Fiets Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?


  • Totaal aantal stemmers
    209
Los daarvan is het argument van de mensen pro-helm net NIET op basis van kansberekening en risicocalculatie maar op basis van "wat als...", er wordt letterlijk gezegd "de kans is heel klein maar het moest maar eens net die keer gebeuren". De cijfers tonen aan dat er een hoop automobilisten en voetgangers hoofdletsels oplopen door deelname aan het verkeer, net zoals fietsers. Het feit dat de kans kleiner is, is in de context van deze discussie niet relevant. Er is namelijk nog steeds een frappante "wat als..." context.
Maar, auto's zitten al vol met dit soort verplichte veiligheidssystemen. Airbags, gordels, kopsteunen, ... dat het effect van een extra helm waarschijnlijk quasi nihil is. Die hoofdletsels zijn waarschijnlijk enkel diegenen die ofwel door een projectiel geraakt worden, ofwel bij de ongevallen die zodanig zwaar zijn dat een helm niet meer zou helpen.
Maar daar heb ik nog geen effectieve onderzoeken over gevonden.
 
Misschien bestaan er helmen met een zonne/regenklep. 🤷

Ik was al aan het denken om eens een petje onder mijn helm te proberen of zo.

Zonder bril is geen optie want dan beland ik in de gracht en verdwaal ik.

Koerspetje met klep naar beneden onder de helm zou toch iets moeten helpen. Miss Flandrienne ga je er wel niet mee winnen. Maar in de gracht of met verloren te rijden naar de verkiezing ga je ook geen eredame worden.
 
Vandaag trouwens per ongeluk met de step vertrokken zonder helm (andere routine dan normaal). Na 50m rijden teruggedraaid omdat ik het direct merkte, zoals je ook merkt dat je je autogordel niet aan hebt. Zo zie je maar dat heel die "last" eigenlijk een gewoonte is die je moet kweken
 
Miss Flandrienne ga je er wel niet mee winnen. Maar in de gracht of met verloren te rijden naar de verkiezing ga je ook geen eredame worden.
Achja, Miss of Mister Flandrien(ne) win je sowieso niet als je u in volle spits in volle uitrusting op de fiets waagt: Helm, fluo kledij, kerstboomverlichting.

En dan zijn er nog die u niet zien hé!
 
Maar, auto's zitten al vol met dit soort verplichte veiligheidssystemen. Airbags, gordels, kopsteunen, ... dat het effect van een extra helm waarschijnlijk quasi nihil is. Die hoofdletsels zijn waarschijnlijk enkel diegenen die ofwel door een projectiel geraakt worden, ofwel bij de ongevallen die zodanig zwaar zijn dat een helm niet meer zou helpen.
Maar daar heb ik nog geen effectieve onderzoeken over gevonden.

Ja ik had al gemerkt dat ik de alinea betreffende automobilisten niet helemaal gelezen had want @Tanuki_ merkte al op dat hoofdletsels onder automobilisten vooral voorkomen onder zij die hun gordel niet dragen. Er wordt in deze niet verder gekwantificeerd dan "vooral" dus met gordel een hoofdletsel oplopen zal maar een miniem aantal zijn.
 
Achja, Miss of Mister Flandrien(ne) win je sowieso niet als je u in volle spits in volle uitrusting op de fiets waagt: Helm, fluo kledij, kerstboomverlichting.

En dan zijn er nog die u niet zien hé!
Ik heb meestal mijn (uniform)rok aan wanneer ik naar huis fiets. Er zijn er toch een deel die de helm en het vestje niet zien omdat ze maar tot halverwege kijken. 😁
Daarom maar een fietsshortje eronder aan nu.
 

De tramsporen in Gent hebben een kwalijke reputatie, want jaarlijks gebeuren 500 fietsongevallen op tramsporen...
Recenter, op 1 juli, kwam een 44-jarige fietser en vader van twee kinderen ten val in de tramsporen van de Gebroeders Vandeveldestraat. Hij liep daarbij een zware hoofdwonde op. Twee weken lag de fietser in coma en vocht hij voor zijn leven. Op 14 juli bezweek hij uiteindelijk aan zijn verwondingen.
relevant artikeltje...
kijk, het blijft een vrijheid om het al dan niet te dragen, maar als ge kinderen hebt, kijk er dan eens goed naar en vraag je af of ze het waard zijn om dat ongemak van een helm te verdragen ook al is de kans klein dat je iets overkomt.
 
Ik moet met spijt vast stellen dat ik geen helm draag als ik met de gewone fiets rij (elektrisch) maar wel een helm draag als ik met de koersfiets rij. De kinderen daarentegen dragen altijd een helm als ze fietsen
 
relevant artikeltje...
kijk, het blijft een vrijheid om het al dan niet te dragen, maar als ge kinderen hebt, kijk er dan eens goed naar en vraag je af of ze het waard zijn om dat ongemak van een helm te verdragen ook al is de kans klein dat je iets overkomt.
Wat ik dus niet snap bij al die dingen is die ongevallen gebeuren omdat ze in met hun wiel in een tramspoor uitkomen. Die tramsporen lopen toch overal vrij ver van de zijkant van de baan? Fiets gewoon naast die tramsporen?

Maar, nu wil ik @mac-bc zijn reactie op dit artikel wel eens zien? Gaan we OV nu afschaffen omdat er mensen uit principe geen helm dragen? Of welk excuus gaan we deze keer verzinnen?
 
Wat ik dus niet snap bij al die dingen is die ongevallen gebeuren omdat ze in met hun wiel in een tramspoor uitkomen. Die tramsporen lopen toch overal vrij ver van de zijkant van de baan? Fiets gewoon naast die tramsporen?

Maar, nu wil ik @mac-bc zijn reactie op dit artikel wel eens zien? Gaan we OV nu afschaffen omdat er mensen uit principe geen helm dragen? Of welk excuus gaan we deze keer verzinnen?
Ik ga nu even Antwerpen als voorbeeld nemen:

2023-07-19 12_04_48-4 Korte Nieuwstraat - Google Maps (1).jpg


2023-07-19 12_06_49-17 Nationalestraat - Google Maps (1).jpg


Zoveel speling is dat nu ook weer niet. Al lijkt het me echt niet zo moeilijk om er gewoon tussen te fietsen 🤷‍♂️ En als dat niet lukt, kunt ge nog altijd dikkere bandjes steken.
 
Wat ik dus niet snap bij al die dingen is die ongevallen gebeuren omdat ze in met hun wiel in een tramspoor uitkomen. Die tramsporen lopen toch overal vrij ver van de zijkant van de baan? Fiets gewoon naast die tramsporen?

Maar, nu wil ik @mac-bc zijn reactie op dit artikel wel eens zien? Gaan we OV nu afschaffen omdat er mensen uit principe geen helm dragen? Of welk excuus gaan we deze keer verzinnen?
Uitwijken voor voetgangers die zonder kijken overal wandelen, oversteken omdat je ergens moet inslaan of je moet een kruising van verschillende sporen over. Soms liggen die sporen ook wel echt dicht bij de rand van het voetpad, zeker in het centrum, en dan is het makkelijker om er tussenin te rijden. Aan het Gravensteen is bv een stukje waar je amper langs de sporen kan fietsen omdat het stukje baan tussen de stoep en de sporen zo dun en zo kapot is.
 
Ik ga nu even Antwerpen als voorbeeld nemen:

Bekijk bijlage 21366

Bekijk bijlage 21367

Zoveel speling is dat nu ook weer niet. Al lijkt het me echt niet zo moeilijk om er gewoon tussen te fietsen 🤷‍♂️ En als dat niet lukt, kunt ge nog altijd dikkere bandjes steken.
Nee das niet moeilijk om er tussenin te fietsen, maar je moet dan wel twee maal de sporen over dus twee maal risico dat je niet dwars genoeg gaat en je band vast komt te steken. In Gent zijn er hier en daar dan ook nog eens kasseien rond de sporen wat het ook niet makkelijker maakt.
 
Ik ga nu even Antwerpen als voorbeeld nemen:

Bekijk bijlage 21366

Bekijk bijlage 21367

Zoveel speling is dat nu ook weer niet. Al lijkt het me echt niet zo moeilijk om er gewoon tussen te fietsen 🤷‍♂️ En als dat niet lukt, kunt ge nog altijd dikkere bandjes steken.
Je eerste foto is een punt waar zeker 's avonds enorm veel mensen oversteken etc, dus hier is het constant uitwijken, Ook staan vaak op de rand van de rechterstoep veel mensen door de cocktailbar die daar gelegen is. Dus je fietst rechts, moet plots toch tussen de tramrails in terwijl een auto je net wil inhalen en dan vliegen 2 zatte hollanders op een e-step ook nog snel voor je in. Toch niet zo handig.

De 2de foto valt mee, al heb je daar enkele honderde meters verder wel een tricky situatie waar tramrails mekaar kruisen maar in verschillende hoeken etc, als je dan van rechts van die rails naar de linkerbaan moet, kan het ook wel even zweten worden.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat zijn toch allemaal dingen die "wel eens kunnen voorvallen als ge pech hebt". Maar 500 ongevallen op tramsporen per jaar alleen in Gent al, krijg je toch niet uitgelegd? Dan zit er toch iets serieus verkeerd in de overschatting van hun eigen fiets-controle ofzo?
 
Maar dat zijn toch allemaal dingen die "wel eens kunnen voorvallen als ge pech hebt". Maar 500 ongevallen op tramsporen per jaar alleen in Gent al, krijg je toch niet uitgelegd? Dan zit er toch iets serieus verkeerd in de overschatting van hun eigen fiets-controle ofzo?
Ik heb in Gent 1j als student de fiets genomen (en toen werd hij gepikt en deed ik het zonder) en 1x gevallen: regende lichtjes, ik moest een tramspoor kruisen en door de regen zijn die dingen spiegelglad. Ik moet toch gokken dat dat de reden was, want zonder zot te doen lag ik plots op de grond met zware schaafwonden. Niets te verkeerd inschatten, zatte student, overmoedige zotte student, gewoon pech.
 
Maar dat zijn toch allemaal dingen die "wel eens kunnen voorvallen als ge pech hebt". Maar 500 ongevallen op tramsporen per jaar alleen in Gent al, krijg je toch niet uitgelegd? Dan zit er toch iets serieus verkeerd in de overschatting van hun eigen fiets-controle ofzo?
Dus er zijn 500 ongevallen met tramsporen per jaar in Gent (geregistreerde ongevallen op't spoed) en uw eerste idee is "'t ligt aan de fietsers" en niet "'t ligt aan de infrastructuur"? Iedereen in't Gentse kan gewoon toevallig veel minder goed fietsen dan in andere steden? Ik ga niet zeggen dat we allemaal even handig zijn op ons stalen ros maar dat lijkt mij toch een omgekeerde redenering. Als er veel ongevallen zijn op een bepaald kruispunt ga je toch ook niet denken "goh zo raar dat iedereen net daar minder oplet"?

De afstand tussen de tramsporen is smaller dan de meeste andere steden, er liggen vaak kasseien of putten rondom de sporen, de sporen liggen door de smalle straten dicht bij de stoep of geparkeerde auto's, door die beperkte afstand kan je ook minder goed loodrecht oversteken. Je moet uitwijken voor ander verkeer en voetgangers, en zoals Mulan aanhaalde zijn die dingen bij regenweer spiegelglad. In Gent liggen de sporen veel meer op de weg terwijl bv in Antwerpen ze hun eigen bedding hebben, wat ook al een stuk scheelt. Ik weet niet of er een groot verschil is in aantal fietsers tussen de twee steden, misschien dat dat ook een rol speelt.

Er zijn nu blijkbaar hier en daar wel pijltjes die aantonen wanneer je beter tussen of naast de sporen kan rijden maar dan moet je er natuurlijk toch weer over. Fietsen met dikkere banden voor in't stad zijn denk ik inderdaad de beste oplossing. Speciaal om deze reden had ik vroeger zo'n cruiser-fiets met super dikke banden. Ik ging langs geen kanten vooruit maar dan moest ik tenminste geen schrik hebben voor de sporen, werkte perfect. Nu doe ik vaker langere afstanden en heb ik een koersfiets, toch altijd spannend als ik dan toch eens in't centrum moet zijn.
 
Dus er zijn 500 ongevallen met tramsporen per jaar in Gent (geregistreerde ongevallen op't spoed) en uw eerste idee is "'t ligt aan de fietsers" en niet "'t ligt aan de infrastructuur"? Iedereen in't Gentse kan gewoon toevallig veel minder goed fietsen dan in andere steden? Ik ga niet zeggen dat we allemaal even handig zijn op ons stalen ros maar dat lijkt mij toch een omgekeerde redenering. Als er veel ongevallen zijn op een bepaald kruispunt ga je toch ook niet denken "goh zo raar dat iedereen net daar minder oplet"?

De afstand tussen de tramsporen is smaller dan de meeste andere steden, er liggen vaak kasseien of putten rondom de sporen, de sporen liggen door de smalle straten dicht bij de stoep of geparkeerde auto's, door die beperkte afstand kan je ook minder goed loodrecht oversteken. Je moet uitwijken voor ander verkeer en voetgangers, en zoals Mulan aanhaalde zijn die dingen bij regenweer spiegelglad. In Gent liggen de sporen veel meer op de weg terwijl bv in Antwerpen ze hun eigen bedding hebben, wat ook al een stuk scheelt. Ik weet niet of er een groot verschil is in aantal fietsers tussen de twee steden, misschien dat dat ook een rol speelt.

Er zijn nu blijkbaar hier en daar wel pijltjes die aantonen wanneer je beter tussen of naast de sporen kan rijden maar dan moet je er natuurlijk toch weer over. Fietsen met dikkere banden voor in't stad zijn denk ik inderdaad de beste oplossing. Speciaal om deze reden had ik vroeger zo'n cruiser-fiets met super dikke banden. Ik ging langs geen kanten vooruit maar dan moest ik tenminste geen schrik hebben voor de sporen, werkte perfect. Nu doe ik vaker langere afstanden en heb ik een koersfiets, toch altijd spannend als ik dan toch eens in't centrum moet zijn.
Nee, mijn eerste reactie is "mensen overschatten hun fietskunsten rond tramsporen (of onderschatten de gevaren van tramsporen, same thing)".

Maar uiteindelijk is er dus maar 1 oplossing, en dat is de tram afschaffen en alle sporen afbreken? Ik ben niet persé tegen, want imo, of dat nu een bus of een tram is, doet weinig ter zake.
 
Laatst bewerkt:
Nee, mijn eerste reactie is "mensen overschatten hun fietskunsten rond tramsporen (of onderschatten de gevaren van tramsporen, same thing)".

Maar uiteindelijk is er dus maar 1 oplossing, en dat is de tram afschaffen en alle sporen afbreken? Ik ben niet persé tegen, want imo, of dat nu een bus of een tram is, doet weinig ter zake.
Same thing, waarom zou dat in Gent wel zo zijn en in Antwerpen niet? De meeste fietsers in Gent weten maar al te best hoe risky de sporen zijn, het komt dikwijls ter sprake. Zelf vorig jaar na tien jaar ongevalloos fietsen in Gent ook uitgegleden op een tramspoor, en ik ben er extra voorzichtig mee nu aangezien ik dunne bandjes heb. Er zijn ook al officiële instanties geweest die hebben uitgelegd waarom het in Gent anders is dan andere steden. Wel onderbouwder dan uw eerste reactie alleszins.

Ik heb een goeie oplossing gegeven en er zijn nog veel onderzoeken naar andere oplossingen zoals in de richting van die rubbers die ze een aantal jaar geleden geprobeerd hebben. Niemand heeft het hier over trams afschaffen en sporen afbreken (behalve gij) Er valt naast het vernieuwen van de wegen vol putten en ongelijke kasseien gewoon niet veel aan te doen denk ik. behalve misschien een helm dragen om toch de kans op hoofdletsels zoveel mogelijk te minimaliseren (tis maar een idee).

Bring back de trolleybuses!
 
Terug
Bovenaan