Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ik ben nieuw op dit topic, en een absoluute leek qua elektriciteit.

We verhuizen binnen enkele maanden naar een nieuwbouw, kabel voor laadpaal ligt klaar naar de voortuin. We hebben een hybride en een full electric in september.

Ik was al eens gaan kijken naar moderne laadpalen. Veton is me iets te duur, Blitz al iets beter, voor smappee vond ik geen prijzen.

Jullie nog tips? Het mag me iets kosten voor een "mooie" laadpaal maar er zijn grenzen :)

Hier ook een nieuwbouw waar de kabels al klaar liggen.

2300 - 2400 euro voor een Smappee EV Wall met 8m kabel
Van 1 offerte die ik heb ben ik zelfs niet zeker of er een kabel inbegrepen is in de prijs.

Voor andere merken Easee, Wallbox en Peblar kwam ik meestal uit rond de 2000 euro. (vaste kabel van ~7m, load balancing)
Dit gaat dan ook over montage tegen de muur. Laat je het op een paal zetten is het meestal nog 400-500 euro er bij.

Uiteindelijk maar beslist om een Tesla Wall Connector (1117 euro plaatsing, keuring en schema incl.) te plaatsen. We hebben momenteel maar 1 elektrisch voertuig waar we niet zoveel km's mee doen op de maand. Bovendien laad ik 9/10 keer 's nachts op.
 
Bij Wallbox is het echt absurd dat sommige modellen enkel WiFi hebben, want de verbinding met de P1-poort is wel via bekabeling mogelijk. Wie ontwerpt die dingen toch? :wtf:
 
Mn laadpaal via shell recharge hebk toch kunnen laten downsizen naar 10 ampere

Model newmotioj advanced. Mocht er iemand het zelfde model hebben.. know you know. Spijtig dat je dat gewoon zelf niet kan aanpassen
 
Het omgekeerde kan je ook zeggen: vaak zijn die palen gekocht met subsidie net omdat ze publiek beschikbaar worden geacht te zijn - vandaar dat ze als publieke paal op die kaarten staan. An sich is die data dus niet verkeerd.
Als men destijds die premie aanvroeg, dan ging je akkoord met het feit dat andere mensen die ook effectief konden komen gebruiken. Als zij daarvoor op je privé eigendom moeten staan, is het noodzakelijk gevolg van het toestemmen tot openbaar gebruik.
Kan je dat ergens niet aangeven dat er ‘fraude ‘ is. Dan kan er tenminste gekuist worden
 
Laadpaal naar buiten verhuisd. Jawadde, die lange kabel mooi er rond hangen en dan in die opening plaatsen is niet mijn sterkste vak. Pfff

Het hangt er alleszins niet zoals in de boekjes. Vooral als het geregend heeft is dat maar een vieze opdracht. Die stekker er in steken zorgt bij mij voor problemen. Ik moet die dan omdraaien, want die hangt upside down 😒
 
Laadpaal naar buiten verhuisd. Jawadde, die lange kabel mooi er rond hangen en dan in die opening plaatsen is niet mijn sterkste vak. Pfff

Het hangt er alleszins niet zoals in de boekjes. Vooral als het geregend heeft is dat maar een vieze opdracht. Die stekker er in steken zorgt bij mij voor problemen. Ik moet die dan omdraaien, want die hangt upside down 😒
Niet oprollen joh, gewoon laten liggen. Beter voor de vuile handen, maar vooral voor de kabel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Hoe werkt dat dan als de laadpaal aan 1 kant staat, en de laadpoort aan de andere kant? Je mag over de kabel niet rijden, dus voorzie ik dan best iets in de oprit zodat ik die niet steeds moet oprollen?
 
Hoe werkt dat dan als de laadpaal aan 1 kant staat, en de laadpoort aan de andere kant? Je mag over de kabel niet rijden, dus voorzie ik dan best iets in de oprit zodat ik die niet steeds moet oprollen?
Dingen waar ik kan aan denken:
- Auto in de andere richting plaatsen
- Laadpaal aan andere kant plaatsen
- Gleuf voorzien waar je de kabel kunt doorleggen
 
Dingen waar ik kan aan denken:
- Auto in de andere richting plaatsen
Nope, voor de veiligheid moet ik met de neus eerst de straat op rijden bij vertrek. Daarnaast komt dit beter uit op een smalle HOB oprit (3m).
- Laadpaal aan andere kant plaatsen
Nope, deze wordt op de zijgevel geplaatst. Ik zou nog meer breedte verliezen als er nog een paal aan de andere kant gezet wordt.
- Gleuf voorzien waar je de kabel kunt doorleggen
Dat bedoel ik dus, zo'n goot met rubbers om de kabel tussen te duwen.
 
Wat zijn eigenlijjk volgens jullie de argumenten om een thuislaadpunt te installeren tov een mobiel oplaadpunt, genre NGRkick? (dus met alle functioneliteiten die ook in een vast laadpunt terug te vinden zijn)
 
Binnenkort leaseplan intake voor Shell Recharge.
Ik heb 1 fasige aansluiting van 63 ampere.
Vraag ik dan best aanleg aan voor dit amperage? Kan 14 kw aan u*i? Of limiteren ivm capaciteitstarief?

Vraag: moet die laadpaal 1 fasig gevoed blijven, stel dat we later overgaan naar 3 fasen , kan paal dan nog functioneren?
want zie dat laadpaal bij 1 fase vs 3 fase verschillende 'productnummer' heeft in catalogus.
(evomotion advanced).
 
Eens hier te rade komen bij de experts:
Situatie:
Wij hadden vroeger een 20A aansluiting en er werd een laadpaal geplaatst door een elektricien (Blitzpower wall lux).
Toen we na de installatie de auto wilden opladen bleek de paal telkens uit te vallen na een paar minuten.
De elektricien is toen langsgeweest en heeft een verzwaring van onze aansluiting voorgesteld naar 32A omdat ons gewoon verbruik blijkbaar te hoog is om ook nog de laadpaal te doen werken.
Nadat Fluvius de nieuwe aansluiting is komen doen, werkt de paal nog altijd niet naar behoren.
Ik had namelijk gevraagd om het laadvermogen van de paal wat af te toppen om het capaciteitstarief wat te beperken.
Mijn vriendin kan namelijk overdag laden, dus echt snelladen is niet nodig.
De elektricien haalt dit nu aan dat de paal niet wil laden omdat we nog met ons normaal verbruik zitten.

Kan iemand mij een heldere uitleg geven over het normaal verbruik van een huis (geen warmtepomp of dergelijke), het aantal Ampere die een laadpaal nodig heeft en wat het capaciteitstarief daar mee te maken heeft, want ik zie het bos door de bomen niet meer en ik weet bijna zeker dat het de eerste keer is dat de elektricien een laadpaal plaatst en daarom niet veel kaas heeft gegeten van het onderwerp.
 
Eens hier te rade komen bij de experts:
Situatie:
Wij hadden vroeger een 20A aansluiting en er werd een laadpaal geplaatst door een elektricien (Blitzpower wall lux).
Toen we na de installatie de auto wilden opladen bleek de paal telkens uit te vallen na een paar minuten.
De elektricien is toen langsgeweest en heeft een verzwaring van onze aansluiting voorgesteld naar 32A omdat ons gewoon verbruik blijkbaar te hoog is om ook nog de laadpaal te doen werken.
Nadat Fluvius de nieuwe aansluiting is komen doen, werkt de paal nog altijd niet naar behoren.
Ik had namelijk gevraagd om het laadvermogen van de paal wat af te toppen om het capaciteitstarief wat te beperken.
Mijn vriendin kan namelijk overdag laden, dus echt snelladen is niet nodig.
De elektricien haalt dit nu aan dat de paal niet wil laden omdat we nog met ons normaal verbruik zitten.

Kan iemand mij een heldere uitleg geven over het normaal verbruik van een huis (geen warmtepomp of dergelijke), het aantal Ampere die een laadpaal nodig heeft en wat het capaciteitstarief daar mee te maken heeft, want ik zie het bos door de bomen niet meer en ik weet bijna zeker dat het de eerste keer is dat de elektricien een laadpaal plaatst en daarom niet veel kaas heeft gegeten van het onderwerp.
Heb je een digitale meter? Anders kun je met zo'n HomeWizard P1 dongle in realtime monitoren wat er gebeurd op jouw aansluiting.
Heb je een 1 of 3 fase aansluiting?
 
Heb je een digitale meter? Anders kun je met zo'n HomeWizard P1 dongle in realtime monitoren wat er gebeurd op jouw aansluiting.
Heb je een 1 of 3 fase aansluiting?
We hebben inderdaad een digitale meter en 3 fase aansluiting.
De zonnepanelen liggen op het dak sinds een jaar.
Toch maar eens kijken om dat te bestellen zeker?
 
We hebben inderdaad een digitale meter en 3 fase aansluiting.
De zonnepanelen liggen op het dak sinds een jaar.
Toch maar eens kijken om dat te bestellen zeker?
Lijkt me straf dat een 32A 3 fase aansluiting niet genoeg is voor een laadpaal.
Heb je een 1 of 3 fasige laadpaal?

Ik heb die HomeWizard P1 meter en ik vind dat een handig dingske. Dan je zie je ook wanneer je aan het injecteren bent enzo. En de kostprijs valt heel goed mee.
 
Terug
Bovenaan