Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

En dat maakt niet uit, zoals ik al eerder aangaf, omdat injectie en afname over de fases heen wordt genet door de digitale meter.

Ik rijd nu anderhalf jaar rond met die auto, en een 3.6kW aansluiting is niet voldoende voor mij. En zoals al eerder gezegd, een 3f aansluiting geeft teveel laadverliezen

Ja maar dat uw vermogenaanduiding op 0 blijft staan wilt daarom niet zeggen dat je geen 32A trekt over die fase.
Waardoor uw automaat dus onherroepelijk springt :p
Het is vooral een potentieel probleem als je en maximaal laad, de zon niet veel schijnt en je op die fase nog meer verbruik hebt zitten.
En ja je hebt load balancing. Maar maximaal laden kan dan enkel met weinig verbruik en vol PV-vermogen.

Want ik kan mij perfect voorstellen dat er op die fase gewoon ook nog andere verbruikers hangen die courant gebruikt worden.
 
Ja maar dat uw vermogenaanduiding op 0 blijft staan wilt daarom niet zeggen dat je geen 32A trekt over die fase.
Waardoor uw automaat dus onherroepelijk springt :p
Het is vooral een potentieel probleem als je en maximaal laad, de zon niet veel schijnt en je op die fase nog meer verbruik hebt zitten.
Daarom zet ik - buiten in volle zomer en overdag - het max laadvermogen in de wagen nooit boven de 28A. Dan houd ik nog 1 kW safety over :cool:

Maar eigenlijk laad ik alleen aan 6kW wanneer de zonnepanelen produceren, anders zit ik typisch aan max 5kW
 
Degene met zo'n Alfen laadpaal, is dat slim genoeg voor loadbalancing en enkel zonne energie en ...
of moet je daar nog andere zaken aan toevoegen om dat helemaal future proof te maken?
Bv zo'n smappee toestel oid?
Loadbalancing kan, enkel zonne energie niet. Je kan ook niet het aantal kw zelf bepalen. Dus op zich vrij domme laadpaal imo.
 
Wat dient er eigenlijk qua bekabeling voorzien te worden als voorbereiding voor een laadpaal in de ondergrondse parkeergarage van een appartement? Het gaat om een nog te bouwen appartement waar ik dus graag reeds de kabels al had laten plaatsen om toch voorbereid te zijn op de toekomst.
Ik neem aan ergens iets van een 5G6 kabel + UTP vanuit de zekeringkast tot aan de staanplaats/garage?
Ik zou gewoon een gladde pvc buis van 110 met trekkabel in en bochten van max 45 graden (als dat bouwtechnisch mogelijk is natuurlijk.) laten voorzien vanuit de techniekenruimte tot de garage. Dan kan je in de toekomst nog alle kanten uit
 
Loadbalancing kan, enkel zonne energie niet. Je kan ook niet het aantal kw zelf bepalen. Dus op zich vrij domme laadpaal imo.
Tenzij je hem combineert met een smappee.

Leasemaatschappijen geven voorkeur voor laadpalen met automatische facturatie (zoals de Alfen en EV Box); wegens minder administratie, je kan veel van die laadpalen uitrusten met een smappee, maar dan wordt het systeem wel erg complex...
 
Daarom zet ik - buiten in volle zomer en overdag - het max laadvermogen in de wagen nooit boven de 28A. Dan houd ik nog 1 kW safety over :cool:

Maar eigenlijk laad ik alleen aan 6kW wanneer de zonnepanelen produceren, anders zit ik typisch aan max 5kW

Maar dat is dan toch precies het punt dat ik gisteren al maakte? Je hebt een laadpaal staan die je niet op z'n volle vermogen kan gebruiken tenzij je PV installatie voldoende vermogen genereert. Dat lukt in de zomer overdag maar in de winter kan je daar niet op rekenen.

Is het dan niet beter om gewoon een laadpaal met een lager vermogen te installeren? Want nu wek je de indruk (in deze thread) dat men gerust een monofasige paal kan plaatsen met een vermogen gelijk aan het eenfasige aansluitsvermogen. Terwijl dat daar wel wat belangrijke randvoorwaarden bij horen.

@MrKend54l ben ik fout?
 
Ik zou gewoon een gladde pvc buis van 110 met trekkabel in en bochten van max 45 graden (als dat bouwtechnisch mogelijk is natuurlijk.) laten voorzien vanuit de techniekenruimte tot de garage. Dan kan je in de toekomst nog alle kanten uit
Meestal ligt er in een ondergrondse garage gewoon een strut systeem met open kabelbanen.
wat is er dus nodig, een stuk pvc-buis die loopt van de centrale kabelbaan tot uw parkeerplaats. Simpeler kan het niet, een kind kan de de was doen.
Probleem is wel vaak dat je zoiets best al laat voorzien als men bezig is met bouwen, als de installatie klaar is dan is het moeilijker. Want dan moet je alle wijzigingen via de geijkte weg met medebewoners overleggen.

In feite echt wel triest dat men in een nieuw project niet gewoon per parkeerplek de nodige bekabeling al voorziet. Qua werkuren is dat peanuts en qua materiaal weegt dat amper op tegenover het volledige project.
Belachelijk.

@Avi
Volledig correct :p
Maar ik heb het al opgegeven :p
Die 7kwp verdeelt zich over de drie fases, dus kan je pakweg 2.5kW nemen van je PV waarmee je dus nog 2,5kW over hebt. Dat lijkt veel, maar als je op die fases net enkele verbruikers hebt met een hoge piekstroom dan heb je het zitten.
En zoals je zegt in de winter ga je amper op maximaal vermogen kunnen laden.
Correcter zou zijn om te zeggen “ik heb een 7kW paal maar in 99% van de gevallen kan ik maar laden met 5kW”.
Ook over die laadverliezen valt heel weinig concrete data te vinden. Een test van Björn Nyland alleen daar hecht ik weinig meerwaarde aan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Avi
In feite echt wel triest dat men in een nieuw project niet gewoon per parkeerplek de nodige bekabeling al voorziet. Qua werkuren is dat peanuts en qua materiaal weegt dat amper op tegenover het volledige project.
Belachelijk.
Als ik mij niet vergis is het, sinds recent, nu verplicht om bij grote projecten met meerdere wooneenheden of gemengd gebruik een bepaald aantal parkeerplaatsen te voorzien met op zijn minst de voorzieningen om laadpalen te kunnen plaatsen. Dus al een paal of de bekabeling of wachtbuizen/goten om deze te kunnen plaatsen.
Maar ik denk dat @stungunner of @zwarten waarschijnlijk beter gaan weten hoe het nu precies zit.


Edit: en zelf, in particuliere bouw dan, benadrukken wij altijd bij de klant om op z'n minst al wachtbuizen te voorzien.
 
Als ik mij niet vergis is het, sinds recent, nu verplicht om bij grote projecten met meerdere wooneenheden of gemengd gebruik een bepaald aantal parkeerplaatsen te voorzien met op zijn minst de voorzieningen om laadpalen te kunnen plaatsen. Dus al een paal of de bekabeling of wachtbuizen/goten om deze te kunnen plaatsen.
Maar ik denk dat @stungunner of @zwarten waarschijnlijk beter gaan weten hoe het nu precies zit.


Edit: en zelf, in particuliere bouw dan, benadrukken wij altijd bij de klant om op z'n minst al wachtbuizen te voorzien.
Ja idd. De vlaamse regering verplicht om laadpalen te voorzien of ten minste de voorzieningen. (ifv nieuwbouw, renovatie etc)
https://navigator.emis.vito.be/mijn-navigator?woId=83028

Artikel 9/1.1.1
Nieuwe, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen en bestaande, niet voor bewoning bestemde gebouwen of parkeergebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen worden cumulatief voorzien van: 1° minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig; 2° infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, voor minstens één op vier parkeerplaatsen, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen in een later stadium mogelijk te maken.

De verplichtingen, vermeld in het eerste lid, gelden als het parkeerterrein zich binnen het gebouw of parkeergebouw bevindt en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw of parkeergebouw.

De verplichtingen, vermeld in het eerste lid, gelden ook als het een naastgelegen parkeerterrein betreft, en, in het geval van ingrijpende renovaties, renovatiemaatregelen ook betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het parkeerterrein.

Artikel 9/1.1.2
Alle niet voor bewoning bestemde gebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen worden uiterlijk op 1 januari 2025 uitgerust met minstens twee oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor een elektrisch voertuig.

Artikel 9/1.1.3
Nieuwe voor bewoning bestemde gebouwen met een parkeerterrein met twee of meer parkeerplaatsen worden voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.
Bestaande, voor bewoning bestemde gebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan, met een parkeerterrein met meer dan tien parkeerplaatsen worden voorzien van infrastructuur voor leidingen, of minstens goten voor elektrische kabels, om de installatie van oplaadpunten voor normaal of hoog vermogen voor elektrische voertuigen op elke parkeerplaats in een later stadium mogelijk te maken.

De verplichting, vermeld in het eerste en tweede lid, geldt als het parkeerterrein zich binnen het gebouw bevindt en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het gebouw.

De verplichting, vermeld in het eerste en tweede lid, geldt ook als het een naastgelegen parkeerterrein betreft en, in geval van ingrijpende renovaties, de renovatiemaatregelen betrekking hebben op het parkeerterrein of de elektrische infrastructuur van het parkeerterrein.

Artikel 9/1.1.4
De verplichtingen, vermeld in artikel 9/1.1.1 en 9/1.1.3, zijn niet van toepassing op gebouwen of parkeergebouwen waarvoor een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning als vermeld in artikel 4.2.1, 1°, 5° en 6° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening van 15 mei 2009, is ingediend voor 11 maart 2021.

Artikel 9/1.1.5
Bij ingrijpende renovaties gelden de verplichtingen, vermeld in artikel 9/1.1.1 en 9/1.1.3, alleen voor dat gedeelte van de werken aan en investeringen in oplaadinstallaties en leidingen waarvan de kosten niet meer bedragen dan 7 % van de totale kosten van de renovatie.

Artikel 9/1.1.6
De Vlaamse Regering kan het ambitieniveau in de verplichtingen van deze titel naar boven bijstellen op basis van de evolutie van het aantal elektrische voertuigen. Minstens in 2024 wordt hiertoe een evaluatie uitgevoerd voor nieuwe of ingrijpend te renoveren gebouwen of parkeergebouwen. Voor de bestaande gebouwen of parkeergebouwen vindt minstens in 2028 een evaluatie plaats.”

Artikel 9/1.1.7

Als er voor een bestaand gebouw of parkeergebouw conform artikel 9/1.1.1, artikel 9/1.1.2 of artikel 9/1.1.3, eisen gelden voor elektromobiliteit, is de eigenaar van of, in afwijking daarvan indien toepasselijk, de houder van een zakelijk recht op het gebouw of parkeergebouw verantwoordelijk om te voldoen aan die eisen. Bij nieuwbouw is dat de vergunninghouder.

Artikel 9/1.1.8

De minister, kan de voorwaarden bepalen waaraan de onderdelen van de elektrische installatie, zoals de oplaadpunten, de leidingen, de goten, de aansluiting en het hoofdschakel- en verdeelbord, moeten voldoen.
 
Ik zou gewoon een gladde pvc buis van 110 met trekkabel in en bochten van max 45 graden (als dat bouwtechnisch mogelijk is natuurlijk.) laten voorzien vanuit de techniekenruimte tot de garage. Dan kan je in de toekomst nog alle kanten uit
Maar waarom niet meteen al als voorbereiding de nodige bekabeling voorzien? Gezien dat toch een hele hoop gedoe bespaart door dat bij de bouw al te laten voorzien en niet achteraf iemand anders dat te laten voorzien waar je nog eens alle andere eigenaars op hoogte moet brengen ofzo? Het lijkt me dat je voor een laadpaal toch niet direct meer nodig hebt dan 5G6 en enkele datakabels of vergis ik me?

Op de kelderplannen staan wel enkele aanduidingen van 'laadpunt elektrische wagen' maar ik had begrepen van de makelaar dat dat puur op plan is en dat er toch niet zoveel vraag is om dat te voorzien?!
 
Meestal ligt er in een ondergrondse garage gewoon een strut systeem met open kabelbanen.
wat is er dus nodig, een stuk pvc-buis die loopt van de centrale kabelbaan tot uw parkeerplaats. Simpeler kan het niet, een kind kan de de was doen.
Probleem is wel vaak dat je zoiets best al laat voorzien als men bezig is met bouwen, als de installatie klaar is dan is het moeilijker. Want dan moet je alle wijzigingen via de geijkte weg met medebewoners overleggen.

In feite echt wel triest dat men in een nieuw project niet gewoon per parkeerplek de nodige bekabeling al voorziet. Qua werkuren is dat peanuts en qua materiaal weegt dat amper op tegenover het volledige project.
Belachelijk.

@Avi
Volledig correct :p
Maar ik heb het al opgegeven :p
Die 7kwp verdeelt zich over de drie fases, dus kan je pakweg 2.5kW nemen van je PV waarmee je dus nog 2,5kW over hebt. Dat lijkt veel, maar als je op die fases net enkele verbruikers hebt met een hoge piekstroom dan heb je het zitten.
En zoals je zegt in de winter ga je amper op maximaal vermogen kunnen laden.
Correcter zou zijn om te zeggen “ik heb een 7kW paal maar in 99% van de gevallen kan ik maar laden met 5kW”.
Ook over die laadverliezen valt heel weinig concrete data te vinden. Een test van Björn Nyland alleen daar hecht ik weinig meerwaarde aan.
Als ik mij niet vergis is het, sinds recent, nu verplicht om bij grote projecten met meerdere wooneenheden of gemengd gebruik een bepaald aantal parkeerplaatsen te voorzien met op zijn minst de voorzieningen om laadpalen te kunnen plaatsen. Dus al een paal of de bekabeling of wachtbuizen/goten om deze te kunnen plaatsen.
Maar ik denk dat @stungunner of @zwarten waarschijnlijk beter gaan weten hoe het nu precies zit.


Edit: en zelf, in particuliere bouw dan, benadrukken wij altijd bij de klant om op z'n minst al wachtbuizen te voorzien.

Goed, het laatste dat ik hier over neerschrijf.

Ik heb een aansluiting van 3 x 32 A. De 3f laadpaal met het laagste vermogen is een 11kW laadpaal (3x16A) die als minimaal aan 4.2 kW gaat laden (3 x 5 A). Ik moet daar dus altijd met minimaal 4.2 kW laden.
Indien ik die aansluit, kan die laadpaal tot 16 A per fase verbruiken. Dat wil zeggen dat ik 16A per fase kan gebruiken voor de andere kringen.
Ik heb gekozen voor een 1x 32 A laadpaal, en de rest van mijn woning aangesloten op 1f van 32A, zonder andere kringen op die fase te installeren. Ik kan met die laadpaal opladen vanaf 1.3kW (1 x 5A) . Alle andere kringen in de woning (ik heb geen enkele andere 3f verbruiker) zijn verdeeld op twee kringen waar ik 32 A ter beschikking heb. En ik verdeel die kringen liever over 2 x 32 dan over 3 x 16 A.
Nog nooit problemen gehad met laden, ik laad zoals eerder aangegeven max aan 28-30A om zeker te zijn.

In theorie kan er hier iemand komen laden aan mijn laadpaal overdag. Met deze laadpaal weet ik dat die het piekvermogen niet naar 11kW duwt maar slechts 7.2 kW...

Een laadpaal met minder vermogen dan een 7.2 kW laadpaal is een 3.6 kW laadpaal, die in veel gevallen gewoon te weinig vermogen voor mij geeft. Ik zou sowieso de helft van mijn zonne-energie productie als injectie verliezen in de zomer. En mijn wagen opladen zou 20 uur duren.
Neen dus, dat is een slecht idee.

En dat van die laadverliezen, dat heeft ook de producent van één van de laadpalen die ik wou kopen aangegeven, en kan je ook op andere plekken nog wel vinden, zoals gebruikersfora van elektrische wagens .
 
  • Unsure
Waarderingen: Avi
Vreemd dat dit dan het laatste is wat je erover gaat schrijven in een thread die je zelf hebt geopend, over een topic waar je zelf over wilt babbelen en mensen over wilt informeren.
Om dan pas in post 32 eindelijk eens een deftige uitleg te geven hoe uw installatie juist in elkaar zit.

Dus ja goed als jij een dedicated fase voor uw laadpaal hebt waar enkel die laadpaal en 1 fase van de PV-omvormer opzit, dat is een heel ander verhaal.
Maar je snapt toch zelf ook wel dat het vrij vreemd is om een 3f-aansluiting te hebben waarbij enkel uw PV-omvormer 3f is. En je heel uw installatie in feite verdeelt over 2 fases. Wat dus wilt zeggen dat je gewoon een monofasige aansluiting hebt voor uw normale installatie.
En ik ga er met uw uitleg dus vanuit dat je 3x230V hebt.
Dus ja laadpaal op lijn 2 + 3 en normale installatie op lijn 1 en 2. Je ziet zelf dus ook dat we met een gemeenschappelijke fase zitten, zijnde fase 2. De stroom door fase 2 zal dus altijd een product zijn van de stroom in fase 3 en 1 vectorieel bepaald.

Maar ja dat kan werken. Mits enkele grote randvoorwaarden die je er gewoon bij moet vermelden.
 
Maar waarom niet meteen al als voorbereiding de nodige bekabeling voorzien? Gezien dat toch een hele hoop gedoe bespaart door dat bij de bouw al te laten voorzien en niet achteraf iemand anders dat te laten voorzien waar je nog eens alle andere eigenaars op hoogte moet brengen ofzo? Het lijkt me dat je voor een laadpaal toch niet direct meer nodig hebt dan 5G6 en enkele datakabels of vergis ik me?

Op de kelderplannen staan wel enkele aanduidingen van 'laadpunt elektrische wagen' maar ik had begrepen van de makelaar dat dat puur op plan is en dat er toch niet zoveel vraag is om dat te voorzien?!
Op die manier had ik het nog niet bekeken.
Imo ging ik er gewoon van uit dat de laadpaal maar voor in de toekomst zou zijn en we ook niet weten wat de toekomst brengt op gebied van elektrische wagen natuurlijk.
 
Tenzij je hem combineert met een smappee.

Leasemaatschappijen geven voorkeur voor laadpalen met automatische facturatie (zoals de Alfen en EV Box); wegens minder administratie, je kan veel van die laadpalen uitrusten met een smappee, maar dan wordt het systeem wel erg complex...
Smappee laadpaal heeft ook split billing dus ik zie geen enkel voordeel van een Alfen laadpaal tbh.
 
Tenzij je hem combineert met een smappee.

Leasemaatschappijen geven voorkeur voor laadpalen met automatische facturatie (zoals de Alfen en EV Box); wegens minder administratie, je kan veel van die laadpalen uitrusten met een smappee, maar dan wordt het systeem wel erg complex...
Zijn er alternatieven voor die smappee? Waardoor het systeem wat minder complex zou worden?
Want bij ons gaat het een Alfen worden, weinig te kiezen jammer genoeg. Of er zou een alternatief moeten komen die automatische facturatie kan opvangen.

@poeperman hoe zit dit bij jou?
 
Een driefasige aansluiting op die manier (mis)gebruiken strookt toch ook gewoon niet met de regels van het goed vakmanschap.

@MrKend54l Conclusie van heel deze discussie voor mij is dat je dus geen laadpaal plaatst met een vermogen gelijk aan dat van je aansluiting, bon.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben aan het kijken om in onze tuin al de nodige kabels te leggen om in de toekomst een elektrische laadpaal te zetten. Maar ik vraag me eigenlijk af wat de motivatie van de meesten was om te kiezen voor een laadpaal met een hoog laadvermogen (11kWh) ten opzichte van gewoon opladen via het stopcontact. Als ik er even de berekeningen bijneem:

Tesla Model X Plaid
Bereik van 547 km
Batterij capaciteit van 94 kWh

Gemiddeld bereik is dan 5.8km per kWh.
Opladen via het stopcontact aan 3.7 kWh of dus 21 km bereik per uur opladen.
De auto elke dag opladen vanaf 19u 's avonds tot 7u 's morgens geeft je intotaal 258km aan bereik. Zelfs al zou dat rijbereik in praktijk (bv. in de winter) maar de helft zijn (129 km) dan is dat voor de meesten onder ons toch nog altijd meer dan genoeg om op en af te pendelen? Als je dan ook nog af en toe van thuis uit werkt en de auto quasi 24u in het stopcontact kan dan zijn er toch niet zoveel meer voordelen bij het gebruik van een laadpaal met een hoog vermogen?
 
Ik ben aan het kijken om in onze tuin al de nodige kabels te leggen om in de toekomst een elektrische laadpaal te zetten. Maar ik vraag me eigenlijk af wat de motivatie van de meesten was om te kiezen voor een laadpaal met een hoog laadvermogen (11kWh) ten opzichte van gewoon opladen via het stopcontact. Als ik er even de berekeningen bijneem:

Tesla Model X Plaid
Bereik van 547 km
Batterij capaciteit van 94 kWh

Gemiddeld bereik is dan 5.8km per kWh.
Opladen via het stopcontact aan 3.7 kWh of dus 21 km bereik per uur opladen.
De auto elke dag opladen vanaf 19u 's avonds tot 7u 's morgens geeft je intotaal 258km aan bereik. Zelfs al zou dat rijbereik in praktijk (bv. in de winter) maar de helft zijn (129 km) dan is dat voor de meesten onder ons toch nog altijd meer dan genoeg om op en af te pendelen? Als je dan ook nog af en toe van thuis uit werkt en de auto quasi 24u in het stopcontact kan dan zijn er toch niet zoveel meer voordelen bij het gebruik van een laadpaal met een hoog vermogen?
Opladen via stopcontact klinkt interessanter dan het lijkt. Bij -5°C ga je gewoon zo goed als niet meer laden (een deel van de energie wordt gebruikt om de accu op te warmen, en bij die temperaturen blijft er amper vermogen over om te laden).
En wat doe je indien je zondagavond thuis komt van een weekend? Neen, ik denk echt wel dat een 7 kW laadpaal een betere keuze is, tenzij je echt helemaal niet zoveel km doet.
Een laadpaal van 11kW is volgens mij idd overkill. Laat staan de 22kW laadpalen (die bovendien maar bij enkele wagens bruikbaar is)
 
Opladen via stopcontact klinkt interessanter dan het lijkt. Bij -5°C ga je gewoon zo goed als niet meer laden (een deel van de energie wordt gebruikt om de accu op te warmen, en bij die temperaturen blijft er amper vermogen over om te laden).
En wat doe je indien je zondagavond thuis komt van een weekend? Neen, ik denk echt wel dat een 7 kW laadpaal een betere keuze is, tenzij je echt helemaal niet zoveel km doet.
Een laadpaal van 11kW is volgens mij idd overkill. Laat staan de 22kW laadpalen (die bovendien maar bij enkele wagens bruikbaar is)
Als je zondagavond thuis komt steek je die in en kan je in veel gevallen gewoon genoeg bijladen heel de nacht? Ik spreek hier zelf uit ervaring en niet wat aannames en theorieën. Ook nooit problemen gehad met temperaturen. Zelfs niet toen het zo koud was dat de deur hendels van de auto vast gevroren waren. Een laadpaal geeft gewoon meer flexibiliteit en functionaliteit.
 
Terug
Bovenaan