Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik heb Fluvius even kortstondig gecontacteerd en blijkbaar als ik een laadpaal wil verkrijgen in mijn garagebox dan hoef ik helemaal géén 15+ meter lange kabels van de meterkast van de kelder van ons appartement, tot in de garage te trekken, zoals ik eerst dacht ..

Mijn garagebox heeft namelijk een apart kadasternummer (dat was de eerste vraag van de persoon aan de andere kant van de telefoon), dwz deze is volledig privé. Daardoor kan Fluvius in principe een 'extra' meterkast in mijn garage komen plaatsen als ik dit wens. (met de nodige versterkingen voor het laden)

Zo had ik er in feite nog niet over nagedacht. :wallbash:

Ik denk zelfs dat de leasemaatschappij deze kosten op zich kan nemen? (dan zitten ze natuurlijk wel in het leasebudget).
 
Ik heb Fluvius even kortstondig gecontacteerd en blijkbaar als ik een laadpaal wil verkrijgen in mijn garagebox dan hoef ik helemaal géén 15+ meter lange kabels van de meterkast van de kelder van ons appartement, tot in de garage te trekken, zoals ik eerst dacht ..

Mijn garagebox heeft namelijk een apart kadasternummer (dat was de eerste vraag van de persoon aan de andere kant van de telefoon), dwz deze is volledig privé. Daardoor kan Fluvius in principe een 'extra' meterkast in mijn garage komen plaatsen als ik dit wens. (met de nodige versterkingen voor het laden)

Zo had ik er in feite nog niet over nagedacht. :wallbash:

Ik denk zelfs dat de leasemaatschappij deze kosten op zich kan nemen? (dan zitten ze natuurlijk wel in het leasebudget).
Hou er rekening mee dat graafwerken door Fluvius ook gewoon betaald moeten worden en de kost van een nieuwe aansluiting niet klein is.

Meeste leasemaatschappijen hebben een soort vast pakkent: X meter kabel, laadpaal, één doorboring, zekering/differentieel en keuring. De rest wordt gewoon doorgefactureerd en dan is het aan uw werkgever om te zien wat die er mee doen.

Ik merk dat bij ons op het werk dit ook wel dikwijls lijdt tot discussie (bijvoorbeeld graafwerken, 2e paal en nood aan diff. type B, niet conforme installatie, verzwaring, verankering van de paal in de grond,...)
 
Hou er rekening mee dat graafwerken door Fluvius ook gewoon betaald moeten worden en de kost van een nieuwe aansluiting niet klein is.

Meeste leasemaatschappijen hebben een soort vast pakkent: X meter kabel, laadpaal, één doorboring, zekering/differentieel en keuring. De rest wordt gewoon doorgefactureerd en dan is het aan uw werkgever om te zien wat die er mee doen.

Ik merk dat bij ons op het werk dit ook wel dikwijls lijdt tot discussie (bijvoorbeeld graafwerken, 2e paal en nood aan diff. type B, niet conforme installatie, verzwaring, verankering van de paal in de grond,...)
En de installateurs die werken voor die bedrijven die service leveren zijn ook niet echt de kruim van de elektriciens, om me zacht uit te drukken.
Geef veel vertrouwen, wanneer zo'n technieker bij je binnenkomt, wat foto's van de kast maakt en dan iemand belt om te vragen wat hij moet doen :rolleyes:
 
Hou er rekening mee dat graafwerken door Fluvius ook gewoon betaald moeten worden en de kost van een nieuwe aansluiting niet klein is.

Meeste leasemaatschappijen hebben een soort vast pakkent: X meter kabel, laadpaal, één doorboring, zekering/differentieel en keuring. De rest wordt gewoon doorgefactureerd en dan is het aan uw werkgever om te zien wat die er mee doen.

Ik merk dat bij ons op het werk dit ook wel dikwijls lijdt tot discussie (bijvoorbeeld graafwerken, 2e paal en nood aan diff. type B, niet conforme installatie, verzwaring, verankering van de paal in de grond,...)

En volgens mij doet Fluvius zelfs geen graafwerken op privédomein en is hun deel enkel voor de straatkant?

Dus leidingen trekken vanuit de straatkant tot aan uw garage --> Iemand extra laten langskomen?
Dan nog een 1000€ voor de aansluiting zelf en plaatsing meter. En dan nog een laadpaal?
En dan heb je dus nog maar het minimum van het minimum.

Volgens mij kom je dan al snel uit op minstens 5000€ (en dat is nog een onderschatting vrees ik).

Collega zei dat ik met 2k gesteld zou zijn --> Ik geloof daar dus géne zak van.

---

Ik zal maar beginnen met een stopcontact en de laadpalen bij de klant (daar staan er een paar). :unsure:
 
Tenzij je loadbalacing doet om het piekvermogen te beperken.
En hoe gaat dit concreet in zijn werk? Stel ik wil max piek van 3kw creeren, hoe ga je dit met loadbalancing oplossen? Zelf ga ik het vermogen van mijn alfen laadpaal laten beperken net om geen grote pieken te genereren.
 
En hoe gaat dit concreet in zijn werk? Stel ik wil max piek van 3kw creeren, hoe ga je dit met loadbalancing oplossen?
Ik weet dat er laadpalen zijn waarmee je dan de max afname van je meter gaat beperken tot 3kW. Indien je 2 kW zonne-energie produceert, gaat die dan tot een vermogen van 5kW laden, afhankelijk van wat je verbruikt

Een voorbeeldje
 
Ik weet dat er laadpalen zijn waarmee je dan de max afname van je meter gaat beperken tot 3kW. Indien je 2 kW zonne-energie produceert, gaat die dan tot een vermogen van 5kW laden, afhankelijk van wat je verbruikt

Een voorbeeldje
Ik heb de Fivari solar besteld. Geen fancy uitzicht maar vele mogelijkheden en niet duur vond ik.

Heeft functies voor loadbalancing, laden op alleen overschot PV en verschillende in te stellen snelheden. Kan via wifi bediend worden
Prijzen staan op de website.
Ik zal berichten als die er uiteindelijk staat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Fivari solar besteld. Geen fancy uitzicht maar vele mogelijkheden en niet duur vond ik.

Heeft functies voor loadbalancing, laden op alleen overschot PV en verschillende in te stellen snelheden. Kan via wifi bediend worden
Prijzen staan op de website.
Ik zal berichten als die er uiteindelijk staat.
Ik heb hier al overwogen gewoon die rotzooi van de leasemaatschappij buiten te zwieren... Van zodra die een mogelijkheid vindt om automatische facturatie te doen, wissel ik van paal, en is het bye bye EVBox, and farewell
 
Ik heb hier al overwogen gewoon die rotzooi van de leasemaatschappij buiten te zwieren... Van zodra die een mogelijkheid vindt om automatische facturatie te doen, wissel ik van paal, en is het bye bye EVBox, and farewell
Is dit nog niet mogelijk? Kan zijn hoor voor is dit geen issue aangezien ik alles zelf betaal. 😉
Ik zet er wel een kWh teller tussen om aan belastingen te kunnen bewijzen hoeveel kWh er geladen is thuis.
Nadeel is dan wel dat er in principe geen andere wagens aan mogen laden. Dit is voor mij geen issue dus.
 
Kunnen er eigenlijk andere EV's laden aan de alfen box zonder dat dit op kosten van de WG terechtkomt?
Want anders is dat toch wel een serieus nadeel eigenlijk.
 
Kunnen er eigenlijk andere EV's laden aan de alfen box zonder dat dit op kosten van de WG terechtkomt?
Want anders is dat toch wel een serieus nadeel eigenlijk.
Een laadsessie wordt gestart met een laadkaart en de eigenaar daarvan betaalt, niet de eigenaar van de paal. Dus kan perfect.
 
Zijn er kosten verbonden aan een eigen kaart?
Neen, gratis.
Is dit nog niet mogelijk? Kan zijn hoor voor is dit geen issue aangezien ik alles zelf betaal. 😉
Ik zet er wel een kWh teller tussen om aan belastingen te kunnen bewijzen hoeveel kWh er geladen is thuis.
Nadeel is dan wel dat er in principe geen andere wagens aan mogen laden. Dit is voor mij geen issue dus.
Volgens mij niet, maar ik moet hem één dezer nog eens contacteren...
 
Ik zal binnen een aantal weken rond rijden met een hybride met een batterij van een goeie 11kW. Eerst nog even overwogen om een laadpaal te plaatsen (wij dienen dit zelf te bekostigen) maar uiteindelijk zal een stopcontact ook wel voldoende zijn. Met een stopcontact is deze 's morgens ook opgeladen.
Enige nadeel vond ik dat je een laadpaal kan "sturen" met een app en bepalen wanneer het laden moet starten (bvb na 23u). Maar nu zou ik begrepen hebben dat je bij BMW het laadschema voor de auto zelf kan configureren? Klopt dit? Kan ik bvb bij thuiskomst de kabel reeds insteken, en dan het opladen automatisch laten starten om 23u of later? En beter nog: als dit kan, kan je dit remote ook doen via de "My BMW" app?

(Ter info: de werkgever bezorgt iedereen met een hybride wel een "smart cable" zodat ons verbruik vergoed wordt)
 
Ik zal binnen een aantal weken rond rijden met een hybride met een batterij van een goeie 11kW. Eerst nog even overwogen om een laadpaal te plaatsen (wij dienen dit zelf te bekostigen) maar uiteindelijk zal een stopcontact ook wel voldoende zijn. Met een stopcontact is deze 's morgens ook opgeladen.
Enige nadeel vond ik dat je een laadpaal kan "sturen" met een app en bepalen wanneer het laden moet starten (bvb na 23u). Maar nu zou ik begrepen hebben dat je bij BMW het laadschema voor de auto zelf kan configureren? Klopt dit? Kan ik bvb bij thuiskomst de kabel reeds insteken, en dan het opladen automatisch laten starten om 23u of later? En beter nog: als dit kan, kan je dit remote ook doen via de "My BMW" app?

(Ter info: de werkgever bezorgt iedereen met een hybride wel een "smart cable" zodat ons verbruik vergoed wordt)
Bij volvo heb je hier een app voor, werkt wel goed op die manier.
 
Ik zal binnen een aantal weken rond rijden met een hybride met een batterij van een goeie 11kW. Eerst nog even overwogen om een laadpaal te plaatsen (wij dienen dit zelf te bekostigen) maar uiteindelijk zal een stopcontact ook wel voldoende zijn. Met een stopcontact is deze 's morgens ook opgeladen.
Enige nadeel vond ik dat je een laadpaal kan "sturen" met een app en bepalen wanneer het laden moet starten (bvb na 23u). Maar nu zou ik begrepen hebben dat je bij BMW het laadschema voor de auto zelf kan configureren? Klopt dit? Kan ik bvb bij thuiskomst de kabel reeds insteken, en dan het opladen automatisch laten starten om 23u of later? En beter nog: als dit kan, kan je dit remote ook doen via de "My BMW" app?

(Ter info: de werkgever bezorgt iedereen met een hybride wel een "smart cable" zodat ons verbruik vergoed wordt)
Bij BMW kan je dit in de wagen zelf configureren. Ook max A,... kan je daar instellen. Redelijk zeker dat dit niet met de app kan (toch nog niet gevonden).

Voor PHEV is een gewoon stopcontact m.i. ook voldoende, tenzij je persee het comfort wil om niet met zo'n granny charger te moeten werken.

Hier (met digitale meter) gewoon in gebruik met een wifi gestuurd stopcontact. Opladen van 22 - 6u @ 8A (als ik me niet vergis, kan ook 7 zijn)) waardoor hij s'morgens steeds vol is. Om voor te verwarmen laat zet je de tijd best langer, maar hieraan weinig nood in garage.
Bijkomend is Wifi stopcontact (net als andere) ook gekoppeld aan een SMA home manager waardoor hij ook inschakeld bij productie zonnepanelen. Kom ik vroeger/in het weekend thuis en schijnt de zon zal hij ook laden.

Zonder zonnepanelen en wifi stopcontacten zou je ook perfect met een simpele tijdschakelaar (wel even letten op max A) kunnen werken indien je dit niet in de wagen kan configureren.
 
Bij BMW kan je dit in de wagen zelf configureren. Ook max A,... kan je daar instellen. Redelijk zeker dat dit niet met de app kan (toch nog niet gevonden).

Voor PHEV is een gewoon stopcontact m.i. ook voldoende, tenzij je persee het comfort wil om niet met zo'n granny charger te moeten werken.

Hier (met digitale meter) gewoon in gebruik met een wifi gestuurd stopcontact. Opladen van 22 - 6u @ 8A (als ik me niet vergis, kan ook 7 zijn)) waardoor hij s'morgens steeds vol is. Om voor te verwarmen laat zet je de tijd best langer, maar hieraan weinig nood in garage.
Bijkomend is Wifi stopcontact (net als andere) ook gekoppeld aan een SMA home manager waardoor hij ook inschakeld bij productie zonnepanelen. Kom ik vroeger/in het weekend thuis en schijnt de zon zal hij ook laden.

Zonder zonnepanelen en wifi stopcontacten zou je ook perfect met een simpele tijdschakelaar (wel even letten op max A) kunnen werken indien je dit niet in de wagen kan configureren.
Klein beetje off topic, maar toch ook niet: is die functie om voor te verwarmen standaard bij een 320e? Kan je hiermee het interieur opwarmen tot een bepaalde temperatuur, maar dan op voorwaarde dat de laadcyclus nog bezig is?
 
Klein beetje off topic, maar toch ook niet: is die functie om voor te verwarmen standaard bij een 320e? Kan je hiermee het interieur opwarmen tot een bepaalde temperatuur, maar dan op voorwaarde dat de laadcyclus nog bezig is?
Ik geloof dat dit inderdaad standaard is. Ik heb hier niet afzonderlijk besteld en zit bij mijn weten ook niet in een optiepakket op een 330e. Vriend met een 320 heeft dit ook. Best even navragen, maar ben 95% zeker.

Je kan hiermee inderdaad je interieur opwarmen tot een bepaalde temperatuur tegen een bepaald tijdstip (vb elke ochtend 20° tegen 8u als je vertrekt). Niet op voorwaarde dat laadcyclus nog bezig is, maar op voorwaarde dat er voldoend energie in de accu aanwezig is. Bij (half)volle accu, maar zonder in het stopcontact te zitten zal dit dus ook werken, maar ten koste van het elektrisch rijbereik.
 
Bij BMW kan je dit in de wagen zelf configureren. Ook max A,... kan je daar instellen. Redelijk zeker dat dit niet met de app kan (toch nog niet gevonden).
Correctie, voorverwarmen met de app kan wel degelijk, net even gekeken en staat duidelijk op het beginscherm (net zoals het aanschakelen van de koplampen en claxonneren).
 
Meeste leasemaatschappijen hebben een soort vast pakkent: X meter kabel, laadpaal, één doorboring, zekering/differentieel en keuring. De rest wordt gewoon doorgefactureerd en dan is het aan uw werkgever om te zien wat die er mee doen.

Ik merk dat bij ons op het werk dit ook wel dikwijls lijdt tot discussie (bijvoorbeeld graafwerken, 2e paal en nood aan diff. type B, niet conforme installatie, verzwaring, verankering van de paal in de grond,...)
Bij Audi hier in de buurt, betaal je een vaste prijs als je in zee gaat met hun eigen leasemaatschappij. Dus smartcable? xxx exclusief BTW all in. Laadpaal? xxx exclusief BTW all in. Als er een méérkost is? Dan draait Audi / De lease daar voor op. Zo zei de verkoper toch (en hij heeft géén reden om te liegen, ik ben daar al vaste klant en die wensen ze natuurlijk te behouden)

De verkoper zei ook dat de prijs bij de meeste leasings op het eerste zicht wél goedkoper was, MAAR dat ze dan inderdaad extra kosten achteraf aanrekenden als er onvoorziene extra kosten bijkwamen. (kort gezegd: goedkoop is soms duurkoop)

(Natuurlijk als je een nieuwe aansluiting wil leggen, dat is iets anders hé, hier gaat het zuiver over het plaatsen van de laadpaal en alle kosten daar rond)
 
Terug
Bovenaan