Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

De laatste 4 jaar heb ik mijn PHEV steeds met een granny charger opgeladen. Maar nu we binnenkort 2 PHEVs op de oprit gaan hebben was ik toch eens aan het opzoeken of ik best een laadpaal laat installeren.

Ideaal wil ik
- de 2 auto's tegelijk inpluggen
- verbruiksgegeven per connector/auto bijhouden
- "slim laden" dmv Load balancing

Ik heb maar 1 laadpaal gevonden met 2 aansluiting: Alfen EVE double pro. Of alternatief 2x een Wallbox Pulsar plus.
Of misschien is de oplossing die ik hier zoek een totale overkill voor het opladen van 2 wagens met een beperkte batterij 🤷‍♂️

De reden dat ik beide auto's tegelijk wil inpluggen is eigenlijk gewoon gemakzucht. Nu kom ik thuis, plug de wagen in de granny charger, en het laden begint via een timer in de auto. Datzelfde gemak wou ik met de 2de wagen ook verkrijgen.
 
snelladen DC wordt hoogstwss verboden ondergronds. (Is in brussel al het geval op advies van brandweer)
AC laden tot 22kw blijft mogelijk.
Snelladers worden zowiezo al zo goed als nooit in ondergrondse parkings geplaatst, dus dat gaat volgens mij geen groot probleem vormen.
 
De laatste 4 jaar heb ik mijn PHEV steeds met een granny charger opgeladen. Maar nu we binnenkort 2 PHEVs op de oprit gaan hebben was ik toch eens aan het opzoeken of ik best een laadpaal laat installeren.

Ideaal wil ik
- de 2 auto's tegelijk inpluggen
- verbruiksgegeven per connector/auto bijhouden
- "slim laden" dmv Load balancing

Ik heb maar 1 laadpaal gevonden met 2 aansluiting: Alfen EVE double pro. Of alternatief 2x een Wallbox Pulsar plus.
Of misschien is de oplossing die ik hier zoek een totale overkill voor het opladen van 2 wagens met een beperkte batterij 🤷‍♂️

De reden dat ik beide auto's tegelijk wil inpluggen is eigenlijk gewoon gemakzucht. Nu kom ik thuis, plug de wagen in de granny charger, en het laden begint via een timer in de auto. Datzelfde gemak wou ik met de 2de wagen ook verkrijgen.
Een alternatief, maar zonder automatische facturatie , vind je bij fivari, dat is gewoon een 'Belgisch' product dat heel modulair is opgebouwd. Is ook niet zo duur.
 
De laatste 4 jaar heb ik mijn PHEV steeds met een granny charger opgeladen. Maar nu we binnenkort 2 PHEVs op de oprit gaan hebben was ik toch eens aan het opzoeken of ik best een laadpaal laat installeren.

Ideaal wil ik
- de 2 auto's tegelijk inpluggen
- verbruiksgegeven per connector/auto bijhouden
- "slim laden" dmv Load balancing

Ik heb maar 1 laadpaal gevonden met 2 aansluiting: Alfen EVE double pro. Of alternatief 2x een Wallbox Pulsar plus.
Of misschien is de oplossing die ik hier zoek een totale overkill voor het opladen van 2 wagens met een beperkte batterij 🤷‍♂️

De reden dat ik beide auto's tegelijk wil inpluggen is eigenlijk gewoon gemakzucht. Nu kom ik thuis, plug de wagen in de granny charger, en het laden begint via een timer in de auto. Datzelfde gemak wou ik met de 2de wagen ook verkrijgen.
En waarom niet gewoon 2 stopcontacten?
Wij hadden ook 2 PHEV en ik heb voor beiden een stopcontact voorzien, elk op een eigen kring, en dat werkt perfect.
Intussen is 1 vd 2 al vervangen door een EV en in afwachting van de laadpaal (dat blijft maar duren…) laadt die ook gewoon aan dat stopcontact. Lukt perfect.

Load balancing lijkt me in een doorsnee huishouden niet nodig. Enkel je verbruik tracken zal standaard niet kunnen.
 
Weet iemand hoe dat eigenlijk zit bij laptop batterijen met degradatie en energieverbruik?
Dus mijn 10j oude laptop gaat nu nog maar een halfuur mee ipv een halve dag in het begin. Terwijl de laadtijd precies niet gedaald is.
Verbruikt mijn laptop nu minder dan in het begin omdat er maar voor een halfuur moet gepresteerd worden? Of verliest de batterij gewoon enorm veel energie op een of andere manier?

En als er energieverlies is, gaat dit ook zo zijn bij autobatterijen? Dat een oude autobatterij wel heel kostelijk wordt aan energie?
 
En waarom niet gewoon 2 stopcontacten?
Wij hadden ook 2 PHEV en ik heb voor beiden een stopcontact voorzien, elk op een eigen kring, en dat werkt perfect.
Intussen is 1 vd 2 al vervangen door een EV en in afwachting van de laadpaal (dat blijft maar duren…) laadt die ook gewoon aan dat stopcontact. Lukt perfect.

Load balancing lijkt me in een doorsnee huishouden niet nodig. Enkel je verbruik tracken zal standaard niet kunnen.
Verbruik kan je bijhouden als je er een meter tussen plaatst wat niet veel kost. Ook niet vergeten dat normaal vanaf juli capaciteitstarief start. Ik weet wel niet in hoeverre er al betaalbare oplossingen zijn voor 2 EV's om hoge pieken te vermijden. Mijn pieken zitten nu tussen de 14-16 met laadpaal van 11kW.
 
Weet iemand hoe dat eigenlijk zit bij laptop batterijen met degradatie en energieverbruik?
Dus mijn 10j oude laptop gaat nu nog maar een halfuur mee ipv een halve dag in het begin. Terwijl de laadtijd precies niet gedaald is.
Verbruikt mijn laptop nu minder dan in het begin omdat er maar voor een halfuur moet gepresteerd worden? Of verliest de batterij gewoon enorm veel energie op een of andere manier?

En als er energieverlies is, gaat dit ook zo zijn bij autobatterijen? Dat een oude autobatterij wel heel kostelijk wordt aan energie?
In je laptop zitten Li-ion batterijen en die degraderen na een bepaald aantal laadcycli totdat ze gewoonweg niet meer bruikbaar zijn.
Wat er eigenlijk verandert is dat de capaciteit van de batterij daalt, dit is hoeveel energie erin opgeslagen zit.
Je kan het vergelijken met een vat met water. Stel dat er aanvankelijk 1000 liter in kan, maar door allerlei omstandigheden kan er na verloop van tijd maar 10 liter in.
Als je elke dag 100 liter verbruikte, kon dat vat jou aanvankelijk dus 10 dagen voorzien van water vooraleer hij opnieuw gevuld moest worden. Als er na verloop van tijd 10 liter er maar in kan, voldoet dat dus niet meer voor je behoeften, en moet je hem dus 10 keer per dag bijvullen, wat praktisch nutteloos is dus.

Idem voor de batterijen: de capaciteit daalt gewoon ieder laadcyclus.
En nee, je laptop verbruikt niet ineens minder energie omdat de capaciteit van je batterijen gedaald is. De energievraag van die laptop blijft constant, die CPU en GPU bijvoorbeeld hebben nog steeds gezamenlijk 100W nodig. Het enig verschil is dat je batterijen die energie niet meer kunnen voorzien voor de gewenste periode.

En bij een auto hetzelfde:
Een auto heeft een bepaald vermogen nodig om te kunnen rijden. De batterijen van die auto zijn zo gekozen en samengesteld dat ze aan deze energievraag kunnen voldoen voor een bepaald tijd of afstand. Na verloop van tijd daalt de capaciteit en ga je gewoonweg minder ver kunnen rijden met auto, of helemaal niet zelfs.
 
Verbruik kan je bijhouden als je er een meter tussen plaatst wat niet veel kost. Ook niet vergeten dat normaal vanaf juli capaciteitstarief start. Ik weet wel niet in hoeverre er al betaalbare oplossingen zijn voor 2 EV's om hoge pieken te vermijden. Mijn pieken zitten nu tussen de 14-16 met laadpaal van 11kW.
Weten we ondertussen eigenlijk al hoeveel die pieken ons gaan kosten?
 
Als je van monofasig naar driefasig wilt gaan, trekken ze dan door u bestaande buis een nieuwe kabel of moet alles opengesmeten worden? Want in dat laatste geval mag heel de oprit eruit..
Nu ligt er 1fasig 25A klaar, dus dat is 5,4KW als ik het goed zie? Zou volgens mij moeten volstaan denk ik, maar als het leggen van 3fasig meevalt qua kost wil ik het wel doen. Zit gewoon in met de mogelijke breekwerken. Net het terras + de oprit laten leggen, om dat er nu weer uit te smijten, no thx.
 
Weten we ondertussen eigenlijk al hoeveel die pieken ons gaan kosten?

Als je van monofasig naar driefasig wilt gaan, trekken ze dan door u bestaande buis een nieuwe kabel of moet alles opengesmeten worden? Want in dat laatste geval mag heel de oprit eruit..
Nu ligt er 1fasig 25A klaar, dus dat is 5,4KW als ik het goed zie? Zou volgens mij moeten volstaan denk ik, maar als het leggen van 3fasig meevalt qua kost wil ik het wel doen. Zit gewoon in met de mogelijke breekwerken. Net het terras + de oprit laten leggen, om dat er nu weer uit te smijten, no thx.
Volgens mij kan het ook zijn dat er wel 3 fase binnenkomt dus je zou eens moeten kijken wat er naar uw meter loopt.
 
Als je van monofasig naar driefasig wilt gaan, trekken ze dan door u bestaande buis een nieuwe kabel of moet alles opengesmeten worden? Want in dat laatste geval mag heel de oprit eruit..
Ik moet verplicht een 4x16 trekken van fluvius zo kunnen ze er na alles makkelijker aanpassen. Kijk is even naar je aansluitkabel (zwarte) voor de teller. Het zou er ergens op moeten staan.
 
Ik moet verplicht een 4x16 trekken van fluvius zo kunnen ze er na alles makkelijker aanpassen. Kijk is even naar je aansluitkabel (zwarte) voor de teller. Het zou er ergens op moeten staan.
Ik zie helaas niets, ofwel kijk ik verkeerd :unsure: Zal het eens vragen aan de elektricien.

Heb wel op mijn keuring volgende:
Voedingsbekabeling: aantal geleiders: 4, doorsnede 10mm² (kabeltype EXVB)
Meter-Bordverbinding: aantal geleiders: 2, doorsnede 16mm² (kabeltype VOB's).

En de kabel ligt door een wachtbuis van 40mm doorsnede, was ik vergeten. Moet normaal dus vlot gaan als het nodig is lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan