Album of the week Drexciya – Neptune’s Lair (Tresor 129, 1999)

clercqie

Well-known member
Ladies and gentlemen: welcome to the Atlantic Ocean!

https://www.youtube.com/playlist?list=PLryJ-4UNwXnfNR1h7RHPT2_TT6hu91G1o


Vooraleer ik zelf afsteek, laat ik het woord aan mensen die er echt iets van kennen, de mannen van Clone:
Drexciya might need an introduction for some, for others it is the most influential techno project ever. Part of the heritage of Detroit's Underground Resistance, Drexciya explored techno music like no-one else before. Raw and uncompromising music that reflects the harsh environment of the city where Drexciya was conceived. The aesthetics and the mythical approach combined with the unique music made this one of the biggest cult projects in techno music. Drexciya arguably stands for the darker side of techno and electro, music not only made for the club scene, but a further development of the music as an expression and extension of the mind.

Techno, dat zegt de meesten wel iets maar wat is Electro? Wel, zie deze specifieke (sub-)stijl als de kruising tussen George Clinton (Parliamant/Funkadelic) en Kraftwerk, vooral dan ten tijde van Computer World (die super-droge, rigide percussie!). Begin jaren ‘80 hebben in New York coole mannen als Africa Bambataa met deze invloeden de fundamenten van de hiphop gelegd, in Detroit is Juan Atkins (Cybotron) ermee aan de slag gegaan om de blauwdruk van de techno te leggen.

Techno is in de Motor City blijven evolueren en zeker in de jaren ‘90 geëxplodeerd. Frontrunners van de beweging waren het Underground Resistance-collectief en al hun geäffilieerden. Bij de belangrijkste releases op dit label behoorde de output van Drexciya: harde, ruwe, militante tracks uitgevoerd door een mysterieus duo producers, met bijgesloten aan de originele vinyluitgaves kleine hints en puzzelstukjes die wezen op een groter verhaal achter de muziek:

As Drexciya, the Detroit duo Gerald Donald and James Stinson made some of the best electro ever put to record. Through their track titles, artwork and lyrics, they imagined an expansive science fiction universe populated by people who lived underwater—the descendants of pregnant slaves thrown overboard during transatlantic journeys—and beings from outer space. Following in the footsteps of artists like Sun Ra and George Clinton, Drexciya created an Afrofuturist fantasy that remains captivating and emotional today.
Voor de liefhebbers van dit soort ongein, er is onlangs ook een comic (ahum, excuseer, “graphic novel”) van verschenen. :D

Gaandeweg doorheen de jaren ‘90 is hun output van singles wat stilgevallen, maar dan volgt in 1999 hun debuut full-length album op het techno-instituut Tresor. We horen hier een verschuiving in de sound in vergelijking met voorheen: het mag allemaal iets zachter, melodieuzer, gevarieerder ook, zijn. Conceptueel gunnen Stinson en Gerold de luisteraar een volledige kijk op de onderwater-wereld van de Drexciyans; zie hiervoor de evocatieve track titels (ga nooit duiken zonder dat je je Funk Release Valves bij de hand hebt!!).


In 2002 volgt een explosie aan albums gelinkt aan het project: de Storms-serie, waaronder twee officiële Drexciya albums en een resem aan releases onder zijprojecten. De bekendste hiervan is ongetwijfeld The Other People Place – Lifestyles of the Laptop Cafe, een album dat nu aanzien wordt als een van de mooiste releases op het Warp-label ooit. Ik raad iedereen die gebeten is door Neptune’s Lair aan om ook eens te duiken in deze zijprojecten.

Maar dan slaat het noodlot toe: James Stinson sterft aan hartcomplicaties in het najaar 2002 en laat een muzikaal nalatenschap van jewelste na. 32 jaar was hij….

Er zijn parallellen te trekken met een andere Detroit-legende die ook veel te vroeg is heengegaan.


Om nog even terug te komen op Neptune’s Lair zelf, waarom dit album als mijn AOTW? Zoals bij iedereen van mijn voorgangers hier was het wikken en wegen en vele nachten wakker liggen van deze verschrikkelijk moeilijk te maken keuze. Ik wou naast een straf album op zich ook een keuze die kan dienen als een ambassadeur voor één van mijn favoriete muziek-genres in geheel. Wat spreekt me aan aan echt goede techno? Het is voor mij heel pure muziek, heel transparant in de zin dat alle individuele elementen er duidelijk uit te pikken zijn. Maar zoals bij vele andere kunstdisciplines zit genialiteit in de eenvoud. Ik vind de melodieën op deze plaat simpel, ja, maar ze blijven me echt bij. Er gaat ook een warmte van uit dankzij de geweldige textuur die uit de analoge synths komt, en ik krijg bij Drexciya op veel vlakken eenzelfde gevoel als een jazz-quartet dat uitstekend samenspeelt en kan improviseren. Dit is niet zomaar hetzelfde Fruity Loops loopje ad nauseum op repeat. Hoewel repetitiviteit in het algemeen natuurlijk wel een hoofdkenmerk van techno en andere dance music is. Een ander woord voor techno en electro, zeker als ze uit Detroit komt is ‘machine funk’. Ik kan mij heel goed in deze term vinden. Er gaat hier een soort onweerstaanbare groovy “blackness” van uit, die veel eerbetoon uitstraalt aan de lineage van zwarte muziek: funk, soul, jazz… Hierdoor ook denk ik dat dit voor liefhebbers van deze andere genres zoals er hier wel enkele rondhangen op het forum een mooie ontdekking of een aangename luisterbeurt kan zijn. Ik ben heel benieuwd naar de respons op dit album dat me toch na aan het hart ligt..

In elk geval, enjoy the ride.

Drexciya, out.


@BlackOccult : voor de BG-playlist mag het het weergaloze Funk Release Valves zijn
 
Uitstekende keus, ideaal als verlaten eiland plaat, abstract en diep, je blijft er niveaus in ontdekken. Benieuwd wat de perceptie is van mensen die niet bekend zijn met het genre, net zoals Mad Villain een klassieker.
 
wel vandaag een eerste keer beluisterd, maar het deed mij veel te bedrukkend aan.
niks chill, dat 'techno' tempo laat u zweten, geen ademruimte?
wel op de studio monitoren geluisterd, later eens op de minder drukkende woonkamer setup luisteren.

de intermezzos, intros en outros van het albums/sommige tracks hadden nochtans mijn aandacht.
 
Uitstekende keus, ideaal als verlaten eiland plaat, abstract en diep, je blijft er niveaus in ontdekken. Benieuwd wat de perceptie is van mensen die niet bekend zijn met het genre, net zoals Mad Villain een klassieker.
Amai, ik denk dat dit al van het meest lovend is dat ik uw typische deadpan uitspraken heb weten zijn. 😅

wel vandaag een eerste keer beluisterd, maar het deed mij veel te bedrukkend aan.
niks chill, dat 'techno' tempo laat u zweten, geen ademruimte?
wel op de studio monitoren geluisterd, later eens op de minder drukkende woonkamer setup luisteren.

de intermezzos, intros en outros van het albums/sommige tracks hadden nochtans mijn aandacht.
Dat drukkende vind ik wel een goede omschrijving nochtans. Past heel goed bij hun hele onderwaterconcept achter de muziek imo.
 
Deze is echt m'n ding niet vrees ik. Sommige van de nummers verdwenen tijdens het werken een beetje in de achtergrond, waar ik op zich geen probleem mee heb. Andere daarentegen vond ik bepaalde irritante, repetitieve geluidjes hebben, zoals Drifting into a Time of No Future en Organic Hydropoly Spores. En dan zo'n wtf nummer als Draining of the Tanks. Helaas, dit ga ik niet opnieuw opzetten.

Om toch nog op een positieve noot te eindigen: een nummer als Devil Ray Cove met een opzwepende beat kan ik nog wel appreciëren.
 
Ooofff, deze is echt helemaal mijn ding, nog nooit een album van Drexciya geluisterd, maar kende wel al wat nummers (vooral uit sets van Dj Stingray) en heb er ook wat van in mijn Rekordbox staan die ik soms zelf draai. Knaller maar! :music:

 
Lost Vessel vind ik wel een schijf, de rest vind ik zeker apprecieerbaar, maar héél veel doet het mij toch niet, maar dat komt wellicht omdat ik het bij elektronische muziek meer zoek bij ambient/soundscape achtige dingen, of eerder donkere dingen, denk The Haxan Cloak, Alva Noto, Biosphere, Autechre, Boards of Canada... Als het dan toch over Detroit techno gaat dan luister ik meestal naar de bekende dingen, Plastikman/Richie Hawtin, maar daar ken ik echt bijzonder weinig van. Het hele afrofuturism-ding is wel vet, dat kende ik niet echt. Maakt het wel tof. Al bij al wel een fijne plaat, sowieso.
 
Lost Vessel vind ik wel een schijf, de rest vind ik zeker apprecieerbaar, maar héél veel doet het mij toch niet, maar dat komt wellicht omdat ik het bij elektronische muziek meer zoek bij ambient/soundscape achtige dingen, of eerder donkere dingen, denk The Haxan Cloak, Alva Noto, Biosphere, Autechre, Boards of Canada... Als het dan toch over Detroit techno gaat dan luister ik meestal naar de bekende dingen, Plastikman/Richie Hawtin, maar daar ken ik echt bijzonder weinig van. Het hele afrofuturism-ding is wel vet, dat kende ik niet echt. Maakt het wel tof. Al bij al wel een fijne plaat, sowieso.
Autechre en co zijn voor een stuk wel schatplichtig aan de Detroit school, zeker het eerdere werk. En ze zijn dan daarna verder blijven ontwikkelen.

James Stinson, de man achter Drexciya heeft veel muziek uitgebracht onder vele pseudonymen, sommige gaan ook meer richting downtempo. Zeker The Other People Place eens checken nog moest je tijd en goesting hebben:

Grava 4, het laatste Drexciya album proper is ook al iets meer Ambient-ish:

(ambient zoals de 1e Aphex Twin ambient is, bedoel ik eerder)
 
Yes, dit is heel cool! Kende het helemaal niet. Morgen nog eens opleggen, is overduidelijk een groeiplaat.

Jammer van de weinige reacties wel, dit is een toppertje.
 
Doe is kalm, gast!
Dat gaat niet, Clerqie heeft hier voor pompende beats gezorgd :love: !!

giphy.gif
 
Uitstekende keuze @clercqie, zeer eclectische mix van elektronica, techno en ambient. Dat hele afrofuturisme is wel geniaal, je moet dat natuurlijk niet allemaal te serieus nemen maar ik kan dat wel steeds appreciëren.

Het album kon wel mijn volledige concentratie niet grijpen maar dat had misschien eerder met de speelduur te maken.
 
Tja, techno en verwanten, wat valt daarover te zeggen?
Dat is voor mij DJ Tiësto en nadien de snobs zien hakken, skiën en weet ik veel wat ze nog deden op de tonen van hun Nokia. Allemaal in voorbereiding op hun drugsweekends met de pillen en witgevulde zakjes die ze meebrachten naar school alsof het pokemonkaarten waren.
Maandag kwamen ze dan terug als kwijlende zombies tijdens de les Frans, dus dan moet ik wel een natuurlijke afkeer hebben ontwikkeld jegens techno en alles wat met een draaitafel te maken had.
Gelukkig is daar zovele jaren later verandering in gekomen met een kortsluiting in mijn hersenen. Er was nog plaats gereserveerd voor dit soort muziek :clap:.

'Universal Element - Drifting into a time of no future - Polymono Plexusgel - Lost Vessel' waren mijn favorietjes van deze plaat.
'Surface Terrestrial Colonization' zou de vervangmelodie kunnen zijn van Leisure Suit Larry.
'Oxyplasmic Gyration Beam' voor Space Invaders.
'Quantum Hydrodynamics' had een alternatief kunnen zijn voor de film 'Critters'.
'Devil Ray Cove' is het soort muziek je zou horen in danszalen van de '90 tussen mensen die plezier hebben en niet tussen mensen die op zoek zijn naar een goede deal.
Lachwekkende nummers zoals 'Bottom Feeders' zijn zelfs nog dik oké.
Soms hoorde ik wat Aphex Twin (voor zover ik me AT nog herinner).

Een uur dat zeker niet verkwist is. Fan ga ik me niet noemen, maar dit soort techno-electro bekoort me wel.
 
Terug
Bovenaan