Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Interessant overzicht wel.Hier een mooi voorbeeldje hoe je snel kan laden met een laadpaal en toch uw piek klein kan houden.
Normaal gezien laad ik uitsluitend op solar en kom ik daarmee toe, maar ik ben woensdag en donderdag op de baan geweest en had vrijdagochtend nog 48%. Zaterdag gingen we op uitstap ik wou met een volle batterij vertrekken en ik wist dat er vrijdag niet genoeg zon ging zijn om dat puur op de zon te doen, dus ik heb zo snel als mogelijk geladen zonder de piek van 2500watt te overschrijden.
Ik ben om 10h45 gestart met laden en om 17h30 was de batterij vol. We hebben het meest panelen op het westen liggen en je kunt goed zien dat vanaf de middag de snelheid omhoog ging. Vanaf de middag tot 's avonds tussen de 5.5 en 7kW geladen zonder mijn basispiek van 2.5kW te overschrijden. Mijn zelfvoorzieningsgraad voor die dag was nog steeds 56% en het gedeelte voor de auto zal zelfs iets hoger liggen ondanks dat het een bewolkte dag was.
Het hangt natuurlijk af van hoeveel je overdag kan laden. Iemand die nooit thuis werkt en verre afstanden moet doen, zal genoodzaakt zijn 's nachts te laden.Interessant overzicht wel.
Heb hier niets van zonnepanelen liggen maar aan het overwegen nu om er toch te leggen aangezien ons verbruik nu met de EV enorm omhoog gaat. Vraag me af of ik zo een installatie snel heb terugverdiend.
Aangezien er geen laadpaal is kan er maximaal 3 kW per uur geladen worden, als het weer is zoals voorbije weekend kan de wagen zo dus op het gemak bijladen maar pieken zoals jij haalt zal niet gebeuren. Verder draait er overdag ook een zeeaquarium waardoor dit verbruik ook grotendeels gedekt kan worden met de zonnepanelen. 's Nachts ga ik altijd wat sluimerverbruik houden alsook in de winter.
Het hangt natuurlijk af van hoeveel je overdag kan laden. Iemand die nooit thuis werkt en verre afstanden moet doen, zal genoodzaakt zijn 's nachts te laden.
Ik rij ongeveer 1000-1500km per maand en kan bijna uitsluitend op de zon rijden vanaf maart. Ik heb ook eerst gewerkt met de 3kW granny charger. Dat gaat eigenlijk prima alleen op mooie zomer dagen wat het vermogen vaak hoger dan wat ik kon laden dus bleef ik toch injecteren ondanks dat de EV aan het laden was. Maar je moet al redelijk wat op de zon kunnen laden voor je zo'n laadpaal terugverdient, maar kwa comfort vind ik het wel beter.
Ja, dat kan mijn Tesla lader ook als je er een andere stekker op zet. Maar dan is het natuurlijk niet slim zodat enkel de overige zonne energie naar de auto gaat of je kan load balancen om het capaciteitstarief onder controle te houden.Bij mijn BMW heb ik een 11kW lader gekregen, je moet enkel een 3-fase stopcontact in huis hebben om daarvan gebruik te maken. Maar een laadpaal hoeft dus zelfs niet.
Ja, dat kan mijn Tesla lader ook als je er een andere stekker op zet. Maar dan is het natuurlijk niet slim zodat enkel de overige zonne energie naar de auto gaat of je kan load balancen om het capaciteitstarief onder controle te houden.
En bijna niemand heeft een 3-fase stopcontact in huis.
Klopt, hier stond er al één voor de EV er was, ik heb er enkel een teller moeten tussen zetten om te kunnen doorrekenen (zo'n € 150 dacht ik, voor een 3 fasen teller die wat ampères aan kan). Maar in veel gevallen zit je met een stopcontact in plaats van een laadpaal al aan bijna € 1000 aan verschil in materiaal. Je moet dan natuurlijk wel een lader hebben die voldoende snel kan laden, die krijg je misschien niet bij elke auto.Dat kun je natuurlijk wel laten installeren net zoals je iemand moet laten langskomen om die laadpaal te installeren.
Zo'n stopcontact laten installeren is volgens mij wel stukken goedkoper als een laadpaal laten installeren.
De Smappee heeft inmiddels ook de hardware voor fase schakeling. De software update komt er Q1/Q2 2024. Ze zijn die nu aan het testen.
Ik heb op de offerte laten vermelden dat de fase schakeling zal werken met mijn laadpaal en zo besteld. Normaal gezien zou hij hier deze maand nog gemonteerd worden.
De kans bestaat dat je een domme laadpaal hebt die dat niet kan regelen.Mijn zonnepanelen produceren max 5KW, maar blijkbaar laadt de laadpaal (Alfen) de elektrische wagen op aan 7KW... Hoe kan ik dat verlagen?
Kan je het ampère niet verlagen in de wagen? Ik kan zakken tot 6A, das zo'n 4,6kwMijn zonnepanelen produceren max 5KW, maar blijkbaar laadt de laadpaal (Alfen) de elektrische wagen op aan 7KW... Hoe kan ik dat verlagen?
Tha ks...En hoe doe je dat?Kan je het ampère niet verlagen in de wagen? Ik kan zakken tot 6A, das zo'n 4,6kw
In mijn bmw kan ik dat vrij kiezen bij opties in de wage onder 'laden'. Tijdsframe, max. oplaad% en laadvermogenTha ks...En hoe doe je dat?
Is een Skoda Enyaq
Ik neem dat er een gekoppelde app is of iets dergelijks, daar al eens alles doorlopen?Mijn zonnepanelen produceren max 5KW, maar blijkbaar laadt de laadpaal (Alfen) de elektrische wagen op aan 7KW... Hoe kan ik dat verlagen?
Ja, In de Edi app (laadpaal) kan ik niets instellen. In de MySkoda app kan enkel het gewenst oplaad% instellen, maar niet het max of min laadvermogen.Ik neem dat er een gekoppelde app is of iets dergelijks, daar al eens alles doorlopen?
Edi is om palen te zoeken eerder, dit lijkt die van Alfen zelf te zijn: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alfen.myeve . Ik zie in die screenshots wel mogelijkheden tot trager laden.Ja, In de Edi app (laadpaal) kan ik niets instellen. In de MySkoda app kan enkel het gewenst oplaad% instellen, maar niet het max of min laadvermogen.