Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Bij Tesla kost een laadpaal €600. Toevallig exact hetzelfde bedrag dat ze bij BMW vragen. Ook vandaag bij BMW gehoord dat thuis opladen goedkoper is dan op een publieke laadpaal.
 
Bij Tesla kost een laadpaal €600. Toevallig exact hetzelfde bedrag dat ze bij BMW vragen. Ook vandaag bij BMW gehoord dat thuis opladen goedkoper is dan op een publieke laadpaal.
Dat zijn wel prijzen zonder installatie en waarschijnlijk ook zonder loadbalancing etc
 
Inderdaad. Maar beide waren wel eerlijk om te zeggen dat iedere elektricien dit kan installeren. Aan een veel goedkoper tarief dan zij vragen.
 
Inderdaad. Maar beide waren wel eerlijk om te zeggen dat iedere elektricien dit kan installeren. Aan een veel goedkoper tarief dan zij vragen.
En vooral, je wilt eigenlijk niet dat een elektricien van de leasemaatschappij dat komt installeren.
Laten we gewoon stellen dat die bedrijven die zich er in specialiseren het volgens mij moeilijk hebben om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Vooral 't volk dat je installatie komt herstellen bij een defect, die nemen gewoon wat foto's met hun GSM, sturen die door en bellen dan naar iemand op kantoor die hen uitlegt wat ze moeten doen
 
Wat is er eigenlijk nodig voor de installatie? (mono 7,4kWh).
Een 5G6 kabel (voor uitbreiding 3 fase 22kWh) en een UTP is genoeg zeker? Samen met een 32A zekering en eventueel een nieuwe differentieel type B (30mA aangezien dat ding buiten zal staan)?
 
Wat is er eigenlijk nodig voor de installatie? (mono 7,4kWh).
Een 5G6 kabel (voor uitbreiding 3 fase 22kWh) en een UTP is genoeg zeker? Samen met een 32A zekering en eventueel een nieuwe differentieel type B (30mA aangezien dat ding buiten zal staan)?
Niet 100% zeker, want ik ben géén specialist maar ik vermoed inderdaad zoiets ???

Vermoedelijk ook nog een verzwaring van uw meterkast (<> zekeringskast hé). Mijn meterkast bijvoorbeeld trekt maar 220V - 1 fase - 9,2 Kva. (= max 9,2 Kwh)
Als je ook nog huishoudtoestellen aansluit dan denk ik dat er niet voldoende over is, als de laadpaal laadt aan 7,4kWh ;)
+ herkeuring indien een verzwaring nodig is hé.

Er ligt hier alvast 3 fase (3x)400V in de straat en de gemeenschappelijke meter (ik woon in een appartement) trekt (3x)400V en 33 Kva (33 Kwh).
(+ Vermits alle medebewoners 'njet' zeiden, ben ik verplicht de laadpaal aan te sluiten via mijn individuele meter / zekeringskast / garage, men kan dit niet weigeren want ik betaal een apart KI voor de garage)
 
Laatst bewerkt:
Niet 100% zeker, want ik ben géén specialist maar ik vermoed inderdaad zoiets ???

Vermoedelijk ook nog een verzwaring van uw meterkast (<> zekeringskast hé). Mijn meterkast bijvoorbeeld trekt maar 220V - 1 fase - 9,2 Kva. (= max 9,2 Kwh)
Als je ook nog huishoudtoestellen aansluit dan denk ik dat er niet voldoende over is, als de laadpaal laadt aan 7,4kWh ;)
+ herkeuring indien een verzwaring nodig is hé.

Er ligt hier alvast 3 fase (3x)400V in de straat en de gemeenschappelijke meter (ik woon in een appartement) trekt (3x)400V en 33 Kva (33 Kwh).
(+ Vermits alle medebewoners 'njet' zeiden, ben ik verplicht de laadpaal aan te sluiten via mijn individuele meter / zekeringskast / garage, men kan dit niet weigeren want ik betaal een apart KI voor de garage)

Ik heb idd maar 40A - 220V, maar denk wel dat dat genoeg is. Meestal laadt je 20-80%, das 60% van 80 kWh ofwel 48kWh. Dat krijg je op 8 uur geladen gedurende de nacht. Ik ga dus wss kiezen voor een load balancer, ookal lijkt me dat zelfs overbodig. Ik heb de wagen maar een keer of 2 nodig per week voor een noemenswaardige afstand en kan hem dan op het werk nog laden ook. Andere dagen doe ik max 20km per dag (kinderen halen en brengen van school).

Ik maak me om range en laden weinig zorgen eerlijk gezegd.
 
Niet 100% zeker, want ik ben géén specialist maar ik vermoed inderdaad zoiets ???

Vermoedelijk ook nog een verzwaring van uw meterkast (<> zekeringskast hé). Mijn meterkast bijvoorbeeld trekt maar 220V - 1 fase - 9,2 Kva. (= max 9,2 Kwh)
Als je ook nog huishoudtoestellen aansluit dan denk ik dat er niet voldoende over is, als de laadpaal laadt aan 7,4kWh ;)
+ herkeuring indien een verzwaring nodig is hé.

Er ligt hier alvast 3 fase (3x)400V in de straat en de gemeenschappelijke meter (ik woon in een appartement) trekt (3x)400V en 33 Kva (33 Kwh).
(+ Vermits alle medebewoners 'njet' zeiden, ben ik verplicht de laadpaal aan te sluiten via mijn individuele meter / zekeringskast / garage, men kan dit niet weigeren want ik betaal een apart KI voor de garage)
Men kan nog altijd weigeren als uw kabel tussen teller en laadpaal via de gemeenschappelijke delen loopt. Ik heb nog geen laadpalrn tegengekomen bij bestaande app;wel bij indienstelling van nieuwe app.
 
Men kan nog altijd weigeren als uw kabel tussen teller en laadpaal via de gemeenschappelijke delen loopt.
Dat klopt. Al moeten de mede-eigenaars een gegronde reden hebben om dit af te keuren, want een vrij recente wet uit 2019 zegt dat je als eigenaar het recht hebt, kabels te trekken door gemeenschappelijke delen. Maar goed, dan moet je naar het vrederecht en daar zit niemand op te wachten hé.

Maar dat gaat inderdaad nog de grote zever worden hé. Als het van mij afhing, plaatste ik helemaal géén laadpaal, maar ja ik heb een leasewagen (straks ne electrische), de eerste publieke laadpaal is 3km ver weg. En als dan ook de VME de laadpaal nog weigert, dan sta ik daar mooi. :S

Men zegt wel: Ja maar over een jaar staan er gewoon publieke laadpalen dichter bij u thuis hé! Dat komt allemaal nog wel! Jajaja ... eerst zien dan geloven ja :D

Ik kan dan ook nog wel werken met een stopcontact indien het echt niet anders kan (ik dacht dat ook via een stopcontact split billing mogelijk is, moet ik ook nog deftig navragen .. ? Maar ik ben niet zeker, want dat heb ik dan wel nodig voor de werkgever)

----

Ik kan ook géén gratis publieke laadpaal aanvragen, want ik heb een eigen garage (eigen KI) en een (gemeenschappelijke) parking ..

Nu goed, ik begin met iemand langs te laten komen, zien wat echt mogelijk is hier, offertes laten opstellen en dan moet ik via de VME toestemming vragen hé. (Allé ja eerst via de syndicus, MAAR ik ben de syndicus hier zelf ;))

Ik heb nog geen laadpalrn tegengekomen bij bestaande app;wel bij indienstelling van nieuwe app.
Ja maar dat gaat wel komen. Ik zie hier in de buurt al zelden ne elec wagen rondrijden, maar binnen enkele jaren is het hele wagenpark bij de werkgevers, elektrisch. Ik kan me niet voorstellen dat er géén bestaande appartementen gaan zijn, die laadpalen laten plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
In de meeste blokken wordend die palen/boxen idd gewoon gezet.
Je mag voor nutsvoorziening leidingen trekken zolang door de algemene delen, zolang dat proper gebeurt.

Waar we wel problemen mee beginnen krijgen is of het net dat wel allemaal aankan. Ben er zelf geen specialist in, maar vanaf x-aantal palen in een blok kan dat een probleem zijn

Alsook wil ik nog eens zien binnen x-aantal jaar of het parkeren van een elektrisch voertuig ondergrond zomaar gaat blijven mogen ivm brandveiligheid. We zullen wel zien, maar als er binnen afzienbare tijd ergens zo een auto uitbrandt en die steekt heel de garage mee in brand en dat ding is niet te blussen zal daar wel wetgeving rond komen vermoed ik.
 
In de meeste blokken wordend die palen/boxen idd gewoon gezet.
Je mag voor nutsvoorziening leidingen trekken zolang door de algemene delen, zolang dat proper gebeurt.
Goh, wat is proper? Voor de ene persoon is een losse kabel oké, voor de andere moet die in buis liggen met om de 30cm een buisklemmetje...
(er van uit gaande dat er geen kabelgoot of dergelijke ter beschikking is).

Als iedereen voor zich leidingen begint te trekken gaat het snel een bricolage worden.
Ik zou denken dat de syndicus dit moet/kan regelen zodat dit door een installateur wordt gedaan
 
Goh, wat is proper? Voor de ene persoon is een losse kabel oké, voor de andere moet die in buis liggen met om de 30cm een buisklemmetje...
(er van uit gaande dat er geen kabelgoot of dergelijke ter beschikking is).

Als iedereen voor zich leidingen begint te trekken gaat het snel een bricolage worden.
Ik zou denken dat de syndicus dit moet/kan regelen zodat dit door een installateur wordt gedaan

Kunt dat niet verplichten om privatieve werken door bepaalde aannemers te laten doen.
Moet zeggen dat ik daar eigenlijk nog nooit bricolage voor gezien heb tbh.

Mensen die geld kunnen steken in ne elektrische wagen en laadpaal zien wel (tot nu toe) dat dat netjes gebeurt.
 
Kunt dat niet verplichten om privatieve werken door bepaalde aannemers te laten doen.
Moet zeggen dat ik daar eigenlijk nog nooit bricolage voor gezien heb tbh.

Mensen die geld kunnen steken in ne elektrische wagen en laadpaal zien wel (tot nu toe) dat dat netjes gebeurt.
Ah ja, ik kom ook redelijk vaak in appartementsblokken en meestal is hetgene dat achteraf is bijgezet door bewoners niet bepaald 'volgens de regels van de kunst'. Maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk :)
 
  • Leuk
Waarderingen: C43
Ah ja, ik kom ook redelijk vaak in appartementsblokken en meestal is hetgene dat achteraf is bijgezet door bewoners niet bepaald 'volgens de regels van de kunst'. Maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk :)

Die hebben mij ni als syndicus he.
 
Nu, donderdag ga ik een Alfen Eve Single Pro-Line 22kW installeren bij een klant.
Lijkt vrij eenvoudig.
 
In de meeste blokken wordend die palen/boxen idd gewoon gezet.
Je mag voor nutsvoorziening leidingen trekken zolang door de algemene delen, zolang dat proper gebeurt.

Waar we wel problemen mee beginnen krijgen is of het net dat wel allemaal aankan. Ben er zelf geen specialist in, maar vanaf x-aantal palen in een blok kan dat een probleem zijn

Alsook wil ik nog eens zien binnen x-aantal jaar of het parkeren van een elektrisch voertuig ondergrond zomaar gaat blijven mogen ivm brandveiligheid. We zullen wel zien, maar als er binnen afzienbare tijd ergens zo een auto uitbrandt en die steekt heel de garage mee in brand en dat ding is niet te blussen zal daar wel wetgeving rond komen vermoed ik.
snelladen DC wordt hoogstwss verboden ondergronds. (Is in brussel al het geval op advies van brandweer)
AC laden tot 22kw blijft mogelijk.
 
Kunt dat niet verplichten om privatieve werken door bepaalde aannemers te laten doen.
Moet zeggen dat ik daar eigenlijk nog nooit bricolage voor gezien heb tbh.

Mensen die geld kunnen steken in ne elektrische wagen en laadpaal zien wel (tot nu toe) dat dat netjes gebeurt.
Het is wel frapant dat jij zoveel inzicht hebt als syndicus wat wel een correct geplaatste kabel is in opbouw volgend het arei. De meeste syndicusen die ik tegenkom is hun technische kennis nogal "beperkt". Wat ik heele dagen zie van amateurisme in appartementen... Zelfs in high end appartementen genre versluys van 2/10miljioen
 
Wat ik hele dagen zie van amateurisme in appartementen... Zelfs in high end appartementen genre versluys van 2/10miljioen
Speaking about amateurisme ... Ik ga er wél vanuit dat er bij een reeds bestaand appartement voor kabels en bedradingen voorzieningen zijn voor de toekomst. :tongue:

Wat ik niet wil horen (straks) van ne aannemer - installateur is: Oei hier liggen helemaal géén buizen met kabels meneer, de kabels steken gewoon los in de grond en los tussen de muren van de appartementen.

Oei, ne extra kabel voor ne laadpaal? Dat is in uw bestaande appartement niet voorzien hé om die te leggen! De huidige kabels steken in de muur en die muur is -mmm ja--- die is dichtgemaakt hé!

Wil je ne laadpaal in uw garage? Oei dat is 15 meter ver! Ja meneer, dat is héél de gemeenschappelijke kelder afbreken, uwe bovenbuur zijn appartement half uitbreken, want ja tussen de kelder en uw appartement zit nog een stukje muur van uwe buur! En ha ja, dat is uw muren in uw appartement voor de helft helemaal kapotboren hé! En ja daar dan extra kabels insteken in uwe muur en die van uw bovenbuur: Ja daar zitten dan nadien barsten in hé! Maar ja het ging niet anders! :unsure: En de brokstukken? Ja dat is opruimen hé meneer! :rofl:
 
Laatst bewerkt:
Speaking about amateurisme ... Ik ga er wél vanuit dat er bij een reeds bestaand appartement voor kabels en bedradingen voorzieningen zijn voor de toekomst. :tongue:

Wat ik niet wil horen (straks) van ne aannemer - installateur is: Oei hier liggen helemaal géén buizen met kabels meneer, de kabels steken gewoon los in de grond en los tussen de muren van de appartementen.

Oei, ne extra kabel voor ne laadpaal? Dat is in uw bestaande appartement niet voorzien hé om die te leggen! De huidige kabels steken in de muur en die muur is -mmm ja--- die is dichtgemaakt hé!

Wil je ne laadpaal in uw garage? Oei dat is 15 meter ver! Ja meneer, dat is héél de gemeenschappelijke kelder afbreken, uwe bovenbuur zijn appartement half uitbreken, want ja tussen de kelder en uw appartement zit nog een stukje muur van uwe buur! En ha ja, dat is uw muren in uw appartement voor de helft helemaal kapotboren hé! En ja daar dan extra kabels insteken in uwe muur en die van uw bovenbuur: Ja daar zitten dan nadien barsten in hé! Maar ja het ging niet anders! :unsure: En de brokstukken? Ja dat is opruimen hé meneer! :rofl:
Het zou best kunnen dat er nu bij nieuwbouw wordt gedacht aan de toekomst en eventueel wachtbuizen worden gelegd naar de garage, parking, ...
Maar bij bestaande gebouwen zal dit zeker niet (altijd) het geval zijn
 
Het zou best kunnen dat er nu bij nieuwbouw wordt gedacht aan de toekomst, en eventueel wachtbuizen worden gelegd naar de garage, parking, ..
Ja waarschijnlijk is dat hier ook al zo (appartement is van 2009) maar je kan ermee lachen maar dit is wel mijn grootste bezorgdheid en zoals je zegt: Helemaal zeker is dat niet. Als leek ga ik alles niet openleggen om te kijken of er wachtbuizen liggen. Normaal gezien wel, als de aannemer het goed gedaan heeft. Maar even goed kan het ne prullevent geweest zijn die maar wat gedaan heeft ..

Swoit ik heb alles nu opgezocht en ik moet de mensen hier bedanken die mij verder hebben geholpen. Nu is het aan de installateur om langs te komen en die zal wel zien hoe het hier allemaal gedaan is, en wat er effectief mogelijk is. ;)
 
Terug
Bovenaan