Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Iemand die een (ruwe) inschatting kan maken van wat een wallbox geleverd en geplaatst zou kosten? 11KW lader, 1 muur doorboren en met een enkele stekker.

In ons leasecontract is er daarvoor 1800 ex BTW voorzien, maar EDI kwam met een eerste offerte voor € 2100 ex btw :unsure:
 
Iemand die een (ruwe) inschatting kan maken van wat een wallbox geleverd en geplaatst zou kosten? 11KW lader, 1 muur doorboren en met een enkele stekker.

In ons leasecontract is er daarvoor 1800 ex BTW voorzien, maar EDI kwam met een eerste offerte voor € 2100 ex btw :unsure:
Paal zal al iets van een 1500 zijn vermoed ik + 600 installatie. Dat lijken mij wat normale prijzen. Er zijn natuurlijk ook wel goedkopere laadpalen maar ik weet niet of je daar een keuze in hebt?
 
Paal zal al iets van een 1500 zijn vermoed ik + 600 installatie. Dat lijken mij wat normale prijzen. Er zijn natuurlijk ook wel goedkopere laadpalen maar ik weet niet of je daar een keuze in hebt?
Het is een wallbox, geen paal (indien dat invloed heeft). En nee, heb geen keuze, maar ik vind het best vervelend dat ik sowieso moet opleggen voor iets waar ik geen keuze in heb. Dan hadden ze meer budget moeten voorzien in het leasecontract (en dit aftrekken van de wagen uiteraard).

bedankt voor de input!
 
Iemand die een (ruwe) inschatting kan maken van wat een wallbox geleverd en geplaatst zou kosten? 11KW lader, 1 muur doorboren en met een enkele stekker.

In ons leasecontract is er daarvoor 1800 ex BTW voorzien, maar EDI kwam met een eerste offerte voor € 2100 ex btw :unsure:
Lengte kabel?
 
Het is een wallbox, geen paal (indien dat invloed heeft).
Redelijk zware invloed, ik dacht dat bij de alfen die paal al 600 euro kost ofzo.
Ik heb dan maar gevraagd of een houten constructie die ik zelf maak goed genoeg is en ze zeiden van wel.
Er komt ooit wel nog een carport op die locatie, dus ik ga geen 600 euro betalen voor een tijdelijke paal.
 
Met paal bedoelde ik eigenlijk gewoon algemeen een laadpaal (dus geen fysieke paal waar het op hangt). Zo'n alfen (wat EID verkoopt dacht ik) zit al snel op een 1500 euro denk ik met alles erop en eraan.
 
Van het laadstation? 5m, dat is standaard dacht ik die voorgesteld werd. Voor de verbinding van de verdeelkast naar de uiteindelijke plaats een 6m elektriciteitskabel.
Dan lijkt me die voorgestelde 2100 euro geen verkeerde prijs. Die 6m voedingskabel gaat de kost niet zijn.
De installateurs zullen ook een nieuwe zekering moeten inbouwen.
Over welk station gaat het?
 
Dan lijkt me die voorgestelde 2100 euro geen verkeerde prijs. Die 6m voedingskabel gaat de kost niet zijn.
De installateurs zullen waarschijnlijk ook een nieuwe zekering moeten inbouwen.
Over welk station gaat het?
Ok bedankt voor de input! Een Alfen Eve Single
 
Als je moet bijleggen voor de laadstation die je in je leasecontract er bij krijgt, kan je voor dat deel eigenlijk in aanmerking komen voor subsidie?
Want er is toch een subsidie voor laadpalen zeker hé?
 
Een vraagje. Moet een installateur eigenlijk wel een extra kabel trekken vanuit de meterkast voor een laadpaal?
Of moet men alleen maar extra kabels trekken vanuit de zekeringkast?

Want hier bij mij heb je dus de meterkast in de kelder. Die meterkast is dan verbonden met mijn zekeringkast en die staat in het waskotje. En de zekeringkast is dan verbonden met mijn garage.

Of moet mijn ook extra kabels trekken vanuit de meterkast naar de zekeringkast?
 
Laatst bewerkt:
Een vraagje. Moet een installateur eigenlijk wel een extra kabel trekken vanuit de meterkast voor een laadpaal?
Of moet men alleen maar extra kabels trekken vanuit de zekeringkast?

Want hier bij mij heb je dus de meterkast in de kelder. Die meterkast is dan verbonden met mijn zekeringkast en die staat in het waskotje. En de zekeringkast is dan verbonden met mijn garage.

Of moet mijn ook extra kabels trekken vanuit de meterkast naar de zekeringkast?
Zolang er een voldoende dikke kabel naar die zekeringkast gaat, en er daar nog voldoende overschot op beschikbaar is voor de huidige zekeringen + nieuwe voor laadpaal, kan de laadpaal daar aanhangen. Het is gewoon een extra verbruiker in de installatie, niet meer, niet minder.
Er moet ook voldoende plaats zijn voor die nieuwe zekering en diff (4 modules voor 1-fase).

Alleen voor load-balancing zal een kabel nodig zijn tot aan de meter/hoofdaansluiting omdat de totale stroom moet kunnen gemeten worden. Dit is echter een UTP-kabel in de meeste gevallen.
 
Een vraagje. Moet een installateur eigenlijk wel een extra kabel trekken vanuit de meterkast voor een laadpaal?
Of moet men alleen maar extra kabels trekken vanuit de zekeringkast?

Want hier bij mij heb je dus de meterkast in de kelder. Die meterkast is dan verbonden met mijn zekeringkast en die staat in het waskotje. En de zekeringkast is dan verbonden met mijn garage.

Of moet mijn ook extra kabels trekken vanuit de meterkast naar de zekeringkast?

Zolang er een voldoende dikke kabel naar die zekeringkast gaat, en er daar nog voldoende overschot op beschikbaar is voor de huidige zekeringen + nieuwe voor laadpaal, kan de laadpaal daar aanhangen. Het is gewoon een extra verbruiker in de installatie, niet meer, niet minder.
Er moet ook voldoende plaats zijn voor die nieuwe zekering en diff (4 modules voor 1-fase).

Alleen voor load-balancing zal een kabel nodig zijn tot aan de meter/hoofdaansluiting omdat de totale stroom moet kunnen gemeten worden. Dit is echter een UTP-kabel in de meeste gevallen.

Als die zekeringskast geen diff type B heeft (wat nagenoeg een zekerheid is) moet hij zijn zekeringskast nog laten aanpassen. Die diff alleen al kost rap 600 euro. Ervan uitgaande dat de laadpaal een geintegreerde type B heeft zou een rechtstreekse aansluiting vanaf de meterkast dat probleem al verhelpen. Maar dan zit je nog met een herbakeling van Fluvius.

Wat zegt je elektricien @makila ?
 
Wat zegt je elektricien @makila ?
Ik ben er nog op aan het wachten - het was druk dus ik geraakte niet meteen binnen ..

Er komt morgen (gratis) iemand langs van een firma uit Hulshout die gespecialiseerd is in het plaatsen van laadpalen.
De persoon die langskomt is voor zover ik weet "electricien, dus hij gaat controleren wat er praktisch mogelijk is.
Die mens doet niks anders dan langskomen bij mensen en dit allemaal controleren, dus die zal het allemaal wel in detail kunnen zeggen of weten denk ik dan?

Hij gaat ook controleren of er wachtbuizen liggen enzovoorts .. I let you know tomorrow :)
 
Laatst bewerkt:
Wat zegt je elektricien @makila ?
Ik begreep niet alles wat er gezegd is, ik blijf ne leek betreffende electriciteit. :tongue:

Maar volgens de elektricien (globaal overview)

- Er liggen helaas géén wachtbuizen.
- De individuele meterkast is zoals ik al wist 230V (de gezamelijke meterkast is wél 400V - 3 fase)

- Via het stopcontact --> Max 2,3 kW - Laadtijd VW Id3 (met de sterkste batterij) zou dan +-32 uur zijn
- Men zou zonder breekwerk een wallbox kunnen plaatsen in de garage, waarbij je kan opladen aan ongeveer het dubbele tov een gewoon stopcontract aan 4,6 kW. --> Laadtijd +- 16 uur. Een beetje verrassend. Ik dacht dat je altijd een extra kabel volledig door moest trekken vanuit de meterkast, maar blijkbaar is de stroomsterkte hier voldoende groot om dit aan te kunnen en zou men rechtstreeks kunnen aftakken van de reeds bestaande kabels? De elektricien zei iets over 230V / 1x20A laadvermogen
- Ik kan er ook opteren om breekwerken te laten uitvoeren (terras & tuin) en dan kan er opgeladen worden aan +-7,4kW. De laadtijd zou dan zo'n dikke 10 uur bedragen.
- Er is (bij breekwerken) ook nog de optie om mijn meterkast om te zetten naar 400V (3 fase) waardoor ik nog sneller zou kunnen opladen. (11 KW).

Eventuele verzwaringen & herkeuring zijn inclusief in de offertes die ik straks ga ontvangen. Loadbalancing is mogelijk maar zou niet echt nodig zijn - ik prefereer dit echter wel te doen (maar dan krijg ik meteen een digitale meter ipv pas in 2024 met een meerkost). Split bill is standaard inbegrepen.

Ik heb even gekeken via deze brochure -->

Hier zie ik staan 230V / 1x16A en 230V / 1x25A --> maar de electricien sprak duidelijk over 230V / 1x20A laadvermogen dat ik nu al zou hebben, wat inderdaad 4,6 kW is zoals hierboven beschreven
(Wat niet echt standaard is lijkt mij, maar als de electricien het zegt, zal dit wel kloppen zeker? :unsure:)
 
Laatst bewerkt:
Die laadtijd is natuurlijk wel om van leeg naar vol te gaan. Iets wat je praktisch nooit nodig zal hebben? Tenzij je dagelijks veel rijdt.
 
Terug
Bovenaan