Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Hier een mooi voorbeeldje hoe je snel kan laden met een laadpaal en toch uw piek klein kan houden.
Normaal gezien laad ik uitsluitend op solar en kom ik daarmee toe, maar ik ben woensdag en donderdag op de baan geweest en had vrijdagochtend nog 48%. Zaterdag gingen we op uitstap ik wou met een volle batterij vertrekken en ik wist dat er vrijdag niet genoeg zon ging zijn om dat puur op de zon te doen, dus ik heb zo snel als mogelijk geladen zonder de piek van 2500watt te overschrijden.

Ik ben om 10h45 gestart met laden en om 17h30 was de batterij vol. We hebben het meest panelen op het westen liggen en je kunt goed zien dat vanaf de middag de snelheid omhoog ging. Vanaf de middag tot 's avonds tussen de 5.5 en 7kW geladen zonder mijn basispiek van 2.5kW te overschrijden. Mijn zelfvoorzieningsgraad voor die dag was nog steeds 56% en het gedeelte voor de auto zal zelfs iets hoger liggen ondanks dat het een bewolkte dag was.
Interessant overzicht wel.
Heb hier niets van zonnepanelen liggen maar aan het overwegen nu om er toch te leggen aangezien ons verbruik nu met de EV enorm omhoog gaat. Vraag me af of ik zo een installatie snel heb terugverdiend.
Aangezien er geen laadpaal is kan er maximaal 3 kW per uur geladen worden, als het weer is zoals voorbije weekend kan de wagen zo dus op het gemak bijladen maar pieken zoals jij haalt zal niet gebeuren. Verder draait er overdag ook een zeeaquarium waardoor dit verbruik ook grotendeels gedekt kan worden met de zonnepanelen. 's Nachts ga ik altijd wat sluimerverbruik houden alsook in de winter.
 
Interessant overzicht wel.
Heb hier niets van zonnepanelen liggen maar aan het overwegen nu om er toch te leggen aangezien ons verbruik nu met de EV enorm omhoog gaat. Vraag me af of ik zo een installatie snel heb terugverdiend.
Aangezien er geen laadpaal is kan er maximaal 3 kW per uur geladen worden, als het weer is zoals voorbije weekend kan de wagen zo dus op het gemak bijladen maar pieken zoals jij haalt zal niet gebeuren. Verder draait er overdag ook een zeeaquarium waardoor dit verbruik ook grotendeels gedekt kan worden met de zonnepanelen. 's Nachts ga ik altijd wat sluimerverbruik houden alsook in de winter.
Het hangt natuurlijk af van hoeveel je overdag kan laden. Iemand die nooit thuis werkt en verre afstanden moet doen, zal genoodzaakt zijn 's nachts te laden.
Ik rij ongeveer 1000-1500km per maand en kan bijna uitsluitend op de zon rijden vanaf maart. Ik heb ook eerst gewerkt met de 3kW granny charger. Dat gaat eigenlijk prima alleen op mooie zomer dagen wat het vermogen vaak hoger dan wat ik kon laden dus bleef ik toch injecteren ondanks dat de EV aan het laden was. Maar je moet al redelijk wat op de zon kunnen laden voor je zo'n laadpaal terugverdient, maar kwa comfort vind ik het wel beter.
 
Het hangt natuurlijk af van hoeveel je overdag kan laden. Iemand die nooit thuis werkt en verre afstanden moet doen, zal genoodzaakt zijn 's nachts te laden.
Ik rij ongeveer 1000-1500km per maand en kan bijna uitsluitend op de zon rijden vanaf maart. Ik heb ook eerst gewerkt met de 3kW granny charger. Dat gaat eigenlijk prima alleen op mooie zomer dagen wat het vermogen vaak hoger dan wat ik kon laden dus bleef ik toch injecteren ondanks dat de EV aan het laden was. Maar je moet al redelijk wat op de zon kunnen laden voor je zo'n laadpaal terugverdient, maar kwa comfort vind ik het wel beter.

Bij mijn BMW heb ik een 11kW lader gekregen, je moet enkel een 3-fase stopcontact in huis hebben om daarvan gebruik te maken. Maar een laadpaal hoeft dus zelfs niet.
 
Bij mijn BMW heb ik een 11kW lader gekregen, je moet enkel een 3-fase stopcontact in huis hebben om daarvan gebruik te maken. Maar een laadpaal hoeft dus zelfs niet.
Ja, dat kan mijn Tesla lader ook als je er een andere stekker op zet. Maar dan is het natuurlijk niet slim zodat enkel de overige zonne energie naar de auto gaat of je kan load balancen om het capaciteitstarief onder controle te houden.
 
Dat kun je natuurlijk wel laten installeren net zoals je iemand moet laten langskomen om die laadpaal te installeren.
Zo'n stopcontact laten installeren is volgens mij wel stukken goedkoper als een laadpaal laten installeren.
 
Ja, dat kan mijn Tesla lader ook als je er een andere stekker op zet. Maar dan is het natuurlijk niet slim zodat enkel de overige zonne energie naar de auto gaat of je kan load balancen om het capaciteitstarief onder controle te houden.

Slim laden kan die idd niet, maar je kan de laadstroom in de auto beperken als je wil.

En bijna niemand heeft een 3-fase stopcontact in huis.

Niet dat type idd, enkel het inductievuur en de laadpaal is 3-fase thuis. Al de rest is mono-fase...
Bedoelde enkel maar dat je niet perse een laadpaal moet hebben om meer dan 2kW te laden.
 
Dat kun je natuurlijk wel laten installeren net zoals je iemand moet laten langskomen om die laadpaal te installeren.
Zo'n stopcontact laten installeren is volgens mij wel stukken goedkoper als een laadpaal laten installeren.
Klopt, hier stond er al één voor de EV er was, ik heb er enkel een teller moeten tussen zetten om te kunnen doorrekenen (zo'n € 150 dacht ik, voor een 3 fasen teller die wat ampères aan kan). Maar in veel gevallen zit je met een stopcontact in plaats van een laadpaal al aan bijna € 1000 aan verschil in materiaal. Je moet dan natuurlijk wel een lader hebben die voldoende snel kan laden, die krijg je misschien niet bij elke auto.
 
De Smappee heeft inmiddels ook de hardware voor fase schakeling. De software update komt er Q1/Q2 2024. Ze zijn die nu aan het testen.
Ik heb op de offerte laten vermelden dat de fase schakeling zal werken met mijn laadpaal en zo besteld. Normaal gezien zou hij hier deze maand nog gemonteerd worden.

@MorGo7h Ik heb hier het topic doorgelezen omdat ik ook op zoek ben naar een laadpaal die kan wisselen tussen 1-fase en 3-fase om zo mijn wagen optimaal te laden me de PV opbrengsten. De Zappi valt voor mij af gezien ik een RFID lezer nodig heb (leasewagen met laadpas). Dan lijkt momenteel alleen de Smappee over te blijven. Heb jij al zicht of deze ondertussen de update hebben verkregen om te kunnen schakelen tussen fases?

Initieel zou mijn voorkeur uitgaan naar Alfen gezien die te koppelen valt met Niko Home Control, maar die lijkt helaas vast te staan of 1- of 3-fase.
 
Mijn zonnepanelen produceren max 5KW, maar blijkbaar laadt de laadpaal (Alfen) de elektrische wagen op aan 7KW... Hoe kan ik dat verlagen?
 
Terug
Bovenaan