar hebben ze die niet beschikbaar gemaakt voor hun Belgische dealers. Beetje raar, aangezien er al bestaan van andere merken en de nadruk op accu-tools de laatste jaren echt wel enorm was.

Dat ge op basis daarvan automatisch mijn werkethiek in twijfel trekt, is wel wa overdreven.
 
Wat valt er het best te gebruiken om platen in lengtegewijs te zagen? Ik heb binnenkort wat osb-werken gepland. Heb nu ook wel de Bosch GCM 8 SJL gekocht net, dus in de breedte platen van 244x59 zagen is geen probleem, ma sowieso moet ik dan vroeg of laat ook eens de volle 244cm zagen. Tafelzaag voor die paar keer is mss overkill. Handcirkelzaag, eventueel met geleiderail? Want dan ga ik mijn Bosch gks12v-26 eens moeten upgraden...
 
Ik
Wat valt er het best te gebruiken om platen in lengtegewijs te zagen? Ik heb binnenkort wat osb-werken gepland. Heb nu ook wel de Bosch GCM 8 SJL gekocht net, dus in de breedte platen van 244x59 zagen is geen probleem, ma sowieso moet ik dan vroeg of laat ook eens de volle 244cm zagen. Tafelzaag voor die paar keer is mss overkill. Handcirkelzaag, eventueel met geleiderail? Want dan ga ik mijn Bosch gks12v-26 eens moeten upgraden...
Heb die 18v Accucirkelzaag van Bosch + een geleiderail. Heb ik heel mijn zolder mee gedaan. Zorg wel dat je degene hebt met zool zodat die op de fsn rails passen

Supersnel en handig in gebruik!

Ik gok wel dat ze vanaf januari terug met een batterij actie gaan komen, dus mss nog best even wachten.
 
Maak uw geleider zelf van een houten plaat ...simpel en eenvoudig te maken en je maat ze zolang je wilt .

Werkwijze :

Men neme een houten plaat en een houten strip (liefst recht dus zaag ze effe van een andere plaat met de geleider van uw zaag . ;) )
Dan schroeft ge die strip op uw houten plaat op een afstand die je meet vanaf de rand van uw zaag naar uw zaagblad op de lange kant +1 cm en zie dat je genoeg overschot hebt voor de korte kant .
Neem nu gewoon uw zaag en langs de lange kant zaagt ge gewoon de plaat op maat vie de geleider (dus de langste kant van zaagblad naar rand zaag ) en dan zaag je daar normaal die 1 cm af .
Doe dit ook voor de korte kant en zie je hebt uw geleider .

Plaats gewoon de plaat (uw geleider ) langs de te zagen lijn (kies de juiste kant ) klem ze vast (met van die klemtangen ) en zaag .....recht en precies op maat en je moet niet kloten met geleiders of zagen uit de losse hand .

Nadien kan je uwe gelieder opbergen of je maakt gewoon een nieuwe .
 
Maak uw geleider zelf van een houten plaat ...simpel en eenvoudig te maken en je maat ze zolang je wilt .

Werkwijze :

Men neme een houten plaat en een houten strip (liefst recht dus zaag ze effe van een andere plaat met de geleider van uw zaag . ;) )
Dan schroeft ge die strip op uw houten plaat op een afstand die je meet vanaf de rand van uw zaag naar uw zaagblad op de lange kant +1 cm en zie dat je genoeg overschot hebt voor de korte kant .
Neem nu gewoon uw zaag en langs de lange kant zaagt ge gewoon de plaat op maat vie de geleider (dus de langste kant van zaagblad naar rand zaag ) en dan zaag je daar normaal die 1 cm af .
Doe dit ook voor de korte kant en zie je hebt uw geleider .

Plaats gewoon de plaat (uw geleider ) langs de te zagen lijn (kies de juiste kant ) klem ze vast (met van die klemtangen ) en zaag .....recht en precies op maat en je moet niet kloten met geleiders of zagen uit de losse hand .

Nadien kan je uwe gelieder opbergen of je maakt gewoon een nieuwe .
True, werkt ook.

Maar die fsn rail is gewoon leggen. Zorgen dat het recht is en zagen maar. Niet sukkelen en hopen dat uw zaag niet gaat lopen, want dat doet het niet. En op osb heb ik geen enkele keer gehad dat de liniaal verschoven is.


Dus mijn advies als je dat veel wilt gebruiken, kies direct een dat op zo een liniaal kan. Je hoeft die linialen nog niet direct te kopen (en dus nog even op bovenstaande manier werken), maar eenmaal je dat hebt wil je niet meer zonder tbh
 
Ik vind het wel grappig dat ik nu ook op een leeftijd ben gekomen dat ik het leuk vind als ik nieuw gereedschap cadeau krijg.
Vroeger leek mij dat enkel voor oude mensen.
Gij niet alleen :ROFLMAO: die Dewalt set ligt daar te blinken onder de kerstboom en ik ben echt ongeduldig aan ‘t worden!
En zeggen dat ik 2j geleden nog letterlijk niks kon.
 
+2, ik denk dat ik een nieuwe hobby aan het kweken ben.

Volgende week maar eens kijken of ik niet gemakkelijk een meubel kan maken in de garage, alles steeds opzetten op stellingen begint me ook wat beu te worden
 
Terug
Bovenaan