Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Kan iemand mij een heldere uitleg geven over het normaal verbruik van een huis (geen warmtepomp of dergelijke), het aantal Ampere die een laadpaal nodig heeft en wat het capaciteitstarief daar mee te maken heeft, want ik zie het bos door de bomen niet meer en ik weet bijna zeker dat het de eerste keer is dat de elektricien een laadpaal plaatst en daarom niet veel kaas heeft gegeten van het onderwerp.

Raar verhaal. Die laadpaal trekt toch de hoeveelheid stroom die hij nodig heeft ? Als er dan niet genoeg voorhanden is, gaat gewoon je hoofdautomaat eruit vliegen. Daarom heb je ook loadbalancers, die het stroomverbruik in heel je huis meten en dan dynamisch de laadpaal aansturen zodat die niet teveel stroom trekt. Ik zie dat die Blitz Power dat ook heeft/ondersteunt trouwens.

Normaal verbruik van een huis: hangt er enorm van af welke toestellen je hebt. Hier heb ik 1F aan 40A (ofte 9.2kW). Heb geen meetapparaatjes, maar adhv laadsnelheid van mijn laadpaal (met loadbalancer) kan ik zelf wel inschatten hoeveel (extra) verbruik er in huis is. Wagen laadt normaal aan 6.2kW (ong. 27A van de theoretische 32A). Heb zelden dat de snelheid verlaagt door verbruik in huis, maar da's bvb het geval wanneer zowel wasmachine, droogkast als strijkijzer in gebruik zijn. Toen zag ik laadsnelheid zakken naar zo'n 4kW, of dus een daling van 2.2kW of ruwweg 10A. Let wel, zo'n loadbalancer werkt ook niet ogenblikkelijk, en ook een wasmachine, droogkast en strijkijzer zitten niet constant op max. vermogen.

Hoe het exact werkt met 3F, en met zonnepanelen (die ik niet heb), durf ik niet te zeggen. Maar met 3F aan 20A heb je normaal 8kW aan vermogen. Daarmee kun je toch al serieus wat zware verbruikers bedienen. Dus volgens mij is er toch echt wel iets mis met die laadpaal of hoe die aangesloten is.
 
Raar verhaal. Die laadpaal trekt toch de hoeveelheid stroom die hij nodig heeft ? Als er dan niet genoeg voorhanden is, gaat gewoon je hoofdautomaat eruit vliegen. Daarom heb je ook loadbalancers, die het stroomverbruik in heel je huis meten en dan dynamisch de laadpaal aansturen zodat die niet teveel stroom trekt. Ik zie dat die Blitz Power dat ook heeft/ondersteunt trouwens.

Normaal verbruik van een huis: hangt er enorm van af welke toestellen je hebt. Hier heb ik 1F aan 40A (ofte 9.2kW). Heb geen meetapparaatjes, maar adhv laadsnelheid van mijn laadpaal (met loadbalancer) kan ik zelf wel inschatten hoeveel (extra) verbruik er in huis is. Wagen laadt normaal aan 6.2kW (ong. 27A van de theoretische 32A). Heb zelden dat de snelheid verlaagt door verbruik in huis, maar da's bvb het geval wanneer zowel wasmachine, droogkast als strijkijzer in gebruik zijn. Toen zag ik laadsnelheid zakken naar zo'n 4kW, of dus een daling van 2.2kW of ruwweg 10A. Let wel, zo'n loadbalancer werkt ook niet ogenblikkelijk, en ook een wasmachine, droogkast en strijkijzer zitten niet constant op max. vermogen.

Hoe het exact werkt met 3F, en met zonnepanelen (die ik niet heb), durf ik niet te zeggen. Maar met 3F aan 20A heb je normaal 8kW aan vermogen. Daarmee kun je toch al serieus wat zware verbruikers bedienen. Dus volgens mij is er toch echt wel iets mis met die laadpaal of hoe die aangesloten is.
Er zit inderdaad een load balancer tussen (of toch iets die er moet voor doorgaan) en volgens de elektricien vliegt de paal daarom eruit, omdat er binnen teveel wordt gevraagd.
Maar er ligt meestal niet meer aan dat de tv, de frigo en diepvries.
Dus nu hebben we 3F 32A, maar de paal is toegeknepen om het capaciteitstarief te beperken en nog vliegt ze eruit.
 
Dan nog lijkt er mij duidelijk iets mis met ofwel de laadpaal ofwel de loadbalancer. Zoals ik zei: ik kan hier allerlei grote verbruikers aanzetten en dan nog blijft mijn laadpaal werken. No way dat je in huis zodanig veel verbruik hebt dat je laadpaal niet eens meer genoeg heeft om deftig te werken. Want dat zou ook betekenen dat je zonder laadpaal ook constant aan de limiet zat.

Check anders eens typenr o.i.d. van de loadbalancer. Van die van mij (Shell Recharge) heb ik vrij snel de installatie-handleiding gevonden, en daardoor ook wat de ledjes betekenen, en een van de ledjes knippert in functie van het gemeten verbruik. Hoe langer de knipper aanblijft, hoe hoger het verbruik. Dus op die manier kan je ook al eens zien wat de loadbalancer meet.
 
Er zit inderdaad een load balancer tussen (of toch iets die er moet voor doorgaan) en volgens de elektricien vliegt de paal daarom eruit, omdat er binnen teveel wordt gevraagd.
Maar er ligt meestal niet meer aan dat de tv, de frigo en diepvries.
Dus nu hebben we 3F 32A, maar de paal is toegeknepen om het capaciteitstarief te beperken en nog vliegt ze eruit.

Dat klinkt heel vreemd. Iets van een load balancer zou ervoor moeten zorgen dat de paal niet uitvalt maar gewoon aan een lagere snelheid blijft laden. TV, frigo en diepvries zijn trouwens echt geen grote verbruikers, dat mag geen groot verschil maken...

3F 32A zou meer dan genoeg moeten zijn om via een laadpaal te laden, al helemaal als je de laadsnelheid beperkt hebt.

Ben je trouwens zeker dat het probleem bij de laadpaal zit? Bv. kan je de zekering van de laadpaal uitzetten en zien dat het probleem dan opgelost is? Domme vraag, maar ik had een paar weken na installatie van mijn laadpaal dat de zekering uitviel, maar dat bleek toevallig de koffiezet te zijn die op dat moment voor kortsluiting zorgde.
 
Dat klinkt heel vreemd. Iets van een load balancer zou ervoor moeten zorgen dat de paal niet uitvalt maar gewoon aan een lagere snelheid blijft laden. TV, frigo en diepvries zijn trouwens echt geen grote verbruikers, dat mag geen groot verschil maken...

3F 32A zou meer dan genoeg moeten zijn om via een laadpaal te laden, al helemaal als je de laadsnelheid beperkt hebt.

Ben je trouwens zeker dat het probleem bij de laadpaal zit? Bv. kan je de zekering van de laadpaal uitzetten en zien dat het probleem dan opgelost is? Domme vraag, maar ik had een paar weken na installatie van mijn laadpaal dat de zekering uitviel, maar dat bleek toevallig de koffiezet te zijn die op dat moment voor kortsluiting zorgde.
Uitvallen is niet meteen het juiste woord misschien, stoppen met laden is beter.
Dus op een half uur tijd start en stopt de paal 15 keer bij wijze van spreken.
 
Jammer van je onkosten om te verzwaren naar 32A, maar het probleem zit duidelijk niet in een te lichte aansluiting. Waar het wel ligt, zal een (ervaren) vakman moeten uitvissen, vrees ik. Mogelijkheden waar ik zo kan aan denken: defecte loadbalancer, slecht geconfigureerde loadbalancer, defecte laadpaal, defect in laadkabel...

EDIT: het frustrerende met veel laadpaaloplossingen is ook dat je als klant zelf zo weinig kunt checken of aanpassen en overgelaten bent aan de (on)kunde van de installateur/leverancier/... Ik kan er zelf van meespreken.
Omdat ik initieel verkeerdelijk aangegeven had dat ik op 50A ipv 40A zat (meterkast zegt 50A, maar hoofdautomaat is 40A), belde ik naar Shell Recharge om zeker te zijn dat ze het op 40A gezet zouden hebben. "Ah meneer, er staat idd 50A maar ik zal het aanpassen maar ik zie ook dat je loadbalancing zelfs nog niet actief is in je abonnement, dat zal een paar dagen duren." Paar dagen later later merk ik dat een van de ledjes van de loadbalancer niet meer brandt. Online de handleiding gezocht en blijkt die led aan te geven dat loadbalancing actief is, wat dus niet meer het geval bleek. Ik check even met mijn elektrisch vuurtje van 2000W aan te zetten en de laadpaal blijft gewoon mijn wagen aan max snelheid laden en er wordt 45A van het net getrokken door mijn 40A automaat (blijkbaar is het normaal dat die niet onmiddellijk afslaat). Ik terug contact opnemen met Shell... "Ah meneer, ik zie bij ons dat alles normaal is, ik ga je ticketje sluiten". WTF, alles normaal... Dus ik hen weer contacteren... "Ok, we zullen iemand moeten langssturen" (terwijl ik bijna zeker was dat ze gewoon iets in hun backend gefucked hadden de eerste keer dat ik belde)... Na een maand nog altijd niemand te horen of zien, bel ik nog eens terug... "Oei, ok, ja, we zien inderdaad wel dat er nog altijd iemand zal moeten langskomen"... Weer paar weken niets, en ineens merk ik dat dat fameuze ledje terug brandt en sindsdien alles gewoon werkt zoals het zou moeten... (heb toen ook weer getest met mijn 2000W vuurtje). Maar verder ook totaal niets meer van hen gehoord (en ook niemand langsgekomen).
Ook het feit dat je gewoon moet bellen om de max. laadsnelheid aan te passen (bvb omwille van capaciteitstarief) is toch ook wel triestig.
 
Laatst bewerkt:
De situatie is niet helemaal duidelijk om straffe meningen te geven. 32F 400V+N is een zware aansluiting, maar het kan ook zijn dat hij driefase 3x230V zonder neuter is en dan is het iets helemaal anders.
 
De situatie is niet helemaal duidelijk om straffe meningen te geven. 32F 400V+N is een zware aansluiting, maar het kan ook zijn dat hij driefase 3x230V zonder neuter is en dan is het iets helemaal anders.

Zelfs als die laadpaal éénfazig aangesloten is, zou die toch ook gewoon moeten werken ? Zelfs 1 faze op 20A trek je niet plat met je huishoudapparaten. Ik zie geen enkele andere mogelijkheid dan dat er iets verkeerd is (defect, verkeerd aangesloten, of verkeerd geconfigureerd).
 
Natuurlijk wel. Laadpaal op 16A en een wasmachine en droogkast die opstarten en je zit erover.
(ik ben het eens met het feit dat het waarschijnlijk fout is geïnstalleerd en geadviseerd)

Ja, maar hij heeft al gezegd dat het 'gewoon verbruik' was, en ook dat het niet een van zijn automaten is die eruit vliegt, maar gewoon dat het laden stopt. En ook dat hij een LB heeft, dus met droogkast en wasmachine kan hij misschien effen pauzeren of zeer traag laden, maar geen 15x stoppen op een halfuur tijd...
 
Als zijn laadpaal of wagen 1 fasig is en zijn elektrische apparatuur is niet goed verdeeld, kan die loadbalancer wel constant aan het werk zijn.
Of hij heeft een verzwaring gevraagd en de elektricien heeft de loadbalancer nog steeds verkeerd afgesteld. Dat kan ook.

De kabeltjes van de laadpaal aansluiten is niet moeilijk. Maar daarna de software kant inregelen vergt natuurlijk wel een beetje kennis van de materie.

Toen ik aan het uitkijken was voor mijn laadpaal, waren er een paar die het hoorden donderen in Keulen toen ik vroeg naar solarladen en het capaciteitstarief aanpakken met een loadbalancer. Er zitten helaas veel cowboys tussen. Zelfde met warmtepomp en zonnepanelen/thuisbatterijen.
Er was maar ene die gevonden heb die zeer goed wist waarover hij sprak en waar ik vertrouwen in had.
 
De situatie is niet helemaal duidelijk om straffe meningen te geven. 32F 400V+N is een zware aansluiting, maar het kan ook zijn dat hij driefase 3x230V zonder neuter is en dan is het iets helemaal anders.
Hier is de aansluiting effectief 32F 400V+N waarop de laadpaal is aangesloten.
De reden dat ik dit gedaan heb is omdat ik het laadpaal verbruik zo gescheiden houd van het huishoudelijk verbruik wat is aangesloten op 1 fase 220V
(Eigenlijk was dat een goed idee rekeninghoudend met het capaciteitstarief en het feit dat ik géén zonnepanelen kan leggen).

Toen ik nog een analoge meter had laadde ik op aan 22 kW (3 fase 32 A). In praktijk laadde mijn wagen dan wel maar op aan 11 kW (dat is omdat de wagen niet meer aan kan).
 
Wat zijn eigenlijjk volgens jullie de argumenten om een thuislaadpunt te installeren tov een mobiel oplaadpunt, genre NGRkick? (dus met alle functioneliteiten die ook in een vast laadpunt terug te vinden zijn)
Geen in mijn ogen. Maar mijn werkgever wil alleen maar laadpalen plaatsen.. ik snap het zelf ook niet.
 
Goed weer om het zonneladen van de Alfen te testen.

Zon:
Van de P1-meter:
"active_power_w": 5,
"active_power_l1_w": 11,
"active_power_l2_w": -3097,
"active_power_l3_w": 3091,

Ik heb redelijk wat op L2 hangen, incl de zonnepanelen.
Buiten standby-verbruik, modem, koelkast/diepvriezer en mijn laptop + scherm staat alles uit. L1 verbruikt nog 11W, geen idee wat dat is.
Maar de overschot op "L2"is 3097W en dat gaat bijna helemaal naar de Auto.

Ik trek 5W van het net aan 28c/kWh, en pomp 3,1kW in de wagen aan 33c/kWh :).

Bewolkt:
"active_power_w": 863,
"active_power_l1_w": 12,
"active_power_l2_w": -475,
"active_power_l3_w": 1326,

1,4kW naar de wagen en 863 wordt van het net gehaald.
 
Hier net offerte gekregen voor plaatsing laadpaal van Zaptec. Verassend niets gevonden hier over dat merk. Iemand ervaring mee?
 
ivm shell leaseplan newmotion advanced laadpaal. besteld op huidige 1 fase aansluiting.
Vraag: moet die laadpaal 1 fasig gevoed blijven, stel dat we later overgaan naar 3 fasen , kan paal dan nog functioneren?
want zie dat laadpaal bij 1 fase vs 3 fase verschillende 'productnummer' heeft in catalogus.
(evomotion advanced).
niemand een idee?
 
niemand een idee?
Voor die specifieke paal kan ik niet antwoorden, maar ik heb hier laatst mijn Wallbox wel voor een tijd van 3-fase naar 1-fase gedaan door gewoon 2/3 kabels los te koppelen in de meterkast. Je zal dus vermoed ik gewoon kunnen blijven gebruik maken van uw laadpaal, maar dan op 1 fase.
 
Hoeveel kost het CPO abonnement bij Smappee? Ze vermelden dat nergens op hun site, hatelijke manier van zakendoen.
Ik heb intern ooit 4 euro/maand zien voorbijkomen in een document op intranet. Maar helemaal zeker ben ik niet aangezien dat door de werkgever bij ons wordt gedragen.
 
Terug
Bovenaan