Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Een laadpaal kan ook handig zijn voor de facturatie, of voor het gemak om niet met zo ne kabel met een blok tussen te moeten klooien.

Zelf ben ik trouwens al 2,5 jaar met zo ne kabel met een blok tussen aan het klooien, dus dat gaat inderdaad ook. Hij laadt wel aan 11kW op, en dat is soms wel eens handig.
 
Een laadpaal kan ook handig zijn voor de facturatie, of voor het gemak om niet met zo ne kabel met een blok tussen te moeten klooien.

Zelf ben ik trouwens al 2,5 jaar met zo ne kabel met een blok tussen aan het klooien, dus dat gaat inderdaad ook. Hij laadt wel aan 11kW op, en dat is soms wel eens handig.
Zelfs voor facturatie kan het tegenwoordig al met een granny charger
 
Als je zondagavond thuis komt steek je die in en kan je in veel gevallen gewoon genoeg bijladen heel de nacht? Ik spreek hier zelf uit ervaring en niet wat aannames en theorieën. Ook nooit problemen gehad met temperaturen. Zelfs niet toen het zo koud was dat de deur hendels van de auto vast gevroren waren. Een laadpaal geeft gewoon meer flexibiliteit en functionaliteit.
Ik heb hier door een probleem met de laadpaal al twee keer een tijdje met die mobiele lader moeten werken, ik ben er wat minder positief over, en dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Ik heb geen stopcontact aan mijn oprit (die buiten op de oprit staat), en ik werk dan met een verlengkabel 3 x 2.5 mm² en moet het vermogen beperken tot 13A om de zekering in de verlengkabel niet te doen springen). Ik ben deze zomer meerdere keren naar een openbaar laadpunt gereden omdat ik twee dagen na mekaar een lange verplaatsing moest maken. Wanneer je om 8 uur 's avonds thuis komt en je moet de dag nadien opnieuw een verre rit doen, dan krijg je die accu dus van geen kanten vol.

Vorige winter (in februari was dat toen) ook gemerkt dat wanneer het echt koud is, het laden aan een slakkengang gaat (en verbruik is dan ook erg hoog). Deze winter ook al enkele keren geladen aan de gewone laadpaal, 4 - 5kW is dan echt voldoende om daar niets of weinig van te merken. Van wat ik begrepen heb gaat de wagen eerst de accu opwarmen en met dat laag vermogen duurt dat echt wel even.

Maar 't grootste probleem met een wagen die buiten staat is toch een vastvriezende laadklep, zelf nog niet meegemaakt, collega wel ...
Zelf heb ik een paar weken geleden wel gehad dat de spiegels vastgevroren waren in opgeklapte stand, maar ik denk dat gewoon een Tesla-feature is...
 
Het is trouwens geen zekering in de kabelhaspel maar een thermische beveiliging :p
Regel 1 is uw haspel volledig afrollen, en voor zoiets gebruik je gewoon een losse kabel. Zeker als deze buiten ligt op de koude klinkers kan je daar zonder problemen gewoon 20A doorjagen. Maar in het kader van mode 2 laden no problemo want dat is toch max 10A.

Dat van die batterij opwarmen is ook maar wat quatsch natuurlijk, in eerste instantie moet deze opgewarmd worden maar eenmaal je aan het laden bent onderhoudt het laden de temperatuur wel goed.
Maar goed laden aan 2kW effectief blijft 2kW effectief natuurlijk. Als je 40 kWh wilt bijladen dan ben je natuurlijk wel even bezig. Dat kan je met vrij basis wiskunde bepalen.
Mode 2 laden is in feite enkel maar nuttig in nood, of als je echt gewoon veel tijd hebt of weinig moet bijladen. Of natuurlijk voor een hybride.
 
Mode 2 laden is in feite enkel maar nuttig in nood, of als je echt gewoon veel tijd hebt of weinig moet bijladen. Of natuurlijk voor een hybride.
Er zijn zoveel mensen die gewoon met een granny charger laden omdat het ook voldoende is voor hun. Dus ik snap ik niet waarom jij anders beweert? Precies of iedereen moet honderden km's per dag laden.
 
Dat van die batterij opwarmen is ook maar wat quatsch natuurlijk, in eerste instantie moet deze opgewarmd worden maar eenmaal je aan het laden bent onderhoudt het laden de temperatuur wel goed.
Ik heb dit toch wel al een paar keer gelezen van verschillende mensen die er toch veel van lijken af te weten, dat het in koude temperaturen gewoon niet lukt om te laden met granny chargers omdat er te veel energie nodig is voor het opwarmen.
 
Laatst bewerkt:
Het is trouwens geen zekering in de kabelhaspel maar een thermische beveiliging :p
Regel 1 is uw haspel volledig afrollen, en voor zoiets gebruik je gewoon een losse kabel.
Wow. Denk je nu echt dat ik dat niet wist? Die is dus altijd helemaal afgerold bij mij. En ja, ik heb een kabel nodig van 20 m, en ik heb hier dus twee haspels die dat aankunnen, ga dus niet nog eens een losse kabel kopen.
Zeker als deze buiten ligt op de koude klinkers kan je daar zonder problemen gewoon 20A doorjagen. Maar in het kader van mode 2 laden no problemo want dat is toch max 10A.
De mobile charging connector van Tesla laadt aan 13A max, niet10A.
Dat van die batterij opwarmen is ook maar wat quatsch natuurlijk, in eerste instantie moet deze opgewarmd worden maar eenmaal je aan het laden bent onderhoudt het laden de temperatuur wel goed.
Dat duurt bij -10° dus wel een pak langer dan een uur aan dat vermogen.
Maar goed laden aan 2kW effectief blijft 2kW effectief natuurlijk.
13A is in theorie 3 kW. Maar goed, dat lukt dus niet hier. 2.3 kW hier.
Als je 40 kWh wilt bijladen dan ben je natuurlijk wel even bezig. Dat kan je met vrij basis wiskunde bepalen.
Mode 2 laden is in feite enkel maar nuttig in nood, of als je echt gewoon veel tijd hebt of weinig moet bijladen. Of natuurlijk voor een hybride.
En dus neem je een lader die wat krachtiger is, en dan kom je op een 7.36 kW lader uit
 
Er zijn zoveel mensen die gewoon met een granny charger laden omdat het ook voldoende is voor hun. Dus ik snap ik niet waarom jij anders beweert? Precies of iedereen moet honderden km's per dag laden.
Daarom dat ik zeg als je weinig moet bijladen of als je gewoon lang kan bijladen :p
Opladen met een mode 2 aan 2kW effectief dan duurt het gewoon lang voor je 40kWh hebt bijgeladen. Dus als je dat regelmatig moet doen of gewoon maar 10u laadtijd hebt dan is dat vaak niet de geschikte methode.
Ik heb dit toch wel al een paar keer gelezen van verschillende mensen die er toch veel van lijken af te weten, dat het in koude temperaturen gewoon niet lukt om te laden met granny chargers omdat er te veel energie nodig is voor het opwarmen.
Je hebt koudere temperaturen en koudere temperaturen natuurlijk.
Als jij uw wagen onbeschut buiten oplaadt terwijl het buiten -15 is dan is dat een ander scenario als hier in België waar het misschien maximaal -2 is en hij onder uw carport uit de wind staat.

Als jij 2,5kW erin steekt en effectief er zou niks lading bijkomen dan zou u laadefficiëntie echt belabberd zijn. Je moet het ook bekijken over de gehele laadtijd van pakweg 8uren. Hoeveel kWh heb je erin gestopt en hoeveel is er in de batterij gevloeid.
Akkoord met een hoger laadvermogen heb je meer stroom, meer opwarming door het laden dus minder bijkomende verwarming nodig. Maar eenmaal met 2kW op temperatuur is dit effect ook klein. 2kW puur naar warmte is niet niks eh.

Wow. Denk je nu echt dat ik dat niet wist? Die is dus altijd helemaal afgerold bij mij. En ja, ik heb een kabel nodig van 20 m, en ik heb hier dus twee haspels die dat aankunnen, ga dus niet nog eens een losse kabel kopen.


13A is in theorie 3 kW. Maar goed, dat lukt dus niet hier. 2.3 kW hier.
Dus je zegt bewust dingen verkeerd? :p
20m is nu ook niet in de buurt voor mij :p ook wel een gigantisch grote oprit dat uw dichtstbijzijnde stopcontact op de oprit 20m verder is. Maar je kan ook altijd gewoon opteren om een ip65 stopcontact op een tuinsokkel aan uw parkplek te plaatsen en dan de kabel in te werken in de grond.
Maar in feite is een kabel gewoon los op de koude klinkers gewoon ideaal qua koeling, 10A of 13A is dan geen enkel probleem.

Goed ja ik rekende met 10A en uw magisch 15% laadverlies :p
Maar 2 of zelfs 2,3kW laden is niet te gek veel natuurlijk. Dan hang je hoe dan ook wel even aan de stekker wil je iet of wat bijladen.
 
Aan het overwegen om te switchen van job waarbij ik een elektrische wagen zou krijgen ipv een diesel.

Ik woon in een appartementsgebouw waar in totaal 3 eigenaars zijn (inclusief mijzelf), er is geen ondergrondse parking maar wel een bovengrondse parkeerplaats per appartement aan de achterkant van het gebouw.

Aan die parkeerplaatsen is een standaard stopcontact dat aangesloten is aan de gemeenschappelijke teller, op deze teller zit enkel verlichting, brandcentrale en poort van de fietsstalling). Op 250m is er een publieke laadpaal.

Los van het al dan niet kunnen overtuigen van mede-eigenaars, is het interessant om zo'n granny kabel met teller (bestaan die?) te hebben voor gewoon laden (woon-werk zou slechts 10km zijn) en de publieke laadpaal te gebruiken voor wanneer het snel moet gaan, of haal ik me hier teveel gedoe op de nek en gebruik ik beter de publieke laadpaal?

Reden om een granny kabel te gebruiken:
  • parkeerplaats aan mijn appartement
  • grootste deel van de tijd moet ik niet snel kunnen laden
  • kunnen voorverwarmen (ik vermoed dat als ik 's avonds de wagen inplug op een publieke laadpaal en het laden start, dit vrij snel zal gedaan zijn, en 's morgens vanop afstand niet de wagen kan voorverwarmen via het net aangezien de laadbeurt reeds is afgesloten?)
  • niet nodeloos een publieke laadpaal claimen
Reden om geen granny kabel te gebruiken:
  • ?
 
Reden om geen granny kabel te gebruiken:
  • ?

Vermoedelijk zit die kabel inbegrepen in het lease contract? Geen idee hoe "stevig" die kabel/meter is maar die zal wel slijten over de termijn van uw contract (4/5j?), zeker als je die dag en nacht buiten laat liggen.

De vergoeding die je krijgt ligt mogelijk ook lager dan de eigen kost.
 
Los van het al dan niet kunnen overtuigen van mede-eigenaars, is het interessant om zo'n granny kabel met teller (bestaan die?) te hebben voor gewoon laden (woon-werk zou slechts 10km zijn) en de publieke laadpaal te gebruiken voor wanneer het snel moet gaan, of haal ik me hier teveel gedoe op de nek en gebruik ik beter de publieke laadpaal?
Als je die granny charger van uw werkgever krijgt is dat waarschijnlijk een met facturering.
 
Vermoedelijk zit die kabel inbegrepen in het lease contract? Geen idee hoe "stevig" die kabel/meter is maar die zal wel slijten over de termijn van uw contract (4/5j?), zeker als je die dag en nacht buiten laat liggen.

De vergoeding die je krijgt ligt mogelijk ook lager dan de eigen kost.

Als je die granny charger van uw werkgever krijgt is dat waarschijnlijk een met facturering.
Voorstel as is is een elektrische wagen met laadkaart, ik wil nu bekijken of het interessant is om zo'n kabel te vragen alvorens ik dit ook effectief vraag.
 
Voorstel as is is een elektrische wagen met laadkaart, ik wil nu bekijken of het interessant is om zo'n kabel te vragen alvorens ik dit ook effectief vraag.

Bij ons kan je een slimme laadkabel krijgen, dat is een granny met facturatie dus. In de winter gaat dat wel weinig opbrengen wss, maar als je ook publiek kan laden hoeft dat niet echt een probleem te zijn.
 
Heb je zonder digitale meter nood aan loadbalancing?
Dat hangt ervan af. Wij hebben hier 3x32A, dus als ik aan 3x16A aan het opladen ben is er normaal nog ruimte genoeg voor andere apparaten. Vooral ook omdat ik bijna altijd 's nachts oplaad. Als je een lichtere aansluiting hebt, of je hebt een warmtepomp, sauna en zwembad bijvoorbeeld, dan zou je misschien over je maximum kunnen gaan en de hoofdzekering laten afspringen.
 
Je hebt koudere temperaturen en koudere temperaturen natuurlijk.
Als jij uw wagen onbeschut buiten oplaadt terwijl het buiten -15 is dan is dat een ander scenario als hier in België waar het misschien maximaal -2 is en hij onder uw carport uit de wind staat.
Mijn ervaringen waren van bij -5°C. En ik heb geen carport - geen garage.

Als jij 2,5kW erin steekt en effectief er zou niks lading bijkomen dan zou u laadefficiëntie echt belabberd zijn. Je moet het ook bekijken over de gehele laadtijd van pakweg 8uren. Hoeveel kWh heb je erin gestopt en hoeveel is er in de batterij gevloeid.
Model 3 laadt op wanneer de accu > 10°C is .

Akkoord met een hoger laadvermogen heb je meer stroom, meer opwarming door het laden dus minder bijkomende verwarming nodig. Maar eenmaal met 2kW op temperatuur is dit effect ook klein. 2kW puur naar warmte is niet niks eh.
Met 2kWh breng je die blok van 450 kg bij -5°C echt niet op laadtemperatuur. (10° C). Dan ben je gewoon minstens 1.5-2 uur bezig, gewoon met het opwarmen van je accu. Dat hangt wel af van merk tot merk, en is voornamelijk een probeem bij Model 3, Y en waarschijnlijk de iX3/i4 (want die claimen ook een accu met lage Cobalt te gebruiken, en die cobalt dient er onder meer voor om accu's bij lage temperatuur beter te laten functioneren). Maar dat verlaagt, wanneer je een trage laadpaal hebt, nog eens verder de mogelijkheden tot laden.

Goed ja ik rekende met 10A en uw magisch 15% laadverlies :p
Maar 2 of zelfs 2,3kW laden is niet te gek veel natuurlijk. Dan hang je hoe dan ook wel even aan de stekker wil je iet of wat bijladen.
Goed, ik wou Avi duidelijk maken dat ik geen 3.6kW charger zou nemen. Maar hij doet maar. Ik vond die maanden met de mobile charger een ramp. Ik heb één medewerker die zelf een 3.6 kW charger heeft geplaatst, maar dat is iemand die 10.000 km per jaar doet, van 9-5 werkt en nog eens enkele dagen thuis werkt. Dan is dat dus geen probleem. Ik ben vandaag om 07h00 naar mijn werk vertrokken en net aangekomen. Dan ligt dat wat moeilijker om thuis te laden.
 
Aan het overwegen om te switchen van job waarbij ik een elektrische wagen zou krijgen ipv een diesel.

Ik woon in een appartementsgebouw waar in totaal 3 eigenaars zijn (inclusief mijzelf), er is geen ondergrondse parking maar wel een bovengrondse parkeerplaats per appartement aan de achterkant van het gebouw.

Aan die parkeerplaatsen is een standaard stopcontact dat aangesloten is aan de gemeenschappelijke teller, op deze teller zit enkel verlichting, brandcentrale en poort van de fietsstalling). Op 250m is er een publieke laadpaal.

Los van het al dan niet kunnen overtuigen van mede-eigenaars, is het interessant om zo'n granny kabel met teller (bestaan die?) te hebben voor gewoon laden (woon-werk zou slechts 10km zijn) en de publieke laadpaal te gebruiken voor wanneer het snel moet gaan, of haal ik me hier teveel gedoe op de nek en gebruik ik beter de publieke laadpaal?

Reden om een granny kabel te gebruiken:
  • parkeerplaats aan mijn appartement
  • grootste deel van de tijd moet ik niet snel kunnen laden
  • kunnen voorverwarmen (ik vermoed dat als ik 's avonds de wagen inplug op een publieke laadpaal en het laden start, dit vrij snel zal gedaan zijn, en 's morgens vanop afstand niet de wagen kan voorverwarmen via het net aangezien de laadbeurt reeds is afgesloten?)
  • niet nodeloos een publieke laadpaal claimen
Reden om geen granny kabel te gebruiken:
  • ?
De publieke laadpaal moet vrij zijn :rolleyes: . Hier worden die dingen toch redelijk veel gebruikt hier. Of er staat één of andere fucking Peugeot 206 op geparkeerd (ik had hier in de buurt een laadplaats waar de zelfde P206 steevast geparkeerd stond op die plaats, na een klacht bij de politie was dat wel opgelost :thinking:).
Er is nu een kia-garage in de buurt met meerdere palen, maar daarvoor moest ik toch ongeveer 20% van de tijd een tweede laadplaats zoeken. Nu zijn er in de buurt dus echt genoeg palen.
Granny-lader met teller en kaart bestaan dus idd.
 
Terug
Bovenaan