Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Warmteontwikkeling.

Het is toch niet zo raar dat het daarvoor niet geschikt is? Jouw auto kan 250 kmph, maar is toch ook niet ontworpen om dat dag en nacht te doen? Dat is ook de reden dat die mobiele laders maar max aan 10-12A werken, en niet tot 16A

Da's
bij de meeste technische zaken zo, dat er een limiet is voor normaal gemiddeld verbruik. Toestellen die langdurig zwaar belast worden, worden vast aangesloten (laadpaal, fornuis)
Omvormers van zonnepanelen hebben ook maar een beperkt aantal "full load hours"



Bv. automatische zekeringen mag je ook maar 80% van de max. langdurig belasten, om dezelfde reden: warmteontwikkeling.
 
heb zo een green up gekocht maar zie toch niet echt binnenin een verschil tegenover een gewoon stopcontact.
Met de honda E en zn beetje range lukt het perfect.
Maar ik laad voor de zekerheid toch ook maar aan max 13A (pv laden)en meestal 10 A
 
Warmteontwikkeling.

Het is toch niet zo raar dat het daarvoor niet geschikt is? Jouw auto kan 250 kmph, maar is toch ook niet ontworpen om dat dag en nacht te doen? Dat is ook de reden dat die mobiele laders maar max aan 10-12A werken, en niet tot 16A

Da's
bij de meeste technische zaken zo, dat er een limiet is voor normaal gemiddeld verbruik. Toestellen die langdurig zwaar belast worden, worden vast aangesloten (laadpaal, fornuis)
Omvormers van zonnepanelen hebben ook maar een beperkt aantal "full load hours"



Bv. automatische zekeringen mag je ook maar 80% van de max. langdurig belasten, om dezelfde reden: warmteontwikkeling.
Dus een eenfasige laadpaal van 7.4kW is ook niet ontworpen om langduring aan 7.4kW te laden?

Allé, je zit met een 20A zekering, 16A rated stopcontacten, dat spul is gekeurd en je zou niet landurig 13A mogen trekken?
Ik heb m'n stopcontact na 4 maand opengedaan en daar is niks aan te zien.

Ik ken iemand die al 4 jaar zijn Tesla in hetzelfde stopcontact laad. Als dat deftig geïnstalleerd is, dan werkt dat gewoon.
 
Dus een eenfasige laadpaal van 7.4kW is ook niet ontworpen om langduring aan 7.4kW te laden?
Jawel want die is specifiek ontworpen om langdurig op te laden, in tegenstelling tot een wandcontactdoos. En die laadpaal is aangesloten met een vaste verbinding in de zekeringkast. Maar in de rest van de keten moet je ook opletten en hogere toleranties nemen.
Je moet zaken gebruiken waarvoor ze ontworpen zijn. Een stopcontact is tot 16A, niet "16A in alle omstandigheden en scenario's"

Het staat zelfs letterlijk in de datasheets voor de ongelovige Thomassen
4ultNdV.png
 
Bedankt voor alle reacties :)

Maar zoals altijd op het internet, ik ben nog even verward als ervoor :p

Een laadpaal is handig maar kost u al rap €1500 ex btw. Als je daarom wil investeren in uw comfort van een systeem te hebben die u kan bedienen wanneer het nodig is, zou ik zeggen ga ervoor! 7,4kW max is toch al snel 3x sneller dan een gewoon stopcontact.
Ontzie je u de hele aanpassing om een kabel te leggen van 20m en ga je weinig momenten hebben waar je op minder dan een dag tijd 60-70% moet bijladen, dan zou ik zeggen probeer eens eerst via het stopcontact. Je gaat nogal snel voelen of het meer tegenwerkt om trager te laden.
Gokken op "als't nodig is ga ik wel aan een publieke paal hier in de buurt laden" zou ik afraden, want het ratio van elektrische wagens groeit toch sneller dan verwacht in de kleinere dorpen. Particulieren gaan niet gauw investeren in een laadpunt thuis waardoor de publieke palen vaker en vaker bezet zullen zijn, verwacht ik. Dat is ook een van de hoofdredens waarvoor ik geïnvesteerd heb bij mij thuis in een laadpunt. Het neemt een boel stress weg als je gewoon thuis kan opladen.

Zoals bij alles is er geen goede of slechte oplossing, maar alleen een oplossing waar je u best bij voelt en wat je ervoor wil betalen.
 
Een laadpaal is handig maar kost u al rap €1500 ex btw. Als je daarom wil investeren in uw comfort van een systeem te hebben die u kan bedienen wanneer het nodig is, zou ik zeggen ga ervoor! 7,4kW max is toch al snel 3x sneller dan een gewoon stopcontact.
Ontzie je u de hele aanpassing om een kabel te leggen van 20m en ga je weinig momenten hebben waar je op minder dan een dag tijd 60-70% moet bijladen, dan zou ik zeggen probeer eens eerst via het stopcontact. Je gaat nogal snel voelen of het meer tegenwerkt om trager te laden.
Gokken op "als't nodig is ga ik wel aan een publieke paal hier in de buurt laden" zou ik afraden, want het ratio van elektrische wagens groeit toch sneller dan verwacht in de kleinere dorpen. Particulieren gaan niet gauw investeren in een laadpunt thuis waardoor de publieke palen vaker en vaker bezet zullen zijn, verwacht ik. Dat is ook een van de hoofdredens waarvoor ik geïnvesteerd heb bij mij thuis in een laadpunt. Het neemt een boel stress weg als je gewoon thuis kan opladen.

Zoals bij alles is er geen goede of slechte oplossing, maar alleen een oplossing waar je u best bij voelt en wat je ervoor wil betalen.
Mooie samenvatting, thx!

Ik zou nu niet echt sukkelen met een stopcontact binnen, ik zou gewoon een stopcontact buiten omvormen naar zo eentje die hier eerder geplaatst is.

Ik ben ook vaak thuis dus kan gewoon heel traag opladen, zal nooit een probleem zijn.
 
Mooie samenvatting, thx!

Ik zou nu niet echt sukkelen met een stopcontact binnen, ik zou gewoon een stopcontact buiten omvormen naar zo eentje die hier eerder geplaatst is.

Ik ben ook vaak thuis dus kan gewoon heel traag opladen, zal nooit een probleem zijn.

Dan lijkt het me beter om gewoon te starten en op te scalen waar nodig, dan een paal te zetten die zichzelf nooit zal terugbetalen.
 
Ik ken mensen die hun BMW i3 batterijtje van netto 28kw ofzo al 7 jaar lang enkel aan hun stopcontact opladen (steeds hetzelfde dan nog) en dat heeft nog nooit problemen gegeven. Als je aan 10a laadt dan ga je max. 2à2,3kw hebben dus ik begrijp niet wat jouw elektricien wil zeggen met zijn "pieken"?
Ik vermeld het enkel maar, heb er mij zelf niets van aangetrokken . :)
 
Dan vergeten we in deze discussie nog één ding: de enorme laadverliezen wanneer je aan lage vermogens laadt. Die lopen op tot boven de 10% bij lage laadstromen. Dat kost ook een aardige duit op lange termijn.
 
Dan vergeten we in deze discussie nog één ding: de enorme laadverliezen wanneer je aan lage vermogens laadt. Die lopen op tot boven de 10% bij lage laadstromen. Dat kost ook een aardige duit op lange termijn.
Hoeveel laadverlies is er bij 16A en 32A gemiddeld?
 
Met een analoge meter of veel PV maakt het geen fluit uit natuurlijk.
Met een digitale meter kost dat wat extra centjes op jaarbasis, meer dan het extra verlies wellicht (wat de meesten hier terug betaald krijgen)

Los van terugbetaald worden, zal het vermijden van laadverliezen niet opwegen tegen het extra capaciteitstarief als we spreken over hogere laadsnelheden:
- maandpiek van 11 kW ipv 5.5 kost ongeveer €290 per jaar aan extra capaciteitstarief
- afgerond 3% extra laadverliezen aan 0,3 €/kWh = €9 verlies per 1000 kWh laden
- je moet dus >30.000 kWh per jaar laden om dat capaciteitstarief weer uit te winnen 😬

Als je laden aan 2 kW gaat vergelijken met bv. laden aan 4 kW, zal het een andere zaak zijn wegens meer verliezen en weinig tot geen impact op je maandpieken als je het laden een beetje kan timen met andere grote verbruikers.
En los van het financiële vind ik 3% extra laadverliezen een stuk meer aanvaardbaar dan ~10% door zeer traag te laden.
 
Los van terugbetaald worden, zal het vermijden van laadverliezen niet opwegen tegen het extra capaciteitstarief als we spreken over hogere laadsnelheden:
- maandpiek van 11 kW ipv 5.5 kost ongeveer €290 per jaar aan extra capaciteitstarief
- afgerond 3% extra laadverliezen aan 0,3 €/kWh = €9 verlies per 1000 kWh laden
- je moet dus >30.000 kWh per jaar laden om dat capaciteitstarief weer uit te winnen 😬

Als je laden aan 2 kW gaat vergelijken met bv. laden aan 4 kW, zal het een andere zaak zijn wegens meer verliezen en weinig tot geen impact op je maandpieken als je het laden een beetje kan timen met andere grote verbruikers.
En los van het financiële vind ik 3% extra laadverliezen een stuk meer aanvaardbaar dan ~10% door zeer traag te laden.
Ik wens iedereen alvast veel succes met het laden van hun EV met 13 A wanneer het enkele dagen flink vriest. Dan moet die accu eerst opgewarmd worden, dus van laden komt er dan echt niet veel in huis. OK , dat zijn niet zoveel dagen per jaar, maar je verbruikt dan sowieso echt veel…
 
Ik wens iedereen alvast veel succes met het laden van hun EV met 13 A wanneer het enkele dagen flink vriest. Dan moet die accu eerst opgewarmd worden, dus van laden komt er dan echt niet veel in huis. OK , dat zijn niet zoveel dagen per jaar, maar je verbruikt dan sowieso echt veel…
Als je meteen begint te laden als je thuiskomt lukt dat zonder problemen.
 
Terug
Bovenaan