Werk De hopeloze zoektocht naar werk

Wat kunnen sommige HR mensen toch ellenlange uitleg geven (zagen) over het bedrijf en soms zichzelf.
Worden zij dat dan niet beu om bij elke sollicitant heel dat riedeltje af te steken?

"ik ben hier 3 jaar geleden begonnen als consultant en dan kwam de positie vrij en blablabla"
"Ja en die dienst die heet blabla en je zal je wrs afvragen waarom, wel dat is omdat blablabla"

Elke keer moet ik vechten tegen geeuwen en rollen met de ogen.

Doen die HR mensen dat met een bepaalde reden ? of zagen ze gewoon graag ?
 
Wat kunnen sommige HR mensen toch ellenlange uitleg geven (zagen) over het bedrijf en soms zichzelf.
Worden zij dat dan niet beu om bij elke sollicitant heel dat riedeltje af te steken?

"ik ben hier 3 jaar geleden begonnen als consultant en dan kwam de positie vrij en blablabla"
"Ja en die dienst die heet blabla en je zal je wrs afvragen waarom, wel dat is omdat blablabla"

Elke keer moet ik vechten tegen geeuwen en rollen met de ogen.

Doen die HR mensen dat met een bepaalde reden ? of zagen ze gewoon graag ?
Uiteraard doen die dat met een bepaalde reden. Dat geeft de sollicitant een bepaalde inkijk over de interne carrièremogelijkheden en de cultuur van het bedrijf en stelt de mss ietswat nerveuze sollicitant op zijn/haar gemak.

Ze is dus blijkbaar 3j. consultant geweest en is dan door kunnen groeien naar een andere functie --> interessant.
Er bestaan blijkbaar verschillende diensten --> interessant.
Wie weet kom je nog te weten op welke type projecten ze zat, of ze veel op de bench heeft gezeten, enz.

Heb je liever dat ze niets over het bedrijf zeggen, zichzelf niet voorstellen en ze je continu ondervragen, niets loslaten wat ze van jou en het gesprek vinden en dan iets later niets meer laten weten of gewoon droog een mailtje sturen: "je bent niet weerhouden"?
 
Die ganse website is hilarisch. Ze spreken constant over dudes, zijn een tribe, go-getters, ... en hier nog een pareltje op hun website:
"Vrijdag klokslag vier. Macbookjes toe en allemaal richting onze yoga-ruimte waar de yoga-matjes (lees frisse Duvel) klaar staan. Een uurtje mentaal stretchen, wat brainstormen over komende innovaties en eigen bevindingen. Daarna met een licht beneveld kopje het weekend in. Work hard & play hard, da’s bakermen! Cheers!"

DUDE i just LOVE the hustle and bustle of the big city!!
it’s so DYNAMIC and makes me feel like i’m in one of my favourite TV SHOWS.
you should totally come on down to my studio apartment, it’s got EXPOSED RED BRICK walls and everything, we can crack open a nice hoppy ipa or three and get crazy watching some cartoons on adult swim! and dude, dude, DUDE, we have GOTTA go down to the barcade- listen here, right, it’s a BAR where us ADULTS who do ADULTING can go DRINK. BUT!!!! it’s also an ARCADE like when we were kids, so we can play awesome VIDEO GAMES, without dumb kids bothering us.
speaking of which megan and i have finally decided to tie the knot- literally -we’re both getting snipped tomorrow at the hospital, that way we can save money to spent more on ourselves and our FURBABIES.
i’m fuckin JACKED man, i’m gonna SLAM this craft beer and pop open another one!!
 
Heb je liever dat ze niets over het bedrijf zeggen, zichzelf niet voorstellen en ze je continu ondervragen, niets loslaten wat ze van jou en het gesprek vinden en dan iets later niets meer laten weten of gewoon droog een mailtje sturen: "je bent niet weerhouden"?

Liefst kort en bondig het bedrijf voorstellen en dan recht naar de jobinhoud en bedrijfscultuur.
 
Liefst kort en bondig het bedrijf voorstellen en dan recht naar de jobinhoud en bedrijfscultuur.
Akkoord. Maar ik vind het persoonlijk wel ok als de interviewer ook zijn/haar pad en huidige functie in het bedrijf kort toelicht, alsook het organigram (verschillende afdelingen).
 
En? Mag je beginnen?
Jup hahahahahah. Ding is dat mijn situatie nu zo gewijzigd is dat een flexijob eerder iets is om mezelf bezig te houden als de vriendin als zelfstandige veel uren moet kloppen. Het is niet meer zozeer voor het geld.
Hebben ze mij gevraagd om eens naar de winkel (frituur) te komen zodat ik eens zie hoe het werkt ed.
vraag ik zo "Wanneer kunnen jullie? Dan maak ik mij vrij"
Antwoord "Ja kom maar eens langs wanneer je kunt. Wij kunnen elke dag vanaf x uur"... ja kweet niet, doet mij denken aan mijn vorige flexijob waarbij die persoon het ook zei en uiteindelijk was het één grote chaos lol
 
Akkoord. Maar ik vind het persoonlijk wel ok als de interviewer ook zijn/haar pad en huidige functie in het bedrijf kort toelicht, alsook het organigram (verschillende afdelingen).

Ook akkoord. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in wat een HR persoon zegt over het bedrijf, carrièrepad en dergelijke als dat komt van iemand die zelf langer bij zijn werkgever blijft, dan zo iemand die ieder jaar van bedrijf verandert (tenzij het een interim manager is natuurlijk) en dus vanalles kan beloven over de manier van werken, in de wetenschap dat hij/zij toch weg is tegen dat het zo ver is.
 
Akkoord. Maar ik vind het persoonlijk wel ok als de interviewer ook zijn/haar pad en huidige functie in het bedrijf kort toelicht, alsook het organigram (verschillende afdelingen).

Ook akkoord. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in wat een HR persoon zegt over het bedrijf, carrièrepad en dergelijke als dat komt van iemand die zelf langer bij zijn werkgever blijft, dan zo iemand die ieder jaar van bedrijf verandert (tenzij het een interim manager is natuurlijk) en dus vanalles kan beloven over de manier van werken, in de wetenschap dat hij/zij toch weg is tegen dat het zo ver is.

Idem, toen ik 6 jaar terug solliciteerde vertelde mijn (toekomstige) manager mij hoe hij 20+ jaar eerder was begonnen in een administratieve functie, en dan is doorgegroeid naar inside sales, regional sales, 1ste management functie, enz. Ik vond dat wel interessant om te weten. Ik geef nu zelf ook gelijkaardige voorbeelden aan sollicitanten/mensen in mijn team in wie ik potentieel zie.

Dat laatste om te vermijden dat mensen denken bij ons niet te kunnen groeien met hun traject, terwijl dat echt wel het geval is. Toch wel veel mensen voor wie uitzicht op evolutie belangrijk is.

Hangt er natuurlijk wel van af of je iemand aanneemt, of in je team hebt, die je puur voor die functie wil of je er potentieel in ziet om verder te groeien op termijn (en ze dat zelf willen).
 
Voorbije vier weken 38 sollicitaties:
- waarvan 10 antwoorden tot nu toe.
-
Welke sector is dit ?

Zou het zelf niet kunnen eerlijk gezegd, zoveel sollicitaties ineens, ik zou ze niet uit elkaar kunnen houden en niet meer weten waarop te focussen.
Het moeilijkste vind ik dan ook die motivatiebrieven opstellen. Niet om met een steen te werpen hier, maar ik vermoed dat de motivatiebrieven dan ook zeer generiek zijn opgesteld, vandaar waarschijnlijk de lage reply rate.

Neen ik hou het liever beperkt en enkel indien negatief ga ik door naar devolgende.

Mijn approach:
Twee weken geleden twee sollicitaties verzonden.
2x antwoord gekregen en twee sollicatiegesprekken gehad.
Nu gestart met loonsonderhandelingen voor één van beide.
Indien niet gunstig start ik een nieuwe cyclus met max 2 bedrijven.
 
Welke sector is dit ?

Zou het zelf niet kunnen eerlijk gezegd, zoveel sollicitaties ineens, ik zou ze niet uit elkaar kunnen houden en niet meer weten waarop te focussen.
Het moeilijkste vind ik dan ook die motivatiebrieven opstellen. Niet om met een steen te werpen hier, maar ik vermoed dat de motivatiebrieven dan ook zeer generiek zijn opgesteld, vandaar waarschijnlijk de lage reply rate.

Neen ik hou het liever beperkt en enkel indien negatief ga ik door naar devolgende.

Mijn approach:
Twee weken geleden twee sollicitaties verzonden.
2x antwoord gekregen en twee sollicatiegesprekken gehad.
Nu gestart met loonsonderhandelingen voor één van beide.
Indien niet gunstig start ik een nieuwe cyclus met max 2 bedrijven.
Was beetje van alles.
De week erna had ik ergens gesprek, en de week daarna begonnen waar ik nu nog steeds werk.
 
Iemand hier gehoord van of ervaring met "Stanley Milton"? Zou een soort rekruteringsbureau zijn, specifiek voor ingenieurs. Het is me aangeraden geweest door iemand, maar ik heb er nogal een hoog "Dunder Mifflin" gehalte bij (de naam alleen al).
 
Terug
Bovenaan