Multiboxer
Well-known member
Deze topic dient om de technische aspecten en mogelijkheden te bespreken van het ontladen van je EV batterijen voor andere doeleinden dan rond te rijden.
Er zijn een aantal mogelijkheden:
V2L - Vehicle to Load : Je wagen fungeert als powersupply and levert 230 Volt AC, 1,6 tot 3,6+kW maximum vermogen.
Je bent niet verbonden met het net in de straat (dus niet synchroon).
Je hebt ook een specifieke stekker in je wagen geprikt waarmee je enkel kan ontladen. Wil je je wagen opladen dan dien je je wallbox in te pluggen in de wagen.
V2G/H - Vehicle to grid/house : Je EV die birectioneel laden ondersteunt is aangesloten op een Wallbox quasar.
Dit is de enige gehomologeerde birectionele lader die we momenteel mogen gebruiken in België. Een verschrikkelijk duur(4k tot 6k exclusief installatie/configuratie) toestel waar je een wettelijk minimum van 2 jaar garantie op krijgt.
Het voordeel is dat je EV ook aangesloten is op het net/huis en je zowel kan laden als ontladen met dezelfde connector!
Met V2G functionaliteit zou je ook je wagen kunnen ontladen in het net. Geen idee waarom je dat zou doen met een stabiel net zoals in België.
V2V - Vehicle to Vehicle : Relatief simpel, iedere wagen die V2L ondersteunt kan een stopcontact tevoorschijn toveren waarmee je een andere EV kan opladen.
Leuk voor in noodsituaties maar niet veel ander nut.
De V2G/H is momenteel reteduur, geen keuze in lader en zeer beperkte garantie voor zo'n duur toestel dus daar heb ik al geen interesse meer in.
Ook de wagens die kunnen birectioneel laden zijn dun gezaaid en zitten algemeen in de topklasse qua prijs.
Wat ik wel een interessante optie vind is de volgende V2L combo:
De Ioniq5 heeft een V2L functie die 3,6 kW aan vermogen kan leveren en dat met een batterij van 76 kWh.
Deze kan je voor 80% ontladen voor je load te voeden dus pakweg 55 kWh beschikbaar.
1kiloWatt voor 55 uur lang, +100 uur aan 500 Watt. Ik kan daar toch heel wat nachten/dagen mee doen.
Overdag laad je de wagen met je surplus solar energie.
Hoe integreer je dat in je thuisinstallatie ?
Je kan een ATS (Automatic transfer switch) installeren in je elektriciteitskast. Wanneer je je EV inplugt in je huis zal deze ATS dat detecteren en in 20ms of minder je huisinstallatie disconnecteren van de grid en dan je huisinstallatie verbinden met je EV.
Je kan zoiets kant en klaar kopen voor 300-400 euro van bvb Victron.
Als je wat handig bent (en je kent wat van elektriciteit) kan je gewoon de componenten los kopen voor een fractie van de prijs en het integreren in het bord van je thuisinstallatie. Het type componenten en schema staat beschreven in de PDF met specifcaties.
Het nadeel met deze goedkope versie van "V2H/G" is dat je niet dezelfde connector/plug kan gebruiken voor het laden/ontladen.
Je zal dus een specifieke kabel & connector hebben vanaf je wallbox om de EV overdag op te laden met je solar bvb.
En dan heb je nog een andere kabel & connector waarmee je je EV met ATS verbind om de stroom uit je EV in je huis te steken.
Ik denk dat ik zo'n opstelling nog verder kan verbeteren dat je maar 1 enkele kabel/connector hebt waar mee je ofwel kan laden of ontladen.
Dit lijkt me te doen met een aantal contactoren en een simpele sturing.
Dan zit je wel heel dicht bij een V2G/H opstelling maar kan je nog altijd niet synchroon met het net laden/ontladen.
Als je echter een hybride solar inverter hebt met thuis batterij kan je nog altijd alles zo configureren dat je je EV oplaadt met overtollige zon energie.
Ik moet nog alle details uitwerken en een bijkomende solar installatie afwerken op een gerenoveerd dak maar als die af is ga ik hiervoor verder kijken.
Kleine to-do :
Questions, comments, concerns?
Niemand van jullie die een EV van het werk hebben en die energie die je gratis geladen hebt op de parking van het werk wil gebruiken voor de droogkast/vaatwas?
Er zijn een aantal mogelijkheden:
V2L - Vehicle to Load : Je wagen fungeert als powersupply and levert 230 Volt AC, 1,6 tot 3,6+kW maximum vermogen.
Je bent niet verbonden met het net in de straat (dus niet synchroon).
Je hebt ook een specifieke stekker in je wagen geprikt waarmee je enkel kan ontladen. Wil je je wagen opladen dan dien je je wallbox in te pluggen in de wagen.
V2G/H - Vehicle to grid/house : Je EV die birectioneel laden ondersteunt is aangesloten op een Wallbox quasar.
Quasar 2: Our new bidirectional home EV charger
Quasar 2: Transform your EV into a powerful energy system. Cheaper, cleaner energy for your home with easy app access. Save money, go green, take control
wallbox.com
Het voordeel is dat je EV ook aangesloten is op het net/huis en je zowel kan laden als ontladen met dezelfde connector!
Met V2G functionaliteit zou je ook je wagen kunnen ontladen in het net. Geen idee waarom je dat zou doen met een stabiel net zoals in België.
V2V - Vehicle to Vehicle : Relatief simpel, iedere wagen die V2L ondersteunt kan een stopcontact tevoorschijn toveren waarmee je een andere EV kan opladen.
Leuk voor in noodsituaties maar niet veel ander nut.
De V2G/H is momenteel reteduur, geen keuze in lader en zeer beperkte garantie voor zo'n duur toestel dus daar heb ik al geen interesse meer in.
Ook de wagens die kunnen birectioneel laden zijn dun gezaaid en zitten algemeen in de topklasse qua prijs.
Wat ik wel een interessante optie vind is de volgende V2L combo:
De Ioniq5 heeft een V2L functie die 3,6 kW aan vermogen kan leveren en dat met een batterij van 76 kWh.
Deze kan je voor 80% ontladen voor je load te voeden dus pakweg 55 kWh beschikbaar.
1kiloWatt voor 55 uur lang, +100 uur aan 500 Watt. Ik kan daar toch heel wat nachten/dagen mee doen.
Overdag laad je de wagen met je surplus solar energie.
Hoe integreer je dat in je thuisinstallatie ?
Je kan een ATS (Automatic transfer switch) installeren in je elektriciteitskast. Wanneer je je EV inplugt in je huis zal deze ATS dat detecteren en in 20ms of minder je huisinstallatie disconnecteren van de grid en dan je huisinstallatie verbinden met je EV.
Je kan zoiets kant en klaar kopen voor 300-400 euro van bvb Victron.
VE Transfer Switch - Victron Energy
De VE Transferschakelaar schakelt automatisch tussen verschillende stroombronnen: tussen een aggregaat en walstroom, tussen een omvormer en een aggregaat...
www.victronenergy.nl
Als je wat handig bent (en je kent wat van elektriciteit) kan je gewoon de componenten los kopen voor een fractie van de prijs en het integreren in het bord van je thuisinstallatie. Het type componenten en schema staat beschreven in de PDF met specifcaties.
Het nadeel met deze goedkope versie van "V2H/G" is dat je niet dezelfde connector/plug kan gebruiken voor het laden/ontladen.
Je zal dus een specifieke kabel & connector hebben vanaf je wallbox om de EV overdag op te laden met je solar bvb.
En dan heb je nog een andere kabel & connector waarmee je je EV met ATS verbind om de stroom uit je EV in je huis te steken.
Ik denk dat ik zo'n opstelling nog verder kan verbeteren dat je maar 1 enkele kabel/connector hebt waar mee je ofwel kan laden of ontladen.
Dit lijkt me te doen met een aantal contactoren en een simpele sturing.
Dan zit je wel heel dicht bij een V2G/H opstelling maar kan je nog altijd niet synchroon met het net laden/ontladen.
Als je echter een hybride solar inverter hebt met thuis batterij kan je nog altijd alles zo configureren dat je je EV oplaadt met overtollige zon energie.
Ik moet nog alle details uitwerken en een bijkomende solar installatie afwerken op een gerenoveerd dak maar als die af is ga ik hiervoor verder kijken.
Kleine to-do :
- Coole EV kopen met V2L techniek
- Slimme wallbox kopen die toelaat enkel te laden met zonne energie (misschien wallbox pulsar plus)
- ATS installeren (zelf bouwen)
Questions, comments, concerns?
Niemand van jullie die een EV van het werk hebben en die energie die je gratis geladen hebt op de parking van het werk wil gebruiken voor de droogkast/vaatwas?
Laatst bewerkt: