Fiets Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?


  • Totaal aantal stemmers
    209
één en twee zijn gewisseld voor de duidelijkheid :p

voorbeeld twee daar is in feite niks verkeerd aan. Het is de automobilist die daar wakker moet zijn.
Voorbeeld één dat is een perfect voorbeeld van een halfbakken situatie. Het is ontworpen dat een fietser voorrang heeft, maar iedereen zijn gevoel zegt dat je dat niet hebt en beter ook niet neemt. Het is ook niet het zebrapad dat je moet nemen maar de fietsoversteekplaats. Voor beide zaken moet je als automobilist remmen als er een fietser of een voetganger wil oversteken.
Bij dat eerste voorbeeld heb je als fietser geen voorrang hoor?
 
In beide gevallen heb je als fietser gewoon voorrang.
Alleen bij het eerste moet je voorrang verlenen aan de fietsers die reeds zich op het rondpunt bevinden.

Bij die laatste gaat geen enkele fietser zijn voorrang nemen, logisch want dat is spelen met u leven.

Het grote probleem is dat onze infrastructuur niet duidelijk en eenduidig is. Misbaksels, structureel fout en gewoon ronduit gevaarlijk.
Voeg daar nog is de matige kennis bij van veel mensen, samen met het inzicht van een vis, en je weet het wel eh man.
Nee? Fietsoversteekplaatsen hebben geen voorrang en bijgevolg heb je als fietser daar geen voorrang.
 
Bij dat eerste voorbeeld heb je als fietser geen voorrang hoor?

Nee? Fietsoversteekplaatsen hebben geen voorrang en bijgevolg heb je als fietser daar geen voorrang.
Dat is net de clou van het verhaal.
De theorie geeft u gelijk. Daar heb je geen voorrang want vierkant dus fietsoversteekplaats.
Maar je legt dat 1m na het rondpunt naast een zebrapad, een inrichting waarop voetgangers wel voorrang hebben en automobilisten moeten stoppen.
Het geeft om de illusie van een doorlopend fietspad, want doorlopende fietspaden die zo ingericht zijn bestaan ook gewoon. Het verschil is dan dat de vierkanten rechthoeken of anders genoemd lijnen zijn.

Je voelt al langs elke kant aan dat dit gewoon een halfbakken situatie is.
Er staat ook geen enkel bord noch een haaientand om aan te geven van “fietser geef voorrang”.
 
Wel straf over een simpele ja / née vraag al 16 blz.

Ik geef ook toe, met race helm op. Als zoon mee fietst, allen helm op. Maar als ik alleen fiets op de gewone fiets, ist zonder. Mentale kwestie dus.
 
Vraagje aan de mensen die met helm fietsen én een bril dragen.
Hoe doen jullie dat als het regent?
De paar keer dat ik in de regen gefietst heb vond ik het wel vervelend dat de druppels op mijn bril bleven hangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vraagje aan de mensen die met helm fietsen én een bril dragen.
Hoe doen jullie dat als het regent?
De paar keer dat ik in de regen gefietst heb vond ik het wel vervelend dat de druppels op mijn bril bleven hangen.
1689655989036.png
 
Vraagje aan de mensen die met helm fietsen én een bril dragen.
Hoe doen jullie dat als het regent?
De paar keer dat ik in de regen gefietst heb vond ik het wel vervelend dat de druppels op mijn bril bleven hangen.
Dat ligt toch niet echt aan de helm. Zonder helm blijven druppels ook hangen?
 
Misschien bestaan er helmen met een zonne/regenklep. 🤷

Ik was al aan het denken om eens een petje onder mijn helm te proberen of zo.

Zonder bril is geen optie want dan beland ik in de gracht en verdwaal ik.
Ahja oke, mijn helm heeft idd zoiets :
(Niet specifiek die helm, maar soortgelijk model).

Misschien dat ik er daarom niet meer last mee heb dan zonder helm.
 
Vraagje aan de mensen die met helm fietsen én een bril dragen.
Hoe doen jullie dat als het regent?
De paar keer dat ik in de regen gefietst heb vond ik het wel vervelend dat de druppels op mijn bril bleven hangen.
Zoals Mulan zegt, niets aan te doen.
Af en toe afvegen.
Ik heb deze helm en maakt geen verschil qua regen
 
Nooit, zowel op gewone fiets als e-bike. Sporadisch rij ik eens met de speed pedelec van m'n broer en dan wel, gezien de verplichting.

Sowieso volledig gekant tegen een verplichting op gewone fietsen. 90% van de keren dat ik fiets is het een snelle verplaatsing in de stad, op zo'n momenten is het zeker een extra last om dat mee te sleuren. Het staat voor mij wat op hetzelfde niveau als vrij zwemmen op eigen risico, wat helaas niet mag in ons land.

Ik heb ooit ergens iets gelezen waarbij gesteld werd dat het statistisch even veel zin heeft om als autobestuurder een helm te dragen dan als fietser, maar kan het niet direct terugvinden en geen idee of het wetenschappelijk gestaafd was.
 
Mijn dochter haar school is 7km verder, ik kan welgeteld anderhalve km op een veilig fietspad fietsen. Na die anderhalve km heb ik de keuze: ofwel boerewegels volgen waarbij ik net niet in de gracht moet staan als er een auto passeert gedurende 4km en daarna straten die anderhalve auto breed zijn, ofwel een N-weg waar er stukken 70 en 90 gereden mogen worden én waarbij het fietspad voor de helft overwoekerd wordt door onkruid. Ik woon dus in de Vlaamse Ardennen, het walhalla van de fietsers. 🙈
Een helm gaat niets helpen als je aangereden wordt door een auto die 70-90 km/h rijden, dus is eigenlijk irrelevant. Dat fietspad dat overwoekerd wordt door onkruid daarentegen, des te meer relevant.
Zot! En dat terwijl je net automobilisten uitdaagt om je aan te rijden met die helm op! 😱
Beetje onnozel om zoiets meerdere malen in het belachelijke te trekken in deze thread terwijl er toch door meerdere gekwalificeerde personen onderzoek naar gepleegd is en die tot dezelfde conclusie kwamen. Automobilisten nemen meer risico's bij het passeren van fietsers met fietshelmen dan bij het passeren van fietsers zonder fietshelmen.
Dat wil niet zeggen dat automobilisten tilt slaan als ze een fietser met een helm op zien en die opzettelijk van de baan proberen te rammen, dus waarom je dat mopje tot in den treure toe herhaalt, snap ik niet.
Eentje over dezelfde studie met wat meer informatie:

Ja, het zijn beperkte studies, maar de aanwijzigingen zijn er nu eenmaal dat automobilisten meer risico's nemen als een fietshelm gedragen wordt. Persoonlijk rijd ik bv ook veel voorzichtiger als er kinderen dicht tegen de straat aan lopen/spelen dan wanneer daar een volwassen man of vrouw wandelt, dus zo'n vreemde stelling is dat toch niet.

Also, hoofdletsels (topic of discussion) komen vaker voor bij fietsers na een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig dan na een aanrijding waar geen gemotoriseerd voertuig bij betrokken is.


Interessant artikel, geeft ook aan dat er onder de zwaargewonde voetgangers meer hoofdletsels opgelopen worden dan onder zwaargewonde fietsers. Dus, helmpje op bij het wandelen, is toch ook zo'n slecht idee nog niet. Zelfs in de auto zijn 30% van de zwaargewonden met een hoofdletsel opgenomen in het ziekenhuis, dus ook maar een helm op in de auto dan.

Ik snap zeer zeker waarom mensen pleiten voor het dragen van een helm op de fiets, maar ik snap niet waarom ze dan niet evenzeer een helm opzetten als voetganger of in de auto, terwijl daar soortgelijke percentages hoofdletsels voorkomen als op de fiets en ik hier bij de meesten toch het argument "wat als..." of "het moet maar eens gebeuren..." lees. Telt dat plots niet meer als je te voet of met de auto bent?
 
Ok maar in datzelfde artikel staat toch ook dat fietsers de grote meerderheid vormen van zwaargewonden in het verkeer, dan is het toch niet vergezocht om bij het fietsen wel een helm aan te doen en bij andere vormen van verkeer niet.

Van de zwaargewonde voetgangers werd het overgrote deel (9/10) aangereden terwijl er bij het fietsen dikwijls ook ongevallen waren zonder andere partij, dus lijkt het mij logisch dat de kans op een ongeval met zware verwondingen bij een fietser groter is dan de voetganger. Als fietser bevind je je over het algemeen ook dichter bij gemotoriseerd verkeer dan een voetganger. Een voetganger gaat ook geen 20 km/u vooruit en valt ook niet vaak overkop bij het plots moeten remmen. Fietsen is nu eenmaal gewoon gevaarlijker.

Alles bevat een risico, als gij een verkeerde stap op uwen trap zet kunt gij evenzeer aan uw einde komen, dus ja in theorie kan je dan zeggen dat je in huis best ook een helm aan doet just in case. In praktijk is dat een beetje te gek en doen we gewoon aan risico proberen incalculeren. Het is toch niet zo vergezocht dat je als fietser meer kans hebt om verkeerd op je hoofd te vallen dan als voetganger. De statistiek dat 40-45% van zowel zwaargewonde voetgangers als fietsers een hoofdletsel hebben is hier niet relevant, het punt is dat ge dat als fietser veel sneller tegen kunt komen. (en tegenkomt, aan dat artikel te zien) Bijna de helft van alle zwaargewonden in het verkeer (voetganger, auto, fietser, bestelwagens, vrachtwagens, stepkes, ...) is fietser.

Dus ik begrijp niet dat jij niet begrijpt dat wij als chauffeur en voetganger niet ook een helm dragen.

De hoofdletsels bij auto bestuurders is blijkbaar trouwens vooral wanneer ze hun gordel niet aanhebben. Weetwel, de gordel, die ook voor "het moest maar eens gebeuren" situaties is (dus ja, telt wel, we hebben er gewoon iets anders voor ipv een helm)
 
Ok maar in datzelfde artikel staat toch ook dat fietsers de grote meerderheid vormen van zwaargewonden in het verkeer, dan is het toch niet vergezocht om bij het fietsen wel een helm aan te doen en bij andere vormen van verkeer niet.

Van de zwaargewonde voetgangers werd het overgrote deel (9/10) aangereden terwijl er bij het fietsen dikwijls ook ongevallen waren zonder andere partij, dus lijkt het mij logisch dat de kans op een ongeval met zware verwondingen bij een fietser groter is dan de voetganger. Als fietser bevind je je over het algemeen ook dichter bij gemotoriseerd verkeer dan een voetganger. Een voetganger gaat ook geen 20 km/u vooruit en valt ook niet vaak overkop bij het plots moeten remmen. Fietsen is nu eenmaal gewoon gevaarlijker.

Alles bevat een risico, als gij een verkeerde stap op uwen trap zet kunt gij evenzeer aan uw einde komen, dus ja in theorie kan je dan zeggen dat je in huis best ook een helm aan doet just in case. In praktijk is dat een beetje te gek en doen we gewoon aan risico proberen incalculeren. Het is toch niet zo vergezocht dat je als fietser meer kans hebt om verkeerd op je hoofd te vallen dan als voetganger. De statistiek dat 40-45% van zowel zwaargewonde voetgangers als fietsers een hoofdletsel hebben is hier niet relevant, het punt is dat ge dat als fietser veel sneller tegen kunt komen. (en tegenkomt, aan dat artikel te zien) Bijna de helft van alle zwaargewonden in het verkeer (voetganger, auto, fietser, bestelwagens, vrachtwagens, stepkes, ...) is fietser.

Dus ik begrijp niet dat jij niet begrijpt dat wij als chauffeur en voetganger niet ook een helm dragen.

De hoofdletsels bij auto bestuurders is blijkbaar trouwens vooral wanneer ze hun gordel niet aanhebben. Weetwel, de gordel, die ook voor "het moest maar eens gebeuren" situaties is (dus ja, telt wel, we hebben er gewoon iets anders voor ipv een helm)

Grootste meerderheid =/= grootste groep, met 43% vormen ze de grootste groep maar niet de grote meerderheid.

Los daarvan is het argument van de mensen pro-helm net NIET op basis van kansberekening en risicocalculatie maar op basis van "wat als...", er wordt letterlijk gezegd "de kans is heel klein maar het moest maar eens net die keer gebeuren". De cijfers tonen aan dat er een hoop automobilisten en voetgangers hoofdletsels oplopen door deelname aan het verkeer, net zoals fietsers. Het feit dat de kans kleiner is, is in de context van deze discussie niet relevant. Er is namelijk nog steeds een frappante "wat als..." context.

Maar bon, nogmaals, ik heb geen problemen met mensen die een helm dragen (uiteraard) en ik wil niemand stoppen om een helm te dragen. Ik vind het wel opmerkelijk dat er met regelmaat onnozele mopjes gemaakt worden en dingen in het belachelijke getrokken worden, ondanks gedane onderzoeken nochtans, terwijl de eigen gehanteerde logica en argumentatie ook opgaat voor andere vormen van verkeersdeelname, maar daar dezelfde redenen gebruikt worden door zij die dat ook hanteren bij het fietsen zonder helm, en dat dit dan geen probleem is.
 
Ja ok, grootste groep, mij mis uitgedrukt, my bad. Maar mijn punt blijft.

Het is misschien geen risico analyse die volledig wiskundig is uitgewerkt maar het gaat wel om risico inschatten. Het feit is gewoon dat de 'wat als' bij een fietsrit toch opmerkelijk groter is dan de 'wat als' bij een wandeling. De statistieken tonen ook aan dat dat zo is dus dat speelt wel een grote rol bij veel fietsers. Ik ken persoonlijk ook veel meer mensen die een ernstig tot zeer ernstig ongeval hebben meegemaakt op de fiets dan voetgangers (in mijn omgeving niemand). Aangezien fietsers zo'n grote groep zijn denk ik dat bij veel mensen ook het geval is, wat dan de 'wat als' bij fietsen nog iets 'echter' wordt in onze beleving. Alles lijkt een beetje ver van je bed show tot het een naaste overkomt. Op basis daarvan vinden we dan bij de ene 'wat als' het gebruik van veiligheidsmiddelen belangrijker dan bij de andere. Dus ja, ik vind het nog steeds normaal dat ik niet wandel met een helm maar wel fiets met een helm.



Die ander artikels spreken enkel over de afstand waarop auto's fietsers met en zonder helm passeren. Bij fietsers met helm passeren ze gemiddeld 9cm dichter dan bij fietsers zonder. En zoals je zegt, dat is dan de conclusie van een nogal beperkt onderzoek. Dat beschrijven als "een bestuurder neemt meer risico" is dan misschien wel waar in een bepaalde zin, maar ook een beetje misleidend en overdreven, net zoals de Mac zijne rant overdreven was "ze gebruiken opzettelijk hun auto's als wapen tegen fietsers met helm".Over het algemeen werden die onderzoeker trouwens meer wel dan niet op meer dan een meter ingehaald, wat bij ons dacht ik ook de richtlijn is.
 
Misschien bestaan er helmen met een zonne/regenklep. 🤷

Ik was al aan het denken om eens een petje onder mijn helm te proberen of zo.

Zonder bril is geen optie want dan beland ik in de gracht en verdwaal ik.


51oUs273YrL._AC_SX679_.jpg


Met klep die de bril beschermt! 😁

Oké, de kans is nu wel groot dat die klep gaat nat worden, maar dat was de initiële vraag niet 😝.

Edit, volgens de karakteristieken:
Avec le Ked® B-VIS, vous gardez une vue claire dans toutes les situations. Non seulement les porteurs de lunettes sous les navetteurs ne jurent pas par la visière haut de gamme réglable avec protection UV à 100 %. Il protège également du vent et de la poussière.
Geen regen. Enkel stof en wind.
Dus van die mottige vliegjes kunnen we aanzien als 'stof' en die zullen voortaan niet meer op de bril belanden, maar op die plastic klep.
Schitterend! 😃
Met zo'n model draagt toch iederéén voortaan een fietshelm!?
 
Terug
Bovenaan