Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Offerte voor de SMA paal is er ook. 3,5k ex btw.

De paal en toebehoren zitten wat in gelijklopende lijn met wat ik hier op forum las, rond de 2,5k. Het is die Home Manager module waar ik het hardst van geschrokken ben. 1000 euro voor een din module.
 
Vandaag een "reclammeke" in de bus van Hubo: een laadpaal van 11kW voor 399 euro (en ook een 22kW 3fasig voor 499). Niet geïnteresseerd, maar toch even hun technische specificaties gelezen. Voor de enkelfasige 11kW versie: hoe kunnen ze 11kW laden met een maximale ingangsstroom van 16A. Da's toch max 4kW?

1000001887.jpg
 
Vanuit mijn expertise als ingenieur elektronica/IT verbaast het mij toch enigszins hoe duur sommige van die AC laadpalen verkocht worden.

In essentie is een basismodel niet veel meer dan een Mennekes type 2 connector (AC gedeelte van de CCS connector) waar 3F+N (Of zelfs maar 1F+N) elektriciteit op zit, gestuurd door een relais, enkele shunt weerstanden en wat microcontrollers voor ook de communicatie met de EV.

Laadstroom limiteren is iets dat niet in de laadpaal zelf gebeurd maar aan de hand van een gemoduleerd signaal aan de auto wordt doorgegeven.
Verder koppelen met "smart home" lijkt mij iets dat met Home Assistant ook relatief eenvoudig te bereiken is in combinatie met een cheapass ESP32 of andere microcontroller met WiFi/Ethernet. Daar is zeker geen module van €1000 voor nodig.

Vandaag een "reclammeke" in de bus van Hubo: een laadpaal van 11kW voor 399 euro (en ook een 22kW 3fasig voor 499). Niet geïnteresseerd, maar toch even hun technische specificaties gelezen. Voor de enkelfasige 11kW versie: hoe kunnen ze 11kW laden met een maximale ingangsstroom van 16A. Da's toch max 4kW?

Bekijk bijlage 27167
Kijk dit is nu eerder een prijs die ik zou verwachten van een basismodel en is in feite nog goed doorgerekend voor wat het uiteindelijk maar is.

11 kW aan 16A of 22 kW aan 32A is inderdaad beide over 3fasig 400V.
 
Laatst bewerkt:
Vanuit mijn expertise als ingenieur elektronica/IT verbaast het mij toch enigszins hoe duur sommige van die AC laadpalen verkocht worden.

In essentie is een basismodel niet veel meer dan een Mennekes connector (AC gedeelte CCS connector) waar 3F (soms zelfs maar 1F) elektriciteit op zit, gestuurd door een relais, enkele shunt weerstanden en wat microcontrollers voor ook de communicatie met de EV.

Laadstroom limiteren is iets dat niet in de laadpaal zelf gebeurd maar aan de hand van een gemoduleerd signaal aan de auto wordt doorgegeven.
Verder koppelen met "smart home" lijkt mij iets dat met Home Assistant ook relatief eenvoudig te bereiken is in combinatie met een cheapass ESP32 of andere microcontroller met WiFi/Ethernet. Daar is zeker geen module van €1000 voor nodig.


Kijk dit is nu eerder een prijs die ik zou verwachten van een basismodel en is in feite nog goed doorgerekend voor wat het uiteindelijk maar is.

11 kW aan 16A of 22 kW aan 32A is inderdaad beide over 3fasig 400V.
Ik heb net hetzelfde gevoel. Die elektrificatie van het wagenpark heeft ervoor gezorgd dat er heel wat spelers erin gesprongen zijn en serieus profiteren van de ontbrekende kennis bij potentieel doelpubliek. Dit zowel voor thuisladen als publiek laden trouwens.
De vrije markt zorgt duidelijk niet automatisch voor een efficiënte en correcte prijszetting.
 
Ik heb net hetzelfde gevoel. Die elektrificatie van het wagenpark heeft ervoor gezorgd dat er heel wat spelers erin gesprongen zijn en serieus profiteren van de ontbrekende kennis bij potentieel doelpubliek. Dit zowel voor thuisladen als publiek laden trouwens.
De vrije markt zorgt duidelijk niet automatisch voor een efficiënte en correcte prijszetting.

Dat was ergens te verwachten hé. De overheid pusht ons massaal naar die EV, dan zitten er altijd roofdieren te wachten om de zwakste schakels eruit te pikken. In dit geval mensen zoals wij die het niet zelf kunnen installeren.

Als ik zie dat ik de paal en de module online kan bestellen voor minder dan 2000 euro alles tesamen.. schoon uurtarief gerekend.
 
Dat was ergens te verwachten hé. De overheid pusht ons massaal naar die EV, dan zitten er altijd roofdieren te wachten om de zwakste schakels eruit te pikken. In dit geval mensen zoals wij die het niet zelf kunnen installeren.

Als ik zie dat ik de paal en de module online kan bestellen voor minder dan 2000 euro alles tesamen.. schoon uurtarief gerekend.

Om nog maar te zwijgen van laadpalen die via de leasing maatschappij geïnstalleerd worden, daar weten ze dat je als consument absoluut geen keuze hebt omdat je vast hangt aan die ene provider waar de leasing mee werkt, en wordt er bijgevolg héél stevig doorgerekend.
 
Ik heb net hetzelfde gevoel. Die elektrificatie van het wagenpark heeft ervoor gezorgd dat er heel wat spelers erin gesprongen zijn en serieus profiteren van de ontbrekende kennis bij potentieel doelpubliek. Dit zowel voor thuisladen als publiek laden trouwens.
De vrije markt zorgt duidelijk niet automatisch voor een efficiënte en correcte prijszetting.
Idem hier, als ik kijk naar de offertes die ik krijg. Bij ons zit alles al grotendeels klaar en moeten ze de laadpaal tegen de muur monteren en aansluiten en eventueel nog een module voor load balancing er bijnemen. Kom ik toch nog steeds aan offertes van rond de 2000 euro.

Als ik het zelf zou doen bespaar ik makkelijk 700 - 1000 euro. (afhankelijk van merk)
 
Vanuit mijn expertise als ingenieur elektronica/IT verbaast het mij toch enigszins hoe duur sommige van die AC laadpalen verkocht worden.

In essentie is een basismodel niet veel meer dan een Mennekes type 2 connector (AC gedeelte van de CCS connector) waar 3F+N (Of zelfs maar 1F+N) elektriciteit op zit, gestuurd door een relais, enkele shunt weerstanden en wat microcontrollers voor ook de communicatie met de EV.

Laadstroom limiteren is iets dat niet in de laadpaal zelf gebeurd maar aan de hand van een gemoduleerd signaal aan de auto wordt doorgegeven.
Verder koppelen met "smart home" lijkt mij iets dat met Home Assistant ook relatief eenvoudig te bereiken is in combinatie met een cheapass ESP32 of andere microcontroller met WiFi/Ethernet. Daar is zeker geen module van €1000 voor nodig.


Kijk dit is nu eerder een prijs die ik zou verwachten van een basismodel en is in feite nog goed doorgerekend voor wat het uiteindelijk maar is.

11 kW aan 16A of 22 kW aan 32A is inderdaad beide over 3fasig 400V.
Om nog maar te zwijgen van laadpalen die via de leasing maatschappij geïnstalleerd worden, daar weten ze dat je als consument absoluut geen keuze hebt omdat je vast hangt aan die ene provider waar de leasing mee werkt, en wordt er bijgevolg héél stevig doorgerekend.

Voor iedereen die een laadpaal wil laten zetten, kan ik absoluut fivari.be aanraden. Zonder installatie is een laadpaal met loadbalancing bij hem 800€. Ik heb indertijd een offerte gevraagd voor installatie, en ook die was eigenlijk best wel ok. Leasemaatschappij wou er niet mee samenwerken, ik ken wel enkele mensen die wel van zijn diensten gebruik hebben gemaakt en tevreden zijn.
 
Binnenkort leaseplan intake voor Shell Recharge.
Ik heb 1 fasige aansluiting van 63 ampere.
Vraag ik dan best aanleg aan voor dit amperage? Kan 14 kw aan u*i? Of limiteren ivm capaciteitstarief?
 
Voor iedereen die een laadpaal wil laten zetten, kan ik absoluut fivari.be aanraden. Zonder installatie is een laadpaal met loadbalancing bij hem 800€. Ik heb indertijd een offerte gevraagd voor installatie, en ook die was eigenlijk best wel ok. Leasemaatschappij wou er niet mee samenwerken, ik ken wel enkele mensen die wel van zijn diensten gebruik hebben gemaakt en tevreden zijn.
Eens op hun site gekeken maar zijn dat enkel binnenmodellen?
 
1 fase is maximaal 7,2 kW of 32A voor de laadpaal.
Meer dan genoeg.

Ik ben niet 100% zeker maar aangezien niet de laadpaal maar de EV de omvorming doet van AC naar de DC gewenste spanning van de batterij, zou deze ook overweg moeten kunnen met enkelfasig 32A. Als die slechts aan 11 kW kan opladen (16A driefasig) zie ik het nog gebeuren dat die maar aan 3,6 kW (16A) enkelfasig kan laden.

Voor de laadpaal geen probleem, maar zou teleurstellend kunnen zijn in de laadsnelheid in de praktijk.
 
Binnenkort leaseplan intake voor Shell Recharge.
Ik heb 1 fasige aansluiting van 63 ampere.
Vraag ik dan best aanleg aan voor dit amperage? Kan 14 kw aan u*i? Of limiteren ivm capaciteitstarief?
32A (7.36kW) is het max dat kunt laden op 1 fase. De onboard chargers van de auto's kunnen niet meer aan.
 
32A (7.36kW) is het max dat kunt laden op 1 fase. De onboard chargers van de auto's kunnen niet meer aan.
Dat is eigenlijk ook niet correct, want eigenlijk laadt je in een aantal elektrische wagens met 2 3.7 kW laders (dus 2 x 16A ) wanneer je op 1 fase laadt. Zo werkt dat toch bij onder meer de BMW i3
 
Onze laadpaal is verhuisd naar buiten. Maar die kabel gaat daar bovenaan in, moet dat met siliconen gedaan worden tegen de regen? Of een kapje ergens kopen voor daarboven? Of moet dat niet?
 
Dat is eigenlijk ook niet correct, want eigenlijk laadt je in een aantal elektrische wagens met 2 3.7 kW laders (dus 2 x 16A ) wanneer je op 1 fase laadt. Zo werkt dat toch bij onder meer de BMW i3
Is dat zo? Dus mensen met een eenfasige laadpaal kunnen niet sneller dan 3.7kW laden?
Mijn Tesla doet max 3x16A op 3 fase, maar als ik de laadpaal op 1 fase zet (2 fases manueel afgekoppeld) om solarladen te bevorderen, dan is het max 1x 32A.
 
Onze laadpaal is verhuisd naar buiten. Maar die kabel gaat daar bovenaan in, moet dat met siliconen gedaan worden tegen de regen? Of een kapje ergens kopen voor daarboven? Of moet dat niet?
Ik zou dat wel doen ja. Bij mij zit daar een wartel op en de kabel gaat langs onder binnen.
 
Terug
Bovenaan