Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Zelf ook een 1F 32A laadpaal en 50A hoofdzekering maar ik laad heel zelden sneller dan 16A (3,7kW), tenzij de zonnepanelen hun werk doen, om een hogere piek wat te vermijden.
En is dat dan een EV of PHEV want een 'grote' batterij (pakt 70-80 kw) is op die manier pas na 20 uren vol?

En is dat dan een EV of PHEV want een 'grote' batterij (pakt 70-80 kw) is op die manier pas na 20 uren vol?
Welja, 74kWh gedeeld door 3,7 is inderdaad 20 uur.

Maar dat is van 0 => 100%. Je moet gewoon voor jezelf denken hoe vaak je met 0km thuis zal komen én je daags nadien de volle capaciteit van je batterij nodig hebt. Dat is een veel gevallen heel zelden.

In de praktijk heb je uiteraard nog wat “jus” in de batterij, en is laden van 19u tot 07u vaak voldoende om de volgende dag door te komen. Daarmee laad je pakweg 200km bij ‘s nachts.

Elke situatie is natuurlijk anders, maar het elke-dag-leeg-naar-vol-scenario is niet zo relevant voor de meesten.

Ik heb 4 maand met een 13A lader (3kW) mijn EV geladen en dat ging prima. Zolang je niet meer dan 200km per dag rijdt, lukt dat. En als je eens 300-400km rijdt is dat ook geen probleem. Maar dan kun je hetzelfde wel niet opnieuw doen de dag nadien en heb je een dag of 2-3 nodig om helemaal vol te geraken als je in tussentijd ook nog gaat werken (80km rijden per dagje kantoor voor mij)

Nu mijn laadpaal er is, geeft dat iets meer comfort door die slimme functies, maar had ik het op voorhand geweten dat een granny charger zo goed werkte, had ik misschien die 2.5k wel in m'n zak gehouden en zo verder gedaan.

Binnenkort kan ik thuis laden via een slimme laadkabel. De kosten worden ban het laden worden dan ook terug betaald door werkgever. Ik ga er van uit dat dit ook gewoon invloed heeft op mijn voorschotfacturen van elektriciteit. Hoe gaan jullie daar mee om?
Of je wisselt naar maandelijkse facturen of je verhoogd uw voorschot op basis van een simulatie die je gedaan hebt.
Ik betaal liever elke maand hetzelfde, dus ik heb m'n voorschot aangepast. Binnenkort is het toch gedaan met het SLP profiel en is afrekening op het werkelijk verbruik, dus geen risico's meer als uw verbruik was constant is.

In welke mate ben ik een idioot als ik een Tesla zou kopen maar deze enkel thuis via een gewoon stopcontact kan opladen?

Bij het bouwen van mijn huis zijn ze er echt in geslaagd om mijn zekeringkast ergens exact in het midden van mijn huis te zetten zonder enige manier naar buiten. Of ik zou al 2 verdiepen naar boven moeten en dan volledig over het dak en terug naar beneden. (20meter afstand)

In welke mate ben ik een idioot als ik een Tesla zou kopen maar deze enkel thuis via een gewoon stopcontact kan opladen?

Bij het bouwen van mijn huis zijn ze er echt in geslaagd om mijn zekeringkast ergens exact in het midden van mijn huis te zetten zonder enige manier naar buiten. Of ik zou al 2 verdiepen naar boven moeten en dan volledig over het dak en terug naar beneden. (20meter afstand)

Ik zou toch die 20m kabel voorzien voor uw eigen gemak...Het sop is de kolen niet waard om hem uberhaupt in uw stopcontact te steken lijkt mij...voor het beetje kw die telkens in uw auto zal vloeien kan je hem beter voor enkele uurtjes aan een gewone laadpaal gaan hangen.

Het is niet die extra zekering die het probleem is, het is met die kabel die er aan hangt tot vooraan te geraken :p

Als je 1 stopcontact hebt met 16A en je mag de volle 16A ook gebruiken daarop, dus een aparte kring enkel voor dat stopcontact, moet dat wel lukken.
Dat is dan een ruime 3,5kW (je haalt niet altijd 230V) aan laadvermogen.
Mijn laadpaal staat zelfs op die 16A softwarematig gelimiteerd wegens capaciteitstarief en ik ben daar al sinds het begin van de invoering van capaciteitstarief niet meer boven gekomen.
En ik doe redelijk wat kilometers. Ik heb wel de LR, dus ik heb wat marge.
En als ik er dan toch niet geraak, laad ik ofwel eens bij op locatie aan een traaglader (7 - 11kW), ofwel onderweg aan een snellader.

Ik zou toch die 20m kabel voorzien voor uw eigen gemak...Het sop is de kolen niet waard om hem uberhaupt in uw stopcontact te steken lijkt mij...voor het beetje kw die telkens in uw auto zal vloeien kan je hem beter voor enkele uurtjes aan een gewone laadpaal gaan hangen.
Helemaal niet akkoord. Elke normale werkdag 10u aan een stopcontact geeft je gewoon elke dag een halfvolle batterij. Dus tenzij je een echt kilometervretersprofiel hebt kan dat echt perfect.

Neemt niet weg dat ik het persoonlijk ook wel in orde zou brengen en een kabel voorzien voor een laadpaal, gewoon om futureproof te zijn. Maar ik laad ook nooit sneller dan 15A thuis, tenzij de zon hard schijnt (helaas nog manueel bij te regelen in de auto zelf)

Ale voor de vijftigste keer: een huishoudelijk stopcontact is niet ontworpen om langdurig belast te worden. Er is een verschil tussen je frietketel 1x per week een uurtje te gebruiken, en elke avond een stopcontact langdurig en permament te belasten.

Een laadpaal aan 16A / 3.7 kW kan perfect en is voldoende voor de meeste mensen.
Opladen via een gewoon stopcontact gaat aan max. 10-12A, geen 16A. Je zit met warmteontwikkeling in het stopcontact, en veel energieverlies omdat je zo traag laadt. Zo'n mobiele connector in het stopcontact is goed voor op locatie en in noodgevallen, maar als permanente situatie thuis is het gewoon gedoe.

Ik kom heel vaak bij mensen die gestart zijn met 'enkel het stopcontact', en dat na een paar weken helemaal beu zijn. Traag, die kabel ligt permanent op de grond te slingeren, de garagepoort sluit niet volledig af omdat de kabel eronder moet. Die zijn allemaal heel content zodra de paal er hangt.

Laatst bewerkt:
Helemaal niet akkoord. Elke normale werkdag 10u aan een stopcontact geeft je gewoon elke dag een halfvolle batterij. Dus tenzij je een echt kilometervretersprofiel hebt kan dat echt perfect.

Neemt niet weg dat ik het persoonlijk ook wel in orde zou brengen en een kabel voorzien voor een laadpaal, gewoon om futureproof te zijn. Maar ik laad ook nooit sneller dan 15A thuis, tenzij de zon hard schijnt (helaas nog manueel bij te regelen in de auto zelf)

uw batterij gaat inderdaad wel laden als hij 10u/dag aanhangt. Maar gezond voor uw systeem is het niet. Exact wat @Herman De Croo zegt, had ik ook in mijn achterhoofd.

Daarnaast heb je niet altijd 10-12u de tijd uw auto aan te leggen. Het kost misschien wat meer, maar je koopt er je wel wat extra luxe mee.

@Herman De Croo er zijn ook wel oplossingen voor zoals een CEE stekker of green up van Legrand

Maar een laadpaal geeft gewoon comfort zoals opladen afhankelijk van de injectie, uitgesteld opladen en snel opladen indien gewenst.

Daarnaast heb je niet altijd 10-12u de tijd uw auto aan te leggen. Het kost misschien wat meer, maar je koopt er je wel wat extra luxe mee.
Ik denk dat het grootste deel van de bevolking wel aan minstens 10u komt voor de meeste dagen. Je slaapt al 8u en dan nog de tijd daar voor en er na en je zit al rap aan die 10u. En zelfs 12u zullen veel mensen makkelijk halen.

Ik denk dat het grootste deel van de bevolking wel aan minstens 10u komt voor de meeste dagen. Je slaapt al 8u en dan nog de tijd daar voor en er na en je zit al rap aan die 10u. En zelfs 12u zullen veel mensen makkelijk halen.

Akkoord, maar als het echt eens zou nijpen met de range voor 's anderendaags, heb je ook niets van marge.

En plus vind ik de investering samen met zonnepanelen wel waard als je daarvan profiteren overdag. Voor mensen die uit huis zijn is dat uiteraard geen optie. Maar ik hang de wagen heel vaak aan overdag en zeg tegen de paal dat hij vanaf 25-30% overschot de auto moet beginnen laden. Kost me niets en mijn wagen is altijd netjes gevuld.

Ik hang hem een 2-tal keer per week aan het stopcontact (5 tot 8 uur) met afwisselend laden via de laadpalen op t werk. Ik vermoed dat dat nog doenbaar is en niet te belastend voor het net thuis. Mijn electricien heeft mij ook verteld dat laden via het stopcontact constant kleine pieken geeft in het verbruik.

Mijn laadpaal is er nog altijd niet. Installateur heeft nog niks binnengekregen. Enkel mijn Sunny Home Manager is er al.

Ik hang hem een 2-tal keer per week aan het stopcontact (5 tot 8 uur) met afwisselend laden via de laadpalen op t werk. Ik vermoed dat dat nog doenbaar is en niet te belastend voor het net thuis. Mijn electricien heeft mij ook verteld dat laden via het stopcontact constant kleine pieken geeft in het verbruik.
Ik ken mensen die hun BMW i3 batterijtje van netto 28kw ofzo al 7 jaar lang enkel aan hun stopcontact opladen (steeds hetzelfde dan nog) en dat heeft nog nooit problemen gegeven. Als je aan 10a laadt dan ga je max. 2à2,3kw hebben dus ik begrijp niet wat jouw elektricien wil zeggen met zijn "pieken"?

De meeste mobiele laders zijn maar max 13A. Dat werkt prima met een gewoon stopcontact als je electriteit in huis goed gelegd is. Zit je met een stopt contact in de garage en op die zelfde kring hangen nog 7 stopcontact met suikertjes aan elkaar, ja dan vraag je om problemen.
Maar bij een deftige installatie werkt dat prima.

Zoals ik zei: ik heb 4 maand lang enkel geladen met mijn mobiele lader (13A). Buitenstopcontact van 20euro op een aparte kring gezet. Ik heb dat de eerste weken wat in de gaten gehouden, maar niks werd te warm ofzo. Ook niet als mijn auto buiten in 30°C stond te laden.

Onze oven trekt meer stroom tijdens het opwarmen dan mijn Tesla aan de mobiele lader.

Ale voor de vijftigste keer: een huishoudelijk stopcontact is niet ontworpen om langdurig belast te worden.

Ik heb je dat idd hier al meerdere keren zien verklaren, maar wat ik niet snap: als een stopcontact officieel rated is voor 16A zonder bijkomende specs zoals tijd, en de toevoerkabels van 2.5mm2 ook rated zijn voor 16A (eigenlijk zelfs 20A dacht ik), waarom is dat dan een probleem om daar gedurende langere tijd 16A door te jagen? Ik snap dat warmteontwikkeling mogelijks een probleem kan zijn, maar dan zou zo’n stopcontact geen 16A goedkeuring moeten krijgen.

Terug
Bovenaan