Fiets Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?


  • Totaal aantal stemmers
    208
Als ze stoppen ook. Die fiets is zodanig zwaar dat ze hem niet kunnen houden.

En om eerlijk te zijn, als ik aan het revalideren was van mijn heupoperatie fietste ik met die van mijn vrouw. Ik heb na 2x toch met mijn koersfiets beginnen rijden omdat die fiets veel te zwaar was voor de weinige kracht in mijn been bij het stoppen.

Mijn moeder net hetzelfde. Heeft al meer in de grond gelegen dan succesvol afgestapt. Die blijft zitten op haar zadel als ze stopt terwijl ze maar met de toppen van haar tenen op de grond kan. 🤦
Ik heb hier een jaar geleden een topic gestart over een 'lichte elektrische fiets' voor mijn echtgenote. Daar waren enkele mensen die vroegen waarom die fiets licht moest zijn, want die is elektrisch, "dat die zwaar is is toch geen nadeel, en zo'n lichte elektrische fiets heeft een kleine accu".
Amahoela
 
Is in het nieuws vandaag. Doordat 2 80ers met hun elektrische fiets gevallen zijn en zwaar gewond.

Die helm verplichten ben ik voorstander van, maar sommige zouden toch ook beter die fiets aan de kant zetten als je ziet hoe weinig controle ze over die zware bak hebben. Dat zijn wss mensen die zonder elektrische fiets al 20 jaar niet meer zouden fietsen.
is dat niet net positief?

dit had volgens mij even goed met 35 jarigen kunnen gebeuren.
Dom ongeval dat aantoont dat een helm gewoon zijn nut heeft.
 
Als ze stoppen ook. Die fiets is zodanig zwaar dat ze hem niet kunnen houden.

En om eerlijk te zijn, als ik aan het revalideren was van mijn heupoperatie fietste ik met die van mijn vrouw. Ik heb na 2x toch met mijn koersfiets beginnen rijden omdat die fiets veel te zwaar was voor de weinige kracht in mijn been bij het stoppen.

Mijn moeder net hetzelfde. Heeft al meer in de grond gelegen dan succesvol afgestapt. Die blijft zitten op haar zadel als ze stopt terwijl ze maar met de toppen van haar tenen op de grond kan. 🤦
De eerste keer dat ik met mijn elektrische fiets in het station de trap naar onder ging (via zo een gootje langs de zijkant) lag ik ook bijna met mijn klikken en mijn klanken onderaan de trap met mijn fiets. Serieus onderschat hoe zwaar dat bergaf was.
 
Dat die fietsers in elkaar gehaakt zijn kan natuurlijk 101 redenen hebben. Simpelweg naar iemand kijken die in zijn tuin aan het werken is en van je lijn afwijken is genoeg. Met een gewone fiets lagen ze dan ook op de grond.
Enkele maanden geleden haakten er ook 2 jonge kinderen in elkaar op weg naar school, daar was geen e-bike mee gemoeid.
 
is dat niet net positief?

dit had volgens mij even goed met 35 jarigen kunnen gebeuren.
Dom ongeval dat aantoont dat een helm gewoon zijn nut heeft.

Niet als ze daarmee anderen in gevaar brengen wat ze dus wel degelijk doen. Ze horen niets rond hen, hun reflexen zijn niet snel genoeg om aan die snelheden te rijden, die fietsen zijn zwaar, ze hebben ze niet onder controle als ze een bocht nemen als die motor aanslaat.

Dat ze in beweging blijven is natuurlijk wel positief eraan.
 
Allemaal conclusies die genomen worden op basis van speculatie.
Een kerel van 94 liep de dodentoch uit dit jaar.

Ben ik anti soort rijbewijs ofzo? Nee. Maar niemand weet hier wat er precies is gebeurd maar op basis van de commentaren zijn er precies HD beelden van gemaakt en in slow motion geanalyseerd
 
Ik heb hier een jaar geleden een topic gestart over een 'lichte elektrische fiets' voor mijn echtgenote. Daar waren enkele mensen die vroegen waarom die fiets licht moest zijn, want die is elektrisch, "dat die zwaar is is toch geen nadeel, en zo'n lichte elektrische fiets heeft een kleine accu".
Amahoela
Om correct te zijn zou men het eigenlijk moeten hebben over de hoogte van het zwaartepunt. Hoe lager het zwaartepunt, hoe makkelijker je je evenwicht kan houden.
 
Niet als ze daarmee anderen in gevaar brengen wat ze dus wel degelijk doen. Ze horen niets rond hen, hun reflexen zijn niet snel genoeg om aan die snelheden te rijden, die fietsen zijn zwaar, ze hebben ze niet onder controle als ze een bocht nemen als die motor aanslaat.

Dat ze in beweging blijven is natuurlijk wel positief eraan.
Maar, dat kan je evengoed zeggen over wandelen bvb. Ze zien niet goed, ze hor n geen fietsbel, ... Dus die mensen mogen dan niet meer buiten komen?
 
Allez gauw. Het is toch zonneklaar dat een aangedreven fiets die 25 per uur haalt en 30+ kilo weegt niet dezelfde mentale en fysieke paraatheid vergt als een wandeling in het bos.
Maar, als wandelaar wandel je ook tussen die fietsen. En als jij dan plots uitwijkt omdat ge een fietsbel niet hoort, is het gevolg hetzelfde.
 
Maar, als wandelaar wandel je ook tussen die fietsen. En als jij dan plots uitwijkt omdat ge een fietsbel niet hoort, is het gevolg hetzelfde.

Ik weet niet waar jij wandelt, maar ik wandel op het voetpad en op wandelpaden waar geen verkeer komt. Met de fiets begeef je je in de meeste gevallen toch op dezelfde plek als de auto's, vrachtwagens, andere fietsen,...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik weet niet waar jij wandelt, maar ik wandel op het voetpad en op wandelpaden waar geen verkeer komt. Met de fiets begeef je je in de meeste gevallen toch op dezelfde plek als de auto's, vrachtwagens, andere fietsen,...
Jaagpaden hebben bvb geen voetpad. Net als de meeste boerenbaantjes waar het rustig wandelen/fietsen is
 
Een kerel van 94 liep de dodentoch uit dit jaar.
Nee, hij heeft opgegeven omdat hij teveel tijd verloor door (te)veel die een selfie wilden.
'k Heb wel de indruk dat hij het niet erg vond, gelukkig voor hem.
Allemaal conclusies die genomen worden op basis van speculatie.
Maar niemand weet hier wat er precies is gebeurd maar op basis van de commentaren zijn er precies HD beelden van gemaakt en in slow motion geanalyseerd
Dat verbaasde mij dus ook.
Er waren geen getuigen, maar toch zou het aan 'hoge snelheid' gebeurd zijn. Alsof je met een elektrische fiets niet 'traag' kan rijden.

En zowat overal willen ze een soort van rijbewijs of cursus.
Er worden ondertussen cursussen gegeven. Heeft zo iemand dan echt minder kans op een ongeval? Maar misschien zijn het de voorzichtigen die zo'n cursus volgen?
 
En zowat overal willen ze een soort van rijbewijs of cursus.
Er worden ondertussen cursussen gegeven. Heeft zo iemand dan echt minder kans op een ongeval? Maar misschien zijn het de voorzichtigen die zo'n cursus volgen?

Ik denk dat cursussen zeker helpen. Soms zijn het kleine trucjes die je vooruit helpen.

Mijn fietsenverkoper geeft dat ook aan voor speed-pedelecs: veel ongevallen, vooral bij mensen die amper fietsen en dan een speed-pedelec opstappen. Een groot deel van die ongevallen is gewoon bij het vertrekken met de fiets. Als je met een speed-pedelec op volle ondersteuning vertrekt op een nat wegdek, tsja, dan kan je wel eens onderuit gaan en je heup breken.
 
Gisteren stond er op 200m van mijn werk een hoop politie en ziekenwagens. Blijkbaar iemand die al bellend het portier van zijn auto open heeft gezwaaid, de vrouw die er met haar fiets op gereden is zou in levensgevaar zijn. En dan deze ochtend 1km van het werk weer een hoop blauwe lichten, was er een vrouw omvergereden door een auto die haar geen voorrang had gegeven. Misschien toch maar eens een helm beginnen dragen 😬
 
Gisteren stond er op 200m van mijn werk een hoop politie en ziekenwagens. Blijkbaar iemand die al bellend het portier van zijn auto open heeft gezwaaid, de vrouw die er met haar fiets op gereden is zou in levensgevaar zijn. En dan deze ochtend 1km van het werk weer een hoop blauwe lichten, was er een vrouw omvergereden door een auto die haar geen voorrang had gegeven. Misschien toch maar eens een helm beginnen dragen 😬
Iemand van mijn vorig werk heeft dat ook tegengekomen. Portier open en zij ertegen met haar fiets zonder helm. Dubbele hersenbloeding, bijna een jaar revalidatie en heeft nu 2 jaar later nog iedere dag barstende hoofdpijn.

Nu draagt ze natuurlijk wel een helm.
 
We hadden het er recent over bij mijn ouders thuis dat mijn moeder als enigste er geen draagt "want dan zit mijn haar niet meer goed"...
Op mijn "een coma verknalt je haar anders ook behoorlijk!" kwam er maar een groen lachje...
 
We hadden het er recent over bij mijn ouders thuis dat mijn moeder als enigste er geen draagt "want dan zit mijn haar niet meer goed"...
Op mijn "een coma verknalt je haar anders ook behoorlijk!" kwam er maar een groen lachje...
Hier gingen mijn grootouders onlangs ook fietsen met de kleinkinderen. Ook grootmoeder als enige zonder helm "ja, wat gaan ze dan denken". Het enige wat ik dacht is hoe marginaal het is om uw kleinkinderen een helm op te zetten en er zelf geen op te zetten...
 
Terug
Bovenaan