Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Als je meteen begint te laden als je thuiskomt lukt dat zonder problemen.
Tegelijkertijd met het avondeten te bereiden. Schrap dan al maar de idee van piekvermogen te minimaliseren. En ook niet te gaan winkelen op terugweg naar huis op dagen dat het echt overdag doorvriest, het is een uitzonderlijk probleem, maar in een winter zoals die van 2008 lukt dat gewoon niet hoor,
 
Het verschil tussen 3kW en 11kW valt wel mee. Onder deze pagina staat een tabelletje van een paar testwagens: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/opladen/laadverlies-thuisladen-elektrische-auto

Niemand gaat ook 11kW thuisladen in Vlaanderen ivm het capaciteitstarief vermoed ik.
Met een 10kW solar inverter kan je toch gemakkelijk laden aan dat vermogen zonder dat je er bijkomend capaciteitstarief aangerekend zal worden. Het moet dan wel zonnig weer zijn natuurlijk.
 
Tegelijkertijd met het avondeten te bereiden. Schrap dan al maar de idee van piekvermogen te minimaliseren. En ook niet te gaan winkelen op terugweg naar huis op dagen dat het echt overdag doorvriest, het is een uitzonderlijk probleem, maar in een winter zoals die van 2008 lukt dat gewoon niet hoor,
Net daarom zet ik dat zo laag, dat ik de rest van het huishouden kan doen zonder me zorgen te maken over pieken.
 
Net daarom zet ik dat zo laag, dat ik de rest van het huishouden kan doen zonder me zorgen te maken over pieken.
Nogmaals, in condities van de winter van 2008-2009 kom je met die 2.3 kW nergens, Ik heb laadtests bij -10°C gezien met een Granny charger, en dat werkte onthutsend slecht.
Zo'n lage laadstroom werkt dus meestal, maar niet altijd. Je hebt zelf het comfort van je laadstoom te verhogen indien dat nodig blijkt, maar dat is iets anders dan echt structureel niet meer dan 13 A te kunnen aftappen. Een 7.6kW lader lijkt mij nog OK als basis, maar wanneer je nog lager gaat, dan maak je gewoon serieuze compromissen.
Ik laad zelf ook vaak aan relatief lage laadstromen, maar gebruik wel iedere maand een hogere laadstroom.
Ik ben vrijdag op reis vertrokken, donderdag nog 250 km afgelegd voor 't werk. Dan moet je dus starten met een niet volledig opgeladen wagen, ofwel de dag voor je vertrek nog een andere lader gaan opzoeken, ik heb dan andere dingen aan mijn hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Welke laadpalen zijn tegenwoordig aan te raden?
Zou liefst wel mogelijkheid hebben om enkel te gaan laden met wat je anders zou injecteren op momenten dat je veel tijd hebt en weinig kilometers moet doen.
Alsook mogelijkheid dat ik met laadpas van de werkgever kan laden voor de afrekening van de verbruikte kwh's.
Installateurs regio Aalst die aan te raden zijn?
 
Elektrische wagens hebben een minimum laadstroom van 6A, ofte 1380W. Enkel opladen op zonne-energie betekent dat je dus minstens 1380W injectie moet hebben bij monofase, of 4120W bij driefase.
Goede merken van laadpalen hebben een soort mixfunctie, dat ze een deel van de zon nemen, en een deeltje van het net.
Voor solar-only laden heb je echt veel zonnepanelen nodig (en veel tijd overdag)
 
Ik wil denk ik wel gewoon de mogelijkheid, daarom moet het niet continue enkel op zonne energie zijn.
Ben uiteindelijk wel behoorlijk wat tijd thuis dus het kan/mag soms traag gaan.
Of werkt het niet zo dat je daar makkelijk kan tussen kiezen/omschakelen?
Algemene aansluiting is een 3fase allesinds, 4120W ga ik niet halen want maar een piek van 3600 ongeveer.
 
Welke laadpalen zijn tegenwoordig aan te raden?
Zou liefst wel mogelijkheid hebben om enkel te gaan laden met wat je anders zou injecteren op momenten dat je veel tijd hebt en weinig kilometers moet doen.
Alsook mogelijkheid dat ik met laadpas van de werkgever kan laden voor de afrekening van de verbruikte kwh's.
Installateurs regio Aalst die aan te raden zijn?
Ik heb al 2 laadpalen laten installeren door PMG Charge. Zitten in centrum Aalst.

https://www.pmgcharge.be/
 
Ik wil denk ik wel gewoon de mogelijkheid, daarom moet het niet continue enkel op zonne energie zijn.
Ben uiteindelijk wel behoorlijk wat tijd thuis dus het kan/mag soms traag gaan.
Of werkt het niet zo dat je daar makkelijk kan tussen kiezen/omschakelen?
Algemene aansluiting is een 3fase allesinds, 4120W ga ik niet halen want maar een piek van 3600 ongeveer.
Smappee, Alfen, Zappi, Easee kan dat en wellicht nog merken waar ik nu niet aan denk.
 
Ik wil denk ik wel gewoon de mogelijkheid, daarom moet het niet continue enkel op zonne energie zijn.
Of werkt het niet zo dat je daar makkelijk kan tussen kiezen/omschakelen?

Ik heb het zo ingesteld dat mijn lader minimum 2kW grid + eventuele solar geeft. Tijdens de zomermaanden (of heel zonnige dagen) zet ik die import van het grid af en laadt hij dus volledig op solar. Switchen gaat eenvoudig via app.
Ik neem aan dat je dat met alle moderne laadoplossingen wel kan instellen tegenwoordig.
 
Mijn laadpaal is binnengekomen :cheer:

Nu nog de installateur overtuigen van hem te komen plaatsen. :unsure:
 
Dat zit in de installatieprijs, dus vermoed dat ie iemand kent.
hoeveel betaal je alles inc?
Verleden week heb ik zelf eentje thuis geinstalleerd.
Een victron NS die communiceert met mijn solar.
laadpaal 500 eur
2x diff type B 440 eur totaal
keuring 270 eur (inc keuring van solar 1 en 2, batterijbank 1 en 2, laadpaal en aanpassing netverzwaring 2x230V 40A)

Nu de klucht... ik heb niet eens een EV...
 
hoeveel betaal je alles inc?
Verleden week heb ik zelf eentje thuis geinstalleerd.
Een victron NS die communiceert met mijn solar.
laadpaal 500 eur
2x diff type B 440 eur totaal
keuring 270 eur (inc keuring van solar 1 en 2, batterijbank 1 en 2, laadpaal en aanpassing netverzwaring 2x230V 40A)

Nu de klucht... ik heb niet eens een EV...

3500 ex btw
 
My fucking god. Ik moet duidelijk mijn cegelec cert gaan halen en laadpalen in bijberoep gaan plaatsen!

Is wel geen klassieke laadpaal :laugh:

Het laadstation op zich is maar 1600 euro. De Sunny Home Manager voor het sturen van de zonnestromen zit daar bij, en ik betaal die dan liever met de zaak dan hem zelf privé te gaan kopen voor als ik mijn thuisbatterij ga installeren.

En ja, ik heb een dure smaak, alles van SMA, iets anders komt niet in huis.
 
Hoeft niet zo duur te zijn, Tesla laadpaal kost €600 en ik heb deze door een elektricien laten installeren voor €175
 
Terug
Bovenaan