Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ja, en als je zo een hogere piek hebt van bv. 5 kW, kost dat opeens 250 euro extra per jaar aan capaciteitstarief. Dan is je slimme laadpaal met active load balancing snel terugverdiend..

Hoeft niet zo duur te zijn, Tesla laadpaal kost €600 en ik heb deze door een elektricien laten installeren voor €175
Geen load balacing, solar laden, capaciteistariefspiek beperking, ...
Allemaal goed als je nog een analoge teller hebt. Maar een slimme laadpaal kan je wat centen besparen als je een digitale meter hebt.

Het is dat. Ge moet appelen met appelen vergelijken...

Ik ga volgend weekend ook voor 100€ ne laadpaal zetten van 7.2 kW.

De realiteit is dat dat gewoon een CEE stopcontact is van 32A afgezekerd met een diff type A en 32A automaat.

Had nog een een stukje kabel liggen dus die moet ik ook al niet betalen.

Maar de dag dat bij die klant een digitale teller komt zal er wel snel een deftig laadstation in de plaats staan.

Dan zal de prijs ook wel navenant zijn.

Hier komen ze de 24ste zetten en 26ste keuren. Toch ook €2900 incl :)

Ze gaan natuurlijk wel heel wat klinkers uithalen en terugsteken om de kabel netjes te kunnen leggen.

Normaal zijn alle terugdraaiende tellers vervangen over enkele jaren.

Ik heb ook de meest foute beslissing gemaakt om een laadpaal te nemen met alleen load balancing. Als de digitale teller geplaatst wordt, zet ik de paal op tweedehands en koop een betere.

Beter meteen goed doen dan een halve oplossing. Ofwel nu meteen een intelligente laadpaal nemen.

Slimme laadpaal om capaciteitstarief te beperken, allemaal goed en wel maar hoeveel % van de tijd kan die dan vol vermogen leveren op je injectie van zonnepanelen?
Dan moet je kunnen laden 1/overdag en 2/ als de zon voldoende schijnt. In alle andere gevallen ga je dan ook beperkt zijn tot 3,7 kw of zo.
Ga je daar dan de meerkost wel van uithalen t.o.v. een 'domme' paal?

Wij hebben nog steeds een terugdraaiende teller
Hier ook nog maar vanaf 1 januari 2025 kun je blijkbaar niet meer weigeren en dat is maar een goeie 6,5 maand meer.
De vraag is natuurlijk wanneer we aan de beurt gaan komen, voor hetzelfde geld duurt het nog 2 jaar (graag hoor)

Slimme laadpaal om capaciteitstarief te beperken, allemaal goed en wel maar hoeveel % van de tijd kan die dan vol vermogen leveren op je injectie van zonnepanelen?
Je moet geen vol vermogen leveren. Elk overschot naar de auto sturen is voldoende om de auto te laden.

Dan moet je kunnen laden 1/overdag en 2/ als de zon voldoende schijnt. In alle andere gevallen ga je dan ook beperkt zijn tot 3,7 kw of zo.
Elke situatie is anders, maar hier is er tijdens werkweken gemiddeld maar 2 dagen niemand thuis. Zowel mijn vrouw als ik werken deels van thuis. Tijd genoeg om elk overschot in de wagen te duwen.

Als je een dynamisch energietarief hebt scheelt het nog meer. Zonnige weekends geven negatieve stroomprijzen. Energie op het net injecteren kost dan geld. Intelligente energietoepassingen kunnen dan ook laden op de goedkoopste uurtarieven.

Ga je daar dan de meerkost wel van uithalen t.o.v. een 'domme' paal?
Er zijn forumleden die dit kunnen bevestigen.

Wat is het prijsverschil met alle reutemeteut (load balacing, solar laden, capaciteistariefspiek beperking) tegenover zonder?

Hier ook onmiddellijk een slimme zetten ondanks nog analoge meter. Ook voorzieningen onmiddellijk moest ik ooit naar 3-fase willen gaan en voor een 2de laadpunt te hebben.

Normaal gezin met een piek van 4kW. Stel een domme paal erbij van 3,7kW, dan stijgt de totaalpiek naar 7.7 kW, en dus bijna 200 euro meer per jaar.
Pak je een slimme paal, blijft die totale piek op 4kW. Dan heb je die meerkost van een slimme paal heel snel terugverdiend...

Met warmtepomp en EV zit ik op een jaar piek van 3.7kW.
In de winter maanden staat m’n laadpaal op 4.5kW piektarief en in de zomer op 2.5kW. Dankzij de zonnepanelen blijft m’n afname in de zomer klein.

Welke laadpalen zijn tegenwoordig aan te raden?
Zou liefst wel mogelijkheid hebben om enkel te gaan laden met wat je anders zou injecteren op momenten dat je veel tijd hebt en weinig kilometers moet doen.
Alsook mogelijkheid dat ik met laadpas van de werkgever kan laden voor de afrekening van de verbruikte kwh's.
Installateurs regio Aalst die aan te raden zijn?

Go-e charger. (Vaste installatie)
Heeft alle slimme functies, laden op solar, goedkoop laden met dynamische tarieven, automatisch wisselen tussen 1 en 3 fases, lokaal api, geen abbo.

Heb die goedkoop online gekocht. (550 euro)

Met warmtepomp en EV zit ik op een jaar piek van 3.7kW.
In de winter maanden staat m’n laadpaal op 4.5kW piektarief en in de zomer op 2.5kW. Dankzij de zonnepanelen blijft m’n afname in de zomer klein.

Telt zonnestroom eigenlijk mee voor berekening piektarief? bv. Afname 10kw, zonnepanelen injecteren op dat moment 7.5kw - Is de piek dan 3.5kw of toch 10kw?

Bredere vraag: Er komt hier binnenkort ook een EV, met laadpaal van de werkgever + we gaan zonnepanelen installeren (3x230V 63A aansluiting; c4WP zonnepanelen).
Uiteraard willen we zoveel mogelijk piektarief vermijden, en op solar laden . Volstaat een laadpaal dan met dynamic load balancing ifv piektarief? 't is me niet echt duidelijk of solar charging onderdeel is van dynamic load balancing of niet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan