Fiets Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?


  • Totaal aantal stemmers
    209
Maar dat zijn toch allemaal dingen die "wel eens kunnen voorvallen als ge pech hebt". Maar 500 ongevallen op tramsporen per jaar alleen in Gent al, krijg je toch niet uitgelegd? Dan zit er toch iets serieus verkeerd in de overschatting van hun eigen fiets-controle ofzo?
Goh, ik denk dat het ook veel te maken heeft met het uitgaansleven. Ik zat op kot aan een tramspoor in Antwerpen, en toch minstens 2x/week hoorde ik *bonk* "Fuck". Tijdloos kijkt uit zijn raampje en jawel, daar ligt er weer eentje in de sporen. Dit was dan meestal na/rond 00:00 - 01:00.

Verder is 500 ook niet zo heel veel als je gaat tellen hoeveel mensen er fietsen en hoeveel sporen er liggen. Al dan niet in slechte straten.

Veel mensen zijn het ook niet gewoon denk ik, als Limburger had ik ook nog nooit langs een tramspoor af gefietst. Mijn Antwerpse medestudenten deden dat alsof het niets was, maar voor mij was dit het engste wat ik in een jaar had gedaan.
 
Ik vind het wel straf (positief!) hoeveel er hier aangeven een fietshelm te dragen. Op de baan zie ik misschien maar bij 1/10 of minder van de fietsers die ik passeer een helm.
 
Laat het een ergernis zijn en een vraag in dit topic. Zo'n fietshelm op een speed pedelec. Ik neem aan dat dat ook voor de kindjes verplicht is. Vandaag zo'n ouder op het kamp bij mijn dochter die met een SP was en zij een helm, maar de kindjes niet :unsure:
 
Laat het een ergernis zijn en een vraag in dit topic. Zo'n fietshelm op een speed pedelec. Ik neem aan dat dat ook voor de kindjes verplicht is. Vandaag zo'n ouder op het kamp bij mijn dochter die met een SP was en zij een helm, maar de kindjes niet :unsure:
Die gaan even snel als een brommer B klasse.
Net zoals ouders die hun kind niet vastklikken in de auto, zouden ze gerust een werkstraf mogen koppelen, liefst in een instelling voor personen met een niet aangeboren hersenletsel, aan zo een stommiteiten.
 
Die gaan even snel als een brommer B klasse.
Net zoals ouders die hun kind niet vastklikken in de auto, zouden ze gerust een werkstraf mogen koppelen, liefst in een instelling voor personen met een niet aangeboren hersenletsel, aan zo een stommiteiten.
Ja maar nee Mulan, je beknot mijn vrijheid.
Ik wil zelf kunnen beslissen was ik doe en niet doe! Dat hoef jij niet te beslissen voor mij.

-dit topic
 
Nee, mijn eerste reactie is "mensen overschatten hun fietskunsten rond tramsporen (of onderschatten de gevaren van tramsporen, same thing)".

Maar uiteindelijk is er dus maar 1 oplossing, en dat is de tram afschaffen en alle sporen afbreken? Ik ben niet persé tegen, want imo, of dat nu een bus of een tram is, doet weinig ter zake.
Dat is effectief nog een voorstel geweest vanuit de NVA:
https://www.hln.be/binnenland/gents...heb-zo-zelf-ooit-mijn-voet-gebroken~abcc6c95/
 
Maar ik snap de logica wel als je ze zou vervangen door bussen? Wat is de grote meerwaarde van een tram tov een bus?
De capaciteit van een tram is veel groter, ze gaan langer mee, ze zijn energie-efficiënter, ze zijn smaller dan een bus (niet onbelangrijk in een oud stadscentrum),...

https://medium.com/@blaisekelly/why-trams-are-cheaper-than-buses-6d929192624a
https://capebretonspectator.com/2020/02/26/pros-and-cons-and-future-of-trams/
https://bathtrams.uk/arguments-for-trams/advantages-of-trams-over-buses-in-towns/
 
Af en toe fiets ik met de speed pedelec een tochtje met vrouw en kind op een normale snelheid, maar dan zet ik mijn helm niet op. Dat doe ik enkel wanneer ik ga fietsen op hoge snelheden. In principe is dat een verplichting, maar wordt die wet actief opgevolgd door de politie of niet?
 
Af en toe fiets ik met de speed pedelec een tochtje met vrouw en kind op een normale snelheid, maar dan zet ik mijn helm niet op. Dat doe ik enkel wanneer ik ga fietsen op hoge snelheden. In principe is dat een verplichting, maar wordt die wet actief opgevolgd door de politie of niet?
Ja.
Is toch ook gewoon vergelijkbaar met "als ik naar de bakker rij, doe ik mijn gordel niet aan". Het zal die agent worst wezen naar waar jij rijdt...
 
Ja.
Is toch ook gewoon vergelijkbaar met "als ik naar de bakker rij, doe ik mijn gordel niet aan". Het zal die agent worst wezen naar waar jij rijdt...
Natuurlijk is dat zo, maar de ene wet wordt nauwer opgevolgd dan de andere. GSM'en achter het stuur zal een grotere prioriteit krijgen dan het overschrijden van het maximale laadvermogen van een personenwagen, bijvoorbeeld.
 
Natuurlijk is dat zo, maar de ene wet wordt nauwer opgevolgd dan de andere. GSM'en achter het stuur zal een grotere prioriteit krijgen dan het overschrijden van het maximale laadvermogen van een personenwagen, bijvoorbeeld.
Maar, dat heeft meer te maken met hoe makkelijk iets zichtbaar is voor een patrouille he. Zonder helm op een speedpedelec is iets dat heel makkelijk zichtbaar is en als een patrouille u zo ziet, ga je er wel aan hangen
 
Af en toe fiets ik met de speed pedelec een tochtje met vrouw en kind op een normale snelheid, maar dan zet ik mijn helm niet op. Dat doe ik enkel wanneer ik ga fietsen op hoge snelheden. In principe is dat een verplichting, maar wordt die wet actief opgevolgd door de politie of niet?
Ik heb een collega gehad die een aanmaning gekregen heeft voor het niet dragen van een helm op een speedelec. Maar echt opvolging, nee. Je moet al brute pech hebben.

Ik denk niet dat ik één dag naar het werk kan fietsen zonder dat ik iemand op een speedelec in overtreding zie. Geen nummerplaat, geen helm, een helm van 35 jaar oud.
In Nederland is het laatste jaar de verkoop van scooters met 70% gedaald omdat ze daar een helmplicht hebben ingevoerd en mensen overstappen op opgedreven ebikes. Verkopers van scooters willen nu uiteraard dat daar actie tegen ondernomen wordt.
 
Ik denk dat je het niet in het algemeen kunt vaststellen. De ene agent zal het wel beboeten, de andere weer niet. Zoals met meerdere dingen.
 
Is in het nieuws vandaag. Doordat 2 80ers met hun elektrische fiets gevallen zijn en zwaar gewond.

Die helm verplichten ben ik voorstander van, maar sommige zouden toch ook beter die fiets aan de kant zetten als je ziet hoe weinig controle ze over die zware bak hebben. Dat zijn wss mensen die zonder elektrische fiets al 20 jaar niet meer zouden fietsen.
 
Is in het nieuws vandaag. Doordat 2 80ers met hun elektrische fiets gevallen zijn en zwaar gewond.

Die helm verplichten ben ik voorstander van, maar sommige zouden toch ook beter die fiets aan de kant zetten als je ziet hoe weinig controle ze over die zware bak hebben. Dat zijn wss mensen die zonder elektrische fiets al 20 jaar niet meer zouden fietsen.
Ik ben deze week drie keer opgehouden geweest op een fietspad door mensen die totaal niet op een fiets thuis hoorden. Fietspaden die meer dan breed genoeg zijn om iemand voorbij te laten gaan, maar gewoon weigeren/niet in staat om aan de kant te rijden. In twee van de drie gevallen kon die fietser dus echt niet rechtdoor rijden, gewoon de hele tijd aan 't zwalpen.
 
Ik ben deze week drie keer opgehouden geweest op een fietspad door mensen die totaal niet op een fiets thuis hoorden. Fietspaden die meer dan breed genoeg zijn om iemand voorbij te laten gaan, maar gewoon weigeren/niet in staat om aan de kant te rijden. In twee van de drie gevallen kon die fietser dus echt niet rechtdoor rijden, gewoon de hele tijd aan 't zwalpen.

Als ze stoppen ook. Die fiets is zodanig zwaar dat ze hem niet kunnen houden.

En om eerlijk te zijn, als ik aan het revalideren was van mijn heupoperatie fietste ik met die van mijn vrouw. Ik heb na 2x toch met mijn koersfiets beginnen rijden omdat die fiets veel te zwaar was voor de weinige kracht in mijn been bij het stoppen.

Mijn moeder net hetzelfde. Heeft al meer in de grond gelegen dan succesvol afgestapt. Die blijft zitten op haar zadel als ze stopt terwijl ze maar met de toppen van haar tenen op de grond kan. 🤦
 
Terug
Bovenaan