Album of the week Drexciya – Neptune’s Lair (Tresor 129, 1999)

Ik kan wel een portie donkere elektronische muziek smaken. Al ken ik er te weinig van om met namen te smijten. De melodieën en sounds die ik hier hoor kan ik wel smaken. Maar de beats vind ik niet zo lekker en een beetje plat klinken waardoor het me niet meevoert zoals in zou willen. De meeste dingen die voorbij komen heb ik ook wel eens beter gehoord. Van bij Ozric Tentacles tot Aphex Twin.

Nu ook wel thuis en in de auto geluisterd en eigenlijk spreekt dergelijke muziek me toch het meest op de dansvloer aan. Op een coole locatie en in de juiste mood zou ik er zeker wel een hele tijd van kunnen genieten.
 
Vreemde muziek, een genre waar ik nog nooit naar geluisterd heb. Heb ook geen idee wanneer je hier best naar luistert? Heb het nu gedaan tijdens het werken en het stoorde me niet en af en toe zat ik mee te bewegen. Heb niet de neiging om dit nog op te zetten maar mocht het ergens in een autoplaylist zitten, zal ik het ook niet skippen. Weer wat nieuws leren kennen dankzij AOTW.
 
@clercqie: heb deze vandaag nog eens beluisterd en viel wee best mee :p.

Wat is eigenlijk de geprefereerde versie? Degene die ik beluisterd heb, is die van 21 tracks (CD/digitale versie). Met nog eens rond te kijken op Discogs zie ik dat die versie de tracklist is van de LP maar dan aangevuld met de nummers van een EP, een single en een nummer dat van een compilatie komt. Dan wordt je album als concept toch al iets anders, lijkt me? Of maakt dit voor jou niet zo veel uit?
 
@clercqie: heb deze vandaag nog eens beluisterd en viel wee best mee :p.

Wat is eigenlijk de geprefereerde versie? Degene die ik beluisterd heb, is die van 21 tracks (CD/digitale versie). Met nog eens rond te kijken op Discogs zie ik dat die versie de tracklist is van de LP maar dan aangevuld met de nummers van een EP, een single en een nummer dat van een compilatie komt. Dan wordt je album als concept toch al iets anders, lijkt me? Of maakt dit voor jou niet zo veel uit?
Moeilijke discussie. Da's vaak het geval bij underground dance dat de CD en Lp uitgaves (licht) verschillen. Veelal bevat de LP de meer dansbare tracks, voor DJs, en dan worden daar aan de CD de interludes en ambient stukken aangeplakt. Da's voor een groot deel economisch / kostenefficiënt ingegeven.

Voor Drexciya's Neptune's Lair ben ik bewust voor de CD gegaan omdat alle nummers voor mij deel uitmaken van 'het album' en ik ze allemaal apprecieer. Van de opvolgers Harnessed The Storm en Grava 4 heb ik dan weer de LPs... Dus hier wil het af en toe wel eens verschillen qua inschatting. Tis ook behoorlijk subjectief.

Een ander voorbeeld is Voices From The Lake:

De CD is 1 aaneensluitende trip en dus voor mij het definitieve 'album'! De LP bevat dan weer de afzonderlijke, meer uitgesponnen tracks waar andere DJs dan hun eigen creativiteit op kunnen loslaten en is ook een supermooie collector's piece.

We kunnen het ook nog hebben over de verschillende luisterbeleving tussen CD en LP, waarbij de rustmomenten elke 15min bij het verdraaien van de kant ergens voor mij ook integraal deel gaan uitmaken van het geheel. Dat zijn dan de momenten waarbij ik even extra stil sta bij wat reeds is gepasseerd. Beetje meditatief feitelijk. Bij CD heb je dan weer de beleving van de meer continue, onafgebroken flow. Beiden hebben hun plaats en zorgen imo voor een ander soort appreciatie van een werk.
 
Terug
Bovenaan