Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

ugar

Well-known member
Omdat er de laatste tijd heel wat vragen over elektrische laadpalen verzeild geraken in het EV topic, lijkt het me aangewezen daar een apart topic over te starten...

Mijn eigen situatie : ik gebruik een 7.6 kW laadpaal monofase (1x32A) op een 3-fasig net met 3 x 32A.

Ik had initieel een 11 kW - 3 x16A 3-fasige laadpaal besteld, maar dor een vergissing is er dus een 7.6 kW laadpaal geplaatst.

Achteraf ben ik daar dik tevreden van
  • elektrisch laden op 1F kan bij lagere vermogens (min 5 A per fase)
  • ik heb zelden tot nooit hoge laadvermogens nodig
  • laden aan 7kW is efficiënter bij een 1f laadpaal dan een 3-f
 
Wat is het nut van een monofasige laadpaal te plaatsen met eenzelfde vermogen als de individuele faselijn van je aansluiting, gezien je die toch zal moeten begrenzen. Ben je dan niet beter af met een goedkoper model met minder vermogen?
 
Misschien ook fijn voor andere om het merk/type/kostprijs erbij te zetten?

Hier een Alfen laadpaal met loadbalancing en splitbilling. 32A eenfase dus max 7,4kw. Kostprijs geinstalleerd was 1750 excl btw.

Aangezien ik een plugin hybride heb besteld en het niet mogelijk is om het laadvermogen vanuit de auto te regelen, ga ik vragen om het vermogen van de paal softwarematig te begrenzen tot 1.5kw om zo veel mogelijk met zonenergie te laden.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het nut van een monofasige laadpaal te plaatsen met eenzelfde vermogen als de individuele faselijn van je aansluiting, gezien je die toch zal moeten begrenzen. Ben je dan niet beter af met een goedkoper model met minder vermogen?
Ik heb 2x32 A voor de rest van mijn verbruik. En je kan ook een laadpaal met loadbalancing installeren. Dan moet je je ook geen zorgen maken …
 
Ik heb 2x32 A voor de rest van mijn verbruik. En je kan ook een laadpaal met loadbalancing installeren. Dan moet je je ook geen zorgen maken …

Ja dat begrijp ik. Maar dan moet je al uw verbruik gaan uitsplitsen in uw kast. Als die gewoon driefasig is ontworpen is dat toch een gedoe met uw kamgeleiders? Dan betaal je voor een paal van 32A die je nooit op vol vermogen kan gebruiken. Lijkt me dan interessanter om een (goedkoper?) model te kopen dat gewoon een lager vermogen heeft.
 
Ja dat begrijp ik. Maar dan moet je al uw verbruik gaan uitsplitsen in uw kast. Als die gewoon driefasig is ontworpen is dat toch een gedoe met uw kamgeleiders? Dan betaal je voor een paal van 32A die je nooit op vol vermogen kan gebruiken. Lijkt me dan interessanter om een (goedkoper?) model te kopen dat gewoon een lager vermogen heeft.
Waarom zou ik die niet op vol vermogen kunnen gebruiken?
Ik heb een 3f aansluiting omdat ik een 7kWp omvormer heb
En een laadpaal met lager vermogen, dat is een 3.6kW laadpaal, dat is wat mij betreft wat te beperkt. Teveel laadverlies, en in de zomer kan ik dan maar de helft van mijn zonne-energieproductie opslaan in de accu van de wagen.
 
Voor hier thuis heb ik de Alfen EVE Double Pro-line besteld, meteen voor twee wagens dus, zal driefasig worden aangesloten.
Installatie moet nog gebeuren dus voorlopig nog steeds behelpen met laden aan 3 kW maar dat lukt eigenlijk veel beter dan gedacht.
 
Voor de mensen met een slimme laadpaal die enkel kan laden op zonnestroom.
1. welke modi heeft dat dan? ik bedenk maar wat: traag laden, snel laden, enkel laden op zonnestroom
2. heeft dat dan een fysieke knop om te wisselen, of enkel via een app?
3. Kan je zeggen: probeer 80% vol te zijn tegen dinsdag 9h30. Lukt het op zonnestroom, probeer dat zoveel mogelijk, lukt het niet, laad dan 's nachts op?
Hangt er vanaf wat voor slimme laadpaal je koopt.
Je hebt eigenlijk twee soorten:
  • de eerder basic types die via een meetlus rond de voedingskabel van de meterkast bepalen hoeveel stroom I je op ieder ogenblik afneemt. Met zo'n toestel kan je een Imax instellen (enfin toch het model dat ik ken)
    Stel nu voor dat je een 1f aansluiting hebt van 42A en een laadpaal van 32A, en je stelt Imax in op 20A. Dan gaat Imax - I gebruiken om de wagen te laden. En hoe meer zonne-energie je produceert, hoe lager (of zelfs negatief) I wordt. Je kan op zo'n paal ook I=0 instellen -> alleen saldo van zonne-energie.
  • de geavanceerde smartlaadpalen die rechtstreeks communiceren met de slimme meter, en die in alles wat nauwkeuriger zijn, bvb met smappee. Daar kan je veel meer aan parametriseren. Probleem is wel dat dat enorm complexe systemen worden.
Binnenkort heb je die slimme laadpaal trouwens niet meer nodig.
Er is nu al een app op de markt die je in verbinding kan stellen met je omvormer, de slimme meter en je Tesla. Je kan in die app ook een Imax instellen (of indien je met een omvormer communiceert, PV-productie +I). En die app gaat dan meten hoeveel stroom je verbruikt/produceert, en rechtstreeks met je Tesla-app communiceren (in de app van Tesla kan je de stroomsterkte instellen, en die laad-app gaat die gevraagde stroomsterkte in de Tesla-app dynamisch sturen). Dat zal er ook wel voor andere merken komen.
 
Toch nog even bij vertellen dat die app nog niet met de Belgische slimme laadpaal kan communiceren, maar dat zal maar een kwestie van tijd zijn vermoed ik.
 
Een vraag. Ik woon in een appartementsblok, en ik heb de electriciteitskasten bekeken. De individuele kasten zijn 1 fase (1x230V). Echter de gemeenschappelijke kast (VME) is blijkbaar 3 fase (3x230V en 400V). Ik veronderstel dat men mits wat aanpassingen, er een privé laadstation kan geplaatst worden waarmee ik 3 fasig kan laden?
 
Laatst bewerkt:
Een vraag. Ik woon in een appartementsblok, en ik heb de electriciteitskasten bekeken. De individuele kasten zijn 1 fase (1x230V). Echter de gemeenschappelijke kast (VME) is blijkbaar 3 fase (3x230V en 400V). Ik veronderstel dat men mits wat aanpassingen, er een laadstation kan geplaatst worden waarmee ik kan 3 fasig kan laden?
Technisch ja. Maar ik denk niet dat dat zo eenvoudig gaat zijn. Wat indien alle inwoners 3F willen laden aan 11 kW? Dan heb je een aansluiting waarvan je de prijs echt niet wilt kennen...
 
Technisch ja. Maar ik denk niet dat dat zo eenvoudig gaat zijn. Wat indien alle inwoners 3F willen laden aan 11 kW? Dan heb je een aansluiting waarvan je de prijs echt niet wilt kennen...
Dus je stelt voor dat ik vanuit mijn eigen kast dan een leiding trek en een 1 fase (privé) laadstation plaats van 7.6 kW?

Maar ivm de kosten waarover je spreekt --> 5 bewoners in totaal = Dat is 55 kW. Is dat dan zoveel? :unsure: Het is nu niet dat er 100 appartementen zijn in onze blok. Momenteel woont er één oude dame en ikzelf hier als eigenaar + 3 huurders, dus op middellange termijn gaan we trouwens met maximaal 2 zijn die mogelijks zouden aansluiten.
 
Wat dient er eigenlijk qua bekabeling voorzien te worden als voorbereiding voor een laadpaal in de ondergrondse parkeergarage van een appartement? Het gaat om een nog te bouwen appartement waar ik dus graag reeds de kabels al had laten plaatsen om toch voorbereid te zijn op de toekomst.
Ik neem aan ergens iets van een 5G6 kabel + UTP vanuit de zekeringkast tot aan de staanplaats/garage?
 
Waarom zou ik die niet op vol vermogen kunnen gebruiken?
Ik heb een 3f aansluiting omdat ik een 7kWp omvormer heb
En een laadpaal met lager vermogen, dat is een 3.6kW laadpaal, dat is wat mij betreft wat te beperkt. Teveel laadverlies, en in de zomer kan ik dan maar de helft van mijn zonne-energieproductie opslaan in de accu van de wagen.
Omdat als je op maximaal vermogen gaat laden je aan de maximale stroom van uw aansluiting zit :p
Uw solar mag dan wel 7kw zijn, deze gaat zich gelijk verdelen over uw drie fases. En dan moet uw installatie nog eens op maximaal vermogen draaien ook.
 
Wat dient er eigenlijk qua bekabeling voorzien te worden als voorbereiding voor een laadpaal in de ondergrondse parkeergarage van een appartement? Het gaat om een nog te bouwen appartement waar ik dus graag reeds de kabels al had laten plaatsen om toch voorbereid te zijn op de toekomst.
Ik neem aan ergens iets van een 5G6 kabel + UTP vanuit de zekeringkast tot aan de staanplaats/garage?
5G6 voor de stroom zou goed moeten zijn.
Voor data misschien best 2xUTP. Bij mijn laadpaal is er bijvoorbeel een Ethernet kabel nodig waar toegang tot internet beschikbaar is en een tweede voor modbus ivm. load balancing (andere gezien met een tweede kabel die naar de P1 poort van de digitale elektriciteitsmeter gaat).
 
Omdat als je op maximaal vermogen gaat laden je aan de maximale stroom van uw aansluiting zit :p
Dus geen probleem. Ik kan het max laadvermogen in de wagen trouwens bijsturen.
Uw solar mag dan wel 7kw zijn, deze gaat zich gelijk verdelen over uw drie fases. En dan moet uw installatie nog eens op maximaal vermogen draaien ook.
En dat maakt niet uit, zoals ik al eerder aangaf, omdat injectie en afname over de fases heen wordt genet door de digitale meter.

Ik rijd nu anderhalf jaar rond met die auto, en een 3.6kW aansluiting is niet voldoende voor mij. En zoals al eerder gezegd, een 3f aansluiting geeft teveel laadverliezen
 
Voor de mensen met een slimme laadpaal die enkel kan laden op zonnestroom.
1. welke modi heeft dat dan? ik bedenk maar wat: traag laden, snel laden, enkel laden op zonnestroom
2. heeft dat dan een fysieke knop om te wisselen, of enkel via een app?
3. Kan je zeggen: probeer 80% vol te zijn tegen dinsdag 9h30. Lukt het op zonnestroom, probeer dat zoveel mogelijk, lukt het niet, laad dan 's nachts op?
Ik heb nu zo'n smappee. Je kan vragen om te laden met enkel overschot of ook rekening houden met schema's en het overtollige van het net halen indien nodig. Bij zo'n schema moet je dag van de week instellen, tegen hoe laat de auto moet opgeladen zijn en hoeveel km je zou willen kunnen rijden. Dat is allemaal met een app. Er zijn geen knoppen op de laadpaal.
 
Ik heb nu zo'n smappee. Je kan vragen om te laden met enkel overschot of ook rekening houden met schema's en het overtollige van het net halen indien nodig. Bij zo'n schema moet je dag van de week instellen, tegen hoe laat de auto moet opgeladen zijn en hoeveel km je zou willen kunnen rijden. Dat is allemaal met een app. Er zijn geen knoppen op de laadpaal.
Heb je de smappee laadpaal, of combineer je een smappee met een andere paal?
 
Degene met zo'n Alfen laadpaal, is dat slim genoeg voor loadbalancing en enkel zonne energie en ...
of moet je daar nog andere zaken aan toevoegen om dat helemaal future proof te maken?
Bv zo'n smappee toestel oid?
 
Terug
Bovenaan