Review: Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition

A long time ago in a galaxy far, far away ... Als Star Wars-fan heb ik nooit eerder de kans gehad om Vader Immortal en Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge te spelen. Hier is snel verandering in gekomen nu deze laatste heruitgebracht is voor de PlayStation VR2 die sinds deze week eindelijk ter beschikking is. Of het wachten het waard was, lees je hieronder!

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge Enhanced Edition is een geüpdatete en volledige versie van het spel dat eerder in 2020 uitkwam voor de Oculus Quest. Het bundelt Part I en Part II, dat later Last Call DLC genoemd werd, samen en gebruikt de functies die de PlayStation VR2 ter beschikking heeft.

Capture.PNG


Sense the force

We bevinden ons voornamelijk ten tijde tussen The Last Jedi en The Rise of Skywalker. Wanneer je het spel voor het eerst opstart, word je “wakker” in de “huid” van een droid-reparateur op een schip vol kostbare inhoud. Na de introductie waar je de meeste tips & tricks leert, word je door een aanval van piraten genoodzaakt via de escape pod te vluchten. Hierdoor kom je terecht in de Black Spire Outpost op de planeet Batuu. Daar ontmoet je Seezelslak, een praatgrage cantina-eigenaar die je door middel van zijn verhalen, kennissen en benodigdheden op avontuur stuurt. Je komt bekende personages tegen zoals R2-D2, C-3PO, Hondo Ohnaka en Yoda en moet het opnemen tegen piratenleider Tara Rashin en uiteindelijk zelfs The First Order.

Tales from the Galaxy’s Edge is een VR first-person shooter met behoorlijke straightforward besturing. Bewegen kan met beide joysticks op twee manieren. Free move of teleporteren. Free move is wandelen zoals in een normale shooter en met teleporteren wordt er een stuk afstand overbrugd zoals een heleboel VR-games dit hanteren. Het teleporteren is de veiligere optie om motion sickness tegen te gaan. De locaties van de L1- en de R1-knoppen zijn zodanig goed op de Sense-controllers gepositioneerd dat items oprapen en grijpen (met de middel- en ringvinger) als normaal aanvoelt.

De L1- en de R1-knoppen zijn zodanig goed op de Sense-controllers gepositioneerd dat items grijpen als normaal aanvoelt.


Doorheen je playthrough schiet je met een arsenaal van verschillende wapens honderdtallen vijanden af. Elk wapen heeft zijn eigen unieke manier van werken, maar vallen allemaal al snel zonder ammo. Gelukkig zijn lege wapens niet volledig nutteloos en kun je met een welgemikte gooi of een rake klap je vijanden uitschakelen en hun wapens oprapen om tegen hen te gebruiken. Natuurlijk ben je zelf ook een doelwit en krijg je zelf ook lasers geïncasseerd. Een leuke nieuwe functie is de vibratie die in de PS VR2-headset geïntegreerd zit. Die trilt wanneer je geraakt wordt of wanneer er zich in de omgeving een trilling of ontploffing voordoet. Samen met de haptische feedback en adaptieve triggers zorgen deze functies voor een betere immersieve ervaring.



Galaxy's arsenal

Naast een tal van wapens heb je ook een aantal handige gadgets ter beschikking. Zo heb je een All-Kit tool die drie ingebouwde functionaliteiten heeft. Een sleutel die bouten losdraait, een Arc Probe (Zap Tool) die een elektrische lading biedt om zowel puzzels mee op te lossen, als training remotes mee herstelt, en een Fusion Cutter die lasnaden kan wegbranden en je zo toegang geeft tot handige loot. Wisselen van functionaliteit doe je met behulp van de joystick op de hand die het gereedschap vasthoudt. De puzzels zijn nooit echt moeilijk, maar showcasen wel de features die de Sense-controllers in petto hebben.

Het aantal missies is behoorlijk beperkt en na ongeveer een zes tot zeven uur spelen zag ik de credits rollen. Verder zijn er nog tal van verzamelobjecten te vinden doorheen het spel. Deze kun je brengen naar Mubo’s Workshop waar je ook verschillende upgrades kan kopen om je uitrusting te verbeteren. Een betere Jetpack, Charging Holsters die munitie toevoegen aan je wapens en een Combat Visor die vijanden aanduidt zijn maar een paar voorbeelden die ik aanschafte. De speelduur hangt deels af van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt, want het spel kan best pittig zijn op de normale moeilijkheidsgraad en verplicht je met momenten het best tactisch aan te pakken en dekking te zoeken. De AI is niet bepaald intelligent, maar met een vijftal rake schoten zie je al snel het laadscherm verschijnen. Op de makkelijkere niveaus, story en easy, kun je dan weer je innerlijke Rambo Droideka bovenhalen en guns blazing door de levels heen rollen met de heerlijke muziek die we gewend zijn van Star Wars.

Op de makkelijkere niveaus, kun je je innerlijke Rambo Droideka bovenhalen en guns blazing door de levels rollen.


Vergeleken met de Oculus Quest-versie, waar dit spel eerst voor beschikbaar kwam, heeft de PS VR2 hogere textures, betere effecten, kleuren en lightning. Verder ben ik doorheen de ganse campaign zo goed als geen bugs tegengekomen. Wat beter kon is een vloeiendere manier om te weten hoe en welke missie te starten. Als je even niet oplet en wat aan het prutsen bent in Seezelslaks cantina, kan er plots een missie starten zonder dat je door hebt hoe dit begon. Ook had ik enkele problemen wanneer ik zittend probeerde te spelen. Mijn uitrusting was niet altijd even goed gepositioneerd en zelfs met aanpassingen in het menu kreeg ik soms mijn items en wapens niet goed in handen. Zeker tijdens spannende shootouts was dit frustrerend. Hierdoor speelde ik na deze problemen gewoon rechtopstaand, wat ook gewoon veel cooler is en een betere ervaring geeft!

Conclusie

Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge - Enhanced Edition is mijn eerste VR-ervaring in het Star Wars-universum en deed me meteen hunkeren naar meer. Het duurt even eer het spel op gang komt, maar na een tweetal missies voel je je met behulp van de adaptieve triggers, haptische feedback en de 3D-audio alsof je zelf een deel van de wereld uitmaakt. Zittend spelen ging niet altijd even vlot, maar al rechtstaand is the way to go. Het spel speelt op de PS VR2 ongelofelijk vloeiend en ziet er visueel veel beter uit dan wanneer het drie jaar geleden voor het eerst uitkwam. Laten we hopen dat we in de toekomst meer en betere soortgelijke ervaringen te zien krijgen!

Pro

  • Spel ziet er goed uit
  • Immersieve ervaring
  • Aantal leuke missies ...

Con

  • Beperkt in upgrades
  • Zittend spelen ging niet altijd even vlot
  • ... maar duurt even voor die aan bod komen
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

22 februari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation VR2

Beschikbaar op

  1. PlayStation VR2

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Shooter

Ontwikkelaar

  1. ILMxLAB

Uitgever

  1. Disney Interactive
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan