Werk Blijven of veranderen?

Arades

Active member
Ik zit met een geweldig dilemma. Ik zit bijna 20j bij mijn huidige werkgever in een productiebedrijf. Ik heb bijna altijd nachtdienst gedaan en heb me intern daar wat kunnen omhoog werken. Nadeel is hier altijd geweest dat het een hele tijd goed gaat, ze hier veel mensen aannemen en als het slecht gaat ze diezelfde mensen buiten gooien.

Er komt zelden jong volk met een vast contract hier bij. Nu is het weer zo'n moment dat het hier slecht gaat maar dan echt slecht. Alle interims en tijdelijken zijn weer moeten vertrekken en de nacht is gestopt.

Dus ik sta nu terug in 2 ploegen. Wat ik op zich niet slecht vind want ik was het een beetje beu. Met een gezin is een nachtshift best wel zwaar. Zeker de weekends had ik er enorm veel last van omdat je zeer weinig kan slapen dan. Dus nu sta ik terug in 2 ploegen en ik herleef merk ik. Terug beter slapen en minder moe en nog is een fatsoenlijk weekend wat ik in de nacht niet had.

Nadeel is wel dat ik terug aan de lijn nu sta. Ik heb wel mijn anciënniteit maar dan nog sta ik nu veel meer terug aan de lijn als vroeger. Ondertussen zijn er al 5 collega's van mij vertrokken.

Nu heb ik ook is elders gesolliciteerd en ik had niet verwacht dat ze geïnteresseerd zouden zijn want het is wel productie maar meer operator gericht en in de Pharma wat stabieler zou zijn. Ze zochten vooral mensen met bachelor of gelijkwaardig door ervaring en als ik daar ben gaan babbelen dan leek het mij echt wel iets voor mij. Nadeel hier is dat het terug van 0 beginnen is natuurlijk. Eerst 2x 6 maanden interim en dan 2 jaarcontracten. Loon zou een pak hoger liggen als wat ik nu verdien maar dan wel in een 5 posten volcontinu systeem met weekends.

- Een week late dienst 9u / weekend
- 3 dagen vroege dienst 8u / do + vrij thuis / weekend nacht 2x 12u
- 3 dagen thuis / 2 dagen vroege /weekend dag 2x 12u
- Week thuis
- Week nacht 8u


Ik ben 41 nu en ik weet niet of mijn lichaam dat nog aankan. Je krijgt immers niet voor niets zo'n hoog loon en een week rust na je weekend nacht shift van 2x 12u.

Bij mijn huidige werkgever krijg ik nog een mooie vertrekpremie (mijn ontslagvergoeding dus) als ik moest gaan.

En ik blijf daarover twijfelen. Aan de eene kant denk ik beter iets nieuws proberen en aan de andere kant 3 jaar interim/tijdelijk is lang. En als ik hier blijf dan doen we maar verder zeker en hopen dat het ooit betert terug voor mij maar leuk is het hier niet meer. Al heb ik wel terug meer energie omdat ik niet meer nachtdiensten doe en een fatsoenlijk weekend.

Dus ik weet totaal niet wat ik beste doe nu. Ik blijf enorm twijfelen.
 
Je zit bijna 20j bij je huidige werkgever, ik vind dat je dan al eens bij die nieuwe partij kan gaan zeggen 'ik ben een harde, loyale werker en ben op zoek naar x of y, maar ik kan me niet veroorloven de zekerheid van een vast contract op te geven. Het is vast of niet.'

Ik spreek als bediende en waarschijnlijk vertekent dat ietwat mijn beeld, maar ik zou een partij niet serieus vinden als ze zo'n profiel absoluut willen laten starten in zo'n onzeker regime. Dat je er verplichte VDAB'ers en stuff wil uithalen, ja oke, maar iemand met 20j track record? Komaan zeg.
 
Je zit bijna 20j bij je huidige werkgever, ik vind dat je dan al eens bij die nieuwe partij kan gaan zeggen 'ik ben een harde, loyale werker en ben op zoek naar x of y, maar ik kan me niet veroorloven de zekerheid van een vast contract op te geven. Het is vast of niet.'

Ik spreek als bediende en waarschijnlijk vertekent dat ietwat mijn beeld, maar ik zou een partij niet serieus vinden als ze zo'n profiel absoluut willen laten starten in zo'n onzeker regime. Dat je er verplichte VDAB'ers en stuff wil uithalen, ja oke, maar iemand met 20j track record? Komaan zeg.
Ik heb ze gemaild en zoals ik had verwacht is dat standard policy bij hun. Als operator is dat, zover ik al heb gezien, praktisch overal dat je ofwel op interim of tijdelijke basis start.
 
[...]

Bij mijn huidige werkgever krijg ik nog een mooie vertrekpremie (mijn ontslagvergoeding dus) als ik moest gaan.

En ik blijf daarover twijfelen. Aan de eene kant denk ik beter iets nieuws proberen en aan de andere kant 3 jaar interim/tijdelijk is lang. En als ik hier blijf dan doen we maar verder zeker en hopen dat het ooit betert terug voor mij maar leuk is het hier niet meer. Al heb ik wel terug meer energie omdat ik niet meer nachtdiensten doe en een fatsoenlijk weekend.

Dus ik weet totaal niet wat ik beste doe nu. Ik blijf enorm twijfelen.
Ook als je zelf vertrekt?
 
Ik werk in het systeem dat je opnoemt. (Kom van dagdienst)

Ik zit ook met een gezin thuis en 2 kinderen.

Voordat ik daar aan begon heb ik een serieus gesprek gehad met men vriendin hoe zij dat zag, want het is inderdaad niet evident.

Maar als je de steun van thuis uit krijgt, en je bent daar niet meer gelukkig kan dit mss wel een opportuniteit zijn?
Er zijn ook zeker en vast voordelen aan het systeem en volgens mij is dit ook het beste systeem voor je gezondheid (minder shiftpremie maar meer thuis).

nu vraag ik me wel af welk bedrijf dat is, aangezien ik niet veel bedrijven ken met dat systeem 😄.
 
Ik werk in het systeem dat je opnoemt. (Kom van dagdienst)

Ik zit ook met een gezin thuis en 2 kinderen.

Voordat ik daar aan begon heb ik een serieus gesprek gehad met men vriendin hoe zij dat zag, want het is inderdaad niet evident.

Maar als je de steun van thuis uit krijgt, en je bent daar niet meer gelukkig kan dit mss wel een opportuniteit zijn?
Er zijn ook zeker en vast voordelen aan het systeem en volgens mij is dit ook het beste systeem voor je gezondheid (minder shiftpremie maar meer thuis).

nu vraag ik me wel af welk bedrijf dat is, aangezien ik niet veel bedrijven ken met dat systeem 😄.
Mijn vrouw steunt mij er zeker in. Ze weet dat ik al langer uitgekeken ben op mijn huidige job.

De naam vh bedrijf ga ik hier niet plaatsten maar het is een farmaceutisch bedrijf uit de Kempen.

Wat zijn volgens u dan de voordelen? Ik denk dat vooral die nacht weekendpost een zware is. Een weekje nacht kan ik zeker wel nog aan maar zo'n weekend en dan met mijn 2 kinderen in huis slapen lijkt me zwaar. Ik zit ook de hele tijd te denken, wat voor 10-15j met zo'n schema. Ik weet dat is heel ver weg maar ik ben nooit een jobhopper geweest
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw steunt mij er zeker in. Ze weet dat ik al langer uitgekeken ben op mijn huidige job.

De naam vh bedrijf ga ik hier niet plaatsten maar het is een farmaceutisch bedrijf uit de Kempen.

Wat zijn volgens u dan de voordelen? Ik denk dat vooral die nacht weekendpost een zware is. Een weekje nacht kan ik zeker wel nog aan maar zo'n weekend en dan met mijn 2 kinderen in huis slapen lijkt me zwaar. Ik zit ook de hele tijd te denken, wat voor 10-15j met zo'n schema. Ik weet dat is heel ver weg maar ik ben nooit een jobhopper geweest
Als ik het goed voor heb werk je 2 weekends per cyclus? Is me niet duidelijk na week late of je dan in het weekend werkt.

Ik werk ook in de kempen en er zijn geloof ik maar 2 bedrijven die zo werken.

Voordelen: veel vrije tijd en hoger loon vermoed ik.
Als je van een non farmaceutisch bedrijf komt merk je meteen natuurlijk die loonkloof + een vakbond die pleit voor een goede cao en dergelijke.
Veel verlofdagen naast de rustweek, daarnaast geglobaliseerde shiftpremie dus je hebt steeds je shiftpremie ongeacht verlof.

Als je een vast contract hebt, dan heb je nog wat meer extra's natuurlijk.
 
Mijn vrouw steunt mij er zeker in. Ze weet dat ik al langer uitgekeken ben op mijn huidige job.

De naam vh bedrijf ga ik hier niet plaatsten maar het is een farmaceutisch bedrijf uit de Kempen.

Wat zijn volgens u dan de voordelen? Ik denk dat vooral die nacht weekendpost een zware is. Een weekje nacht kan ik zeker wel nog aan maar zo'n weekend en dan met mijn 2 kinderen in huis slapen lijkt me zwaar. Ik zit ook de hele tijd te denken, wat voor 10-15j met zo'n schema. Ik weet dat is heel ver weg maar ik ben nooit een jobhopper geweest
Voor die weekend nacht ben je do, vr thuis en erna ben je ma,di,wo thuis dus op zich heb je wel wat tijd om te recupereren. 🙂
 
Als ik het goed voor heb werk je 2 weekends per cyclus? Is me niet duidelijk na week late of je dan in het weekend werkt.

Ik werk ook in de kempen en er zijn geloof ik maar 2 bedrijven die zo werken.

Voordelen: veel vrije tijd en hoger loon vermoed ik.
Als je van een non farmaceutisch bedrijf komt merk je meteen natuurlijk die loonkloof + een vakbond die pleit voor een goede cao en dergelijke.
Veel verlofdagen naast de rustweek, daarnaast geglobaliseerde shiftpremie dus je hebt steeds je shiftpremie ongeacht verlof.

Als je een vast contract hebt, dan heb je nog wat meer extra's natuurlijk.
Ja klopt, na de late heb ik eerst MA - DI - WOE de vroege en DO - VRIJ thuis, dan ZA en ZO nacht 12u dienst. MA - DI - Woe thuis, DO - VRIJ vroege, ZA - ZO weekend 12u dag.

Ik zal u PM sturen met de naam vh bedrijf.

Qua loon ga ik er wel serieus op vooruit. Mijn huidige bruto is met ploegenpremie in maar daar is het bruto + ploegenpremie. Ik dacht eerst dat het fout was maar qua loon ga ik een dikke 600€ per maand meer hebben heb ik in Bruto - netto calculator berekend.

Qua verlofdagen ga ik wel achteruit. Ik heb nu 43 dagen verlof in totaal en ga naar een totaal van 34.
Voor die weekend nacht ben je do, vr thuis en erna ben je ma,di,wo thuis dus op zich heb je wel wat tijd om te recupereren. 🙂
Jij werkt dan ook dat exact zelfde systeem? Ik zou denken dat je na dat eerste weekend kapot zou zijn. Ik heb nachtdiensten gedaan en 2 posten maar nog nooit een 12u shift met nacht.
 
Laatst bewerkt:
Zo een volcontinu systeem is niet te onderschatten. Mijn vader is dat beginnen doen toen hij een jaar of 45 was (van de bouw gegaan naar productie omwille van zijn rug), maar hij heeft dat maar een jaar of 3 volgehouden. Nu zit hij toch weer liever in de bouw.
 
Terug
Bovenaan