rubenvb

Well-known member
Nu ik de onmogelijkheid ervaar van de simpele "granny charger" om efficient gebruik te maken van de beschikbare zonnepaneelstroom, ben ik aan het uitkijken naar een voldoende slimme laadpaal om dit wel te doen.
Initieel dacht ik: het is maar voor en vijftigtal km bij onze PHEV, maar aangezien die 50 km heel vaak genoeg is voor enkele dagen, is het misschien wel de moeite waard, zeker gezien de hoge energieprijzen.
Daarnaast betreft het een bedrijfswagen waardoor een aparte meting van het opgenomen vermogen sowieso wel nuttig is financieel gezien zodat er een vergoeding kan verrekend worden...

Ik open dit topic met een vraag naar suggesties voor specifieke producten, maar discussieer gerust verder over andere laadpaal zaken!

Het is wat demotiverend, aangezien de laadpalenmarkt nog enorm evolueert, alsook de EV markt, waar de nuttigste innovaties nog niet helemaal in Belgie zijn geland.
Zo zou ik graag hebben:
- Automatische modulatie naar gelang beschikbaar overschot zonnepaneelvermogen (moeilijk om hier info over te vinden). Spijtig genoeg lijkt de ondergrens van laadvermogen steeds op iets van een 1200 W te liggen, wat to al aardig wat is op een bewolkte dag.
- moet een kWh telling kunnen doen, liefst gelinkt aan een pas of gebruikersaccount, voor de verrekening van een vergoeding aan een bedrijf.
- moet 1 fasig kunnen opladen (stomme PHEV!) maar voor latere EVs is 3-fasig zeker een must/mogelijkheid.
- bekabeling is 5g6, dus veel meer dan 22kW is niet mogelijk/nodig. Daarnaast is er ook de limiet van mijn 3x400+N 32A aansluiting
- ingebouwde DC lekstroombeveiliging hebben omdat ik geen 500+ euro wil uitgeven aan type B aardlekschakelaars, aangezien ik dan een 63A 300mA diff nodig heb aan het begin, en een 30mA 40A (of 32A) diff specifiek voor de laadpaal, beide type B. Dit komt zo even snel gerekend op een 800-900 euro aan differentieelschakelaars... Anderzijds zijn deze misschien toch ooit nodig indien er een thuisbatterij komt in de toekomst?
- (heel misschien) klaar voor V2G. Blijkbaar is de enige die commercieel verkrijgbaar is enkel voor een ChaDeMo kabel (Wallbox Quasar) en zijn opvolger die ook voor de EU standaard type 2 CCS kabel gaat werken is precies nog niet verkrijgbaar. Kostprijs is ook niet min... die Quasar kost zomaar snel 5000 euro. Ik weet ook niet wat voor extra beveiligingen etc er zullen nodig zijn bij zo'n bidirectioneel laadpaal gebeuren, kan zelfs zijn dat ik dan sowieso de type B differentieels aan m'n broek heb...

Ik ben dus op zoek naar een laadpaal en installatie die relatief toekomstbestendig is. Dat laatste puntje hierboven is eerder een wens want ik zou dan mijn nieuwe auto binnen een tiental jaar voornamelijk gebruiken als thuisbatterij (gezien dit toch zeker vandaag veel goedkoper is per kWh dan een thuisbatterij, zelfs nog als je hogere kosten inzake laadpaal en elektrische beveiliging inrekent). Voorlopig is dit dus toekomstmuziek, maar lijkt me wel een zeer nuttige investering voor mijn gebruikspatroon (ik ga niet werken met de auto, maar heb hem wel nodig op momenten dat de andere auto niet beschikbaar is).

Nu is er blijkbaar een fiscale aftrek van 45% tot max 1.500 euro voor een particuliere laadpaal tot eind 2022: https://financien.belgium.be/nl/par...oordelen/groene_fiscaliteit/thuislaadstations, wat het hele verhaal erg interessant maakt om nu te installeren, en dit inclusief de type B differentieels (die je dan voor 45% korting kan aanschaffen). Het geheel moet dan onder de 3.333 euro blijven om maximale "korting" te bekomen, wat me wel doenbaar lijkt gezien de huidige producten op de markt.
Spijtig genoeg is dit weer een installateurpremie:
Een door de belastingplichtige zelf geplaatst laadstation komt niet in aanmerking voor de belastingvermindering.
Dus dan moet ik al een goede en goedkope installateur vinden 😅 die het voor een schappelijke prijs wil komen doen.

Ik kom dan uit op dingen als:
- Alfen Eve Single Pro Line
- WallBox Pulsar plus
- Eneco laadpunt: een Alfen Eve Single Pro Line maar komt met een "hostingkost" van een zestal euro in de maand, lijkt me op termijn aardig wat geld?
- ...
Iemand gedetailleerde ervaringen hiermee (zelfplaatsing of via installateur)?
 
Terug
Bovenaan