Ik kan alleen maar het volgende vaststellen: Ik beschrijf een situatie waarin, met een mininale kennis van de verkeersregels, 100% eenduidig de voorrang van de fietser blijkt. Zowel jij als Reverz beschrijven die als verkeerd, en komen om dat punt te bewijzen af met andere soorten verkeerssituaties (speciaal ingerichte ronde punten met gescheiden fietspaden & fietsoversteekplaatsen) waar andere regels gelden door de aanwezigheid van fietsoversteekplaatsen. Het feit dat jullie mijn beschreven situatie en bijhorende interpretatie van de voorrangsregels als verkeerd aanduiden door een andere soort verkeerssituatie te vermelden, bewijst voor mij dat jullie niet echt weten waar jullie mee bezig zijn.
Voor alle duidelijkheid ik reageerde niet op u specfieke voorbeeld maar
@anders. lijst een hele reeks situaties op waar fietsers geen voorrang hebben (die ook effectief kloppen). Jouw comeback: "Ze zijn allemaal voorrangssituaties voor fietsers." Maar wij weten zogezegd niet waar we mee bezig zijn
Het voorbeeld rondpunt dat jij
erbij neemt is inderdaad gewoon een voorrangssituatie voor een fietser maar het is meteen ook hét perfecte voorbeeld van hoe hard onze weg infrastructuur suckt in dit land. Als ik daar met mijn fiets aankom is er geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt van daar met mijn fiets op dat fietspad te rijden, elke keer je een arm moet kruisen heb je kans dat je overhoop wordt gereden maar dat kan je echt wel heel moeilijk zuiver op de automobilist alleen steken...
Wij zitten hier achter ons scherm naar die baan te kijken en zeggen "allé, das toch super duidelijk voorrang". In de wagen neem je, zelfs als je niet afgeleid bent door GSM/boordcomputer, gewoon veel beslissingen op automatische piloot. Als de regels in alle soortgelijke situaties dezelfde zijn is dat meestal geen probleem. Maar als je natuurlijk in diezelfde situaties verschillende varianten krijgt wordt dat wel vervelend.
Het feit dat je deze 2 situaties eigenlijk op het grondgebied van dezelfde gemeente tegenkomt vind ik eigenlijk tenenkrommend pijnlijk.
Eigenlijk zijn beide ronde punten puur kwa uitzicht niet zo zot veel verschillend: beiden hebben een afgescheiden en verhoogd fietspad. Maar op het één heeft de fietser voorrang, op het andere moet de fietser stoppen als hij een baan wil kruisen. Waar is de eenduidigheid? Waar is de logica? Hoe kunnen mensen daar op semi-automatische piloot ooit elke keer de juiste beslissing nemen? (niet)
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.com
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.
www.google.com
Het doel moet imo zijn van de verkeersregels voor iedereen zou eenvoudig en eenduidig mogelijk te houden. Zo is er het minste twijfel en verwarring en krijg je dus ook het minste accidenten. Het zijn paradoxaal genoeg namelijk vaak ook de "voorzichtge" (lees: onzekere/twijfelende) chaffeurs die voor de gevaarlijkste situaties zorgen omdat ze plots rare en onverwachte maneuvres beginnen maken.
Los van dat alles blijf ik het bizar vinden dat mensen in afwachting van betere verkeersinfrastructuur en verdere bewustwording bij automobilisten zich zuiver uit principe zo fanatiek verzetten tegen een PBM zolang de collectieve beschermingsmaatregelen onvoldoende zijn.