Vehicle to X -V2Load-V2Grid-V2X-V2V - Thuis je EV Ontladen

Multiboxer

Well-known member
Deze topic dient om de technische aspecten en mogelijkheden te bespreken van het ontladen van je EV batterijen voor andere doeleinden dan rond te rijden.

Er zijn een aantal mogelijkheden:

V2L - Vehicle to Load : Je wagen fungeert als powersupply and levert 230 Volt AC, 1,6 tot 3,6+kW maximum vermogen.
Je bent niet verbonden met het net in de straat (dus niet synchroon).
Je hebt ook een specifieke stekker in je wagen geprikt waarmee je enkel kan ontladen. Wil je je wagen opladen dan dien je je wallbox in te pluggen in de wagen.

V2G/H - Vehicle to grid/house : Je EV die birectioneel laden ondersteunt is aangesloten op een Wallbox quasar.
Dit is de enige gehomologeerde birectionele lader die we momenteel mogen gebruiken in België. Een verschrikkelijk duur(4k tot 6k exclusief installatie/configuratie) toestel waar je een wettelijk minimum van 2 jaar garantie op krijgt.
Het voordeel is dat je EV ook aangesloten is op het net/huis en je zowel kan laden als ontladen met dezelfde connector!
Met V2G functionaliteit zou je ook je wagen kunnen ontladen in het net. Geen idee waarom je dat zou doen met een stabiel net zoals in België.

V2V - Vehicle to Vehicle : Relatief simpel, iedere wagen die V2L ondersteunt kan een stopcontact tevoorschijn toveren waarmee je een andere EV kan opladen.
Leuk voor in noodsituaties maar niet veel ander nut.

De V2G/H is momenteel reteduur, geen keuze in lader en zeer beperkte garantie voor zo'n duur toestel dus daar heb ik al geen interesse meer in.
Ook de wagens die kunnen birectioneel laden zijn dun gezaaid en zitten algemeen in de topklasse qua prijs.

Wat ik wel een interessante optie vind is de volgende V2L combo:

De Ioniq5 heeft een V2L functie die 3,6 kW aan vermogen kan leveren en dat met een batterij van 76 kWh.
Deze kan je voor 80% ontladen voor je load te voeden dus pakweg 55 kWh beschikbaar.
1kiloWatt voor 55 uur lang, +100 uur aan 500 Watt. Ik kan daar toch heel wat nachten/dagen mee doen.
Overdag laad je de wagen met je surplus solar energie.

Hoe integreer je dat in je thuisinstallatie ?

Je kan een ATS (Automatic transfer switch) installeren in je elektriciteitskast. Wanneer je je EV inplugt in je huis zal deze ATS dat detecteren en in 20ms of minder je huisinstallatie disconnecteren van de grid en dan je huisinstallatie verbinden met je EV.
Je kan zoiets kant en klaar kopen voor 300-400 euro van bvb Victron.

Als je wat handig bent (en je kent wat van elektriciteit) kan je gewoon de componenten los kopen voor een fractie van de prijs en het integreren in het bord van je thuisinstallatie. Het type componenten en schema staat beschreven in de PDF met specifcaties.


Het nadeel met deze goedkope versie van "V2H/G" is dat je niet dezelfde connector/plug kan gebruiken voor het laden/ontladen.
Je zal dus een specifieke kabel & connector hebben vanaf je wallbox om de EV overdag op te laden met je solar bvb.
En dan heb je nog een andere kabel & connector waarmee je je EV met ATS verbind om de stroom uit je EV in je huis te steken.

Ik denk dat ik zo'n opstelling nog verder kan verbeteren dat je maar 1 enkele kabel/connector hebt waar mee je ofwel kan laden of ontladen.
Dit lijkt me te doen met een aantal contactoren en een simpele sturing.
Dan zit je wel heel dicht bij een V2G/H opstelling maar kan je nog altijd niet synchroon met het net laden/ontladen.
Als je echter een hybride solar inverter hebt met thuis batterij kan je nog altijd alles zo configureren dat je je EV oplaadt met overtollige zon energie.

Ik moet nog alle details uitwerken en een bijkomende solar installatie afwerken op een gerenoveerd dak maar als die af is ga ik hiervoor verder kijken.
Kleine to-do :
  • Coole EV kopen met V2L techniek
  • Slimme wallbox kopen die toelaat enkel te laden met zonne energie (misschien wallbox pulsar plus)
  • ATS installeren (zelf bouwen)

Questions, comments, concerns?

Niemand van jullie die een EV van het werk hebben en die energie die je gratis geladen hebt op de parking van het werk wil gebruiken voor de droogkast/vaatwas?
 
Laatst bewerkt:
De grootste concern is eigenlijk het vermogen van uw V2L wanneer de transfer switch overschakelt naar uw wagen. Slechts 3.6kw? Sluimerverbruik en wat verlichting ok, maar zodra je pakweg begint te koken, of uw warmtepomp slaat aan, gelijktijdig was- en droogkast, of..., is dat toch niet meer voldoende?

Dat lijkt me maar een eenfasig net. Ik weet niet of je installatie 3 fasen is?

Concern2 heb je denk ik zelf al aangehaald: geen injectie meer van uw overtollige PV-energie aan het net, want je zit niet meer gekoppeld aan het net. Aangezien uw EV waarschijnlijk wel een bodemloze put is qua energie ga je niet veel overtollige PV-energie hebben op die momenten. Minimum laadstroom voor EV's is doorgaans wel 6A dus dat is wel de drempel dat uw PV-installatie moet opwekken om te kunnen laden. (behalve in de winter waarschijnlijk nooit een probleem)

Uw todo:
  • Slimme wallbox kopen die toelaat enkel te laden met zonne energie (misschien wallbox pulsar plus)
Of, aangezien je toch al in VE-producten zit, het VE charging station. Wel een vrij dure laadpaal vind ik zelf en volgens mij geen mogelijkheden om te koppelen aan een extern afrekensysteem (relevant voor een bedrijfswagen). Wel koppelbaar met uw GX dus weinig tot geen eigen sturing nodig om uw doel te bereiken.
Of een laadpaal die u toe laat om te sturen met modbus. Dan kan je met een eigen sturing de detectie van veel PV-energie en starten/stoppen/instellen laadstroom doen op die manier. Ik moet er wel bij vermelden dat ik zoiets zelf nog niet gevonden heb. Ik vind weinig tot geen info van fabrikanten die externe sturing van hun laadpaal toestaan en/of de documentatie van modbus registers gewoon ter beschikking stellen (behalve Victron dan).

Uw laatste vraag: ik denk dat V2L of V2G/H nooit gaat toegestaan worden door een lease maatschappij. Over de levensduur van uw wagen vermindert dat de levensduur van uw batterij makkelijk met een kwart door de extra laadcycli tov enkel rijden en dat vermindert uiteraard de restwaarde waar de lease-maatschappij op rekent.

Ook zou ik er vanuit gaan dat de laadpaal thuis, die de afrekening verzorgt, ontlading van uw wagen naar load of home zal aanrekenen aan de werknemer. Uw werkgever gaat u niet gratis van stroom voorzien :). Ook als uw geladen stroom niet meer strookt met uw km-stand gaan er alarmbellen af gaan.
Net zoals je vandaag met je tankkaart niet anderen hun auto mag voltanken.
 
Laatst bewerkt:
Uw laatste vraag: ik denk dat V2L of V2G/H nooit gaat toegestaan worden door een lease maatschappij. Over de levensduur van uw wagen vermindert dat de levensduur van uw batterij makkelijk met een kwart door de extra laadcycli en dat vermindert uiteraard de restwaarde waar de lease-maatschappij op rekent.
Als je kijkt naar wat een wagen verbruikt op die batterij, denk ik dat huiselijk verbruik redelijk verwaarloosbaar is.

Ook zou ik er vanuit gaan dat de laadpaal thuis, die de afrekening verzorgt, ontlading van uw wagen naar load of home zal aanrekenen aan de werknemer. Uw werkgever gaat u niet gratis van stroom voorzien :). Ook als uw geladen stroom niet meer strookt met uw km-stand gaan er alarmbellen af gaan.
Net zoals je vandaag met je tankkaart niet anderen hun auto mag voltanken.
Idd, het zou maar schandalig zijn als mensen hier misbruik van gaan maken.
 
Als je kijkt naar wat een wagen verbruikt op die batterij, denk ik dat huiselijk verbruik redelijk verwaarloosbaar is.
Dat is denk ik wel licht onderschat.
Stel een batterij van 70kWh

Als jij 25000km/j rijdt, dan laad je dagelijks +/- 15kWh. Dat is 0.21 batterij cyclus.
Stel dat je dagelijks zo'n 4kwh uit je batterij haalt voor thuisgebruik (ik veronderstel jaarverbruik van 6000kwh en maar 25% daarvan uit uw batterij, ik denk dat je makkelijk hoger kan, zeker als je het meeste van je verbruik timed met je EV aangesloten), dan is dat dagelijks 0.06 cycle.
Uw dagelijkse batterij cyclus die je laadt/ontlaadt ligt dus 23% hoger, en je batterij slijt evenredig sneller.

Volgens de site van Bebat geven autofabrikanten een levensduur van de EV batterij rond 8 à 10 jaar. Met dat meerverbruik gaat daar denk ik toch wel een paar (1 à 2) jaar af.
Dit is volgens mij geen free lunch.
 
Dat is denk ik wel licht onderschat.
Stel een batterij van 70kWh

Als jij 25000km/j rijdt, dan laad je dagelijks +/- 15kWh. Dat is 0.21 batterij cyclus.
Stel dat je dagelijks zo'n 4kwh uit je batterij haalt voor thuisgebruik (ik veronderstel jaarverbruik van 6000kwh en maar 25% daarvan uit uw batterij, ik denk dat je makkelijk hoger kan, zeker als je het meeste van je verbruik timed met je EV aangesloten), dan is dat dagelijks 0.06 cycle.
Uw dagelijkse batterij cyclus die je laadt ligt dus 23% hoger, en je batterij slijt evenredig sneller.

Volgens de site van Bebat geven autofabrikanten een levensduur van de EV batterij rond 8 à 10 jaar. Met dat meerverbruik gaat daar denk ik toch wel een paar jaar af.
Dit is volgens mij geen free lunch.
Maar dat gaat wel aan heel lage snelheden. Een keertje hard optrekken of snelladen zal al een veel grotere impact hebben op die batterij.
(n=1, maar ik las een ervaring van iemand die zijn degradatie goed bijhoudt, dat na eens langere tijd aan vmax door te rijden, die batterij serieus afgezien heeft)

Verwaarloosbaar is misschien veel gezegd, maar ik denk dat er hier gewoonweg te veel gewicht aan gegeven wordt qua extra slijtage dat thuisverbruik zou opleveren.
 
De grootste concern is eigenlijk het vermogen van uw V2L wanneer de transfer switch overschakelt naar uw wagen. Slechts 3.6kw? Sluimerverbruik en wat verlichting ok, maar zodra je pakweg begint te koken, of uw warmtepomp slaat aan, gelijktijdig was- en droogkast, of..., is dat toch niet meer voldoende?

Dat lijkt me maar een eenfasig net. Ik weet niet of je installatie 3 fasen is?
Ik heb in mijn meterkast een automaat van 16A! zitten. (geen idee waarom, zat er in toen het huis gekocht heb)
Dat is voor mij al 5 jaar geen enkel probleem aangezien ik met gas/pellets verwarm/eten kook.
Binnenkort krijg ik wel een upgrade naar een digitale meter met een automaat van 40A erin. Dan kan ik ook met een hoger vermogen mijn zonne energie injecteren. (heb ik momenteel gelimiteerd tot 3.6kW want 16A zekering in meter).

Concern2 heb je denk ik zelf al aangehaald: geen injectie meer van uw overtollige PV-energie aan het net, want je zit niet meer gekoppeld aan het net. Aangezien uw EV waarschijnlijk wel een bodemloze put is qua energie ga je niet veel overtollige PV-energie hebben op die momenten. Minimum laadstroom voor EV's is doorgaans wel 6A dus dat is wel de drempel dat uw PV-installatie moet opwekken om te kunnen laden. (behalve in de winter waarschijnlijk nooit een probleem)
Ik zal mijn zekerkast uiteindelijk aanpassen van 1fase 230A 40A naar 3fasen 230V 40A.
Over L1 & L2 heb ik nu al 5kVA / 28 panelen zuigericht verticaal in de tuin.
In de toekomst op L2 & L3 het zadeldak nog eens Oost West 5kVA inveter / x panelen.
Als ik de vermogens van die 2 installaties optel dan zal ik relatief gemakkelijk aan 6A 230V raken. Dat lukt nu al met de één installatie.
Dan sluit ik de laadpaal aan over L3 & L1. Voor de digitale meter maakt die onbalans (voorlopig) niets uit en word je er niet voor financiëel afgestraft.

Uw todo:
  • Slimme wallbox kopen die toelaat enkel te laden met zonne energie (misschien wallbox pulsar plus)
Of, aangezien je toch al in VE-producten zit, het VE charging station. Wel een vrij dure laadpaal vind ik zelf en volgens mij geen mogelijkheden om te koppelen aan een extern afrekensysteem (relevant voor een bedrijfswagen). Wel koppelbaar met uw GX dus weinig tot geen eigen sturing nodig om uw doel te bereiken.
Of een laadpaal die u toe laat om te sturen met modbus. Dan kan je met een eigen sturing de detectie van veel PV-energie en starten/stoppen/instellen laadstroom doen op die manier. Ik moet er wel bij vermelden dat ik zoiets zelf nog niet gevonden heb. Ik vind weinig tot geen info van fabrikanten die externe sturing van hun laadpaal toestaan en/of de documentatie van modbus registers gewoon ter beschikking stellen (behalve Victron dan).
Goed idee. Ik zal het even nazien maar het is inderdaad een dure (en lelijke laadpaal). Idealiter zit alles inderdaad achter het VRM portaal.
Uw laatste vraag: ik denk dat V2L of V2G/H nooit gaat toegestaan worden door een lease maatschappij. Over de levensduur van uw wagen vermindert dat de levensduur van uw batterij makkelijk met een kwart door de extra laadcycli tov enkel rijden en dat vermindert uiteraard de restwaarde waar de lease-maatschappij op rekent.

Ook zou ik er vanuit gaan dat de laadpaal thuis, die de afrekening verzorgt, ontlading van uw wagen naar load of home zal aanrekenen aan de werknemer. Uw werkgever gaat u niet gratis van stroom voorzien :). Ook als uw geladen stroom niet meer strookt met uw km-stand gaan er alarmbellen af gaan.
Net zoals je vandaag met je tankkaart niet anderen hun auto mag voltanken.
Ik zou het met een privé aangekochte wagen doen. (Ioniq 5)
Mijn werkgever weigert me een wagen te geven aangezien ik maar 10 km per maand (geen typo) voor het werk rij. (Car policy regels enzo)

Zoals je zelf aanhaalde wil de werkgever dat waarsschijnlijk helemaal niet.
 
Als jij 25000km/j rijdt, dan laad je dagelijks +/- 15kWh. Dat is 0.21 batterij cyclus.
Stel dat je dagelijks zo'n 4kwh uit je batterij haalt voor thuisgebruik (ik veronderstel jaarverbruik van 6000kwh en maar 25% daarvan uit uw batterij, ik denk dat je makkelijk hoger kan, zeker als je het meeste van je verbruik timed met je EV aangesloten), dan is dat dagelijks 0.06 cycle.
Uw dagelijkse batterij cyclus die je laadt/ontlaadt ligt dus 23% hoger, en je batterij slijt evenredig sneller.
Maar dat gaat wel aan heel lage snelheden. Een keertje hard optrekken of snelladen zal al een veel grotere impact hebben op die batterij.
(n=1, maar ik las een ervaring van iemand die zijn degradatie goed bijhoudt, dat na eens langere tijd aan vmax door te rijden, die batterij serieus afgezien heeft)

Verwaarloosbaar is misschien veel gezegd, maar ik denk dat er hier gewoonweg te veel gewicht aan gegeven wordt qua extra slijtage dat thuisverbruik zou opleveren.
In mijn situatie rijdt de wagen misschien maar een 10k km per jaar dus ik hoop er op dat de batterij een tijdje langer zal mee gaan.

Ook het ontladen van de wagen voor V2L gaat maar (maximum) aan 3.6 kWh.
Als je rijdt dan gebruik je een gemiddelde van 19-21 kWh.
De stroompieken die de wagen te verduren krijgt tijdens V2L zijn dus factor 5-6 lager.
Ik hoop er dus ergens op dat dit een minder nefaste werking heeft op de batterij.

Waar ik wel wat twijfels over heb is de levensduur van de ICCU (omvormer batterij DC naar 230V AC, etc.).
Ik ga eens navragen wat zo'n ICCU kost...
 
Niemand van jullie die een EV van het werk hebben en die energie die je gratis geladen hebt op de parking van het werk wil gebruiken voor de droogkast/vaatwas?

Dat is gewoon letterlijk vragen “niemand die wilt frauderen?”
Wat je vraagt is gewoon fraude en diefstal in zijn zuiverste vorm. Dat is hetzelfde als dat uw baas op het werk een koelkast zet en dat je daar elke dag uw drinken voor thuis uithaalt.
Ik heb in mijn meterkast een automaat van 16A! zitten. (geen idee waarom, zat er in toen het huis gekocht heb)
Dat is voor mij al 5 jaar geen enkel probleem aangezien ik met gas/pellets verwarm/eten kook.
Binnenkort krijg ik wel een upgrade naar een digitale meter met een automaat van 40A erin. Dan kan ik ook met een hoger vermogen mijn zonne energie injecteren. (heb ik momenteel gelimiteerd tot 3.6kW want 16A zekering in meter).

Je hebt een monofasige aansluiting van 16A?
Dat is dus niks en lijkt me heel sterk.
En als je het zou hebben lijkt het mij ook wel dat een omschakeling naar 40A mono niet zo direct mogelijk is zonder grote aanpassingen.
 
Dat is gewoon letterlijk vragen “niemand die wilt frauderen?”
Wat je vraagt is gewoon fraude en diefstal in zijn zuiverste vorm. Dat is hetzelfde als dat uw baas op het werk een koelkast zet en dat je daar elke dag uw drinken voor thuis uithaalt.
Dat hangt allemaal af van je policy he.
Je hebt een monofasige aansluiting van 16A?
Dat is dus niks en lijkt me heel sterk.
En als je het zou hebben lijkt het mij ook wel dat een omschakeling naar 40A mono niet zo direct mogelijk is zonder grote aanpassingen.
Dat is zo'n 3,8 kW. Als je op gas kookt en verwarmt gaat dat best.
De elektrische installatie is al ondertussen vernieuwd, verzwaard en gekeurd voor een upgrade naar 3x230V 40A.
 
Dat hangt allemaal af van je policy he.

Er is toch geen geen enkele policy die toestaat dat je elektriciteit gaat “tanken” ergens om die dan te gebruiken voor thuis.
Om binnen de salariswagens te blijven, geen enkele policy laat toch toe dat je gaat tanken en dat je thuis de benzine eruitzuigt om dit dan in de wagen van uw vrouw te gieten.

Het gebruik voor privé doeleinden is al een punt van kritiek.
Het gebruik buiten de bedoelde context voor privé doeleinden is dat al helemaal.
 
Er is toch geen geen enkele policy die toestaat dat je elektriciteit gaat “tanken” ergens om die dan te gebruiken voor thuis.
Om binnen de salariswagens te blijven, geen enkele policy laat toch toe dat je gaat tanken en dat je thuis de benzine eruitzuigt om dit dan in de wagen van uw vrouw te gieten.

Het gebruik voor privé doeleinden is al een punt van kritiek.
Het gebruik buiten de bedoelde context voor privé doeleinden is dat al helemaal.

Het is maar wat de policy zal zijn in de toekomst, zeker? Nu zijn er wel al genoeg argumenten tegen gepost dus het zou me verbazen moest dat uiteindelijk zo uitdraaien. Maar zeg nooit nooit.
 
Het is maar wat de policy zal zijn in de toekomst, zeker? Nu zijn er wel al genoeg argumenten tegen gepost dus het zou me verbazen moest dat uiteindelijk zo uitdraaien. Maar zeg nooit nooit.
Stel dat dan toch ergens de policy is, ga je er dan ook braaf voordeel alle aard op betalen? Anders is het alsnog belastingfraude.
 
Het valt mij vaak op dat V2G en thuisbatterijen worden gepromoot en gepercipieerd als manieren om "los te komen van het systeem", in een nogal Amerikaans aandoende sfeer van zelfvoorzienendheid. Dit terwijl een particulier in Vlaanderen geen enkele fundamentele reden heeft om niet afhankelijk te willen zijn van het elektriciteitsnet. Het elektriciteitsnet is hier zo goed dat de kans groter is dat je auto of thuisbatterij kapot gaat dan dat je lange tijd zonder netstroom zit.

Vanuit een collectief oogpunt zou V2G kunnen helpen bij het balanceren van het elektriciteitsnet. Maar dat kan V1G (dynamische vraagsturing, slim laden) ook, en dit zonder alle technische moeilijkheden en kostelijke infrastructuur die gepaard gaan met V2G.
Bij V2G moduleer je het vermogen van de auto bijvoorbeeld tussen - 11 kW en +11 kW. Bij V1G schommelt het afgenomen laadvermogen tussen 0 kW en +11 kW. Voor het elektriciteitsnet zijn 100 auto's die V1G kunnen laden dus even waardevol als 50 auto's met V2G. En V1G is niet meer dan software, dus veel gemakkelijker uit te rollen.

Nu bestaan er al tal van slimme laadpalen met algoritmes om bijvoorbeeld het laden uit te stellen of te vertragen wanneer je elektrisch aan het koken bent, of om te laden wanneer je zonnepanelen stroom leveren. Dat is een lokale optimalisatie die weer vertrekt vanuit zelfverbruik en capaciteitstarief, de eigen boekhouding zeg maar. Het echt optimalisatiedoel zou moeten zijn: vermijden dat de straatcabine uitslaat omdat alle ingeplugde elektrische auto's tegelijk aan maximaal vermogen laden op het verkeerde moment.

Waar we volgens mij naartoe moeten is een online dataplatform waarop Fluvius (realtime + forecast) data ter beschikking stelt over de situatie op het lokale distributienet. Denk aan een platform zoals ElectricityMaps maar dan veel fijnmaziger, en via een API consulteerbaar door internetgeconnecteerde grote verbruikers (zoals elektrische auto's, warmtepompen, ...). Elke auto heeft een gps-module, elke warmtepomp staat op een bepaald adres, ... dus het dataplatform moet eigenlijk gewoon kunnen antwoorden op een functie zoals deze: GeefVerwachteBelastingDistributienet(mijnGPSLocatie, beginTijd, eindTijd).

Het enige wat een ingeplugde elektrische auto dan nog moet doen, is de forecast van het dataplatform downloaden wanneer je hem inplugt, en een laadsessie berekenen die complementair is aan de verwachte situatie op het lokale distributienet. Dat is dus V1G op niveau van het distributienet, niet op niveau van je eigen huis.
Uiteraard moet dit slim laden overrulebaar zijn voor wanneer je auto zo snel mogelijk moet volgeladen zijn, maar in 90% van de gevallen stoort het niet dat de auto pas klaar is tegen de volgende ochtend of tegen het einde van de werkdag, bijvoorbeeld.

Mooi in theorie, maar niet realiseerbaar in de praktijk? Inderdaad, tot de eerste autofabrikant (Tesla?) het invoert.

Apple heeft bijvoorbeeld al een clean energy charging optie toegevoegd aan iOS 16.1, voorlopig enkel beschikbaar in de US.

ios-16-iphone-13-pro-settings-battery-battery-health-charging-clean-energy-charging-callout.png


En Microsoft heeft recent elke Xbox wereldwijd een update gegeven waardoor hij carbon aware updates installeert en games downloadt.

When your console is plugged in, connected to the Internet and regional carbon intensity data is available, Xbox will schedule game, app, and OS updates for your console at specific times during the nightly maintenance window that may result in lower carbon emissions because a higher proportion of electricity is coming from lower-carbon sources on the electric grid. For example, instead of your Xbox waking up during the nightly maintenance window at a random time between 2:00 AM – 6:00 AM, your console will wake up at a time when it can use the most renewable energy in your local energy grid. This decreases fossil fuel dependency and CO2 emissions, and could potentially save you money. While only available to Xbox Insiders that use Shutdown (energy saving) right now, all Xbox gamers will have the chance to update soon so that your Xbox console is carbon aware.

Als een smartphone (~ 10 watt) en een console (~ 100 watt) dat kunnen, waarom zou een elektrische auto (~ 10.000 watt) dat dan niet kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Met dat VW hun ID7 bidirectioneel laden ondersteunt ben ik weer aan het denken aan een bidirectionele lader aan te schaffen.

Voorlopig staat enkel Wallbox Quasar en Wallbox Quasar 2 (capped aan 5 kW vermogen) op de synergrid lijst.

Ik zou deze (quasar 1) uiteindelijk graag zelf installeren. Zitten er hier installateurs/verkopers die dat toestel kunnen verkopen?
 
Terug
Bovenaan